Liten fråga ang vallning..

fredriken

Ny medlem
HÄJ.
Köpte en atomic bond bräda här nu i dagarna (beställde från fabrik).
Grejen är den att jag funderar över det här med valla. Min polare säger att den endast är fbriksvallad o att man ska handvalla den innan man ger sig ut.
Då jag nu börjar bli lite mer seriös så undrar jag om jag ska göra det själv eller om jag ska lämna in den.
Och om jag ska göra det själv ädä strykjärn utan ånga som gäller o var får man tag i bra valla?
Om ja ska lämna in den, var?

tackar o trugar för svar.

Lämna in den på en Skidshop!! eller på Inter Sport för där har dom ju bara vallning för 100:- spänn tror jag!!

Gör det själv. blir ju billigare!

1:a åkveckan bör du valla brädan varje dag, så att belaget mättas på valla. Sedan vallar du en gång i veckan för att hålla belaget i toppform. Köp ett enkelt strykjärn utan ånga. Valla och sickel kan du köpa i en sportaffär, börja med vanlig gul grundvalla. Ställ in strykjärnet på bomull, det är lagom temperatur, se till att röra järnet ordentligt, om du håller det för länge på samma plats på belaget kan det bli för varmt och skadas. låt brädan svalna ett tag och sickla sedan av överflödig valla, meningen är att vallan ska gå in i belagets porer och inte ligga som en "klump" utanpå belaget.

Hare!

Gör det själv e ju billigast sedan vet du dessutom att det blir riktigt gjort...Valla kan du köpa på de flesta sportaffärer

Det bästa tipset e att valla in brädan INNAN du börjar åka på den...minst 3 gånger, graphitvalla e ett bra val något dyr men värt pengarna, denna vallan kan du sedan använda å åka på oxå, funkar i nästan alla temperaturer. Se till å röra på strykjärnet å inte ha för varm temperatur. Låt sedan brädan stå ett dygn så vallan hinner tränga in ordentligt i belaget, sickla inte förrens du ska valla nästa gång.
När du sedan ska ge dig ut i backen lägg på en valla som passar väderleken, å sickla bort det överflödiga när vallan svalnat.
Tänk på att du aldrig kan valla för många gånger.

Lycka till!!!

Valla sjælv! De e bara posers som læmnar in grejerna!

Køp grafit/flourbaserad valla typ swix på vanlig sportaffær. Smælt blocket mot jærnet och droppa jæmt øver hela belaget (1 proppe/2-3cm). Ev. kan du rugga belaget med vallborste først. Smælt sedan ut och om det ryker ær jærnet før varmt.

Gløm inte lægga på ett redigt lager innan du stæller undan brædan efter sæsongen.

Kan man använda ett ångstrykjärn utan vatten i?
Måste järnet vara helt plant på undersidan utan hål?
Vad är sickel för någonting?
Vad kostar vax ungefär?

//chrippaz

Nej de e inget måste...att järnet e plant under..men det underlättar, kan lätt fräsa lite utan anledning ibland...

(Ett tips gå till närmsta secon hand butik å kolla där brukar finnas ett bra utbud på gamla strykjärn utan hål)

En sickel är en slags skrapa som du använder när du sicklar av vallan, vill man inte köpa en kan man alltid använda en isskrapa i värsta fall ( givetvis får du inte ha använt den till något annat innan).
Vallan kan kosta allt från 60 -flera hundratals kronor, så det e en smaksak det där... men det finns ingen anledning att använda värsta dyra vallan om du bara ska ut å åka för skojs skull...:)

Lycka till!!

Vill bara ha valla för att brädan ska inte ska torka ut, är ju en fördel om det ger lite fart också :P

Sickel, vad kostar det? En riktig alltså? Är det mycket bättre än en sån där skrapa man skrapar bilrutor med?

Då tar jag mitt ångstrykjärn, fast utan vatten...

Köp du vanlig swix LF-valla då sedan får du givetvis köpa i olika temperaturer...När du sedan ställer undan den för säsongen så valla in ett rejält lager med gul plusvalla...
nja en sickel e nog inte så dyr tror jag inte under hundra lappen eller nåt, skillnaden e väl att den e lite tjockare lättare att få bort vallan...har både och ett lager med riktiga sicklar å nårra isskrapor....:-)

Kör så de ryker....å Lycka till..men försök att få tag i ett järn utan hål de e det värt...

// Lovisa

Aa ok, lär ju finnas på clas ohlson eller nått. Ett så oexklussivt som möjligt...

