Köpråd för nån som vill åka lättsamt i ruff och pist

Stortlopp

Aktiv medlem
Tjena,

Kör för närvarande på ett par för korta smala fladdriga billiga pistskidor vilka jag börjar tröttna på då jag är sugen på att ta mig utanför pisten. Får ingen ordning på dessa smala skidor alls ute i ruffen och är sugen på något brett och intressant.

Jag är 181 cm, väger 73kg + kläder och har åkt i många år på mellannivå (tar mig ned för allt så att säga). Blir primärt åkning i Norska fjäll för min del.

Vilka skidor/bindningar tror ni skulle funka om jag är sugen på att ta mig ut i ruffen mer och leka i mjukt underlag men ändå har kvar pistegenskaper? Min dröm är något som bara flyter enkelt över allt varesig det är klaffsig pist eller ruffig skogskörning och ändå går att köra på kant med bra kontroll i bra fart i pisten .. Jag antar att det är "all mountain" konceptet jag ska köra på, men vad välja, det är en djungel där ute!

Vad jag är ute efter är nog något som är rätt laid back och lättsamt som går dit jag vill.

Jag är själv nöjd med föregångaren till den skidan du hittar på länken. Länken är alltså nyaste modellen som ska vara lite mer vridstyv och fartstabil.

http://www.dynastar.com/DE/CH/cham-2_0-87_DAEK101_product_dynastar-skis-men-freeride.html

Anledningen till att jag är nöjd med föregångaren är att den är lättåkt och flyter bra i lössnö samtidigt som den är riktigt skön i pisten om man känner för att carva. Bara 15 i radie så den svänger rätt tight!
Sen är den inte allt för tung rent viktmässigt (om det nu är något du söker).

Lycka till! =)

Tack för svar :) Men är dom inte lite väl smala för att glida i snön? Upplever mina 78 breda som skridskor i allt som inte är pistat ..

Hmm rossignol soul 7 kanske ....

Friåkningskonceptet skall du se på, de som är klassade som allmaountain tycker jag är för smala för det du beskriver. varför göra det svårare för sig att ha roligt när det inte behövs.
Völkl one (116mm)
Salomon R2 108
K2 Shreditor 102
alla finns till bra pris på SportBittl, från 198 euro + bindning

fokus på flyt och funkar i pist, men det gör nästan alla skidor. mina fullrockade Vølkl Kuro (132 mm) funkar att carva med i pist så länge det inte är allt för hårt/isigt, och jävlar vad dom flyter bra. mellan 100-110 mm borde du gå på för att ha kvar riktigt bra pistprestanda (finns naturligtvis bredare alternativ, men då tappar du lekfullheten)

/GC

baserat på "Lättsamt" och "leka" och en skida till allt så är extrem opinion 98 skidan som skrattande får en att skratta och leka sig nerför allt så länge det inte är frerideworldtour åkning med drop som är målet.

fwiw

Det finns en uppsjö bra skidor, bara man provar och åker in sig en halv dag så funkar väldigt många skidor. Rätt så individuellt det där med vad som bäst lockar till skratt
Köpa billigt på känsla och byta om det inte passade eller test flera par under en halv dag per skidpar och sen köpa. Roligare att läsa det man hittar på nätet om några tänkbara billiga alternativ och sedan chansa lite.

/GC

Jag åker på nordica patron, flyter mycket fint samtidigt som dom är riktigt bra i pisten. Köpte dom som komplement till mina pistskidor men nu står pistskidorna och dammar istället då patronen funkar så bra i pisten. Rekommenderas starkt!

Jag gillar Armada TST till det du beskriver! 103mm breda med en stor rocker fram vilket ger flyt men samtidigt stort spann och traditionsenlig tail vilket gör att du kan trycka från i pisten. Sen är jag kanske partisk iom att jag säljer ett par (har bytt upp mig till storebror som har exakt samma form).

Om du skulle väga pist mot offpist, vad skulle du prioritera? typ 20% pist och 80% offpist, gå på 108mm+, om du säger 50/50 så kolla mellan 100 och 110, 80% så skulle jag lägga mig kring 98 och 105.

