Lämplig skidort för ett par 36-åringar?

jolfe

Medlem
Jag och min fickvän tänkte bege oss till Alperna i tre veckor i februari/mars, men är lite osäkra på vart. Våra kriterier är:

- Stort system, med bra tillgång till puder (för mig) och ett stort utbud av blåa/röda backar (för min flickvän)
- Gemytlig by/stad - inte för liten by, men heller inte en större stad
- möjlighet att hyra lägenhet, relativt nära skidlift
- tillgång till bra skidguideservice

Vi är mest inne på Österrike, men kan även tänka oss nordvästra Italien (god mat) eller Frankrike (de flesta franska systemen sållas dock bort givet ovanstående kriterie om gemytligt samhälle). Schweiz har vi valt bort då det är för dyrt.

Lite är jag inne på St Anton även om den orten mest associeras med fulla 19-åriga svenskar... Är Lech/Zürs bättre i sådanfall?

Satsa på Schweiz, ta en tur med Glaciärexpressen. Besök följande skidorter längs vägen Zermatt-Andermatt-Disentis-St:Moritz. Lägg även till ett stopp i Davos/Klosters på vägen mot flygplatsen. Underbarare 3v skidresa har jag svårt att tänka mig i Europa. Visst, det blir kanske lite dyrare än att resa 3v till St:Anton eller motsvarande men också betydligt mera rikt på upplevelser. Tåglogistiken mellan orterna är fantastisk i Schweiz och Glaciärexpressen är förmodligen världens vackraste tågresa. Boende bokar ni enkelt på nätet hemifrån, leta lite bara. Flyger gör man företrädelsevis med Swiss till Zürich.

Trevlig resa
//JN

Åk inte till Schweiz, tokdyrt.

Lech/zürs är vad jag minnst (8 år sedan jag va där) bra, utan tvekan. Inte alls samma festprofil där som i St.anton, tror man skulle kunna jämföra det med courchevel i val thorens systemet, dvs överklassens tillhåll.

Annars kan jag verkligen rekommendera Ischgl inte als långt från St.anton. Otroligt modernt liftsystem som medför att det nästan aldrig blir köbildning. Finns hur mycket bra pister som helst och även trevliga offpiststråk om man så vill. Byn är rätt stor och längst med huvudgatan är det en hel del klubbar ala st.anton men det finns även lugnare delar. Vi hyrde en offpist guide en dag när vi va där, och då hade det inte snöat på ett par veckor. Han hittade iaf puder åt oss, så bara man vet vart man ska leta finns det puder långt efter snöfall.

Lycka till med resandet :)

Schweiz är faktiskt inte mycket dyrare än övriga alperna, tro det eller ej.
Kolla lite på området Berner Oberland, orter som Grindelwald, Wengen, Mürren. Fantastiska byar (Speciellt Mürren på sin klipphylla) och ni hittar i stort all typ av åking ni önskar. Som tidigare sagt tågresan i CH kan bara den vara en upplevelse.

Annars Italien och Aostadalen, t ex Champoluc - Gressoney - Alagna (sitter ihop), Mycket gemytligt, ingen stordrift, men all typ av åkning.

Finns ju mycket mer förstås...

/Ace DG

Kan starkt rekommendera Champoluc. Var dock några år sen jag var där. Stora breda backar och folktomt minst ett par timmar mitt på dan när italienarna äter lunch. Hyfsat stort liftsystem. Inte jättestor by dock.

Jag kan bara hålla med angående Ischgl!

Jag gjorde en säsong som guide i Ischgl för två år sedan och jag har enbart positiva minnen med mig hem därifrån.
Det är ett stort sammanhängande system med bra variation på pisterna och lättillgänglig offpist. Det finns som sagt inga liftköer alls att tala om.
I samma dal finns även Galtür, Kappl och See inom 30 min som nås gratis med skidbuss om man vill testa något nytt, i och med att ni vill vara borta i tre veckor. (dessa orter ingår i det utökade liftkortet). Mindre system men även där finns det fina pister att upptäcka.

Skulle ni vilja åka till St Anton över dagen tar det en knapp timma med taxi och runt 1,5 timme med buss via Landeck.

Byn är stor och relativt gemytlig med ett stort utbud av shopping och barer. Medelåldern i Iscghl är överlag lite högre ( mer som Lech/Zürs) men det är inget man märker av på apré ski eller nattklubbar för där kan man få full fart ändå om man vill ( i mitt tycke bättre fest än både St Anton och BG som annars anses vara "festorter").

I andra änden av systemet ligger Samnaun som är en schweizisk tax free-by med mycket shopping och god mat.

För att sammanfatta: det är en mycket bra skidort! :)

Lycka till med valet och resan!

Lech och Ischgl som Erikbrand säger. Förvisso inte de tva billigaste orterna men bra grejjer för din spec.

Ace_DG sa:
Schweiz är faktiskt inte mycket dyrare än övriga alperna, tro det eller ej.
/Ace DG
Denna kan man inte lata vara okonfronterad: skämtar? Eller har lön i CHF och betalar i CHF.

Hotelier i Saas-Fee sa senaste i Juli att det "i princip inte kommer nagra icke-schweiziska resenärer längre förutom ski teams".

Sorry ursparningen. :D

Jag brukar åka till La Grave med mina rödblååkande flickvänner. Inga problem alls efter de första två dagarna. Och åldern är precis rätt också.

Stort tack för alla svaren!

Hur lockande än Glaciärexpressen än låter så tror jag att vi kommer välja bort Schweiz. Vi har nog tänkt oss också att stanna på ett och samma ställe.

Ska definitivt kolla upp Monterosa/Aosta med omnejd som många vart inne på, och även Ischgl låter intressant om priserna är ok.

Angående La Grave så ska jag faktiskt dit efter att min flickvän åkt hem (tror det får vänta något år innan hon följer med dit), så du var inte helt fel ute med det förslaget :)

Tar självfallet tacksamt emot fler förslag!

Italien är ju underbart för ett par på 36 år! Fantastisk mat, mycket sol, mysiga byar!

Senast ändrad:

@delta:
CHF står i 7,15 SEK ca, har alldeles nyligen surfat på olika alternativ för bl a en resa i påsk. Jag blev också lite förvånad över att det inte skilde så mycket mot Frankike (flyger till Geneve). CH-frassen stod högt ett tag, nu såg rätt ok ut. Vad har du kollat på? Nyfiken.
/Ace DG

JohanSundstrom sa:
Italien är ju underbart för ett par på 36 år! Fantastisk mat, mycket sol, mysiga byar!
Man åker väl inte till en skidort för sol, mat och byn? Skidorter åker man väl till för att åka skidor. För det andra kan man väl åka till Provence, Capri eller något dylikt.

la_grave sa:
JohanSundstrom sa:
Man åker väl inte till en skidort för sol, mat och byn? Skidorter åker man väl till för att åka skidor. För det andra kan man väl åka till Provence, Capri eller något dylikt.
Är väl rätt många som gör just så, även om jag håller med om det ologiska i det, finns ju de som åker till skidorter för att supa också...

la_grave sa:
JohanSundstrom sa:
Klart man vill ha premium food nar man aker skidor eller kor du alltid en tub risgrynsgrot pa vagen ner?

La_grave;

Så klart det inte finns någon true shredder som åker till en skidort för att göra annat än att kötta på berget. Käka gott? Fan då blir man ju en av dom andra! Dom där man föraktade när man var sjutton och inte hade några pengar.

Så jävla sjukt. Precis som när man åker på golfresor nu för tiden. Polarna ska prompt käka på jävla restaurang, basta och dricka finöl! Jävla skit säger jag. Kokar havregryn på rummet och går till puben i golfskor.

Nej, så extremt blir ju inte La Grave (skidorten inte forum-avataren) om man vet hur och vart man ska åka, så visst kan man ta med en komplett nybörjare. Men att ens föreslå La Grave för tre veckors åkning med någon (av alla flickvänner) som vars åkning passar för röda/blå pister? Väderlek, snömängd? Möjlighet till variation? Lite större by?

"Jag åker inte en meter till!"
"Det stod ju träningsbacke!"
"För störtlopp ja!"
"Det sa du aldrig någonting om..."
"Du lyssnar ju aldrig på vad jag säger"
"Men älskling gnäll inte nu, kom nu!"
"Nej jag åker inte en meter till."
"Så, du ska stanna här resten av dan då?"
"Ja"
"Visst, visst, då åker jag! Kärringar!"

Mmmm Gollan.

Jolfe:
Ischgl var trevligt.

Senast ändrad:
Morzine/Avoriaz är riktigt trevligt, vet inte hur det är med guider dock då det inte anses så coolt där. Trevliga byar, massa liftar/pister och lätttillgänglig offpist.

la_grave sa:
Jag brukar åka till La Grave med mina rödblååkande flickvänner. Inga problem alls efter de första två dagarna. Och åldern är precis rätt också.
Så länge flickvännerna är medvetna om varandra tycker jag det låter bra, annars kanske det kan nog bli lite skakigt ;) Men det är klart, då spelar det nog ingen roll om det är La Grave, Provence eller St Anton, det blir det nog skakigt oavsett då...

Vattendroppe sa:
la_grave sa:
Så länge flickvännerna är medvetna om varandra tycker jag det låter bra, annars kanske det kan nog bli lite skakigt ;) Men det är klart, då spelar det nog ingen roll om det är La Grave, Provence eller St Anton, det blir det nog skakigt oavsett då...
Håller med. Jag tror det är svårt att få det där att funka.

Jibberisch sa:
Vattendroppe sa:
la_grave sa:
ha, ha. Flickvännerna kanske inte finns samtidigt utan det blir en ny som får testa backarna i La Grave varje år. Kan det rent av vara resan till La Grave som får förhållandena att skaka... Eller så kör man som i 'bonde söker fru' - man testar vem av 7-8 stycken som pallar med en vecka i La Grave med någon som helst bara åker skidor.

Jibberisch sa:
Vattendroppe sa:
la_grave sa:
Ytterst vanligt med Polygami i LaGrave omradet sa tror inte avantaren LaGrave har nagra som helst problem med att han kor dubbla forgasare.

Jibberisch sa:
La_grave;
Nej, så extremt blir ju inte La Grave (skidorten inte forum-avataren) om man vet hur och vart man ska åka, så visst kan man ta med en komplett nybörjare. Men att ens föreslå La Grave för tre veckors åkning med någon (av alla flickvänner) som vars åkning passar för röda/blå pister? Väderlek, snömängd? Möjlighet till variation? Lite större by?
Jag har de facto gjort det, utan värre drama än trötta ben och någon kompromissdag i Les Deux Alpes resp Chazelet. Tre veckor är ju bara en fördel, då hinner även mindre vana åkare acklimatisera sig och på så lång tid kan det säkert bli tillfälle och förutsättningar för någon firning, via ferrate eller något annat som tillför vistelsen och skidåkningen i allmänhet en helt ny dimension.

Det verkar som att jag ska på Gastrologik och äta middag ikväll. Hurså?

josh sa:
Ytterst vanligt med Polygami i LaGrave omradet sa tror inte avantaren LaGrave har nagra som helst problem med att han kor dubbla forgasare.
Den enda formen av polygami i La Grave-trakten är kvinnor med multipla manliga partners, och då pratar vi inte (vad jag hört om bör väl tilläggas) vilda gruppsexorgier. Åt andra hållet? Ain't gonna happen, få skidorter i världen om ens någon – ok, kanske Haines – har en skevare könsfördelning. Om man ens kan kalla en man-till-kvinna-ratio på 99 på 1 för fördelning. Otaliga är dom pubkvällar man sett en tjej lämna lokalen och insett att det var den enda kvinnliga besökaren på haket. Vi pratar korvfabrik på riktigt. Att få hugg i La Grave som singel och heterosexuell man är värt ett Nobelpris i raggning, chansen är större att kamma hem en miljonvinst genom att spela på knatteligan i bandy.

Just det, grundfrågan... För en gångs skull håller jag nästan med la_grave om något. 36 år är överhuvudtaget ingen ålder på en skidåkare. Åk var ni känner för, medelåldern på skidorten kommer ändå att vara betydligt högre med alla Fritz und Helgas i öfvre medelåldern som befolkar Alpern, såvida ni inte åker till Breckenridge och kör park förstås. I så fall är det väl mer en skön by och ett liftsystem med både bra outpist och ett bra spektrum av pister som ni borde leta efter. Champoluc, St Anton, Zillertal, Ischgl, Verbier (dock i Schweiz...), Serre Chevalier är några orter som jag kommer på på rak arm.

Snödjup

Tillbaka
Topp