Finns det ingen all vädersvalla som man slipper välja :)
//chrippaz

hmmm grafit vallan funkar nog i alla väder nästan....men den kostar minst 300 kr...

sen vet ju inte jag hur noga du e med vallningen, å hur bra glid du vill ha...//

Jag har inte varit noga med den alls, på min gamla bräda.
Har lämnat in den ett par gånger. Men nu när jag ska köpa ny och den vill jag vårda den ömt :)

Ska man ha flour i? Vad är det bra för?

fluor valla ger bättre glid, speciellt i slasksnö men mkt vatten i. nu på försäsongen när det oftast är hård sprutsnö i pisterna går det bra me rätt hård valla eftersom snökanon kristallerna är mkt mindre & vassare än natursnön.

Ok, ska kolla vad sportaffären har för vallor när jag köper brädan.
Tack för all snabb hjälp du är guld värd LOvIsA!

använde ångstrykjärn förut, nackdelen är att det fastnar gammal valla i de "små hålen" på undersidan av järnet och det ryker som fan... funkar men ett enkelt strykjärn utan ånga är bättre...

ang strykjärn så skulle jag inte använda strykjärnet jag stryker fin-skjortorna med eftersom vallan lämnar härliga fläckar efter sig. har du cash ska du helt klart slå till på ett vallajärn, du slipper då riskera att förstöra belaget och det är otroligt smidigt.

Tännk på att första gången du vallar brädan skall den GRUNDvallas, det innebär att du gör som alla de ovan skriver... men efter du har gjort det o låtit allt värme försvinna sicklar du bort allt o gör det igen och igen, tre ggr skall det göras för att göras ordentligt. Första gången med ett basvax, andra o tredje med ett vax som är annpassat för den temperaturen du vill åka med, holmenkol har ett universalvax som funkar grymt! o inte är så dyrt.. Tänk på att sickla HÅRT o noggrant, det kommer göra ont i handen som fan i slutet men slarvar du slår det tillbaka på dig själlv i backen sen när alla andra glider ifrån dig, sen kan få lite extra, genom o putsa upp brädan med en duk eller liknande... Lycka till från First Descent

Räcker det med 3 ggr, har läst på forumet att man ska valla 10ggr (inte för att jag hade tänkt att köra mer än högst 5) men 3 räcker alltså?

Sickla hårt? Behöver man vara rädd för att typ skrapa upp själva belaget (och förstöra det)?

Jag hade ju inte direkt tänkt att använda vanliga strykjärnet hemma, utan ta nått gammalt vi inte använder längre...

Spelar det någon roll om man använder "Grundvax" första gången?

//chrippaz

Tror nog att 3 ggr räcker då det gäller själva grundvallningen för att "mätta" belaget.Du kan nog ta vilken valla som hellst till det, finns säkert något billigt på rea om du tittar runt på lite sportaffärer.
Med plastsickel tror jag att det är svårt att sickla fört hårt. Sen skulle jag satsa på att borsta belaget efter sicklingen med en vallaborste med nylonstrån när du tänkt dig ut och åka första gången (alla andra gången efter att du har vallat också för den delen), borsten öppnar upp porerna i belaget vilket gör att du får bättre glid.

// Magnus

det är inte så svåret att valla själv men det är ju bra att ha ett strykjärn. Valla kan man hitta på intersport på dom flesta sportbutiker som säljer skidor och brädor.

Tja
Npgon som vet nån sorts valla som sitter kvar längre än övriga?
Räcker att ja åker en dag så belaget helt grått (svart belag)

Vala är inte direkt värdens roligaste sysselsättning tycker jag så de vore fint med en som satt kvar några dagars åking iaf gärna längre

Tips på valla är holmenkols nordic racingset (tror det heter så). Det är iaf hydracarbon-principen. Ett packet med 9st vallor för olika ändamål. Den kostar runt 200kr och du har valla för ungefär det dubbla. Klossarna är tillräckligt stora för aca 3vallningar (den du använder som bas tar dock slut snabbare).

Du har riktigt kall valla som grund, flour som du toppar med, graphite, deras "normala" vallor: delta, gamma och supra. Dom kan du i sin tur blanda hur du tycker. Jag använder den blandningen ovanpå grunden. Du får även med ett schema där du ser hur du ska blanda i förhållande till lufttemeratur, snötem och luftfuktighet.

Sen kan du naturligtvis köpa större klossar av alla vallorna och då kostar dom ca 100kr st. FInns även ett pack med delta, gamma och supra för 100kr.

Jag tycker det här är riktigt schysst valla, där du har allt du behöver. Dessutom är det billigt. Då måste dock ha lite tålamod. Jag stod själv ca 2 timamr när ajg valalde min nya bräda första gången. Det blev totalt 4lager i 6 (4 olika) vallor. Men fan va bra det blev;-)

Torgny ;-)

Med en sånn "varm" valla är det ett hett tips att valla en grund. Flour är sällan bra grund. Men fin att ha på toppen. Nånstans mellan 10-30 minus borde funka klockis att ha som grund.

Exakt ett år kvar nu...

