Kritisk stighudsbredd?

MonicaKa

Ny medlem
Kritisk stighudsbredd?
Jag tror egentligen att jag vet svaret redan, men ändå:

Är det OK att använda stighudar som är skurna till mina telisskidor med 72 mm midja till randoskidorna med 83 mm?

Det ser onekligen rätt dåligt ut med kantfäste i skidmidjan, blir ju 8-9 mm glapp mot stålkanten om jag centrerar hudarna.

Kritisk stighudsbredd?
Detta kanske inte tilför tråden men ändå..

Hör detta med stighudar hela tiden, både i forumet och i köp/sälj värkar alla söka efter dom. Men vad sjutton är det!?

Kritisk stighudsbredd?
TheFibretech sa:
Detta kanske inte tilför tråden men ändå..

Hör detta med stighudar hela tiden, både i forumet och i köp/sälj värkar alla söka efter dom. Men vad sjutton är det!?
Det är något man sätter fast under skidorna som gör att man kan gå uppför med skidorna utan att glida bakåt tillsammans med antingen telemark eller skidor med randonebinding som gör att man lossar hälen

Kritisk stighudsbredd?
Det beror ju alldeles på hur avancerade turer du skall gå. I mjuk snö kommer du inte att besväras nämnvärt av den smalare bredden, problemet uppstår på skrå vid hårt underlag.
Börja du med dina gamla och byt upp dej om du inte tycker att det funkar eller du vill gå mer seriöst. Alternativt att du kompletterar med ett par skarjärn, något som du i alla fall behöver om du skall gå riktigt seriöst.
Lycka till

Tillbaka
Topp