MÅSTE skidorna vara breda?

BajenMatte

Aktiv medlem
Det finns 1000 trådar om vilka skidor man ska köpa och svaret blir oftast minst 100 mm i midjan gärna mer och gärna rocker. Börjar bli lite till åren och inser väl att man inte kommer att köpa nya skidor så ofta som förr och skulle därför vilja vrida lite på frågan. Min fråga är: Handen på hjärtat, går jag verkligen miste om något genom att inte lägga ut ännu mera pengar på skidor eller skall jag lägga pengarna på t.ex. en bra bergsguide i stället. Ska jag köpa 110 mm i midja med rocker medan det fortfarande finns liv i bena och lust i själen. Är skillnaden så påtaglig att det är värt att bli osams med hustrun etc.

Jag har inte något behov av att glänsa i liftkön. Jag har inte jättegamla skidor utan åker telis på ett par ca 95 mm breda lagg (Völkl T-rock) och alpint på ett par ca 95 mm (Atua) och känner att dom funkar bra för mig. Jag åker mest offpist och går gärna en del uppför. Frågan är alltså inte vilka skidor jag ska ha utan OM jag ska ha några.

Givetvis behöver du inte köpa nya och bredare, ett par Atua tror jag de flesta anser vara midfats och vettiga allroundskidor i dagsläget... MEN! Ett par moderna bredare skidor med rocker kan mycket väl göra det lättare för dig att hålla tempot och bevara orken i backen, det om något kan vara anledning till att ändra i skidstallet om man känner att man blir äldre.
För både T-rock (Karma, f.ö. 87mm) och Atua är inte det mest lättåkta skidorna om man skall jämföra med många andra märken och modeller på marknaden. Jag skulle nog kategorisera dem i prestandakategorin...

Mina Völkl Mantra är 95mm tror jag. Fungerar finfint i pist, puder, uppkört, sorbet... Rocker känns lite väl ambitiöst om du inte bor i BC...

Håller helt med Carled, ett par lite bredare och tiprockade skidor kommer att höja din skidglädje flera snäpp i och med att de är bra mycket mer lättåkta och förlåtande än ovan nämnda skidor.
Scannar du av köp&sälj avdelningen i nån vecka hittar du säkert ett par för drygt 3 papp, sen om det är mycket eller inte får du avgöra själv...

EnderWiggin sa:
Mina Völkl Mantra är 95mm tror jag. Fungerar finfint i pist, puder, uppkört, sorbet... Rocker känns lite väl ambitiöst om du inte bor i BC...
Inget ont om Mantra, men har du testat ett par med rocker?
Då menar jag endast en liten modest rocker alá EHP eller likande och inte R/R lagg för de allra fetaste dagarna...
Om du gör det kommer du märka hur mycket bättre de går i alla fören utom möjligtvis pisten.

Tack för synpunterna men inget rungande ja vad jag kan se.

Har jag så fel om T-rocken? Det verkar så...
Med tanke på det och med tanke på Blides lovord så kanske ändå ett par nya bredare telisar med rocker inte skulle sitta fel. Det var nog lite den tanken jag hade också. Problemet är ju att det skall till stighudar också så det slutar inte så billigt som 3 papp. Apropå det, samma frågeställning men specifikt telemark och rocker, måste eller ej?

EnderWiggin sa:
Det här är en typisk kommentar som oftast kommer från personer som inte har provat bredare skidor och/eller skidor med rocker.

Faktumet som dessa personer oftast inte är medvetna om är att med en bredare skida/skida med rocker så behövs ett tunnare lager nysnö/mjuk snö för att den bottenlösa känslan ska komma fram.

Om detta betyder att alla måste skaffa nya skidor hela tiden? Självklart inte, skidorna de/du har funkar säkert alldeles utmärkt!

Men betyder det att dessa skidor är mer lättkörda samtidigt som att de förhöjer din skidupplevelse? Givetvis!

Dessutom så flyttas marginalerna för hur en "allroundskida" ska se ut framåt varje säsong då skidfabrikanterna blir bättre och bättre. En skida med 110-120mm i midjan från den kommande säsongen kan helt enkelt gå minst lika bra om inte mycket bättre än ett par gamla Mantra(som har blivit något av en allroundstandard).

