Marker Alpinist, bra eller a...

LawndartGustav

Aktiv medlem
Min erfarenhet är snarare att pre-release sker med äldre dynafit och plumtådelar. Sen sker det mer för de som står sämre på skidorna eller tror att tech är vettigt i en slagig hårt pist utan låst tådel.

Lätt vikt är en kompromiss! Vill man göra den kompromissen så stå bättre på skidorna! Är det ett problem så träna och ta lektioner!

Bara att välja viktklass och hur mkt man vill kompromissa!
För Pillard med 1500g skida och 1600g pjäxa är 200g extra på bindning mkndre viktigt och är en mindre procentuell skillnad än om skidan vägt 1200g o pjäxan 1000g.

Pillard

Aktiv medlem
Min erfarenhet är snarare att pre-release sker med äldre dynafit och plumtådelar. Sen sker det mer för de som står sämre på skidorna eller tror att tech är vettigt i en slagig hårt pist utan låst tådel.

Lätt vikt är en kompromiss! Vill man göra den kompromissen så stå bättre på skidorna! Är det ett problem så träna och ta lektioner!

Bara att välja viktklass och hur mkt man vill kompromissa!
För Pillard med 1500g skida och 1600g pjäxa är 200g extra på bindning mkndre viktigt och är en mindre procentuell skillnad än om skidan vägt 1200g o pjäxan 1000g.
Men för att kunna göra det valet måste man ju veta vad kompromissen är. Jag kan ju välja att köra på Shift på knappt 900g. Då vet jag vad jag får. Nästa steg är ju att gå ner till Vipecs t.ex. men då sparar jag ju bara 300g. Då börjar det bli tveksamt om viktbesparingen är värt det. Men kan jag spara nästan 300g till och köra på en Crest så är ju besparingen i vikt ganska stor. Och självklart kommer jag inte att behandla utrustningen likadant med en Crest långt ute på fjället som jag skulle gjort med en Shift. Den senare använder jag ju i pist osv också. Men även ute på fjället dyker det helt plötsligt upp slagiga och stenhårda partier. Innebär en Crest där att det släpper direkt? Eller kan jag räkna med ungefär samma tjuvlösning oavsett om det är en Crest eller en ION, ställd på samma DIN?

Pillard

Aktiv medlem
Det där stämmer nog inte. Dynafit kom med deras "Power Towers" att motverka detta. Roterande tådel ger inga fördelar här.
Det är möjligt att den roterande tån på Radical fungerar annorlunda än på Beast, men den senare kunde ju inte öppna alls med mindre än att man hade en vridning. Utifrån det blir ju det som beskrivs i videon helt omöjligt. Tex Kingpin "löste" ju problemet med extra många och starka fjädrar. Det tar ju dock bara bort ett symptom men genom att försvåra utlösningen.

jaksu

Aktiv medlem
Sen finns förstås faktorn med var rörelsen sker och där är det ju ganska uppenbart att Fritschis variant är betydligt bättre. Det är ju bara att titta på var en fot är ledad för vridningar. Det är alltså mer naturligt att rörelsen som löser ut sker i tån.

Nu spekulerar du igen. Det är mera frågan om du vill söndra dina knäligament eller få en tibiafraktur i stället.

"Bindings with lateral release at the toe (most alpine) and lateral release at the heel assisted by the toe (most tech) have different release envelope shapes which result in different injury profiles."

"In contrast, ordinary alpine bindings release far over the ACL rupture limit using this setup. This is because basic lateral-toe release design has a lateral blind spot at the heel (opposite situation compared to heel-release tech bindings, with blind-spot at the toe), preventing the ski from releasing in these types of simulated injuries."

Källa: https://skimo.co/tech-binding-release-testing

Pillard

Aktiv medlem
Ja att göra nåt annat än att spekulera är ju ganska svårt. Finns gott om folk som hävdar annat också. Den stora frågan är ju varför man inte kombinerar de två? Det borde ju vara fullt möjligt att ha horisontell utlösning i både häl och tå? Dock kanske inte om målet är att bygga en lätt turbindning

kurono

Aktiv medlem
Tidigare skrev du själv: "Är stor skillnad på radical 2.0/rotation jämfört med andra tech. Elasticiteten går inte att jämföra."

