Medelfeta skidor?

• Trådstartare Trådstartare kamelbulan
  • Start datum Start datum
Medelfeta skidor?
Sitter och funderar över liknande problem.

Vill ha en skida som jag kan köra varje dag, och då i skandinaviska förhållanden. Man kanske hittar lite go snö på morgonen, sen blir man sugen på ett varv i parken och måste ta ett par pister på vägen dit. Sen träffar man polaren som säger att det är guld i den och den skogen, och att landningen under dödsklippan är perfekt idag.

Körde rätt mycket på Dynastar Huge förra året, men den är på tok för hård för mig. Sen så förstod jag inte riktigt grejen med zero camber (inte så najs om du är för lätt för att böja skidan). Älskade den dock i lössnö, när det fanns ytor för de riktigt feta svängarna. Tyvärr är ju det inget man är bortskämd med, ytor och snö alltså.

Har ganska mycket bestämt mig för en Bent Chetler som tjockis för i vinter, och vill ha en skida kring 110mm i midja som komplement. Eller tänker jag helt fel? 123mm är jävligt mycket för mig, och är tveksam till att jag fixar dom i alla lägen.

Eftersom jag inte har världens fetaste plånka har jag tittat mest på Candide Pow och K2 sidestash. Dessa två ligger på 108mm, ligger på ca 3500 och är lätta, något som är lite viktigt då jag har planer på att sätta turbindning på dem (mer om det senare). Sidestashen är väl den bättre, eller i alla fall mest beprövade, skidan, och tar ledningen med sin tiprocker. Tyvärr är det ju ingen twin tip, något som tyvärr är lite måste. Skulle candiden haft rocker skulle det nog inte vara något snack om saken.

Sen har jag tänkt bindning. Kommer nog tura en del i vinter. Till en början kanske bara plocka de där extra höjdmetrarna från toppen på liften, men sedan på våren tura lite mer hard core. Kan man sätta en duke/baron/tour på sin allround skida, kör hyffsat hårt på den, och förvänta sig att den ska hålla till turandet i maj? Eller är det bara att öppna plånkan och köpa ett till set med plankor? Dynafit är najs, men jag så hard core blir jag nog inte i år i alla fall.

Så frågorna är, en SideStash fast med twintip, var hittar jag det? Tänker jag rätt med Chetlern + en all rounder?
Och tur-/varje-dag-bindning, funkar det?

Senast ändrad:
Medelfeta skidor?
GNU sa:
Puder? Fan vet om jag törs. Mina "puderlagg" är från tiden före pannkaksätarna. 89mm midja. Funkade på sin tid, men jag har hört att dom sjunker som ryska u-båtar i modern snö?
U137 hade ju tidvis vissa problem med just sjunkandet, så det reder sig nog.

Medelfeta skidor?
theodor sa:
Sen har jag tänkt bindning. Kommer nog tura en del i vinter. Till en början kanske bara plocka de där extra höjdmetrarna från toppen på liften, men sedan på våren tura lite mer hard core. Kan man sätta en duke/baron/tour på sin allround skida, kör hyffsat hårt på den, och förvänta sig att den ska hålla till turandet i maj? Eller är det bara att öppna plånkan och köpa ett till set med plankor? Dynafit är najs, men jag så hard core blir jag nog inte i år i alla fall.
När det gäller bindningar så ska man, om jag förstått det rätt, upp på ganska avancerade nivåer om man inte ska kunna använda en Baron, Duke eller liknande. Vore ju dock intressant att veta, kanske ska man ha en mer "ordinär" bindning och använda sig av Alpine Trekkers de gånger man tycker det behövs klättras?

Medelfeta skidor?
Om man redan har skida med vanlig alpin bindning kan Alpine Trekkers vara ett alternativ för lättare toppturer i lågt tempo ... ska man köpa ny utrustning, nix!

Varför:
- Vingliga, funkar OK vid lättare uppförsgång, men är "läskiga" på branta sluttningar och behövs det "kickturns" får man (Edit: träna jättemycket först, men det går) improvisera ...
- Tar plats, fyller halva skidrycksäcken när det är dags för utförskörning ...
- Passar inte bra med alla bindningar, tex Look/Dynastar ...