Bra skidor att kolla in
DPS Wailer 99
Armada TST
K2 Shreditor
Extrem Project 100
Black Crows Atris
Blizzard Bonafide
K2 Pinnacle

Finns massor, kolla på recensioner här på Freeride samt sök i forumet. Försök hitta de som beskriver de åkstilar som du själv eftersträvar.

En sista poäng är att inte vara rädd att gå upp i längd, rocker drar ner mycket av kanten i pist samt att längden ger dig mycket nöja offpist.

Lycka till!

Senast ändrad:
chrillelille sa:
Jag gillar Armada TST till det du beskriver! 103mm breda med en stor rocker fram vilket ger flyt men samtidigt stort spann och traditionsenlig tail vilket gör att du kan trycka från. Sen är jag kanske partisk iom att jag säljer ett par (har bytt upp mig till storebror som har exakt samma form).

Om du skulle väga pist mot offpist, vad skulle du prioritera? typ 20% pist och 80% offpist, gå på 108mm+, om du säger 50/50 så kolla mellan 100 och 110, 80% så skulle jag lägga mig kring 98 och 105.

Bra skidor att kolla in
DPS Wailer 99
Armada TST
K2 Shreditor
Extrem Project 100
Black Crows Atris
Blizzard Bonafide
K2 Pinnacle

Finns massor, kolla på recensioner här på Freeride samt sök i forumet. Försök hitta de som beskriver de åkstilar som du själv eftersträvar.

En sista poäng är att inte vara rädd att gå upp i längd, rocker drar ner mycket av kanten i pist samt att längden ger dig mycket nöja offpist.

Lycka till!
Tack för svar :).

Jag kommer inte kasta pisten helt, jag tänker mig 50/50, jag utforskar lite nu, jag har kört 100% pist under många år men vill bege mig ut och vill ha något med bra flyt som initialt kompenserar för att jag är rätt kass i det lösa. Har tidigare hakat på trenden med korta skidor, minns förr att det skulle vara riktigt långt (hade ju skidor som var 10-20cm längre än mig själv på 90-talet). Ska man ligga på runt 180cm skida om man är 181 lång när man kör med rocker?

Det här med rocker är ett rätt nytt påfund för mig som jag inte riktigt fått kläm på än (inte mer än att "alla" verkar köra med det nu) intressant :).

Skull hitta nåt begagnat i närheten och testa helt enkelt :)

MrPman sa:
chrillelille sa:
Jag gillar Armada TST till det du beskriver! 103mm breda med en stor rocker fram vilket ger flyt men samtidigt stort spann och traditionsenlig tail vilket gör att du kan trycka från. Sen är jag kanske partisk iom att jag säljer ett par (har bytt upp mig till storebror som har exakt samma form).

Bra skidor att kolla in
DPS Wailer 99
Armada TST
K2 Shreditor
Extrem Project 100
Black Crows Atris
Blizzard Bonafide
K2 Pinnacle

Lycka till!

Jag kommer inte kasta pisten helt, jag tänker mig 50/50, jag utforskar lite nu, jag har kört 100% pist under många år men vill bege mig ut och vill ha något med bra flyt som initialt kompenserar för att jag är rätt kass i det lösa. Har tidigare hakat på trenden med korta skidor, minns förr att det skulle vara riktigt långt (hade ju skidor som var 10-20cm längre än mig själv på 90-talet). Ska man ligga på runt 180cm skida om man är 181 lång när man kör med rocker?

Det här med rocker är ett rätt nytt påfund för mig som jag inte riktigt fått kläm på än (inte mer än att "alla" verkar köra med det nu) intressant :).

Det beror lite på rockern skulle jag säga. Jag är 184 och kör på 192 (TST, 189cm norwalk) och de känns absolut inte långa, tvärt om. Rockern är cirka 30-40cm. Det handlar lite om hur tung du är, hur stark du är, hur snabbt/hårt du åker och hur mycket teknik du har, samt vilken skida du väljer.

Gå inte kortare än 185cm om du köper en skida kring 100mm midja eller mer. De kommer ha rocker och det kommer kännas som snow blades om du köper din längd. En kompis är 177 och kör atris på 184.

Senast ändrad:
@MrPman
Ett kommentar till "Gå inte kortare än 185cm om du köper en skida kring 100mm midja eller mer. De kommer ha rocker och det kommer kännas som snow blades om du köper din längd. En kompis är 177 och kör atris på 184."

Det skiljer mycket mellan olika rockerskidor och hur skidans form påverkar längdvalet. För några år sedan fanns det skidor med extrema rockerkurvor och stor "taper" (indragning av bredaste punkt i nos och bakdel) där en skida på 195 cm mer eller mindre motsvarande en skida på omkring 160 cm i anläggningsyta på lite hårdare underlag. Ett exempel på detta är Rossignol Super 7 från 2012 https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/rossignol/super-7.html

I stort sett alla rockerskidor idag har en betydligt lägre rocker där det mer är storleken på "taper" som avgör hur stor anläggningsyta skidan får vid kantning i hård pist. Är "tapern" liten kör du med normallängd, är "tapern" stor behöver du gå upp i längd för att få motsvarande anläggningsyta som på en mer normal pistskida.

Exempel på kort "taper" är Extrem P100 https://www.freeride.se/prylar/skidor/2016/extrem/project-100.html

Exempel på lång "taper" är Extrem Opinion 98 https://www.freeride.se/prylar/skidor/2016/extrem/opinion-98.html

Men @MrPman eftersom du verkar lätt vilsen i skiddjungeln föreslår jag att du testar några lämpliga modeller för att känna vad som passar dig bäst. Förslagsvis någonting mellan 90 och 100 mm i midjemått där de flesta "allmountain" modellerna finns. Visst kan du gå bredare, men gör du det blir skidan krävande på hårdare underlag och kanske över din nivå (som jag iofs. inte vet någonting om). Extrem Opinion 98 kan vara något att spana in som exempel.

/MM

MrPman sa:
Tack för svar :) Men är dom inte lite väl smala för att glida i snön? Upplever mina 78 breda som skridskor i allt som inte är pistat ..

Hmm rossignol soul 7 kanske ....
Om det är dynastar cham du syftar på så kan ju jag bara säga som jag tycker. Och jag tycker inte de är för smala. Hänger med åkare som kör bra fetare skidor om ja vill. Sen kan man ju oxå väga in aspekter som din åkstil, teknik och hur erfaren du är. Generellt kan man nog säga att desto duktigare du är rent teknikmässigt desto mindre problem har du i puder med smala skidor. Finns ju de som åker offpist hur fint som helst på pisträcer! :-) ???? men en sak ja tycker du ska komma ihåg är att inte stirra dig blind på vad alla andra tycker! Fokusera på vad DU tycker om en skida - då blir du nöjd istället för dina polare! ;) är ju trotts allt du som ska åka på den? :-)

Rossi Soul7 eller Super7?
Kör Super7:or (2015, 188) lättåkta, roliga skidor som funkar riktigt bra i pist också.

Salmon q98 eller om man vill gå upp q105. Hade jag inte haft mina cham 97 och 107 high mountain. Skulle Troligen q105 vart valet för mig.

chrillelille sa:
MrPman sa:
chrillelille sa:

Bra skidor att kolla in
DPS Wailer 99
Armada TST
K2 Shreditor
Extrem Project 100
Black Crows Atris
Blizzard Bonafide
K2 Pinnacle

Lycka till!

Det beror lite på rockern skulle jag säga. Jag är 184 och kör på 192 (TST, 189cm norwalk) och de känns absolut inte långa, tvärt om. Rockern är cirka 30-40cm. Det handlar lite om hur tung du är, hur stark du är, hur snabbt/hårt du åker och hur mycket teknik du har, samt vilken skida du väljer.

Gå inte kortare än 185cm om du köper en skida kring 100mm midja eller mer. De kommer ha rocker och det kommer kännas som snow blades om du köper din längd. En kompis är 177 och kör atris på 184.
@chrillelille Nja, jag är ju bara 175 men tack för de extra 2cm ;)

Tillbaka
Topp