lifttrick

Grilljanne

Aktiv medlem
lifttrick
här kan ni skriva ner alla era coola/fräna/häftiga/balla/feta trick som ni utför i liften.
det kan vara trick i både ankar/bygelliften, knappliften eller sittliften.. eller varför inte i gondolliften? kan vara ett bra tidsfördriv i alla tråkiga, långa liftar runtom i fjällen.

tänkte att man kanske kunde skriva svårighetsgrad på tricket (1-10) och även i vilken lift som tricket lämpar sig bäst.
länka gärna om ni har film på det också.

här är ett fett trick som jag hittade:
är väl ungefär en 3-4/10 skulla jag säga. det funkar till synes bäst i knapplift, men går säkert att utföra i ankarliften också, dock med lite högre svårighetsgrad.

hittade ett till fett trick här på freeride, många har nog sett den: https://www.freeride.se/video/flatspin-i-t-lift/
detta tricket är nog snäppet svårare än det första, kanske en 7/10. han som utför det får gärna berätta mer om det här i tråden. det ser ju riktigt fräsigt ut.

fred på jorden

Senast ändrad:
lifttrick
Flygplanet.

Knäpp båda bindningarna på snowboarden. lägg dig på mage, håll i liften, böjbenen så brädan kommer med belaget uppåt. (ser ut som ett flygplan) Glid med liften så länge du känner för det.. ställ dig upp och åk vidare med liften.

Går även att utföras som dubbelvinge med två personer i en ankarlift.

lifttrick
otroligt töntig tråd om jag får säga mitt..

om du vill ha kul och inspiration av att se folk åka lift tycekr jag du ska bege dig till en TYSK-TÄT alport och bara slå dig ned och njuta.. du kommer förstå vad jag menar..

lifttrick
alwaysCrash sa:
otroligt töntig tråd om jag får säga mitt..

om du vill ha kul och inspiration av att se folk åka lift tycekr jag du ska bege dig till en TYSK-TÄT alport och bara slå dig ned och njuta.. du kommer förstå vad jag menar..
om jag får säga mitt så måste jag erkänna, tro det eller ej, att det kanske är meningen att tråden ska vara lite "töntig". men samtidigt väldigt rolig och inspirerande. så bli inte ledsen i ögat och hacka inte ned på tråden bara för att du tycker den är "töntig" är du snäll.

lifttrick
Tänkte beskriva en klassiker vid åk med släplift på våren. Det är viktigt att det är riktigt mjuk tösnö för att detta trick skall funka.

Ta ena staven och håll den mot pjäxans framsida, låt spetsen släpa i snön så att en snösprut uppstår. Håll den andra stavens truga mitt i snöspruten. På så sätt kan man samla upp en rejäl snöklump på stavens truga. Detta tidsfördriv gör liftfärden något mindre enahanda. Man kan även tävla om vem som klarar att samla upp den största snöklumpen under en liftresa. Snöklumpen kan sedan med fördel dängas i huvudet på lämpligt offer.

/JN

lifttrick
Hjulbult sa:
Tänkte beskriva en klassiker vid åk med släplift på våren. Det är viktigt att det är riktigt mjuk tösnö för att detta trick skall funka.

Ta ena staven och håll den mot pjäxans framsida, låt spetsen släpa i snön så att en snösprut uppstår. Håll den andra stavens truga mitt i snöspruten. På så sätt kan man samla upp en rejäl snöklump på stavens truga. Detta tidsfördriv gör liftfärden något mindre enahanda. Man kan även tävla om vem som klarar att samla upp den största snöklumpen under en liftresa. Snöklumpen kan sedan med fördel dängas i huvudet på lämpligt offer.

/JN
en klassiker.

lifttrick
Hjulbult sa:

/JN
målet ær sedan att træffa valfritt snowbladesoffer.

lifttrick
Gammalt klassiskt trick som fungerar både i liften och i pist, bara man har lite fart.
1. Placera handtaget på staven i mellangärdet alternativ i skrevet med staven riktad framåt i åkriktningen.
2. Tryck sedan ner stavspetsen hårt i snön framför dig.
3. Invänta ambulans.

lifttrick
Peppo sa:
Gammalt klassiskt trick som fungerar både i liften och i pist, bara man har lite fart.
1. Placera handtaget på staven i mellangärdet alternativ i skrevet med staven riktad framåt i åkriktningen.
3. Invänta ambulans.
skönt , sen lyfter man från marken ..

lifttrick
jo, den är najjs. ganska närbesläktad med den första. kanske inte riktigt lika stilfull, men vad gör det, det är najjs iaf.

sen finns det ju självklart en del basic-trick också, som de flesta riktiga skidåkare borde känna till:

sick-sack i spåret: strängt förbjudet, men ack så coolt.
fakie: man åker helt enkelt baklänges i liftspåret. i knappliften sätter man knappen precis som man gör när man åker framlänges, d.v.s. mellan benen. i ankarliften sätter du bygeln mot midjan (strax under naveln).
fakie (baklängesåkning) i liften utförs stiligast genom att man kliver på liften regular (som vanligt) , för att sedan under åkturen, ta loss bygeln/knappen och hålla den i handen samtidigt som du elegant snurrar ett halvt varv, och därefter sätter dit den på framsidan av kroppen istället för på baksidan. glid sedan vidare med ett leende på läpparna.

Senast ändrad:
lifttrick
ekdahl sa:
Hjulbult sa:

/JN
haha, sant!

lifttrick
skön tråd.. men låter som om de kommer bli farligt i vintern..

kul att krångla in benen i liften.. typ lägga dom breve varandra.. bakofram å sånt.. svårt att förklara..

att droppa sittliftar är ju ocskå en höjdare!

lifttrick
hoppa av knappliften och kör ner mot nästa knapp lift switch och sätt den snabbt mellan bena som vanligt och tryck ifrån som att du ska hoppa när järnstänget spänns, du flyger rätt högt 1-1,5m :)

fett fett kul!

lifttrick
Det är ju alltid roligt att knäppa loss biningarna på den brevid så att den ramlar :D Allra bäst är det om det är sista liften hem precis innan liftarna stänger.
Edit: när du kommer fram så ska du gå in i duschen och göra slut på allt varmvatten så när den andre väl har gått up så får han duscha i kallvatten.

Senast ändrad:
lifttrick
Ett roligt tidsfördriv e ju att försöka åka så många man kan i transportliftarna i svenska fjällen. Rekord e fem tror ja. Gärna utveckla de till konstiga formationer. Se även till att putta av dina "medpassagare" (även kallat vänner) på de absolut jobbigaste partiet. Gärna där man inte når upp till dom nya knapparna också. Sen bör du ha med lämplig chockladbit som du glatt smaskar i dig när dom andra kommer. Förvänta dig inte att någon stannar nästa gång du ramlar bara...

lifttrick
Bäst av allt är ju att köra offpist UPPFÖR!
Våga vara lite maintreem när alla andra kör ner så kör man själv upp X)

lifttrick
jävlar va grym den där snurren va :D

"Våga vara lite maintreem när alla andra kör ner så kör man själv upp X)"- uhm, om du vill vara mainstream ska du ju göra som alla andra....???

lifttrick
kossan sa:
Det är ju alltid roligt att knäppa loss biningarna på den brevid så att den ramlar :D Allra bäst är det om det är sista liften hem precis innan liftarna stänger.
Edit: när du kommer fram så ska du gå in i duschen och göra slut på allt varmvatten så när den andre väl har gått up så får han duscha i kallvatten.
så jävla taskigt, du har gjort sådär för mig flera gånger, men du har aldrig lyckats ;P

lifttrick
Känns som man börjar bli gammal...

När ja lärde mig att åka skidor skulle man alltid följa instruktionerna på skyltar som: Ej sicksak åkning, Sitt ej på bygeln, Schaukeln verboten (ung. Gungning förbjuden. Ses oftats i sittliftar i Alperna.) osv.

Blir seriöst trött på folk, framförallt alla j-vla danskar i Sälen, som inte kan åka lift utan att jiddra. Grejjerna kan ju pajja och man kan skada sig själv och andra.
Låter ja som en moraltant ? Sug min ådriga..

Var bara det ja ville säga.
Tack för ordet.

lifttrick
Deacarlo sa:
kossan sa:
så jävla taskigt, du har gjort sådär för mig flera gånger, men du har aldrig lyckats ;P
Det är inte lika kul när din skida blir uppknäppt, kallvatten och allt

=)

lifttrick
ekdahl sa:
Hjulbult sa:

/JN
Helt rätt

lifttrick
Hojvall sa:
Flygplanet.

Knäpp båda bindningarna på snowboarden. lägg dig på mage, håll i liften, böjbenen så brädan kommer med belaget uppåt. (ser ut som ett flygplan) Glid med liften så länge du känner för det.. ställ dig upp och åk vidare med liften.

Går även att utföras som dubbelvinge med två personer i en ankarlift.
haaaahahha fan va ja inte skulle vilja va bakom dig i liften. ja skulle garva så hårt att ja ramlar mitt i spåret XD fedt va najs

lifttrick
ouh ja har en.. i gondolliftar i österrike är det rätt så underhållande när man kollar på hur kompanjonen använder en glascolaflaska som blockflöjt och framkallar extremt hatiska blickar i tyskarnas maniska ögon. sen beror det på hur lättunderhållen man är.

lifttrick
Mille-F sa:
ouh ja har en.. i gondolliftar i österrike är det rätt så underhållande när man kollar på hur kompanjonen använder en glascolaflaska som blockflöjt och framkallar extremt hatiska blickar i tyskarnas maniska ögon. sen beror det på hur lättunderhållen man är.
hahahaha =D

lifttrick
man kör sittlift i ankarliften, en skidåkare tar bygeln imellan benen sen står det varsin snowboardåkare på sidorna och lyfter upp honom på axlarna, ganska kul.

lifttrick
En lite halvrolig grej är ju pretzel med liften när man fångar den. När man tar tag i bygeln snurrar man den först åt ena hållet och sedan åt det andra. sen sätter man den på plats:D

lifttrick
typ åka sen om det finns nått flackt ställe eller mindre lutat så glider man fram med liften, man pumpar alltså fram sig. sedan ställer man sig 90 grader å håller emot så de kommer bli ett damp ryck. då hoppar man tillbaka dom där 90 graderna å flyyyger. JÄTTEkul :D kanske står högre upp va vet jag! orkade inte läsa :) pusshej<3

lifttrick
Peppo sa:
3. Invänta ambulans.
Haha provade det en gång, det kändes.
jag rekomenderar inte detta trix faktiskt.

Tillbaka
Topp