Nu är jag helt förvirrad. Är det en stor skillnad, eller drog du slutsatsen enbart baserad på vardagsrumtestning?

Roterande tån tillåter hälen att röra sig mycket längre utan att pjäxan åker ut ur piggarna. Och när väl piggarna öppnas så har du en utlösning av bindningen istället. Bara kolla på Lous beast tester hur det fungerar. Så ja funktionell säker elasticitet är mycket högre.

kurono

Aktiv medlem
Det är möjligt att den roterande tån på Radical fungerar annorlunda än på Beast, men den senare kunde ju inte öppna alls med mindre än att man hade en vridning. Utifrån det blir ju det som beskrivs i videon helt omöjligt. Tex Kingpin "löste" ju problemet med extra många och starka fjädrar. Det tar ju dock bara bort ett symptom men genom att försvåra utlösningen.
Fungerar exakt likadant som beast roterande tå. Samma mekanik. Också varför dem gav folk radical 2.0 tån när dom fick reklamera den lite dåligt konstruerade tådelen(hållbarhetsmässigt) samt varför beast 14 kör radical 2.0 tån.

Troligen varför dem la ner beast och bara kör på rotation 12 nu istället i deras freeride/freetouring segment. Slipper dom problemen med pjäxkompabilitet också.

.

jaksu

Aktiv medlem
Ja att göra nåt annat än att spekulera är ju ganska svårt. Finns gott om folk som hävdar annat också. Den stora frågan är ju varför man inte kombinerar de två? Det borde ju vara fullt möjligt att ha horisontell utlösning i både häl och tå? Dock kanske inte om målet är att bygga en lätt turbindning

Hur många alpinbindningar som har horisontell utlösning i båda häl och tå finns det? KneeBinding och Howell binding verkar vara de enda som finns. Men det är bara ortopeder som åker med KneeBinding 😀

Pillard

Aktiv medlem
Hur många alpinbindningar som har horisontell utlösning i båda häl och tå finns det? KneeBinding och Howell binding verkar vara de enda som finns. Men det är bara ortopeder som åker med KneeBinding 😀
Det var ju just det jag skrev, att det är få...

Men åter till grundämnet. Finns det någon som faktiskt testat Crest och kan ge en fingervisning om hur stora riskerna är för pre-release jämfört med tex en ION?

jaksu

Aktiv medlem
Roterande tån tillåter hälen att röra sig mycket längre utan att pjäxan åker ut ur piggarna. Och när väl piggarna öppnas så har du en utlösning av bindningen istället. Bara kolla på Lous beast tester hur det fungerar. Så ja funktionell säker elasticitet är mycket högre.
Mycket längre. Mycket högre. Har vi några siffror?

LawndartGustav

Aktiv medlem
Men för att kunna göra det valet måste man ju veta vad kompromissen är. Jag kan ju välja att köra på Shift på knappt 900g. Då vet jag vad jag får. Nästa steg är ju att gå ner till Vipecs t.ex. men då sparar jag ju bara 300g. Då börjar det bli tveksamt om viktbesparingen är värt det. Men kan jag spara nästan 300g till och köra på en Crest så är ju besparingen i vikt ganska stor. Och självklart kommer jag inte att behandla utrustningen likadant med en Crest långt ute på fjället som jag skulle gjort med en Shift. Den senare använder jag ju i pist osv också. Men även ute på fjället dyker det helt plötsligt upp slagiga och stenhårda partier. Innebär en Crest där att det släpper direkt? Eller kan jag räkna med ungefär samma tjuvlösning oavsett om det är en Crest eller en ION, ställd på samma DIN?
Jag får aldrig tjuvlösning men väger bara 73 bar über. Blir nog super med Crest!

jaksu

Aktiv medlem
Det låter inte så mycket och berättar ingenting om bindningens elasticitet. Alla källor säger att den roterande tådelen hjälper med "more consistent release values" när tech inserts blir slitna. Det finns inga källor som säger att bindningen har högre elasticitet eller bättre retention än andra motsvarande techbindningar. Enbart Kuronos påstående "Är stor skillnad på radical 2.0/rotation jämfört med andra tech. Elasticiteten går inte att jämföra."

