Marker Duke och randopjäxor

andi99

Medlem
Jag kör med marker duke och ett par nyinköpta scarpa typhoon. Så här efter några åkdagar har jag noterat att plasten på pjäxorna blivit märkbart sliten, både på häl- och tådel. Vid närmare efterforskningar ramlade jag över en diskussion på teton gravity om att marker duke "äter" randopjäxor och andra skor av lite mjukare material. Sökte på forumet här men hittade inget om detta. Är det någon som har varit med om samma sak som jag? Vad göra? Nya bindningar eller nya skor eller är det ingen fara?

/Andi

Mmmm...

Gaddarna på bakdelen gjorde två djupa hål i mina dalbellos under första dan med dom pjäxorna.

Som tur är (och förvånansvärt nog) påverkar detta inte åkningen för mig. Det glappar alltså inte...

Glappar det för dig?

Nej, inget glapp hos mig heller.

LIte orolig för att det ska bli värre och värre bara. Har tandmärkena blivit djupare hos dig eller blev det bara ett hugg? Och, har du även bivit angripen av tådelen?

Nej, inget onormalt slitage på tådelen...

Bakdelen har inte försämrats anmärkningsvärt. Sjuk grej, det där.

Jag har kört med mina Duke och Garmont Adrenaline pjäxor nu i en dryg säsong och det händer precis samma sak. Men Problemet är främst när man har Vibram sulan, altså gummisulan för touring. Eftersom den flexar lite finns det utrymme för bindningen att tugga lite på bakkanten på pjäxan. Disskuterade detta med Björkis som är verkstadsräv på Udéns i Gbg. Hans lösning var dels att vara väldigt exakt i inställningen och få en tight tådel, samt att köra med alpinsulorna så mycket som möjligt.

Förövrigt kan det tilläggas att det var inte helt rätt att få reservdelar till sin Duke nu när Sportsmanship har tagit över agenturen. Skruven för inställningen av tåhöjden lyckades en kille på verkstan i Engelberg att fucka upp så att den behövde bytas. Det tog 6 veckor och mycket strul att få delen och då behövdes även tåplattan bytas. Skruv och platta kom från tyskland men det fanns ingen manual eller instruktioner med. Tillslut lyckades vi lista ut att man fick lossa den genomgående sprinten och plocka isär halva bindningen för att byta tåplattan. Inte roligt att missa två resor med laggen i väntan på delar och ha dem otestade inför morgondagens kanadaresa.

Livar upp en gammal tråd här...

Mina pjäxors både häl och tå-del har fått betydande skador på rätt få dagar med nya EPF-duken.. Och jag kör med en salomon SPK pro pjäxa så det är ingen randopjäxa.

Någon som har en idé vad som kan vara fel inställt, för förspänningen ska vara rätt iallafall.

Tillbaka
Topp