Korsband, Hjälp

heerman1994

Ny medlem
Korsband, Hjälp
jag är ung, född 1994 och dragit av mitt främre korsband.
jag är opererad sedan ca 5 månader tillbaka och återgått till fotbollen för att skidsäsongen snart är över och lär i vilket fall få vänta tills nästa skidsäsong.
Jag har precis börjat träna ute på plan och det känns bra, jag har känslan kvar och viljan att komma tillbaka och det har jag visat för mina sjukgymnaster som visar hur imponerade dem blir av mina framsteg (jag har sjukgymnaster som jobbat med Svenska fotbollslandslaget , handboll, ishockey och de flesta allsvenska fotbollsklubbar)
under denna period har jag i princip aldrig fått ett riktigt svar på en fråga, hur blir knät?
Med det menar jag, blir det 100 procent igen? eller 85? och hur bra är 85? bra eller dåligt? om jag kör 30 min rehab innan eller efter varje träning, kan jag spela fotboll/ åka skidor utan att behöva vara orolig? Det känns ju som de flesta drar samma korsband igen, eller ? Vore väldigt tacksamt om ni kunde ge mig lite svar på vad ni fått reda på, jag är 16 år och känner inte att jag har råd med en till korsbandsskada i min elitsatsande livsstil.

Jag har fått ett svar, en gång. Det svaret var " ja det blir lika bra" MEN! är det för att jag inte ska oroa mig han säger det ? för läser man runt lite på internet så ser man ofta att du inte får tillbaka samma stabilitet.

Tack på förhand!

Korsband, Hjälp
Är i samma situation som dig och det jag vet och fått höra från mina sjukgymnaster är att ett ihoplappat korsband aldrig kan bli lika bra som ett oförstört. Exakt hur bra det ändå blir vet jag ej men flera proffsskidåkare är ju tillbaka på samma nivå som förut (TJ Schiller t.ex.).

Kom ihåg att fotboll är det värsta du kan utsätta dina knän för. Har själv beslutat att jag lägger ner fotbollen och joggningen för att jag heldre ska få dom där extra åren på skidor innan knäna ger upp igen.

Korsband, Hjälp
tack så mycket! Jag fick välja lite, och har fått en del anbud från olika klubbar, och när det gäller kontrakt så får man inte åka skidor (mestadels av de flesta kontrakt har ett sådant krav) och det lutar mot fotboll, åandra sidan har jag rehabats för att kunna spela fotboll igen, och det är många som kommit tillbaka bra inom fotboll också, ta tex IFK Göteborg, Robin Söder, Adam Johansson. Båda två har en startelva plats. Ronaldo drog korsbandet 3 gånger om jag inte minns fel, och pepe i real madrid är tillbaka! Robert Pires fd Arsenal. Det är den vanligaste men värsta fotbollsskada :)

Korsband, Hjälp
Det kommer aldrig att bli hundra procentigt.
Min farbror slet av sitt främre korsband i en skidolycka och det tog ca 5 år att rehabilitera.
Han kan fortfarande inte åka skidor på det aggresiva sätt som han gjorde innan (droppa klippor och liknande).
Jag tror inte att du ska oroa dig över att du ALDRIG mer skulle kunna spela fotboll eller skidor.
Och precis som "stighall" säger så sliter fotboll något kopiöst på knäna. Vet detta själv då jag har ett förflutet med knäproblem som fortfarande inte är bra. Där har jag bara mig själv att skylla.
Gör dina rehabövningar så ska du se att du är tillbaka snart igen.
Dock tycker jag inte att du ska skynda på det. Låt tiden gå och gör dina träningar ordentligt.
Hellre ha ett halvdant knä som funkar än att ha ett värdelöst knä.

Korsband, Hjälp
Det är just det där jag är orolig över, att komma tillbaka sämre eller att ha knäproblem i framtiden, men med rätt sjukgymnaster och övningar och väldigt mycket egen träning så tror jag man kan komma tillbaka på olika sett.
Har en kille i mitt lag som lyckats slita av sitt bakre korsband, vilket är värre men lyckats komma tillbaka mycket bättre än innan. Jag tror inte man kommer tillbaka bättre för knät är lagat utan man växer som människa och tränar knät så bra så problemen försvinner! Tack så mycket för svaren jag fått iallafal! Hoppas både du och din farbror lyckas få bukt på era knäskador och kunna åka utan problem igen! :)

Korsband, Hjälp
Hej!.
Jag undrar.
jag drabbades av korsband & ledbandskada för snart 4 och ett halft år sedan jag har fått behandling och allting.
Men nu kommer en klurigare fråga: jag va och tränade på ett spa idag med knäskyddet och har det tejpat funkar relativt bra men nu efter tränings passet så fick jag verkligen ont igen./ jag har varit hos läkare,sjukrymnaster,ortopeder,allt.

Det värker där korsbandet sitter dvs jämt under knäet men även värre på insidan av knäet. Knäskålan sväller ganska mycket och kan ta up till 2 dagar innan jag är helt återhämtad.

nu är frågan : vad kan jag göra åt detta någon som vet?.
ska jag helt enkelt ta mig ner till sjukhuset och klaga på att det gör värre ont efter träningar eller kan de tömma knäna på vätska jag har dock (Väldigt mycket vätska i benen ankeln knakar hela tiden även knäet).

om någon har vet något eller har förslag svara gjärna.
Mvh/ Knä smärtor olidigt.

Korsband, Hjälp
Klart du ska söka läkare igen! Se till att få träffa en ortoped som kan knän och bli ordentligt undersökt.

Korsband, Hjälp
Idh_simplythebest sa:
Hej!.
Jag undrar.
jag drabbades av korsband & ledbandskada för snart 4 och ett halft år sedan jag har fått behandling och allting.
Men nu kommer en klurigare fråga: jag va och tränade på ett spa idag med knäskyddet och har det tejpat funkar relativt bra men nu efter tränings passet så fick jag verkligen ont igen./ jag har varit hos läkare,sjukrymnaster,ortopeder,allt.

Det värker där korsbandet sitter dvs jämt under knäet men även värre på insidan av knäet. Knäskålan sväller ganska mycket och kan ta up till 2 dagar innan jag är helt återhämtad.

nu är frågan : vad kan jag göra åt detta någon som vet?.
ska jag helt enkelt ta mig ner till sjukhuset och klaga på att det gör värre ont efter träningar eller kan de tömma knäna på vätska jag har dock (Väldigt mycket vätska i benen ankeln knakar hela tiden även knäet).

om någon har vet något eller har förslag svara gjärna.
Mvh/ Knä smärtor olidigt.
Antar att knät aldrig blev riktigt bra?

Kör rehab övningar tills du litar på knät tillräckligt för att kunna träna utan knäskydd och tejpning. Skydd och tejpning är i mina ögon totalt värdelöst om man ska rehabilitera något så det blir bättre. Kör du vikter, gör lägre vikter utan skydd först. Ska du maxa nån gång, då kan du ha skydd som stöd men att träna upp dig med skydd, då förlorar du syftet med själva uppbyggnaden.

Korsband, Hjälp
ok.
jag brukar försöka köra utan skydd 2-3dagar i veckan men får den effekten att jag inte kan gå på nästan 8dagar.
det är så smärtsamt av allting minsta böj gör ont.
läkarna vred benet för att kolla när jag kom in på akuten för 4år sedan jag har lika ont som att det hadde hänt igår själva skadan och knäna sväller up så inåt norden.

Tillbaka
Topp