Senast ändrad:
Man kan ju vända på frågan lite eller snarare göra om den till ett påstående: Om man verkligen _måste_ ha skidor som är sjukt feta och rockade (eller heter det rockrade?) så kanske det är tekniken man ska slipa på :)

Men såklart, känner man att det blir lättare och att skidglädjen ökar med bredare skidor så är det ju bara att slå till. Det heter ju friåkning av en anledning.

Kolla gamla skidfilmer, skidglädjen och tekniken. Man behöver inte ha 100+ för att ha skoj. Men med en bred och rockad skida så känns precis som Utter säger att tunnare lager känns mer "bottenlös". Men jag skulle säga att du inte behöver nya skidor utan att dessa du har funkar bra.

PÅ freeride.se så är bredast bättre..och dyrare är ännu bättre. Och mer okänt märke är bäst.

Hur som helst är väl rocker inte att rekommendera om man ska stighuda sig fram. Anläggningsytan blir ju mindre (eller åtminstone kortare) såvida man inte går ospårat. Har inte testat, men i min hjärna känns det så i alla fall.

skulle rekomendera mkt rocker och breda skidor för endast fina puderdagar. ta t.ex. dynastar legend pro rider. dom har inte så mkt rcker. 100 i midjan och är klockrena offpist i de "vanliga förhållandena" skidor kan kompromissa. de är kanske inte de 100 bästa i bottenlös puder men när du tar dig ner för ett brant åk mellan klippor i lite djup snö, hårt eller slask är det klockrent. så därför tycker jag att det är befogat att säga att det inte behövs om man itne bor i BC. samma med bredd. iaf för min del som är lätt, har kört på 95mm o flyter bra när det behövs. förstår inte hur man ska ta sig fram med 130 i midjan. dels till åken o dels ner för dom när det blir brant o man snabbt måste komma runt

Hmm är lite nyfiken på vad du baserar dina utlåtande på? Är det "fakta" och dina personliga åsikter?
Jag skulle rekommendera att du skaffar dig lite erfarenheter på området och återkommer då...

evil sa:
Man kan ju vända på frågan lite eller snarare göra om den till ett påstående: Om man verkligen _måste_ ha skidor som är sjukt feta och rockade (eller heter det rockrade?) så kanske det är tekniken man ska slipa på :)
Nej.

Det är som att påstå: Om du verkligen måste ha en Porsche GT3 RS på bana för att köra fort så kanske det är tekniken du ska slipa på.

Nej det är helt enkelt så att det går fortare med en RS än om du kommer med en instegsboxster. Samma sak med skidor, oavsett teknik så kommer du ha det "roligare" med ett par skidor som är anpassade för åkningen. Rockerlagg är överlägsna so fort det är lössnö.

@ShredTed: Det du skriver får mig att tro att du aldrig har provat ett par skidor med rocker. T ex så har PR aboslut ingen rocker utan ett ytterst traditionellt spann á la pistskida. De är dessutom riktiga ubåtar i djupare snö, samma sak med den bredare XXL. De har för mycket spann, är för hårda och en kass spets för att flyta. De är dock oerhört bra på offpiståkning i allmänhet, dvs mjukt, hårt, slask, sten, is, uppkört, landa stora dropp etc. Det som offpiståkning ofta består av. Dom är dock tråkiga när det blir djupare.

förstår inte hur man ska ta sig fram med 130 i midjan.
Vanligt att man undrar detta innan det har testats. Ta t ex Nordica Jah Love, går alldeles utmärkt att använda även i en hård decemberpist. Klart att dom inte är så snabba från kant till kant som en smalare skida men i övrigt handlar det mest om vridstyvhet och att hålla efter kanterna.

Senast ändrad:
det jag skrev?
citerar mig själv "inte de 100 bästa i bottenlös puder men när du tar dig ner för ett brant åk mellan klippor i lite djup snö, hårt eller slask är det klockrent."
erkänner att jag skrev "lite djup snö" men de är ju ändå 100 i midjan, jag väger 68 kilo o skulle köpa 190 långa.

sedan menade jag inte att de breda skidorna är bra i hård pist, utan allmänt svårmanövrerade. ska du ner där det lutar 55grader är det inte så lätt att svänga runt dom så snabbt som det kräver. detta är jag dock med "direkt" erfarenhet av. men av allmän skidkänsla mellan större och mindre skidor samt logiskt tänkande.

