BajenMatte
Aktiv medlem
MÅSTE skidorna vara breda?
Det finns 1000 trådar om vilka skidor man ska köpa och svaret blir oftast minst 100 mm i midjan gärna mer och gärna rocker. Börjar bli lite till åren och inser väl att man inte kommer att köpa nya skidor så ofta som förr och skulle därför vilja vrida lite på frågan. Min fråga är: Handen på hjärtat, går jag verkligen miste om något genom att inte lägga ut ännu mera pengar på skidor eller skall jag lägga pengarna på t.ex. en bra bergsguide i stället. Ska jag köpa 110 mm i midja med rocker medan det fortfarande finns liv i bena och lust i själen. Är skillnaden så påtaglig att det är värt att bli osams med hustrun etc.
Jag har inte något behov av att glänsa i liftkön. Jag har inte jättegamla skidor utan åker telis på ett par ca 95 mm breda lagg (Völkl T-rock) och alpint på ett par ca 95 mm (Atua) och känner att dom funkar bra för mig. Jag åker mest offpist och går gärna en del uppför. Frågan är alltså inte vilka skidor jag ska ha utan OM jag ska ha några.
Jag har inte något behov av att glänsa i liftkön. Jag har inte jättegamla skidor utan åker telis på ett par ca 95 mm breda lagg (Völkl T-rock) och alpint på ett par ca 95 mm (Atua) och känner att dom funkar bra för mig. Jag åker mest offpist och går gärna en del uppför. Frågan är alltså inte vilka skidor jag ska ha utan OM jag ska ha några.