Marker Alpinist, bra eller a...

lmk30

Aktiv medlem
Halloj! Är ute efter en lätt techbindning och hittade på Marker alpinist. Det som verkade tilltalande var priset, vikten och åkegenskaperna medan tådelen, hälen (U-pin) och (om man nu vill ha dem) bromsarna verkade lite sämre. Är det någon här som har provat? Hur står de sig i förhållande typ tex ATK Crest som sägs vara liknande?

lmk30

Aktiv medlem
Enligt allmän åsikt verkar U-pin konstruktionen öka slitaget i pjäxans häl-tech del.

eriC1

Medlem
Är själv ute efter en lätt tech-bindning som man ändå vågar stå på lite med i slagit terräng och hög fart. Jag har kollat på vad jag tror är allt vettigt runt 300 gram. Först Salomon MTN, men där blev jag lite avskräckt av just U-pin och vad folk säger är ökad slitage. Det som talar för den är priset, kvalitet och justermån. Kollade sedan Marker alpinist, även där u-pin och känns lite plastig. G3 Zed, väger rätt mkt för vad man får. Motsvarande Dynafit i den viktklassen har för mig för dålig justermån, och då jag vill kunna använda olika pjäxor så funkar de inte helt enkelt.

Om du inte väger så mycket och klarar dig på DIN10 så är väl ATK crest en riktigt fin bindning som finns å hitta billigt (runt 2400 såg jag den för på addnature för någon vecka sen med rabattkod).

Jag själv mynnar ut i att jag gärna vill undvika u-pin, plastiga detaljer och dålig justermån. De enda bindningarna jag hittar då är nya ATK R12, men blir nog R14 då den där spacern följer med och priset blir typ samma. (Gamla Raider 12 och 14 uppfyller samma kriterier på låg vikt och justermån, men känns bättre med bromsen i häldelen och lägre vikt). Missar jag något? Någon som har tips på annan bindning som kan funka som jag missat?

Corin

Aktiv medlem
Jag har kört dom! Har till och med skrivit en recension på dem någonstans, förra hösten.

Kort sammanfattat är det ett par lätta, enkla och fungerande klassiska techbindningar till bra pris. Inget revolutionerande alls egentligen, men bra för vad det är. Bromsarna är kassa, eller snarare låsmekansimen är kass. Kör utan, de är inte värda sin vikt eller det meck som de kräver.

MnO

Aktiv medlem
De där små pinnarna som ska låsa/låsa upp bromsarna på Alpinist måste ju vara en av de konstigaste konstruktionerna någonsin. Inte för att jag har testat, men det måste ju vara helt omöjligt att få dom att fungera om man börjar i varmgrader långt ner och sen kliver upp i minusgrader. De löper genom två skittrånga hål som knappt fungerar ens i butiksmiljö. Ett halvt gram is lär ju låsa dom helt eller? Man kan ju undra hur resten av bindningen är designad när man ser det där.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Tydligen bättre elasticitet och dämpad känsla än vissa andra lättare techbindningar avs åkegenskaperna. Enligt uppgift är tådelen svår att komma i (jämfört med många andra techbindningar).
Det är en klassisk tech-design utan några egentliga bells & whistles, bindningen har samma elasticitet som vilken annan klassisk techbindning som helst. För att ändra på det på något sätt måste man komma upp i de rätt mycket mer avancerade konstruktionerna (fritschis bindningar, möjligen dynafits med roterande tådelar osv).

Jag har inte haft dem själv, men har en hög vänner som åkt på dem och fått prova en del. @Corin sammanfattar väldigt bra. Jag skulle vilja lägga till ett extra tryck på att köra utan bromsar dock - alla jag känner som haft med bromsar har haft strul på en nivå eller annan. Från generell nedisning/pillande/krångel till att upphöra att fungera fullständigt med tillhörande utmarsch med en nedfälld stopper.

termons

Aktiv medlem
Vet inte vad det beror på men den verkar få bra betyg i åkegenskaperna.
Blister testade ju utförligt mot varandra Alpinist , Dynafit TLT Speed, Atk Rider 12 , Atomic Backland Tour.

Sam Shaheen :”First, the downhill performance of each binding is surprisingly similar. If we weren’t skiing them directly back-to-back, I doubt we would be able to discern many performance differences.”

Though all the bindings performed pretty similarly in terms of downhill performance, the Alpinist did have the most distinct performance characteristics out of the group, in that it felt smoother than all the other bindings we tested. There is less feedback transferred to the boot in rough, icy snow. The Alpinist also provides a smoother feel when blasting through large piles of softer, chopped-up snow.

”The Alpinist also edges out the ATK Raider 2.0 / Hagan Core in terms of power transfer, putting the Alpinist at the top of the group.”

