Komplement till Opinion Charger 108

Jordan23

Medlem
Tjena!
Är lite rådvill till att köpa en kompletterande skida till mina Opinion 193 cm. Det är ju alltid kul med mer utrustning. Funderat på segmentet 85-95mm.
Åker offpist i Åre så fort det erbjuds, men givetvis gnuggas det pist också och det är då jag tänker mig nåt annat. Tycker mina Opinion funkar bra över hela berget, men det finns säkert bättre verktyg när förhållandena är sämre.
Jag åker cirka 30 dagar per år, väger 95 kg med utrustning.
Ska jag nöja mig eller inhandla nån komplementskida?

Nog för att jag är partisk i sammanhanget, men jag tror att de Down Showdown 95 som jag har ute på Köp&Sälj skulle kunna vara ett väldigt intressant alternativ i just ett sånt här fall...

+1 på Project 90! Jag kör också Opinion Charger som primär skida och testade ett gäng mer pistanpassade lagg på skidtestet i Lindvallen för ett par veckor sedan - tyckte Project 90 och uppdaterade Project 100 var i en klass för sig mot konkurrenterna. Sjukt rappa och roliga med bra bett och stabilitet. De enda av övriga lagg som kom i närheten för mig var Nordica Enforcer 93.
Synd att en har för många lagg redan, Project 90 väckte ett starkt habegär...

Kul! Har även läst om Nordica Enforcer 93 och den har funnits i tanken som alternativ! Völkl RTM 84/86 har också lovordats av många.
Blir en testperiod framöver.

Tycker både Project 90 och Enforcer 93 var riktigt bra, jag upplevde Enforcern lite livligare. RTM har jag inte testat men är väl mer pistorienterade?

Eller kanske en något från Soul skis? Den blå var en av de mer underhållande skidorna jag har testat i pist de senaste åren.

Annars borde ju Kästle vara med också, med en MX 89 till exempel.

Du har ju en grym allmountainskida i 108an. Tror inte ytterligare en allmountainskida någon centimeter smalare kommer att ge dig någon större kick i pisten (om det är syftet).

Nej plocka upp ett par pistorienterade skidor som Völkl RTM 84/86 vilket gör stor stor skillnad i en hård pist (mot dina 108or) men ändå är skidor som håller hela dagen på berget från hårda morgonpister till uppkörd eftermiddagsslask.

Alternativt kan det vara kul att gå hela vägen mot ett par friåknings pistskärare i 65-70 mm klassen. Här har du bland annat Atomic DD 3.0 XT och Völkl Racetiger Speedwall GS UVO, båda riktigt grymma skidor för friåkning i pist, snabba kant till kant och med ett isgrepp som gör att du kommer att leta stenhårda isiga partier bara för att det är så kul, däremot sådär när det börjar bli uppkört ... men det funkar.

Och har du inte testat ett par SL-lagg så gör det, här snackar vi grepp och mycket sväng, vansinnigt underhållande i fina pister men ganska jobbigt framåt eftermiddagen ...

/MM

Mountain_Man sa:
Du har ju en grym allmountainskida i 108an. Tror inte ytterligare en allmountainskida någon centimeter smalare kommer att ge dig någon större kick i pisten (om det är syftet).

Nej plocka upp ett par pistorienterade skidor som Völkl RTM 84/86 vilket gör stor stor skillnad i en hård pist (mot dina 108or) men ändå är skidor som håller hela dagen på berget från hårda morgonpister till uppkörd eftermiddagsslask.

Alternativt kan det vara kul att gå hela vägen mot ett par friåknings pistskärare i 65-70 mm klassen. Här har du bland annat Atomic DD 3.0 XT och Völkl Racetiger Speedwall GS UVO, båda riktigt grymma skidor för friåkning i pist, snabba kant till kant och med ett isgrepp som gör att du kommer att leta stenhårda isiga partier bara för att det är så kul, däremot sådär när det börjar bli uppkört ... men det funkar.

Och har du inte testat ett par SL-lagg så gör det, här snackar vi grepp och mycket sväng, vansinnigt underhållande i fina pister men ganska jobbigt framåt eftermiddagen ...

/MM
I agree to disagree on that ;)
Project 90 är ju typ en pistskida men klarar hela dagen bättre ;)

@LawndartGustav
Jag har inte kört Project 90 så jag kan inte göra någon direkt jämförelse. Det närmaste jag varit är Project 100 som inte imponerade i hård pist jämfört med exempelvis RTM 86, men det kan iofs. bero på kanterna. Jag får testa P90 och återkomma i frågan, jag kan bara konstatera att "shapen" är mer allmountain än race ... men men det finns grymt mycket bra skidor! :-)

/MM

Tillbaka
Topp