Körkort

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Körkort
Med följande artikel i LT skulle jag vilja blåsa liv i debatten om körkort för offpiståkning.

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=393566&avdelning_1=101&avdelning_2=101

Om det krävs körkort för att köra park så borde det varit infört för offpiståkning för många år sedan. Jag är faktisk inte helt emot ett sådant körkort. Man får på ett eller annat vis visa att man har rätt kunskaper och rätt utrustning. Då har ju faktiskt skidanläggningen tagit sitt ansvar, sen är det upp till var och en om de vill ta livet av sig eller bara ha en bra skiddag.

Körkort
Läste det förut och palla ha det säger jag bara:P håller med dig vrf inte körkort för offpist? Många som dör i de och inte i parken.

Körkort
jag tycker man ska ha körkort för båda..

Då minskar man risken för ovetande personer som kör på farliga ställen och skadar sig eller utlöser laviner. samtidigt som man slipper personer som plogar sönder kickarna, samt gömmer sig i landningen så att man kör på dom när man landar.

jag gillar idén !

Körkort
Håller med om att körkort för offpiståkning kan vara något. Man får (förhoppningsvis) mer kunskap om berget och kan bedöma säkerheten bättre än vad den vanlige svensken som semestrar 1 vecka om året i alperna gör.

Däremot för parkåkning tycker jag det är mindre viktigt. Ska man behöva gå en kurs även om man bara vill testa sina luftflygartalanger någon gång då och då. Jag menar, vem vill ta ett 'körkort' om han eller hon inte tänkt hoppa mer än någon enstaka gång. Går att säga samma sak om offpiståkning, men där tycker jag det är viktigare att ha kunskap än i parken. Vilken (vettig) svensson som helst borde förstå att man inte står i landningen på ett hopp, men som sagt det finns mindre kloka människor här i världen.

Körkort
Är inte emot det. Undrar dock hur man ska få kunskapen till att ta detta körkort om man inte får vara ute och uppleva/skaffa erfarenhet om åkningen.

Ska alla anläggningar öppna ett "övningskörningsområde" typ de markerade "freeridenedfareterna" som redan finns, dvs, en dålig puckelpist, nja där lär man sig inte heller speciellt mycket om bergsvett snö osv.

Om man kan hitta på ett bra sätt så....

Låt alla åka i parken så blir det mer puder åt mig ;)

Körkort
skulle va bra me sådant körkort för offpisten men inte i parken.. orkar inte förklara varför men mina argument är typ redan skrivna av andra i denhär tråden..

Körkort
Om skidanläggningarna börjar med den här typen av körkort så kan man ju hoppas att de anstränger sig för att skapa bra förutsättningar för "övningskörning". Subventionera kurser etc. Ett problem med att sen låta folk bestämma om de vill ta livet av sig eller inte, är ju också att de riskerar att ta med sig andra som kanske inte alls har dylika funderingar.

Körkort
Offpistkörkort är en fantastiskt dålig ide, och dessutom inte praktiskt genomförbart.
Det skulle krävas att vi i så fall inför ett körkort för att utnyttja Allemansrätten vilket kan bli lite knepigt att genomföra.

Körkort
Oze: Man kan ju tänka sig att detta körkort gäller för något så svårdefinierat som liftnära offpist eller liknande. Skidanläggningar har ju faktiskt ansetts ansvariga för områden som inte är pistade men ligger i anslutning till anläggningen. Personligen håller jag dock med om att det skulle innebära gränsdragningsproblem och man kan, precis som du säger, inte kräva körkort för allemansrätten även fast många nog dör när de utnyttjar denna.

Körkort
säger desamma, fast de kanske kunde finnas ett "internationellt" offpistkort som gäller för hela världen, som bilkörkort, fast bara ett problem; vart f*n ska man visa upp ett körkort om man åker till ett berg som de inte finns nån skidanläggning på? (ett e.x: att man går på en privat topptur), de finns ju inte precis skidpatrullanter på ett s.k "obebott" berg, eller!?

Körkort
lp91 sa:
säger desamma, fast de kanske kunde finnas ett "internationellt" offpistkort som gäller för hela världen, som bilkörkort, fast bara ett problem; vart f*n ska man visa upp ett körkort om man åker till ett berg som de inte finns nån skidanläggning på? (ett e.x: att man går på en privat topptur), de finns ju inte precis skidpatrullanter på ett s.k "obebott" berg, eller!?
smart , exakt va ja tänkte.. de måste va samma i hela världen osv.. va ska hända om man kör offpist utan körkort då ? blir man ifråntagen sitt vanliga kort och utkastad från anläggningen?
o som lp91 sa hur ska de gå till om man hikar upp på någe random ställe då? okej vi helisking då äre ju bara att man visar kortet för attfå köra annars får man hålla sig till backarna..

var ska man gå och ta körkortet? och ska de vara åldersgräns ? va tycker ni , bara undrar lite ?

Körkort
På fjäll där det inte finns någon lift är det strunt samma, där gäller som Oze skriver allemansrätten som vi definitivt ska värna om. De som rör sig i den terrängen är oftast inte problemet.

En skidanläggning skulle faktiskt kunna kräva av de som använder deras liftar att de ska någon form av "körkort", ev missbruk skulle innebära makulering av liftkortet. Det nog aldrig bli tal om en lagstiftning, det tror jag inte heller att vi vill men skidanläggningarna skulle på så vis göra ett tydligt statement -"offpiståkning är något som man tar allvarligt på, men inte förbjuder".

Var man skulle gå och ta körkortet är väl jag lite jävigt i men varför inte kräva att man minst har någon av SLAO:s kurser eller motsvarande. Sen ska man vid liftkortsförsäljningen visa upp sitt "körkort" och sin utrustning, sen får man ut sitt "backcountrypass".

Ju mer jag läser era inlägg och funderar över saken tror jag faktiskt att det kan fungera.

Körkort
Offpistkörkort kunde ju vara så enkelt som att man har genomgått SLAO lavin 1 eller någon liknande kurs. Som centralbyråkraten skriver så borde man få ett "backcountrypass" med liftkortet när man uppvisar intyg för genomförd lavintbildning.
Jag tror inte att man kan KRÄVA ett körkort och t.ex. utfärda böter för otillåten offpistkörning, naturen är fri och till för alla. Men det finns säkert många vägar att uppmuntra folk till ett bredare säkerhetstänkande.

Tror definitivt på det här, för säkerhetsnivån hos många freeriders/säsongare är pinsamt låg. Många är bra på att leka med transcievern men överskattar sin förmåga att bedömma lavinfaran.

Senast ändrad:
Körkort
Noljas.. dom borde kunna ta liftkortet.

i St Anton har dom tagit liftkortet för mängder me folk som åker offpist där de sitter skyltar att man inte får.. ? men du säger att naturen är för alla, gäller inte de i österrike eller?

H

Körkort
Jag tycker att eftersom man inte åker i pist så är det ingen som har ansvar för dig vilket innebär att du inte har samma skyldigheter som om du åker i pist.
Därför vore det snarare klockare med ett pist-körkort än offpist-körkort.

Skidanläggningar tar ju oftast bara ansvar för om man åker i pisten och tar sällan ansvar för om man åker utanför pisten, kan framgår av ordet offpist, ej i pist.

Senast ändrad:
Körkort
CrashX, ytterligare en intressant tanke. FR visar sig från sin bästa sida idag, kul!

Du sätter fingret på helt rätt ställe. Dock är det så många som försöker lämpa över det personliga ansvaret på skidanläggningarna, vilket tydligt märkts i diskussioner här på FR. Så jag tror att "körkortet" skulle kunna vara ett sätt att tydliggöra vem som har ansvaret. Förutom att vi också får bort de mest okunniga från offpisten.