Luke Kopa: When it came to skiing hard and fast, the Alpinist was definitely my favorite binding in our test. I was very surprised by how smooth it felt, especially given its very low weight. We were straight-up mobbing down A-Basin’s slushy, chunky summer groomers, and I was pretty blown away by how little feedback I was getting from the Alpinist.
The Alpinist did feel harsher than an alpine binding (duh), but still, the Alpinist’s downhill performance was impressive. And as for Sam’s note about the energy he felt transferred by the bindings, I can’t say I noticed a big difference, and I’d personally take in a heartbeat the better damping of the Alpinist over the other, harsher bindings.
The really important caveat here is that I spent most of my time on the Alpinist in fairly soft, to very slushy snow, so it wasn’t the harshest snow in the first place. But even in this soft snow, the Alpinist was notably smoother than all the other bindings in the test.

Har inte erfarenhet av andra 300g pinbindningar men monterade den på skida som jag tidigare hade kingpin på och är positivt överraskad av åkkänsla. Bra åkegenskaper , samma skarjärn som kingpin och förmånligt pris fick mig att slå till. Har inte testat riktigt utförligt ännu men gjort ett par stigningar från plus till miinus på hårt underlag och inte haft problem med bromsarna ännu men ser nog att det är en svag punkt helt klart.

Senast ändrad:

iSooLi

Aktiv medlem
Värt att notera, i alla fall i mina ögon, är att Alpinist har den klart lägsta ramp/deltan av de alternativ som Blister testar men det nämner de ingenstans. G3 Zed har även den rätt måttlig delta. För min egen del är delta utomordentligt påverkande av åkkänslan. Där för hög delta absolut är anus på väg utför. Kanske det har påverkat testarna också utan att de har identifierat anledningen, vad vet jag?

Shimsade tådelar är ju sedan länge nästintill en standardlösning för olika tech-varianter.

Corin

Aktiv medlem
De där små pinnarna som ska låsa/låsa upp bromsarna på Alpinist måste ju vara en av de konstigaste konstruktionerna någonsin. Inte för att jag har testat, men det måste ju vara helt omöjligt att få dom att fungera om man börjar i varmgrader långt ner och sen kliver upp i minusgrader. De löper genom två skittrånga hål som knappt fungerar ens i butiksmiljö. Ett halvt gram is lär ju låsa dom helt eller? Man kan ju undra hur resten av bindningen är designad när man ser det där.
Helt värdelöst faktiskt. Men som sagt, annars en rätt bra bindning.

kurono

Aktiv medlem
Är själv ute efter en lätt tech-bindning som man ändå vågar stå på lite med i slagit terräng och hög fart. Jag har kollat på vad jag tror är allt vettigt runt 300 gram. Först Salomon MTN, men där blev jag lite avskräckt av just U-pin och vad folk säger är ökad slitage. Det som talar för den är priset, kvalitet och justermån. Kollade sedan Marker alpinist, även där u-pin och känns lite plastig. G3 Zed, väger rätt mkt för vad man får. Motsvarande Dynafit i den viktklassen har för mig för dålig justermån, och då jag vill kunna använda olika pjäxor så funkar de inte helt enkelt.

Om du inte väger så mycket och klarar dig på DIN10 så är väl ATK crest en riktigt fin bindning som finns å hitta billigt (runt 2400 såg jag den för på addnature för någon vecka sen med rabattkod).

Jag själv mynnar ut i att jag gärna vill undvika u-pin, plastiga detaljer och dålig justermån. De enda bindningarna jag hittar då är nya ATK R12, men blir nog R14 då den där spacern följer med och priset blir typ samma. (Gamla Raider 12 och 14 uppfyller samma kriterier på låg vikt och justermån, men känns bättre med bromsen i häldelen och lägre vikt). Missar jag något? Någon som har tips på annan bindning som kan funka som jag missat?
Nu är ju den obeprövad och ny men fritschi xenic är ju runt 300 gram o RV går att ställa. Häldelen kan kompensera för skiflex oxå.

Corin

Aktiv medlem

Jag har provat alla de där, utom ATKs nya, och måste påpeka att G3 Zed är en annan kategori bindning än Alpinist, MTN och liknande. Den är klart mer avancerad, gjord för lite annan typ av åkning. Jag tycker det är en av de allra bästa bindningarna i den klassen. Både MTN och Alpinist är bra i sin klass, där MTN är aningen robustare.