ShredTed sa:
det jag skrev?
citerar mig själv "inte de 100 bästa i bottenlös puder men när du tar dig ner för ett brant åk mellan klippor i lite djup snö, hårt eller slask är det klockrent."
erkänner att jag skrev "lite djup snö" men de är ju ändå 100 i midjan, jag väger 68 kilo o skulle köpa 190 långa.

sedan menade jag inte att de breda skidorna är bra i hård pist, utan allmänt svårmanövrerade. ska du ner där det lutar 55grader är det inte så lätt att svänga runt dom så snabbt som det kräver. detta är jag dock med "direkt" erfarenhet av. men av allmän skidkänsla mellan större och mindre skidor samt logiskt tänkande.
Jag skulle mycket hellre ha ett par 190cm(ja till och med 200cm!) Lotus 120 än ett par Pro Rider's som är 190 om jag hasade brant couloir... Varje dag i veckan! Man kan inte bara titta på bredden. Konstruktion, mått, spann... Allt spelar in!

Satsa pengarna på en bergsguide och att åka skidor istället! Mycket mer välspenderade pengar!
95mm midja räcker gott och väl, det viktigaste är vad som är monterat i pjäxorna :-) Titta bara på skidfilmerna för några år sen när dom körde 90mm skidor, såg ju ut att gå ganska bra det med? eller hur?
Kolla på en kille som Andreas Fransson i chamonix, han kör 100mm midja och är bland dem som åker dom extremaste åken förra sesongen, duger det för han så ska det nog duga för dig.

Visst är det bättre att åka rocker i pudret, men o andra sidan lär du bli tröttare när du ska åka mellan alla dom bra åken i pisten, varje dag dumpar det inte.

oscarius sa:
ShredTed sa:
hmm okej. jag är inte så mega insatt mer än vad försäljare och recensioner har antytt. var sugen på ett par legend pro rider men rocker verkar vara mer uppskattat än vad jag trott. provar lite hjälp via denna tråden och hänvisar hit https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=57178 (skidval)
DU rekommenderar alltså skidor grundat på ANDRAS erfarenhet?
Och framför allt.... "försäljare" och "recensioner"

Vilken försäljare och prylbög tycker inte att deras saker är bäst?

Har du kunnat åka på dom skidorna och gillat dom innan så funkar dom ju uppenbarligen för dig så varför tvinga sig att åka på något bredare? Det du inte vet har du inget ont utav! Men vad vet jag... Riktigt fylleinägg. Kosta vad varning det vill.

PlunTzkY sa:
Satsa pengarna på en bergsguide och att åka skidor istället! Mycket mer välspenderade pengar!
95mm midja räcker gott och väl, det viktigaste är vad som är monterat i pjäxorna :-) Titta bara på skidfilmerna för några år sen när dom körde 90mm skidor, såg ju ut att gå ganska bra det med? eller hur?
Kolla på en kille som Andreas Fransson i chamonix, han kör 100mm midja och är bland dem som åker dom extremaste åken förra sesongen, duger det för han så ska det nog duga för dig.

Visst är det bättre att åka rocker i pudret, men o andra sidan lär du bli tröttare när du ska åka mellan alla dom bra åken i pisten, varje dag dumpar det inte.
Fransson kör förövrigt på Nordica Blower vad jag vet, 110mm midja men det hör inte till saken. Det kvittar vad han använder för att köra sina you-fall-you-die-åk. Det var inte det vid pratade om då.

Och att använda sig av den gamla slitna frasen att det gick ju bra förr är inte så bright. För 10 år sedan tyckte folk att en 56kb lina gick skitbra men är du sugen på att sitta på en sån nu?

fortfarande läst på mycket, pratat med vänner(alpina landslaget, cf men kan vara värt att nämna..), mycket personal, OPARTISKA recenssioner/ partiska (som denna just nu). åkt hela mitt liv och tror jag har en uppfattning av vad det handlar om. inte bara hur bredare skidor beter sig utan även hur rocker fungerar. dessutom är detta freeride.se vem vill grunda sina beslut på vad folk säger, de säger fortfarande bara vad de tror precis som jag.. varför skall jag uppfatta era åsikter som mer rätt än mina bara för att ni säger att ni har åkt. ni kan ha riktigt snuskigt dålig känsla och sitter bara och skriver vad ni tycker o hittade något att trycka på och känner er duktiga. tror fortfarande på vad jag skriver, skrev inget annat än vad mr. som kommenterade mitt inlägg skrev. och era inlägg har inte direkt talat emot min allmänna uppfattning.

Nä det är klart, jag har sjukt dålig känsla, åker mycket lite och dåligt och baserar alla mina tips på vad jag tror.

Mycket bättre att lyssna på nån som har pratat med nån i laget (som är jättebra på racelagg men oftast inte speciellt belevade när det kommer till bredare skidor), läst en massa och pratat med folk som jobbar i butik och tror sig ha koll på bredare/rockerlagg trots att han aldrig har testat några.

Jag är förövrigt inte partisk åt något håll, sagt upp sponsorerna.

jag har åkt platta spann, spann à pro rider, omvända spann (rockers) och det jag kan säga är att rockern är överlägsen när det kommer till puder, men med det sagt inte överlägsen när det kommer till offpist i allmänhet., i skitsnö kan en mjuk rockerskida bli orolig - men i _puder_ är de oslagbara, oavsett teknik, end of story.

ShredTed sa:
fett jävla caare alltså. skriver inte en bok. går det inte att få en najs kombination då?
Jo, citerar mig själv i tidigare tråd:

" 4frnt EHP ger dig fördelarna, som bibehåller stabiliteten, hos en ren puderskida. Early rise i nosen och inget spann vilket gör att den flyter lättare och mer naturligt men du har fortfarande styvheten och hela basen av skidan i backen om det blir hårt och snabbt under fötterna."

Varför har vi inget liv? borde man inte sova nu istället för att vara arbetslös och bara vänta på vintern? =)

Utter sa:
Nä det är klart, jag har sjukt dålig känsla, åker mycket lite och dåligt och baserar alla mina tips på vad jag tror.

Mycket bättre att lyssna på nån som har pratat med nån i laget (som är jättebra på racelagg men oftast inte speciellt belevade när det kommer till bredare skidor), läst en massa och pratat med folk som jobbar i butik och tror sig ha koll på bredare/rockerlagg trots att han aldrig har testat några.

Du är stolt över dina sponsorer..ser det på din profil. Men inga personliga påhopp här. Personen i laget står mycket nära till mig. Och de är i princip i 99% av fallen mer insatta och belevade än friåkare. möjligtvis inte friåkare med tävlingsbakgrund (alpint/berg). Självklart tar jag hans ord för mer än ditt. Även om du har en lista av gamla sponsorer på din sida. Men vad vet jag, du har åldern och är säkert ruskigt insatt med mycket erfarenhet och passion.

Jag kan dock förstå att jag har lite fel när jag börjar snacka skidor jag inte själv provat. Men i många av fallen är det så, jag var inte särskilt brydd och ville diskutera min kunskap för att få ett svar som kan gynna mina beslut. As always

hellbergarn sa:
ShredTed sa:
fett jävla caare alltså. skriver inte en bok. går det inte att få en najs kombination då?
Jo, citerar mig själv i tidigare tråd:

" 4frnt EHP ger dig fördelarna, som bibehåller stabiliteten, hos en ren puderskida. Early rise i nosen och inget spann vilket gör att den flyter lättare och mer naturligt men du har fortfarande styvheten och hela basen av skidan i backen om det blir hårt och snabbt under fötterna."

Varför har vi inget liv? borde man inte sova nu istället för att vara arbetslös och bara vänta på vintern? =)
Tack igen, verkar mycket bra! Öppnade ögonen för dem! Det jag funderar på är om detta verkligen fungerar? Går det att få detta, skidor som är BRA på både och? Förstår inte hur den kan sakna spann och behålla styvheten på hårdare då dessa vad jag vet talar emot varandra?

ShredTed sa:
Utter sa:

Du är stolt över dina sponsorer..ser det på din profil. Men inga personliga påhopp här. Personen i laget står mycket nära till mig. Och de är i princip i 99% av fallen mer insatta och belevade än friåkare. möjligtvis inte friåkare med tävlingsbakgrund (alpint/berg). Självklart tar jag hans ord för mer än ditt. Även om du har en lista av gamla sponsorer på din sida. Men vad vet jag, du har åldern och är säkert ruskigt insatt med mycket erfarenhet och passion.

Jag kan dock förstå att jag har lite fel när jag börjar snacka skidor jag inte själv provat. Men i många av fallen är det så, jag var inte särskilt brydd och ville diskutera min kunskap för att få ett svar som kan gynna mina beslut. As always
Och just i detta fallet har du lyckats hitta den sista procenten, jag hade def. lyssnat på Utter i detta fallet. Och man måste väl inte ändra sin freeride-profil direkt?

Min personliga åsikt är att race-nissar överlag har sämre koll än en vanlig svensk säsongare när det gäller bredlagg... Många har ju varit insnöade på 65mm i 15 år och fortsätter ofta i samma spår...

Ja jag är hemskt ledsen att jag inte har tagit bort sponsorerna från förra säsongen...
Har inte sett någon anledning till det iom att jag fortfarande är tacksam mot dessa och kan lika gärna fortsätta länka till deras hemsidor iom att jag inte har några nya.

Jag är förövrigt en friåkare med tävlingsbakgrund och känner de flesta i landslagen. De har oftast inte speciellt bra koll på annat än, som Carled säger, skidor med 65mm i midjan. Möjligt att dom har ett par bredare skidor från märket dom är sponsrade av men det är allt.

Först av allt tycker jag det är tråkigt när det blir personangrepp i trådarna, lägg av med det!
(jag skiter i vem som har rätt eller fel..)

Men, här kommer i alla fall mina åsiketer.

Jag har ett par Völkl Katana som numera har rocker..
(det ska inte vara rocker på Katanorna men mina har fått det...)

Jag citerar vad jag skrev i ett inlägg om Völkls kvalitet: (Völkls kvalitet är bajs enligt mig..)

Därefter har jag åkt ganska mycket mer på laggen under vintern och det som hänt är att även andra skidan har fått rocker. Inte helt jämnt mellan paret men man får anstränga sig för att se vilken skida som har mest rocker. Ska jag uppskatta rockerkurvan, som är helt jämn över hela skidan (ingen tiprocker), ligger den någonstans mellan 30 - 35mm.

Men nu kommer det konstiga.. Jag har som sagt åkt en del på skidan och jag vill ha det till att den är iaf. inte sämre rent skidåkningsmässigt med lite rocker... Snarare tvärt om faktiskt..

"Snarare tvärt om faktiskt" är den intressanta formuleringen här..
Då jag åkt med Katanan både "platt i spannet" och "rockad" tycker jag allt att den fungerar bättre med lite rocker. För er vetskap kan jag tillägga att jag använder Katanana som en ren allroundskida, till all skidåkning.

Enda nackdelen jag upplevt i pisten (med rocker) är att , när det går undan, att toppen fladdrar lite extra..
MEN inte så mycket att det påverkar egenskaperna. (tänk: fladdrar så mycket att greppet går förlorat..)
Ska jag fortsätta med fördelen i pisten tycker jag nog allt att skidan är lite "lättare" att få in i sväng med lite rocker.

Snackar vi utanför är det här de största skillanderna finns!
Otvivelaktigt går skidan bättre, "flytet" är bättre och den är absolut mer lättåkt.

Så för att komma till någon form av slutsats får det allt bli:

SJÄLVKLART behöver du inte byta dina skidor MEN det blir mer lättåkt med ett par skidor med rocker.

(jag har f.ö. samma "problem" som du med frugan:-)))) hon blir inte "helt nöjd" när det kommer nya lagg i källaren, numera står det 4 par därnere...:-)))

Med glada skidåkarhälsningar
Henrik

Mycket intressant där Bud66.

v-larsson sa:
Har du kunnat åka på dom skidorna och gillat dom innan så funkar dom ju uppenbarligen för dig så varför tvinga sig att åka på något bredare? Det du inte vet har du inget ont utav! Men vad vet jag... Riktigt fylleinägg. Kosta vad varning det vill.
Det var ju just det som var frågan. Ska jag dö lyckligt ovetande eller är betala priset för att få den lite skönare upplevelsen? Hmpfff Just det lovade att inte blanda in frun igen...

Verkar tyvärr vara att man får det svara man vill men måste definitivt prova lite bredare skidor med rocker.

Utter sa:

Jag skulle kunna basera ett skidval på vad Uttern säger av den enkla anledningen att han sitter nog inne med mest kunskap om modella mm än någon annan jag känner i branshen, och det är inkluderat freeride.se
Sedan är det ju klart bäst om man kan testa prylarna själv först.

BajenMatte, Du ska ha en skida som fungerar överallt. Om du slänger på dig ett par Pro rider 184 eller 190 så kommer du inte bli besviken och de kommer att hålla i många år. 100 i midja men känns smalare i pist men lagom i puder.

//Reine
Jag är inte partisk i det sammanhanget då jag inte kör på dem längre.

Reine sa:
Utter sa:

Jag skulle kunna basera ett skidval på vad Uttern säger av den enkla anledningen att han sitter nog inne med mest kunskap om modella mm än någon annan jag känner i branshen, och det är inkluderat freeride.se
Sedan är det ju klart bäst om man kan testa prylarna själv först.

BajenMatte, Du ska ha en skida som fungerar överallt. Om du slänger på dig ett par Pro rider 184 eller 190 så kommer du inte bli besviken och de kommer att hålla i många år. 100 i midja men känns smalare i pist men lagom i puder.

//Reine
Jag är inte partisk i det sammanhanget då jag inte kör på dem längre.
Tänkte precis säga: Men du är ju partisk! Vad kör du på nu då?

Tycker dock INTE du ska köpa ett par Pro rider. Det är en toppenskida men det du söker är väl dom nytänkande modellerna. Dom skidorna du har är ju redan stabila och bara 5mm smalar, ngt tyngre dock? Antingen köper du rockerskidor eller så kan du behållar dina gamla.

Utter sa:
PlunTzkY sa:

Fransson kör förövrigt på Nordica Blower vad jag vet, 110mm midja men det hör inte till saken. Det kvittar vad han använder för att köra sina you-fall-you-die-åk. Det var inte det vid pratade om då.

Och att använda sig av den gamla slitna frasen att det gick ju bra förr är inte så bright. För 10 år sedan tyckte folk att en 56kb lina gick skitbra men är du sugen på att sitta på en sån nu?
Vad jag vet är det Nordica Enforcer, men strunt samma.

Grundfrågan är inte hurvida ett par rocker-skidor är bättre än 95 mm i puder, det vet alla att dom är och jag argumenterade inte emot dig där. Frågan var om det är viktigare att lägga pengarna på en bergsguide än ett par nya skidor och ifall du tycker prylarna är viktigare än åken får det stå för dig :)

Tycker du att det är värt kostnaden att ta en sväng ner till Nürburgring om du har en Volvo V70 Glt? Eller vore det mer värt att lägga pengar på en banbil och sen kanske bara ha råd att åka till Mantorp?

Personligen föredrar jag alternativ nummer två men det är min högst personliga åsikt.

Sen skulle jag nog aldrig lägga pengarna på en bergsguide, men det är säkert jättebra för dom som vill åka sånt (alla som har sett hur 99% av guiderna nere i Alperna åker och vad dom åker på skulle nog håla med mig).

Skulle jag ha en 95mm skida i dagens läge och vara på väg ner till alperna så hade jag nog sålt den och lagt nån tusenlapp på en bättre beggad skida med 110mm+. Eller om jag hade haft möjlighet att få med flera par, skaffat ett par beggade rockerlagg/superfats, dom kan vara i princip hur risiga som helst så länge dom håller ihop.

Utter sa:
Tycker du att det är värt kostnaden att ta en sväng ner till Nürburgring om du har en Volvo V70 Glt? Eller vore det mer värt att lägga pengar på en banbil och sen kanske bara ha råd att åka till Mantorp?

Personligen föredrar jag alternativ nummer två men det är min högst personliga åsikt.
Taskig liknelse eftersom de är olika banupplevelser, köra bana för första gången är ju kul oavsett bil (nästan). Banbilar kostar däremot jävligt mkt även om min egen råkar vara svinbillig så ligger min vänners på +500.000, är inte säker på att de har så mkt roligare dock.
Samma slutsats går att komma fram till när det gäller feta skidor rocker osv.
Allt handlar om val utifrån erfarenhet, egen plånbok och smak. Åker man ner en vecka till en uppkörd alport så funkar 95 mm utmärkt, är man där en säsong så är det nåt helt annat. Men med åren när mina egna skidor blivit fetare och fetare känner jag lite att ursprungsskidkänslan försvinner mer och mer. Det blir effektivare men lite mindre finess och teknik, för att återgå till bilarna, det är stor "suv" mot liten lätt bil. Annorlunda men inte alltid roligare.

edit: fullt av fula stavfel

Senast ändrad:
oscarius sa:
ShredTed sa:
hmm okej. jag är inte så mega insatt mer än vad försäljare och recensioner har antytt. var sugen på ett par legend pro rider men rocker verkar vara mer uppskattat än vad jag trott. provar lite hjälp via denna tråden och hänvisar hit https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=57178 (skidval)
DU rekommenderar alltså skidor grundat på ANDRAS erfarenhet?
Vad är det för märkvärdigt med det? Det har gjorts förr! Du fattar väl att detta är internet eller hur? Bara för att man skriver att man är ute och firar sig ner i coloirer hela dagarna samtidigt som man är sponsrad av varenda företag som någonsin tillverkat något som på nått långsökt sätt kan kopplas till skidåkning betyder det ju inte att det är sant...

De allra flesta som skriver i forumet är finniga tonåringar som lyckats slita sig några minuter (i vissa extrema fall timmar) från sitt porrsurfande för att bygga upp lite stämning inför årets skidresa till Sälen med familjen.

Varför tar det så långt tid för vissas hjärnor att utvecklas tillräckligt för att förstå att man måste ifrågasätta saker? Inget personligen mot någon av er alltså, är bara sjukt nyfiken...

Senast ändrad:
bl0ckm0ng0t sa:
Men ju med åren när mina egna skidor blivit fetare och fetare känner jag lite att ursprungsskidkänslan försvinner mer och mer. Det blir effektivare men lite mindre finess och teknik, för att återgå till bilarna, det är stor \"suv\" mot liten lätt bil. Annorlunda men inte alltid roligare.
Om vi nu skall hålla oss i bilmetaforen, är det inte så att när du uppgraderar din gamla risiga kärra till ett fartmonster med världens grepp osv, så kan du inte förvänta dig samma utmaning och i gengäld glädje om du fortsätter att köra på samma banor på samma sätt som du alltid gjort?
Svängar som förut var svåra/krävande blir nu enklare och nya utmaningar måste sökas, annars försvinner glädjen. Eller?

Blide sa:
bl0ckm0ng0t sa:
Men ju med åren när mina egna skidor blivit fetare och fetare känner jag lite att ursprungsskidkänslan försvinner mer och mer. Det blir effektivare men lite mindre finess och teknik, för att återgå till bilarna, det är stor \"suv\" mot liten lätt bil. Annorlunda men inte alltid roligare.
Om vi nu skall hålla oss i bilmetaforen, är det inte så att när du uppgraderar din gamla risiga kärra till ett fartmonster med världens grepp osv, så kan du inte förvänta dig samma utmaning och i gengäld glädje om du fortsätter att köra på samma banor på samma sätt som du alltid gjort?
Svängar som förut var svåra/krävande blir nu enklare och nya utmaningar måste sökas, annars försvinner glädjen. Eller?
Pang på rödbetan? Man kommer alltså kunna köra bättre än innan? Och utvecklas snabbare?

Tillbaka
Topp