Körkort
Jarle sa:
Är inte emot det. Undrar dock hur man ska få kunskapen till att ta detta körkort om man inte får vara ute och uppleva/skaffa erfarenhet om åkningen.

Ska alla anläggningar öppna ett "övningskörningsområde" typ de markerade "freeridenedfareterna" som redan finns, dvs, en dålig puckelpist, nja där lär man sig inte heller speciellt mycket om bergsvett snö osv.

lär bara bli en teoretisk kurs isåfall tro jag

Körkort
vemfan ska dra igång därhär?

eller åtminstonne ta upp de med nån fackmänniska eller nån som kna genomföra de?
hajjar ni var ja vill komma?

H

Körkort
Jarle sa:

Du kan mycket väl läsa på i teorin om snö, lvainer etc. Det är inte många som vet att blöt snö är lavinfarligare än torr. Inte heller många som vet att vinden också påverkar mycket. ALLT detta kan man läsa in i teorin. Du kan också läsa in hur du skall ta dig ned på bästa sätt, Komunikation, åk en i taget etc. Finns mycket att läsa på.

Btw, finns det några bra lavinkureser i sthlms-området?

Körkort
Daniel Nilsson: liftnära offpist, skulle isåfall betyda att man fortfarande befann sig inom liftsystemets gränser. Om så är fallet så har liftsystemet ansvar för säkerheten inom området. att de inte sköter säkerheten är en annan femma.

Fortfarande är det så att det skulle krävas en grundlagsändring om jag så bara åker 2 cm utanför den liftnära offpisten. Alternativt att man gör fågelskyddsområdeneller militärt skyddsområde av alla lavinfarliga områden och förbjuder folk att vistas där i huvudtaget.

Jag propagerar fortfarande för individens frihet och det sunda förnuftet, fler regler kommer inte att göra saker bättre.

Körkort
Jag skulle se ett pist-körkort som mycket mer angeläget än ett pist körkort, eftersom det befinner sig mycket mer folk i pisten som inte har någon kontroll alls, detta har egentligen inteting med hur bra man är på att åka utan hur man anpassar sin åkning efter hur man är. Folk glömmer gärna att titta upp i backen innan dom gör en tvärgir rätt ut för "det är ju den ovanför som ska ha koll" osv.
Värst av allt, ni som har varit i större skidorter som t.ex. alperna förstår, när man ska ner till dalen igen efter en lång skiddag, då är det ju inte bara jag som ska ner.

Problemet är att det blir frukansvärt mycket folk i backen, isigt, och ofta är systemen uppbyggda så att alla backar mynnar ut i en huvudbacke som går ner till dalen, dett skapar då kaos.
Fullt med folk, nybörjare som fartdårar, isigt för att allt är så uppåkt osv, ni kan ju tänka er.
Därför tycker ajg i så fall att ett pistkörkort vore minst lika viktigt som ett offpist körkort, dessa körkort behöver då egentligen inte ha någonting med att göra hur bra man är utan hur man beter sig i backen, i och alla fall pist-körkortet.

När det gäller off-pistkörkortet så bör man i och alla fall ha lite kunskaper om hur man åker. Dessa kort gäller då självklart bara på skidanläggningars område då det är där om ansvarar, fast låt för gud skull inte folk glömma det viktigaste ansvaret av alla: det personliga.

Dock kan jag hålla med Ozze om man att nät & dylikt kommer inte få folk att gilla skidbacken mer när friheten försvinner. För det är min synonym till skidåkning: frihet.

Dock om det skulle införas tycker jag som jag skrivit.

Senast ändrad:
Körkort
Oze: Jag håller med dig om det mesta men ett körkort kunde ju vara ett sätt att just sköta säkerheten eller? Det sunda förnuftet verkar det ofta inte finnas så mycket av och då kommer ju även diskussionen om att man riskerar att skada andra in.

Körkort
Kanske, jag är dock tveksam till huruvida det skulle fungera. Med säkerheten inom ett område så menar jag att det är liftsystemets ansvar att göra allt för att laviner inte skall kunna gå inom systemets gränser. Det verkar vara lite si och så med det på svenska skidorter.

Körkort
alwaysCrash sa:
Noljas.. dom borde kunna ta liftkortet.

i St Anton har dom tagit liftkortet för mängder me folk som åker offpist där de sitter skyltar att man inte får.. ? men du säger att naturen är för alla, gäller inte de i österrike eller?

H
På många skidorter finns det områden där det är väldigt jätteoklokt att åka skidor, dessa är oftast avspärrade med tanke på ens egen och andras säkerhet, men ibland även för att skydda flora och fauna. Dessa områden ska givetvis alltid respekteras av alla som vistas på ett berg. Det är dock inte dessa områden vi pratar om, diskussionen rör ju de tillåtna och fria delarna av bergat där man kan och får åka offpist.

Körkort
Dom som inte pallar körkort är oftast dom som inte har något i off-psiten att göra och inte har dom kunskaper som behövs. Jag tycker inte att man ska ha körkort för parken, då alla åkare är välkomna där bara man kan reglerna. Alla kids som vill utvecklas ska ha fritt inträde till parken med ett vanligt liftkort. Off-pist tycker jag däremot ett körkort skulle vara bra för. En snabb liten introkurs om vad man ska göra vid olika olyckor osv, säkerhet osv. Kunde vara galant! Bäst vore om hela världen införde det så svenska körkortet gällde även i Alperna och på andra sidan dammen.

Körkort
menar de typ att man ska ha ett specielt liftkort för att komm in i parken som man måste klara ett test innan för att få kortet lr??

Körkort
Niklas_Borg sa:
menar de typ att man ska ha ett specielt liftkort för att komm in i parken som man måste klara ett test innan för att få kortet lr??
Tror inte riktigt så, lite svårt att nå upp till det som man måste kunna om man inte får någon möjlighet att öva. Park-kort är en mycket dålig ide om det gäller prestationer, men lite förkunskap om var man ska stå och vilka tecken med stavar och armar som betyder vad skulle inte vara fel.

Senast ändrad:
Körkort
BigAir sa:
Dom som inte pallar körkort är oftast dom som inte har något i off-psiten att göra och inte har dom kunskaper som behövs. Jag tycker inte att man ska ha körkort för parken, då alla åkare är välkomna där bara man kan reglerna. Alla kids som vill utvecklas ska ha fritt inträde till parken med ett vanligt liftkort. Off-pist tycker jag däremot ett körkort skulle vara bra för. En snabb liten introkurs om vad man ska göra vid olika olyckor osv, säkerhet osv. Kunde vara galant! Bäst vore om hela världen införde det så svenska körkortet gällde även i Alperna och på andra sidan dammen.
körkortet i backen/parken behöver ju inte ha något med hur duktig du är p åatt åka, det kan mer innehålla teori om hur man beter sig i en backe/park, för många nybörjare barn som vuxna vet inte hur man beter sig, hur man kollar, hur man anpassar fart osv. :)

Körkort
Lär ungar sunt förnuft istället. Jag vill inte ha "storebror" och massa lagar på berget. Folk måste kunna tänka lite själva. Folk måste lära sig förstå att vissa saker är farliga och att man bör använda sina hjärceller lite.

Körkort
JockeSki, på det här sättet slipper vi undan "Storebror".

Om du bara kan visa att du är tillräckligt kompetent för att fatta sina egna beslut så får du ha ihjäl dig bäst du kan. Men du kan inte skylla på att du inte visste bättre och att skidanläggningen skulle tänkt åt dig (vilket många gör idag, även om de inte erkänner att de saknar kompetens).

Genom att tvinga folk att ha ett "körkort" så tvingas de också till att använda sina hjärnceller.

Körkort
alwaysCrash sa:
alwaysCrash sa:

eller åtminstonne ta upp de med nån fackmänniska eller nån som kna genomföra de?

H
fortfarande inte nån som har en tanke ?
Det är väl ändå skidanläggningarna som får starta detta. Dom kan ju bara ha kurser eller liknande. Ännu en källa till inkomster, dom säger nog inte nej.

PS kolla mina annonser. DS.

Körkort
alwaysCrash sa:
alwaysCrash sa:

H
fortfarande inte nån som har en tanke ?
Det kan finnas ett skäl till att tråden är igång...

Fortsätt att komma med goda argument för och emot så är jag tämligen säker på att rätt personer kommer läsa det här.

Körkort
Rydell och Hellbergarn:

Teori i all ära, men nu är inte praktiken som teorin, så båda behövs och det är där jag ser problemen.

En person som inte förstår att tunga snö skapar mer spännigar i ett täcke än lätt, tycker jag inte har något att göra i ett område där man riskerar att skada någon annan än sig själv, därav behövs teorin.

Däremot när det gäller att förstå/se hur vinden skapar olika tjocklek på snötäcket och därigenom skapar spänningar kan däremot vara svårt att omvandla till praktik från teori, för att inte tala om snöprofiler och olika kristaller, inte var dag man ser "skolboksexempel" på dessa ting. Nu är inte jag precis världsbäst på senast nämnd sak men jag har ett hum om det och det grundar sig i teori men det behövs mycket praktisk övning innan man förstår ordentligt. Kan också vara därför jag har vart ute för en olycka, detta dock på en sluttning där jag var säker på att ingen annan kunde skadas.

Dock kan väldigt mycket lösas genom sunt bondförnuft, det säger sig självt att om man är en grupp på 5 personer och 3 av dessa åker samtidigt och blir begravda, ja då blir det problem...

Det där med uppvisande av intyg för ett BC-pass tror jag skulle vara väldigt bra!

Senast ändrad:
Körkort
Intresant idé dock tror jag den är svår att genomföra rent praktiskt.Sedan undrar jag om den verkligen kommer medföra högre säkerhet. Bara för man har kunskapen betyder det inte att man har förnuftet.
Men självklart är bättre kunskap helt klart en väg att gå för att fösöka minska antalet olyckor.

En annan tanke rörande Sverige så är väl inte olycksstatistiken för offpistskidåkning inom skidanläggningarna något som motiverar sådär väldigt mycket för annläghgningarna att införa detta körkort? Värre i alperna då...

Såg precis att en 39-årig man saknas i Utah efter skidåkning...Tycker det räcker nu.

Senast ändrad:
Körkort
jag tror på att varje skidanläggning som har ett stort offpistområde, med vissa farliga områden, skulle själva stå för den teoretiska utbildning som krävs på just dessa områden.

Körkort
Josslo sa:
jag tror på att varje skidanläggning som har ett stort offpistområde, med vissa farliga områden, skulle själva stå för den teoretiska utbildning som krävs på just dessa områden.
säkert, skulle ju va jättekul att på varje ny anläggning man besöker måste man gå just deras kurs.? de funkar ju itne.. ska vara en kurs som gäller över hela världen..

Körkort
Att ge sig ut i offpist är farligt, MEN det måste vara personen som ger sig ut i offpistens ansvar att välja huruvida man vill ta den risken.

I de fall där "Offpisten" ligger inom skidområdets gränser, är skidområdet fria att göra vad de vill. Dock hoppas jag att de inte inför något sådant trams som körkort. I Offpist som inte ligger inom skidområdets gränser, dvs i princip all offpist, har de inget att säga till om, och så både hoppas jag och tror jag det kommer att förbli.

Jag blir alltid rädd när folk ger efter för rädslan och vill styra upp det med fler regler och lagar.
Jag kräver hårdare lagar mot att stifta hårdare lagar, Nu!

Tillbaka
Topp