Generellt kan man ju dock säga att "lätt techbindning" och "slagit terräng och hög fart" inte hör ihop. Även om tekniken blir bättre och bättre, och de nya modellerna är säkrare och lättare än sina föregångare, finns inget magiskt sätt att få en lätt techbindning att klara av de krafter som åkning i hög fart i slagig terräng utsätter den för.

eriC1

Medlem
Jag har provat alla de där, utom ATKs nya, och måste påpeka att G3 Zed är en annan kategori bindning än Alpinist, MTN och liknande. Den är klart mer avancerad, gjord för lite annan typ av åkning. Jag tycker det är en av de allra bästa bindningarna i den klassen. Både MTN och Alpinist är bra i sin klass, där MTN är aningen robustare.

Generellt kan man ju dock säga att "lätt techbindning" och "slagit terräng och hög fart" inte hör ihop. Även om tekniken blir bättre och bättre, och de nya modellerna är säkrare och lättare än sina föregångare, finns inget magiskt sätt att få en lätt techbindning att klara av de krafter som åkning i hög fart i slagig terräng utsätter den för.
Ja det står lite mellan Zed12 och nya ATK fr14. Hur upplever du Zed? Det jag gillar med ATK är plattan man står på, känns på nåt sätt bättre att man står och avlastar lite på den istället för att hänga 100% i piggarna, men det kanske inte är så på Zed utan broms eller? ATK väger ju dessutom något mindre, även med bromsar och plattan/spacern man står på, samt att dom känns så sjukt välbyggda. Yes de är svårt å få till samma känsla som ett par typ dynafit rotation 12 som väger dubbelt (som jag annars älskar). Bytte ut mina Helio 95 mot ett par Line Vision 98 för att få en roligare skida, och hade varit riktigt nice att komma under 2 kg per skida. Så att slänga på nåt över 400 g undviks helst på denna setup. Det känns som de antingen blir Zed eller ATK R12/14

Senast ändrad:

kurono

Aktiv medlem
Ja det står lite mellan Zed12 och nya ATK fr14. Hur upplever du Zed? Det jag gillar med ATK är plattan man står på, känns på nåt sätt bättre att man står och avlastar lite på den istället för att hänga 100% i piggarna, men det kanske inte är så på Zed utan broms eller? ATK väger ju dessutom något mindre, även med bromsar och plattan/spacern man står på, samt att dom känns så sjukt välbyggda. Yes de är svårt å få till samma känsla som ett par typ dynafit rotation 12 som väger dubbelt (som jag annars älskar). Bytte ut mina Helio 95 mot ett par Line Vision 98 för att få en roligare skida, och hade varit riktigt nice att komma under 2 kg per skida. Så att slänga på nåt över 400 g undviks helst på denna setup. Det känns som de antingen blir Zed eller ATK R12/14
Första batchen Zed har haft lite problem vad jag läst. Nån knäckte båda tornen på första turen när han körde utan skistopper.
Annars verkar atk fr ha väldigt lite problem. Har typ inte läst nånstans om strul..

Men båda dessa är iaf aningen bättre o säkrare än lättare tech bindningar eftersom häldelen kan glida 1cm när skidan flexar så du slipper bli utskickad ur tådelen jämfört med när det händer en stum häldel.

Corin

Aktiv medlem
Det jag turade och åkte med Zed så var den svinbra. Jag körde utan broms, och jo man "hänger" i piggarna. ATKs AFD-platta i hälen är unik, och vill man ha den är det bara ATK som gäller. Men jag kände att Zed var allt som iON är, och även allt som andra tyngre bindningar är, i ett lätt och oerhört användarvänligt paket.

Sen har jag ingen koll på hur de har hållit för folk som kört dem 100+ dagar osv, och där är ju ATK riktigt bra.

Jag kan inte hitta min rescension/artikel om Zed nu, funderar på den ens är publicerad. Men kanske kan länka här eller nåt om jag hittar den. Alpinist-test finns i förra höstens Prylguide från Åka Skidor. Kanske skriver jag en längre version i pryldatatbasen här om jag får tid senare i höst.

eriC1

Medlem
Lutar nog åt ATK faktiskt. Känns på nåt sätt bättre att kraften när man droppar och hoppar går lite mer ner i skidan än bara piggarna. Höjden på plattan är ju ställbar på ATK spacern.

Annan fråga, hur är det när man vurpar och kör med leash egentligen? Jag har aldrig kört utan broms, och jag gillar att leka och köra lite hopp, drop och snabba svängar switch, även när man är ute på långa turer. Därav brukar jag vurpa minst någon gång på varje tur, men hur är det egentligen att tomahawka med leash? Känns som skidorna antingen kommer agera stora saxar och skära halsen av mig eller slicea upp mig, eller så kommer leashen gå av och skidan ändå glida iväg 2 km.