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Det låter inte så mycket och berättar ingenting om bindningens elasticitet. Alla källor säger att den roterande tådelen hjälper med "more consistent release values" när tech inserts blir slitna. Det finns inga källor som säger att bindningen har högre elasticitet eller bättre retention än andra motsvarande techbindningar. Enbart Kuronos påstående "Är stor skillnad på radical 2.0/rotation jämfört med andra tech. Elasticiteten går inte att jämföra."
Njaäe, vilka källor pratar du om då? Elasticitet i bindningar är ju jävligt komplext, och det blir inte bättre av att försöka jämföra äpplen och päron heller, men hag hittar i alla fall ett antal som pratar om antingen utökad lateral elasticitet och/eller en elasticitet på "10 mm" för dynafits rotations-tår, medans (om jag inte minns fel) så har en normal techsetup mätts upp till "7 mm" elasticitet - hur det nu är mätt vid rotation anar jag inte - men det är knappast utan källa eller grundlöst att rotations-tårna skulle ha större elasticitet i vissa specifika situationer... Men återigen, det är långt från säkert att det gör någon praktisk skillnad.

Pillard

Aktiv medlem
Jo lite så är det ju. Frågan är hur mycket det skiljer? Hur mycket lugnare måste jag köra med en Crest jämfört med låt säga en Dynafit Radical 2.0? Det är ju ungefär samma viktbesparing Crest/Radical/Shift. Är det så att jag lika gärna kan köra på Shift till slut?
Nu när Crest finns till synnerligen trevligt pris uppstår ju nästa fråga. Vad får jag egentligen för de 1500:- extra som en Raider 12 kostar, jämfört med en Crest 10? Finns det någon anledning att lägga de extra pengarna?

xQubeZ

Aktiv medlem
Nu när Crest finns till synnerligen trevligt pris uppstår ju nästa fråga. Vad får jag egentligen för de 1500:- extra som en Raider 12 kostar, jämfört med en Crest 10? Finns det någon anledning att lägga de extra pengarna?
Du får ju uppenbarligen 2 extra i din. Beror ju väldigt mycket på personen som ska ha dem om det spelar någon roll dock. De flesta klaarar sig nog på 10 din för en turbindning. Men tådelen på raidern är väl ordentligare, häldelen verkar väldigt lik. Är fler hälhöjar alternativ på raidern än crest. Tror hur man ska åka och vad för skidor man ska sätta dem på avgör helt vilken av dem man bör satsa på. Personligen tycker jag att man lika gärna kan köra på en crest om man ska sätta dem på ett par lätta turlagg runt <100mm i midjan. Enda jag inte gillar är att bromsen är lite pillig. (Sitter dock kvar när man väl låst upp den till skillnad från andra bindningar, typ shift). Sen står det att man inte kan ta bort bromsen men går lätt att skruva bort den utan att det ser ut som det borde påverka hur den beter sig.

Pillard

Aktiv medlem
Nu har jag provåkt Cresten och utför funkar den ju galant. Inga tjuvsläpp ännu men jag har ju också kört relativt snällt på den och uppskruvad till 9 typ.

Däremot har jag funnit några små märkligheter. Häldelen självroterar, vilket resulterade i att jag helt plötsligt stampade fast hälen på vägen uppför. Går man uppför i mellanläget med hälhöjaren mellan pinsen så fastnar hälhöjaren rätt rejält. Var tvungen att bända loss den några ggr. Antagligen kommer detta att nötas till men med tanke på hyllningarna till ATKs perfektion generellt så känns det ju inte helt hundra. När man går i platt läge och vill fälla fram hälhöjaren så går det bra och lätt att få tag i den med trugan på staven men magneten gör att den faller tillbaka istället för att falla framåt dit jag vill ha den.

På det hela taget är det ju en grym bindning eftersom jag ändå får ställbar utlösning i både horisantal och vertikal samtidigt som häldelen kan fjädra i längsled och allt det i ett paket på 280g med broms. Men nog fasen finns det fippel och krångel även med dessa.

lmk30

Aktiv medlem
Nu har jag provåkt Cresten och utför funkar den ju galant. Inga tjuvsläpp ännu men jag har ju också kört relativt snällt på den och uppskruvad till 9 typ.

Däremot har jag funnit några små märkligheter. Häldelen självroterar, vilket resulterade i att jag helt plötsligt stampade fast hälen på vägen uppför. Går man uppför i mellanläget med hälhöjaren mellan pinsen så fastnar hälhöjaren rätt rejält. Var tvungen att bända loss den några ggr. Antagligen kommer detta att nötas till men med tanke på hyllningarna till ATKs perfektion generellt så känns det ju inte helt hundra. När man går i platt läge och vill fälla fram hälhöjaren så går det bra och lätt att få tag i den med trugan på staven men magneten gör att den faller tillbaka istället för att falla framåt dit jag vill ha den.

På det hela taget är det ju en grym bindning eftersom jag ändå får ställbar utlösning i både horisantal och vertikal samtidigt som häldelen kan fjädra i längsled och allt det i ett paket på 280g med broms. Men nog fasen finns det fippel och krångel även med dessa.
Har också införskaffat en Crest och är nöjd. Har själv inte haft problem med att häldelen självroterar men instämmer i att den magnetiska hälhöjaren funkar sådär. Detta verkar ju iofs gälla alla ATK-varianter, har även åkt på nya R12an som har dubbla höjare men den var lika fipplig. Inga tjuvlös så här långt, kör på 6 och har även kört enklare park utan problem.

MnO

Aktiv medlem
Har också införskaffat en Crest och är nöjd. Har själv inte haft problem med att häldelen självroterar men instämmer i att den magnetiska hälhöjaren funkar sådär. Detta verkar ju iofs gälla alla ATK-varianter, har även åkt på nya R12an som har dubbla höjare men den var lika fipplig. Inga tjuvlös så här långt, kör på 6 och har även kört enklare park utan problem.
Jag hade en Freeraider 14 2.0 tidigare och kan bekräfta att hälhöjarna inte var helt 100% problemfria på den heller, även om det oftast var helt ok. Det hände då och då att hälhöjarna spontant fälldes fram eller bak, främst om det var lite kladdsnö eller med ett av mina pjäxpar där den typ kilades ner mellan två gummiklackar på sulan. Jag hade föredragit några gram till och en lite större flärp med något kraftigare magneter. Överlag dock var det sällan som det störde ordentligt och jag var väldigt nöjd med bindningen trots de små oregelbundna problemen med höjaren.

Ocean_

Medlem
Jag tycker det är lite jobbigt att hälhöjarflärpen fastnar mellan pinsen i häldelen på min crest 10, kan va lite jobbig att få loss ibland. Bättre konstruktion på mina HR 10, vilken jag är värdigt nöjd med, känns bombsäker för åkningen den är designad för.

Crest 10 är ju sjukt prisvärd med tanke på prestandan och funktionerna den erbjuder. Inget jag skulle ligga och åka med till vardags i liften kanske, men absolut som enda bindning på en resa som har topptur som huvudmål.

Inga tjuvsläpp, iofs inte haft det på mina tlt speed heller sen jag monterade om dem på en wayback 88 istället för bd zealot. Kör samtliga bindningar på 6-7, men väger lätta 60kg också.

Sen att ATKs kundtjänst är grym är väl värt att nämna!

lmk30

Aktiv medlem
Jag tycker det är lite jobbigt att hälhöjarflärpen fastnar mellan pinsen i häldelen på min crest 10, kan va lite jobbig att få loss ibland. Bättre konstruktion på mina HR 10, vilken jag är värdigt nöjd med, känns bombsäker för åkningen den är designad för.
Ja, det där är lite irriterande faktiskt. Kan vara lite tricksigt att få väck dem när de sitter där.
Eftersom jag normalt mest åker telis har jag bara ett par skidor med fast häl och tycker att Cresten funkar utmärkt även för vanlig piståkning.

Pillard

Aktiv medlem
Verkar inte som att jag är ensam om att hälhöjaren fastnar. Sista gången var faktiskt ordentligt irriterande eftersom jag hade sett till att förbereda för åkning redan på toppen av åket. Sen firade vi ner med skidorna på ryggsäcken och kommer ner i en 45 graders ränna och ska pilla på skidorna på fötterna och försöker stampa ner hälen bara för att upptäcka att höjaren har lyckats komma fram igen och klämmas fast. Inte riktigt något man vill behöva pilla med där.

MnO

Aktiv medlem
Verkar inte som att jag är ensam om att hälhöjaren fastnar. Sista gången var faktiskt ordentligt irriterande eftersom jag hade sett till att förbereda för åkning redan på toppen av åket. Sen firade vi ner med skidorna på ryggsäcken och kommer ner i en 45 graders ränna och ska pilla på skidorna på fötterna och försöker stampa ner hälen bara för att upptäcka att höjaren har lyckats komma fram igen och klämmas fast. Inte riktigt något man vill behöva pilla med där.
Var inte sån fegis nu. Lås tådelen och kör telis ner bara.

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Jag vänder alltid häldelen när jag turar: enkelt att skifta till platt läge och så slipper man att hälflärpen fastnar. Sen skiljer inte höjden på hälhöjaren nämnvärt mot när den är ”rättvänd” (Atk hävdar att Crest har tre lägen på hälhöjaren. Jag anser att det rör sig om två lägen)
Oavsett så är jag väldigt nöjd med Cresten. 🤙

Ocean_

Medlem
Jag vänder alltid häldelen när jag turar: enkelt att skifta till platt läge och så slipper man att hälflärpen fastnar. Sen skiljer inte höjden på hälhöjaren nämnvärt mot när den är ”rättvänd” (Atk hävdar att Crest har tre lägen på hälhöjaren. Jag anser att det rör sig om två lägen)
Oavsett så är jag väldigt nöjd med Cresten. 🤙
Nog skiljer den en hel del tycker jag (13mm skillnad, cirka 7,9° resp. 10,7° för en 26.5 pjäxa om jag inte räknat fel), det finns ju en funktion att gå med så lite hälhöjare så möjligt också, för det både är lättare och greppet blir bättre, som att gå på högklackat annars ju! Ytterst sällan man behöver högsta läget tycker jag. Tävlingsbindingar har ju ofta bara det mellan-läget. Men absolut, funkar det så funkar det och alla är vi olika hur brant vi vill gå :)

Undra om man borde dra en fråga till ATK och se hur det tänker, det kanske är så av en anledning?

Klickade för övrigt hem en crest till sambon nyss lagom till vårens intåg 🎉 Bara hon inte blir för snabb nu!

Senast ändrad:

lmk30

Aktiv medlem
Nog skiljer den en hel del tycker jag (13mm skillnad, cirka 7,9° resp. 10,7° för en 26.5 pjäxa om jag inte räknat fel), det finns ju en funktion att gå med så lite hälhöjare så möjligt också, för det både är lättare och greppet blir bättre, som att gå på högklackat annars ju! Ytterst sällan man behöver högsta läget tycker jag. Tävlingsbindingar har ju ofta bara det mellan-läget. Men absolut, funkar det så funkar det och alla är vi olika hur brant vi vill gå :)

Undra om man borde dra en fråga till ATK och se hur det tänker, det kanske är så av en anledning?

Klickade för övrigt hem en crest till sambon nyss lagom till vårens intåg 🎉 Bara hon inte blir för snabb nu!
Om nu inte sambon är tung och på Anja Pärsson-nivå i benstyrka misstänker jag att hon kommer bli nöjd! Och snabb... 😅

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp