Lättsvängda skidor om man har mindre knäbesvär

RuneIglebak

Ny medlem
Min fru har lite knäbesvär och brukar bli ganska fort trött i benen när hon åker. Hon är väl egentligen på en lägre medelnivå men när det gäller att svänga så är det fortfarande oftast plogvarianten som oftast.
Hon vill själv ha mycket korta skidor då hon tror att det blir enklast att svänga och minst belastning på knär och ben i övrigt. Hon var inne på blades eller twintip på ca 100cm men Kaisers skiduthyrning rekommenderade bestämt att hon borde ha vanliga skidor och inte kortare än 140cm. Hon är själv nästan 160cm.
Vad är korrekt?

Om jag själv hade ont i knäna skulle jag välja ett par ganska stadiga skidor som ändå inte har för mycket bett. Jag skulle nog ta ett par ganska korta skidor, typ min egen längd, med fullrocker. Eller såna med rocker fram och bak och normalt spann i mitten. Mindre risk att såna skidor skär fast och bär iväg. Men var försiktig med knäna om ni åker många där på raken, slalom är bland det tyngsta man kan utsätta dom för. Varva med längdskidor.

Att skidan har spann åt fel håll. Bara mitten av skidan ligger i backen, men så fort man svänger så går hela kanten i. Känns korta när man kör sakta och långa när man kör fort. Egentligen för att få flyt i lössnö, men jag gillar det i pist också.

Det bästa för knäna är att köra på rent skär, alla typer av plogning och sladd är ett elände för instabila knän, speciellt om det är hårt och slagit.

Så tipset är att gå normallånga skidor med lite längre svängradie och lära sig åka på skär och sedan cruisa runt i lugna stora svängar! :-) Kan man inte tekniken är några dagar i skidskolan bästa investeringen. Undvika att åka när det är hårt och slagigt eller allt för uppkört ...

Jag skulle direkt undvika korta skidor som är ostabila och tär rejält på knäna.

/MM

Senast ändrad:
Mitt tips är att hon tar några skidlektioner, då lär hon sig snabbt att åka skidor och därmed klarar av de skidor som är bäst för henne...

Tillbaka
Topp