Blide

Medlem
Känns som skidorna antingen kommer agera stora saxar och skära halsen av mig eller slicea upp mig, eller så kommer leashen gå av och skidan ändå glida iväg 2 km.
Knepet är att sätta en "säkring" på pjäxan, typ en nyckelring eller något som går sönder om du skrotar ordentligt och skidorna far åt alla håll :)

Zoubolo

Medlem
Atk Haute route 2.0!
Lätt är rätt 😉
Tror du gör bra i att stå över markers. Haft en del kompisar som inte vart nöjda med dem ang bromsarna och nedisning, vilket jag såg några här också har kommenterat.

Blide

Medlem
Vad säger de om bindningen annars då? Är själv lite sugen på den pga vikten, priset och förspänningen och använder inte stoppers på topptursskidor.

Några andra problem du hört om?

Zoubolo

Medlem
Just åk-mässigt har jag inte hört så mycket.
Utöver problemen med bromsarna har det inte varit nåt jättegnäll.
Högsta hälhöjaren kunde vart lite högre vet jag har nämnt någon gång, men det är ju en smaksak gissar jag.

kurono

Aktiv medlem
På tetongravity forumen har folk börjat pilla på fritschi xenic som är spec till 299g. Visade 284g på vågen. Lovande lättviktare.

skanken

Medlem
Åkkänslan är bra tycker jag, lite lökigt att måste vrida på den för att komma de olika lägena på hälhöjarna.

Har flyttat mina några ggr nu och tån låser inte längre i "tour mode" har det möjligtvis lossnat nått som ska sitta på låsmojängen. Är ett spel på ca 0,8mm nu eller så. Låser inte ens om jag kilar i en kniv under å drar fast. Tänkte om det skulle va nån form av förspänning som suttit under innan men det verkar inte så?

Film på problemet:

DSC_0474.JPG

fransosen

Medlem
Har precis testat Xenic, och så långt är den lovande. Bra känsla och smidiga lösningar både i tå och häl.
Nu återstår bara att se om den håller över tid.

torax

Medlem
Jag får den på fredag. Får se hur det går med HojiProTour-kompabiliteten...
Har du monterat dem på någon SGN-modell?

LawndartGustav

Aktiv medlem
Är det bara för att vissa ATK är dyra eller varför kollar folk på andra bindningar?
Har ett par SLR Release, ett par Haute route och ett par Freeraider 14. Alla har funkat felfritt och de två första väger ju 135 respektive 175g utan platta. Lägg till 20g för en platta om man vill.
En bindning som väger 300g och gör nästan samma sak, varför väljer man den?

Freeraider 14, 395g
R12 330g
RT10, 260g
nya Haute Route 165g
Trofeo 145g
Kan någon förklara varför man tittar på annat?

eriC1

Medlem
Är det bara för att vissa ATK är dyra eller varför kollar folk på andra bindningar?

Freeraider 14, 395g
R12 330g
RT10, 260g
nya Haute Route 165g
Trofeo 145g
Kan någon förklara varför man tittar på annat?
Packade precis upp ett paket som jag beställt med ATK R14, 362 gram på vågen med broms och "freeride spacer". Håller helt och hållet med, varför kolla på något annat än atk när det handlar om bindningar i den lägre viktklassen. Känns som riktigt välbyggda pjäser om man jämför med vissa andra.

torax

Medlem
Packade precis upp ett paket som jag beställt med ATK R14, 362 gram på vågen med broms och "freeride spacer". Håller helt och hållet med, varför kolla på något annat än atk när det handlar om bindningar i den lägre viktklassen. Känns som riktigt välbyggda pjäser om man jämför med vissa andra.
Kommer hälen upp några extra mm med broms bak jämfört att välja broms fram?
Ett extra moment med frambromsen men det kan ju vara skönt att ha i vissa lägen. Några andra för-/nackdelar?

eriC1

Medlem
Kommer hälen upp några extra mm med broms bak jämfört att välja broms fram?
Ett extra moment med frambromsen men det kan ju vara skönt att ha i vissa lägen. Några andra för-/nackdelar?
Inte hunnit montera än men kan kolla lite hur högt man står på hälen sen. Kommer inte ihåg hur ståhöjden var på mina gamla raider12 men de kanske de finns data på nånstans. Blir en snabb recension sen när man hunnit ta nån tur

fransosen

Medlem
Egentligen behøver man inte något annat än ATK på lätta bindningar. Har ett par av gen1 FreeRaider 12 som har hängt med på div test-skidor i 5 år. Funkar fortfarande perfekt :)
Men de är ju onekligen ganska dyra, och i varje fall de gamla ger en väldigt "direkt" känsla utan dämpning. Så där kan andra varianter komma in som bra alternativ. Alpinisten funkar som enkel bindning, och efter några turer på Fritschi så imponerar den.
Och vill man ha lätt och dyrt med bättre dämpning så är SkiTrab Gara titan värd att testa.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp