Schwiezare är ju rätt ordningssamma, det ska gå rätt till, ingen ska bete sig illa, bryta mönstret eller förarga någon.
Jag och mina polare kommer och åker i Zermatt på Schwarzseesidan och siktar mot transporten ner mot Furi och vidare mot byn. Klockan är väl ca 3, vi har kört hela dagen och bara transportåker, jag har ett par riktigt vassa 196 cm Ross GS-lagg, vit Jofahjälm, det går ju inte direkt sakta, men som sagt, vi transportåker, visserligen i lös klunga 5-6 pers men ändå. Visst, det är lite folk i pisten men det är det ju nästan jämt här.
Jag stannar i en kurva och pustar lite, varpå en man med högrött ansikte glider fram till mig, stannar lite fumligt och börjar BESINNINGSLÖST SKRIKA åt mig!
- DAS IST NICHT IHREN PRIVATEN ABFAHRTSTRECKE m m ...på tyska, ett språk jag plötsligt inte alls förstår, inte ett ord.
- Sorry, but exactly what do you mean? Hans engelska lämnar nu inget att önska när han SKÄLLER UT MIG för att ha kört för FORT DÄRUPPE! ...kändes ju som en komplimang nästan.
- Jaha, I'm sorry, men har jag kört på någon, är någon skadad eller...?
- No no no, men ALLA däruppe tycket att ni åkte för FORT!
OK, vi samlar ihop oss, och drar iväg nerför transporten igen. Efter nåm km ser vi herrn och hans följe framför oss igen, vi nickar åt varann, kryper ihop, accar och passerar på ca 0,5 m avstånd och fortsätter garvandes ner mot byn...
Ace DG, då något yngre...