kullager & hjul passar inte (skateboard)

nikkeee

Ny medlem
jag har köpt nya kullager och hjul till mina royal truckar, hade tidigare girl hjul 52/53mm och minilogo kullager. Mina nya independet abec 7 kullager passar till truckarna men inte till dem nya sweet hjulen "Rainbow - 51mm" (http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=4568&ProductDetailId=26841 , dem på länken är 53 mm, fast det är samma som dem jag köpt fast annan storlek). Har ingen lust att skicka tillbaka hjulen för dem var annars fina, så vill helst ha nya kullager som passar, någon som vet vilka kullager som passar till sweet rainbow 51mm? Kan heller inte skicka tillbaka kullagrerna för testade pressa in kullagret i hjulet så blev det en buckla på kullagret, det rullar forfarande bra men är ett märke på ett utav kullagren.

Undrar som sagt om någon vet vart jag kan få tag på kullager som passar mina sweet hjul, annars undrar jag om man kan förstora insidan på hjulet på något sätt så kullagret passar? För just nu är hjulets insida för litet för kullagrerna. Kan man slipa eller fila på något sätt så det passar, någon som testat detta? Annars får ni ge andra förslag!

tack på förhand!

kör hjueln i micron så blir dom mjukare så borde kullagren gå i
vad jag vet så är det standard storlek på hjul och kullager

Ta i lite kärring ;)
Nej men seriöst det ska passa! värm på hjulen i ugnen ett tag så gåre nog bättre:D

SombreroMartin sa:
kör hjueln i micron så blir dom mjukare så borde kullagren gå i
vad jag vet så är det standard storlek på hjul och kullager
Ktrum sa:
Ta i lite kärring ;)
Nej men seriöst det ska passa! värm på hjulen i ugnen ett tag så gåre nog bättre:D
riktigt dålig idee, fan också! satte hjulen i micron tills dem var varma, testade sedan om det gick att få i kullagren, gick en bit men sen tog det stop igen. Sen när jag vände hjulet så hade andra sidan smältit ihop så det det är en ihopsmält klump på ena sidan av hjulet! fuck! 500 kr åt skogshelvettet! två till kullager fick också märken på sig så dem började rulla sämre efter jag försökte ta av dem när jag skulle testa med dem på dem nya hjulen igen.... har 3 hjul kvar och 5 kullager kvar..

Alla hjul och kullager passar. Mina gick sjukt trögt att få i fick använda en skiftnyckel att trycka med och lyckades buckla shieldsen men rullar ändå på bra:) Man lägger inte in hjulen i micron där får du skylla dig själv att du lyssnade på det tipset :S

min polare köpte sweet hjul med lager precis han hade samma problem, men sen tog han i utav helvete. Då funkare:D

Cmajava sa:
Alla hjul och kullager passar. Mina gick sjukt trögt att få i fick använda en skiftnyckel att trycka med och lyckades buckla shieldsen men rullar ändå på bra:) Man lägger inte in hjulen i micron där får du skylla dig själv att du lyssnade på det tipset :S
klart jag får skylla mig själv, vem har sagt nått annat? men värt å komma med tips som inte funkar

Hur fan sätter folk i sina kullager egentligen? Skiftnyckel? använd er av truckarna förfan.
lägg bara kullagret på hjulaxeln, sen pressa ner hjulet på kullagret, enkelt som.. Har aldrig haft problem när jag använt mig av truckarna :D

Jockis sa:
Hur fan sätter folk i sina kullager egentligen? Skiftnyckel? använd er av truckarna förfan.
lägg bara kullagret på hjulaxeln, sen pressa ner hjulet på kullagret, enkelt som.. Har aldrig haft problem när jag använt mig av truckarna :D
går det dåligt så äre bara att sätta lagret på axeln hjulet på lagret sätt ett till hjul ocanpå det första hjulet, hämta hammare och shmäk

nikkeee sa:
Cmajava sa:
klart jag får skylla mig själv, vem har sagt nått annat? men värt å komma med tips som inte funkar
Kom med ett tips att använda något föremål för att trycka dit kullagrena för jag tryckte allt som gick med fingrarna men gick inte dit.

mans1 sa:
lägg lagren i frysen så kanske dom krymper lite!
Ryan Sheckler, samt flera lägger hjulen i frysen, för att de ska hålla bättre.:)

Sen till hur man personligen får på kullagrena:

Jag använder/använde mig av att ta lite saliv/vatten runt kullagret och i hjulet. Sen tryckte jag på det, enkelt som bara fan.

Den sista biten som alltid blir kvar brukade jag använda mig utav ett annat kullager, som jag la på kullagret i hjulet och tryckte som bara fan.

Det kan inte gå fel.

mvh

Jag satte mina hjul i ett skruvstäd med kullagret vid hålet och skruvade ihop :) sedan fick man bara knacka lite det sista ;) funka fin fint :P

Jag satte i mina lager genom att trycka mot trucken (som nån sa innan) och sen skruva jag bara fast hjulen lite extra så jag visste att dem satt hela vägen in! MEN... Då börja dem låta konstigt, som om det är nån buckla eller att dem är sönder -.-

J0xxE sa:
Jag satte i mina lager genom att trycka mot trucken (som nån sa innan) och sen skruva jag bara fast hjulen lite extra så jag visste att dem satt hela vägen in! MEN... Då börja dem låta konstigt, som om det är nån buckla eller att dem är sönder -.-
Fattade inte exakt vad du menar, men alltså det bästa sättet att sätta på kullager är att:

Börja med att trycka in ett av kullagret på en sida av hjulet, sätt på hjulet på trucken(med den sidan som du har satt på kullagret neråt), prova att trycka ner hjulet mot trucken och se om du får in det lite till. Sedan lägger du på den där lilla ringen man brukar ha i hjulet mellan kullagret på trucken, om man har ett sånt.
Sedan sätter man på det andra kullagret på den tomma sidan, försök att få in det så mycket att gängan sticker upp tillräckligt mycket att du kan få på muttern när du har hjulet på trucken.. om du får på muttern så skruvar du åt den och då kommer du känna att kullagerna åker in i hjulet, dra åt tills de sitter helt inne, och sen skruvar du upp muttern lite så hjulet rullar bra och får det sköna "glapp"-ljudet...

och fungerar verkligen inget annat så använd lite silikonspray. eller lite matfett eller liknande...

Skatehjul är långt ifrån samma kvalite som longboardhjul så våld och i mitt fall en press kan behövas ;)

tog pelarborrmaskinen, en stans så det tryckte på kanterna på lagret och sen pressade i lagret.

Fungerar nog med ett skruvstäd också om man har lineat upp allt bra innan.

OlofM sa:
J0xxE sa:
Fattade inte exakt vad du menar, men alltså det bästa sättet att sätta på kullager är att:

Börja med att trycka in ett av kullagret på en sida av hjulet, sätt på hjulet på trucken(med den sidan som du har satt på kullagret neråt), prova att trycka ner hjulet mot trucken och se om du får in det lite till. Sedan lägger du på den där lilla ringen man brukar ha i hjulet mellan kullagret på trucken, om man har ett sånt.
Sedan sätter man på det andra kullagret på den tomma sidan, försök att få in det så mycket att gängan sticker upp tillräckligt mycket att du kan få på muttern när du har hjulet på trucken.. om du får på muttern så skruvar du åt den och då kommer du känna att kullagerna åker in i hjulet, dra åt tills de sitter helt inne, och sen skruvar du upp muttern lite så hjulet rullar bra och får det sköna \"glapp\"-ljudet...
Det var det jag gjorde men lagrerna gick då sönder (eller, dem började låta högt och konstigt)

Tillbaka
Topp