Tack för tipset, testvallade min gamla bräda nyss, gick bra med ångstrykjärn :)
Får väll åka och köpa en kall grundvalla till min nya bräda, ha en fortsatt trevlig kväll!

crippas..

Visst kan du köra några dar, men "grundvallan förstärker itnte bara vallaformen, utan fyller även en skyddande funktion, då en ordentligt grundvallad bräda står en mot sten o skit bättre...

deza... om det svarta belaget år grått/vitt istället för svart kan man säga att det har dött=blivit bränt. Det uppstår i teorin när du åker fort o belaget bränns mot snön, i verkligenheten när du åkt länge på brädan utan att serva den ordentligt, och eller har vallat fel..
För att komma från, detta behöver du lämna in brädan på en fullservice INKL stenslipning, belaget har ju "dött" som ni kallar det och det behöver slipas bort o läggas ny struktur på den belaget som träder fram under.... Sen skall den vallas igen =) lycka till o God JUl från FD

Har köpt en ny snowboard och ska nu valla den..
Jag har 2 sorters valla hemma 1 gul 0-10 grader valla och en blå -4-12 graders valla.

funkar någon av dessa vallor som grund? alltså mätta belaget! och vad för valla ska man ha som åkvalla sen när belaget är mättat?

;]

1, Vallaväck.
2, Fibertex.
3, varmrengörning (sickla av innan paraffinet stelnar)
4, grafit.
5, 2xhård valla.
6, 2xmjuk valla.
7, upprepa 5 och 6 igen tills man blir less.

Borsta mellan varje gång.

Optimalt är att slipa skidorna direkt när dom är nya.

Saaam...

Om du promt måste använda det du har så lägg helt enkelt den kalla som grund och den varma som topp. Det funkar. Allt hänger på vilket resultat man vill ha.

Jag körde på min nya bräda idag. Den hade jag hållt på i 2timmar med.

1st riktigt kall (minus 12-30 grader) valla som grund. I princip så bara "matade" jag den tills den blev mätt =)
2st lager med en blandning av 0-(-)4 och (-)4-(-)8.
1st lager med flour på toppen.

Idag var det runt nollan på termometern och det fungerade väldigt bra. Trodde det skulle glida dåligt med tanke på temperaturen. Men det gled över förväntan bra. Jag är rätt kräsen av mig och har tålamodet att valla i timtal. Och det blir bra. Så allt hänger i prinip på vad man själv orkar med...

okej man tackar för tipsen!
om man lägger plusvallan som topp, försämras inte glidet i minusgrader då?

Jo. I princip kan du tänka som så att är det -4 grader så ska du ha -4 graders valla. Svårare än så behöver det inte vara. Ett tips är ju att köpa nån form av paket med lite olika vallor i och sedan köpa mer av det du använder mest...

För den är hårdast. Och det är rätt så logiskt att man har den hårdaste underst. SÅ slipper den "ramla av".

ett tips är att lämna in brädan hos en riktig skidshop och fråga om du kan få vara med när de vallar... på detta sättet lär du dig valla rätt från början.

VALLAVÄCK...varning

Jag har hört, av en kille på SWIX att "vallaväck" är "verboten" på glidytan på längdskidor och torde således vara lika verboten på en snowboard eftersom hela undersidan är glidyta, det förstör tydligen bealget fortare än kvickt.

"Vallaväck":en är till för att få bort fästvalla från längdskidor. Om det kommer på glidytan förstör den belaget, hans tips för att rengöra glidytan på belaget var att istället smälta in en mjuk (+grader)glidvalla som sedan sicklas bort medan den fortfarande är mjuk, då sliter vallan med sig föroreningarna ur belaget.

Nu vet jag ju inte 100% säkert om det stämmer men en kille som står och vallar skidor åt SWIX borde veta...
Skulle alltså vilja varna för s.k. "Vallaväck".

...Vidare finns det nåt som heter citrus-solvent (luktar citron) och base-cleaner, detta ska funka utan att förstöra belaget. Men å andra sidan varför skulle man vilja göra belaget rent från valla?

Nej inte jag heller. Brukar köra på farsans gamla swix glidvalla från när han använde hans längdskidor. Funkar hur bra som hellst...

Valla-väck är inte så farlig som man tror, om man vet hur man gör. Det finns ju speciella cleaners t.ex ”Star ecolsoe” eller ”Start Ski vax remover” som är speciellt framtagna för glidytorna.

Dessa produkter används av Sveriges ledande längdskidklubbar så om vallarna använder sånt på Elof och Fredriksson´s skidor så vågar nog man även göra det på alpina skidor. Det man ska tänka på är att du måste mätta belaget efteråt igen.

Jag tror dock att Elof å killarna är mest ute efter bra glid och inte lång hållbarhet så för en svensson tror ja man ska tänka på va dom ger bra glid och skyddar brädan

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp