kostnad kiteutrustning

Mahalo

Medlem
kostnad kiteutrustning
Ja som sagt så är jag intresserad av att veta lite prisuppgifter för kite utrustning. Komplett eller per del; allt är välkommet, jag är intresserad av att köpa men det vore schysst att veta lite vart priserna ligger så man inte blir feet blåst!

skulle också vara bra om någon visste namn modell märke på en del drakar som klarar av både snö, is och vatten!

Någon som vet något?

Tack för hjälpen!!
stay fit.

kostnad kiteutrustning
brorsan pysslar mycket me kite. hör av dig på min FR så kan du ta kontakt me bror min.. han kör på EH-kites

kostnad kiteutrustning
Tjena,

Vilken utrustning du ska köra på beror på vad du ska köra mest på vatten eller snö. Bow kites används inte så mycket på vintern. Hoppas detta hjälper.

Glöm inte att kurs är ett måste då sporten kan var livsfarlig om man inte vet vad man gör. har man en bra instruktör är det väldigt säkert och lätt att lära sig, går på en dag ungefär!

Sveriges KSA cert Kiteskolor hittar du på www.kitecenter.se

Det finns tre huvudsakliga typer av drakar som är aktuella:

Bowkites -
Pumpas upp med hjälp av pump, rigid form tack vare blåsorna

Negativt: Måste pumpas upp, jobbigt på vintern med ventilerna, tar mer plats jämfört med nedanst, sådär i lättvind tack vare tyngden
Positivt: Stort vindomfång med samma drake, vissa modeller har bara en ventil för alla stuttar vilket underlättar och bra säkerhet, färre linor än nedanstående,

Open cell Foil -
fylls automatiskt med luft tackvare utformningen (likt en fallskärm)

Negativt: Ibland bristfälligt säkerhetsystem, fungerar endast på snö, mindre vindomfång
Positivt: enkla att hantera, små nedpackade, snabba att rigga/packa ner, tåliga, bra i lättvind

Closed cell Foil -
Samma typ som ovanst. fast med backventiler på luftintagen, utformade för åretrunt bruk

Negativt: fler linor vilket kan ge trassel,
Positivt: stort vindomfång, enkla att hantera, små nedpackade, snabba att rigga/packa ner, tåliga, presterar bättre än ovanst. i lättvind

kostnad kiteutrustning
Bra bowkite : Cabrinha Switchblade II

Bra Open C Foil: Ozone access, Flysurfer Cool (billig)
(glömde nämna att dessa drakar i regel är billigare då designen är enklare)

Bra Closed cell Foil : Flysurfer Pulse eller Pshycho III

Tillbaka
Topp