Med familjen till Bulgarien?

motlut

Medlem
Jag har funderat på Bulgarien ett par år men hittar inte så mycket information om hur det egentligen är. Vi är två familjer med normalgoda svenska åkare som funderar på att testa Bansko eller Borovets i februari-mars.

Är det någon som varit där de senaste åren och kan dela med sig av erfarenheter? När jag googlar får jag en känsla av att åkningen kanske är lite mesig men med barn mellan 8-14 kanske det funkar? Själv är jag brädåkare och behöver inte ha extrema branter för att ha roligt.

Räcker Bansko eller Borovets för en familjevecka? Vilket ska man i så fall välja? Att det är lite galet a'la öststat är en del av det roliga men vi vill också hitta bra boende mm.

Jag var i Bansko i vintras. Åkmässigt finns det det mesta, både relativt branta åk, lite mer försiktiga och kul off pist. Boendemässigt finns det både skit och bra grejer så var uppmärksamma. Vi hittade ett superbra boende via airbnb men har hört om folk som har varit mindre nöjda. Variationen i åkningen i bansko är inte fantastisk och området är inte så stort men en vecka funkar nog absolut. Varning för att Bulgarer är rätt otrevliga och alla bröliga britter!

OK, tack! Hur var prisnivån på boende, liftkort, mat etc? Motiverar prisnivån ett försök?

Någon annan som vet hur Borovets är jämfört med Bansko?

Det mesta var väldigt billigt! Allt förutom mat i backen. Liftkortet kostar ungefär hälften av det man betalar i alperna och boende var jag kostade lätt mindre än hälften av alppriser!

Jag var i Bansko vecka 6 i vintras. Det var Extremt mycket folk! Var man inte vid gondolen i byn en halvtimme innan öppning hamnade man i världens kö som kunde bli föera timmar lång, vissa kom inte upp på berget förrän efter tolv. Antal bäddar är alldeles för många för kapaciteten på systemet. Även uppe i backen var det långa köer, fullt med folk i backen och totalt uppkörda backar efter första timmen (man inser vad bortskämd man är med välpreparerade pister!) . Vi var ett kompisgäng som åkte och hade en bra vecka tack vare några riktigt fina puderåk på baksidan, men jag hade nog inte velat släppa lös ungar bland alla galningar i backen (folk beter sig som idioter, full fart i de uppkörda pucklarna utan att veta hur man stannar...). Kösystemet var "träng dig före så gott du kan" vilket gjorde att man lätt tappade bort varandra och kom upp i liften vid helt skilda tider...
Vi gjorde väl missen att åka när greker/turkar och andra länder i närheten hade sitt motsvarande sportlov. Vi pratade med en skidguide från bansko som sa att en månad senare (alltså början av mars) är det chans till bättre snöförhållanden och mindre folk, då kan det nog vara riktigt mycket bättre!

Tack för era svar! Jag blev lite mer tveksam och funderar kanske på andra resmål i det gamla öst. Någon som har tips?

Snödjup

Tillbaka
Topp