/MM

Senast ändrad:
Medelfeta skidor?
Mountain_Man sa:
Varför:
- Vingliga, funkar OK vid lättare uppförsgång, men är "läskiga" på branta sluttningar och behövs det "kickturns" får man improvisera ...
Myt! Går "alldeles utmärkt", dvs är fullt möjligt, även om det kräver en del träning och kanske inte är det lättaste att uföra, speciellt inte i brant terräng. Men det går

Medelfeta skidor?
Jarle sa:
Mountain_Man sa:
Varför:
- Vingliga, funkar OK vid lättare uppförsgång, men är "läskiga" på branta sluttningar och behövs det "kickturns" får man improvisera ...
Myt! Går "alldeles utmärkt", dvs är fullt möjligt, även om det kräver en del träning och kanske inte är det lättaste att uföra, speciellt inte i brant terräng. Men det går
Säger han som är mest bitter i världen på Duke ;)

Medelfeta skidor?
Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
Mountain_Man sa:
Varför:
Säger han som är mest bitter i världen på Duke ;)
Hehe, den perioden är förbi, jag kommer dock aldrig att ha den bindningen på annat än en turskida som kanske får se inboundsåkning under riktigt bra förhållanden. Det är ju trots allt den bästa (och enda) i sin kategori. Den dagen det kommer en värdig motstånadare är jag inte sen att montera den ;)

Säger bara att det går att köra kickturns med trekkers och att imprvisation är överflödigt då man använder samma teknik som med andra turbindningar. Dock inte lika graciöst :P

Medelfeta skidor?
kamelbulan sa:
När det gäller bindningar så ska man, om jag förstått det rätt, upp på ganska avancerade nivåer om man inte ska kunna använda en Baron, Duke eller liknande. Vore ju dock intressant att veta, kanske ska man ha en mer \"ordinär\" bindning och använda sig av Alpine Trekkers de gånger man tycker det behövs klättras?
Det finns en anledning att dom kallas \"Alpine Day Wrekkers\". Har själv alltid haft svårt att lita på dom när det är brant och hårigt, alltså när det måste hålla. Har sett för många trasiga.

Det ska tydligen gå att modda dom på något vis så att dom håller bättre. Som MM säger skulle det eventuellt vara aktuellt om det redan sitter bindningar på laggen, men förmodligen inte ens då.

Medelfeta skidor?

@Jarle
Ockidocki ... har justerat mitt inlägg! ;-) Har inte använt mina Trekkers på ett tag, får väl prova igen! Lite av problemet som jag upplevt är dock att det är just på branta sluttningar kickturns behövs och, nääe, jag har aldrig kännt mig riktigt "bekväm" med Trekkers. Jag måste iofs. öva på mina kickturns även med kompetent turbindning (läs Dynafit) ...

/MM

Medelfeta skidor?
Mountain_Man sa:
@Jarle
Ockidocki ... har justerat mitt inlägg! ;-) Har inte använt mina Trekkers på ett tag, får väl prova igen! Lite av problemet som jag upplevt är dock att det är just på branta sluttningar kickturns behövs och, nääe, jag har aldrig kännt mig riktigt "bekväm" med Trekkers. Jag måste iofs. öva på mina kickturns även med kompetent turbindning (läs Dynafit) ...

/MM
+1

Det är den enda turbindningen ;)

Medelfeta skidor?
Mountain_Man sa:
@Jarle

/MM
Haha :lol:

Vad som är brant är ju relativt och visst behövs det vändas där men även när det är relativt flackt behöver man ju också vända pga en hel massa olika anledningar (träd, brist på plats osv). Det är jobbigt att vända med trekkers, det ska absolut inte stickas under stol med, de är helt värdelösa på hårt underlag, de är klumpiga och tar plats... De är faktiskt helt makalöst dåliga på att tura egentligen. Men de får jobbet gjort om man är villig att lägga ner den extra energin på vägen upp. Tog för övrigt sjukligt lång tid innan jag kände mig bekväm i vändningarna.

Gjorde en hel del heldagsturer på trekkers i vintras. Hade jag föredragit något annat på vägen upp? Japp, utan tvekan. Men för mig handlar allt om vägen ner och hade jag haft råd med en dedikerad toursetup hade jag haft ett par dynafits :)

Medelfeta skidor?
Jarle sa:
Gjorde en hel del heldagsturer på trekkers i vintras. Hade jag föredragit något annat på vägen upp? Japp, utan tvekan. Men för mig handlar allt om vägen ner och hade jag haft råd med en dedikerad toursetup hade jag haft ett par dynafits :)
Min undran gällde ju egentligen inte så mycket nackdelarna med Trekkers (det finns en del på forumet om dem) utan snarare ett par (säg) Baron jämfört med Griffon när det gäller åkningen...

Medelfeta skidor?
kamelbulan sa:
Iller sa:
Kanske borde du fundera på BC jibb-skidor också. Inte för att du ska jibba eller åka park utan för att de kan vara ett hyfsat alternativ med lagom midja, lagom mjuka och lagom svängradie för dig.
Fler alternativ? Hmmmm... OK, give it to me!
Kanske har du redan bestämt dig för vilken pastasort det blir men jag tänkte i alla fall följa upp med den info som jag tyckte var mest relevant. Om inte annat så är det nog ganska många andra i samma situation som kommer att lusläsa denna tråden.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=56073
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=72233
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=61987
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=60508

Detta är några av de trådar om mer BC-jibb-skidor som jag tyckt känts mest relevanta men det finns såklart fler. Där finns tips på fler skidor som skulle kunna vara bra alternativ. Tyvärr har jag inte provåkt alla och vill inte därför rekommendera någon framför någon annan. Däremot skulle jag möjligen vilja varna för att det är ganska många icke-jibbers som dissar BC-jibb-skidor lite i onödan enligt mig.

Medelfeta skidor?
kamelbulan sa:
Jarle sa:
Min undran gällde ju egentligen inte så mycket nackdelarna med Trekkers (det finns en del på forumet om dem) utan snarare ett par (säg) Baron jämfört med Griffon när det gäller åkningen...
Ursäkta, det blev lite OT.

OnT
Jag har varken kört baron eller griffon men åkt både på jester och duke.

Duken är bra rent prestandamässigt. Däremot är AFD'n ökänd för att vara fragil och även andra delar på bindningen har visat sig lite för veka för vissa. De problemen jag hade med den (utöver att den gick sönder några gånger på en säsong) var precis som alla andra, AFD'n. Den skruvar ner sig (mao sänks så det bildas ett glapp mellan bindning-pjäxa) vid landningar. Lätt fixat genom att alltid ha skruvmejsel med sig, alternativt hälla loctite i gängorna till skruven. Den ska störa skidans flex mer pga länkarmarna, jag märkte dock inte av detta då jag åkte på styva skidor som jag dessutom bara åkt en handfull åk på utan duke. Droppar du till hårdpack/relativt flacka landningar rekommenderar jag något annat.

Jestern är en väldigt bra bindning, nuf' said.

Medelfeta skidor?
kamelbulan sa:
Jarle sa:
Om man ska gå på tur för turens skull kan jag hålla med om att det garanterat inte är mycket som slår ett par Dynafit. Men är det något man vill droppa klippor och åka hårt med, de ser jäkligt rackliga ut?

Det känns som du har åkt på något måndagsexemplar Jarle!? Jag har aldrig upplevt några problem med Dukes och inte haft någon polare som haft det heller. De har faktiskt aldrig löst ut och då vill jag ändå påstå att jag matar på rätt bra med fart, kraft och dynamik i både svängar (ja, jag är en skolad men fri skidåkare) och drop.

Ska jag bara ut och åka föredrar jag självklart Jester/FKS185/P18 alla dagar i veckan men för ett par lagg som man ska göra lite allt möjligt med, läs mata i det mjuka, flyga stort, gå på lite kortare turer för att åka ner (jämför för att gå på tur), mata i pisten mellan puderåken men inte sätta sin fot i parken finns det i min värld ingen bättre kompromiss än ett par Dukes.
För en kompromiss är exakt vad det är, nej, det är inte ett par P18, nej, det är inte par Dynafit, men det är en god blandning av dem båda. I ditt fall kamelbulan Baron om du känner att de har DIN-skala nog.
Ja, de ger känslan av att åka på styltor i pisten men de känns ändå stabila, lite som att åka med ett par extrema plattor på sina SL-lagg.

Senast ändrad:
Medelfeta skidor?
Har själv inte kört på jester/griffon, men har hört att pga att tådelen inte går att ställa i höjdled, så lirar den inte med alla pjäxor. Stämmer detta?

Medelfeta skidor?
Och så, när allt började falla på plats, hittar man ett bra pris på Dynastar Legend Sultan 94. Faen.

Medelfeta skidor?
alltså, du kommer garanterat att bli nöjd med p100, gå nu inte och vela så förbannat. :)
cred till hasse för outtömligt tålamod också! :)

Medelfeta skidor?
Hej kamelbulan!

Vill bara säga att - se inte din lite äldre teknik alltid som ngt negativt,många kämpar hårt för att "lära" sig att sladda(likt en puckelräv), att inte ha en strävan mot skär i offpisten m sina sladdvänlig rockerskidor. (läs bla jag)
Nyttja därför puckeltekniken m Dina NYA rockerskidor, skidor som inte heter Völkl Mantra. (bra hasse_) Sen måste jag ge även en eloge till Nojlas för sin ärlighet och givande reflektion. (Till alla m ekonomisk möjlighet kolla in DPS)

//G:a offpistlärare

Den som har roligast vinner!

Medelfeta skidor?
Lima-ko sa:
kamelbulan sa:
Jarle sa:
Det känns som du har åkt på något måndagsexemplar Jarle!? Jag har aldrig upplevt några problem med Dukes och inte haft någon polare som haft det heller. De har faktiskt aldrig löst ut och då vill jag ändå påstå att jag matar på rätt bra med fart, kraft och dynamik i både svängar (ja, jag är en skolad men fri skidåkare) och drop.
Det har dikuterats här förut, men för att hålla det kortfattat. Jag känner bara två stycken som inte haft några problem med sina dukes. De dukesen jag hade skruvade ur sig ofta, om det skulle vara så att jag hade ett måndagsex så borde det löst sig någon utav gångerna jag bytte delarna som krånglade... Men icke, det var dock inga större problem, krånglande afd och lite annat småskit kunde jag leva med även om jag insåg att det var en turbindning. Det rann över när bindningen vid en krasch blev såpass illa tilltygad att det bara var att kasta den, fick iofs en ny efter ett par månader men då hade jag inget förtroende kvar för bindningen och bytte den glatt mot en salomon.

Problemen med AFD'n är långt ifrån sällsynta (att den går sönder och skruvar ner sig). Det är dock inte så konstigt med tanke på att det bara är två små stag som inte är grövre än en tändsticka som håller den på plats tillsammans med en skruv som inte gör mycket för hållfastheten. Glapp lite här och var verkar också vara vanligt. Större problem (där bindningen bara är att kasta) är ovanligare men mycket vanligare än bland andra 16-DINare. Det är inte heller så konstigt, det är ju trots allt en turbindning.

Men det verkar som sagt som att marker har väldigt varierande kvalité på sina dukes alternativt att många som åker på den inte inser dess begränsningar. Något är det iaf för så många som har problem med den finns det inte bland några andra högdinare. Men den är överlägset bäst på det den är tänkt till.

Medelfeta skidor?
Själv har jag överlag goda erfarenheter av Duken och har åkt omkring 50 skiddagar på förra årets modell utan några som helst problem, först på ett par pro riders sen på ett par sevun och är med 95 pannor ingen direkt lättviktare heller. Inget glapp någonstans! Jag har även några polare, f d elitpuckelåkare som kör på Dukes utan att ha erfarit några större problem med bindningen. Jag diskuterade det även med en handlare jag känner som haft få reklamationer av den. Jag är medveten om att en del haft problem och att det skrivits en del om det på forum men hur omfattande problemen är tror jag är svårt att säga, många inklusive undertecknad är ju också väldigt nöjda med bindningen och då skriver man ju kanske inte om det på nätet heller. Jag tänkte köra på den i år igen så jag får väl se om jag får anledning att omvärdera den. Marker har ju egentligen ingen konkurrent i segmentet heller.

Medelfeta skidor?
Hasse_Lindborg sa:
Och som jag har sagt till Jarle så har vi endast reklamerat ca 2 st sedan de kom(och då fick vi de 3 veckor efter ISPO)
Träffat många som inte reklamerar sina trasiga AFD's också...
I vilket fall så är det problem med ovanligt många för att vara en 16dinare.

Medelfeta skidor?
Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
Träffat många som inte reklamerar sina trasiga AFD's också...
I vilket fall så är det problem med ovanligt många för att vara en 16dinare.
Reklamerat fler STH 16 på samma tid. Och för att inte snacka om Look PX14 ;)
Där ser man, av ren nyfikenhet måste jag fråga vad som har varit problemen med STH16, PX14 har ju inte 16 DIN Hasse :P

Jag står ändå fast vid att Duken har designmissar och jag är långt ifrån ensam att tycka det

Några citat från freerides egna recensionshörna

"Bindningen håller inte vad den lovar. Två par sönderkörda, där skidorna rök i sista raset. Ramverket i bindningen är för klent. För att kolla om det stämmer tog vi ett helt nytt par bindningar och ställde in dem på DIN 14 (2 steg under max), och sen satte vi upp bindning med pjäxa i en rejäl DIN-testrigg. Den första bindningen testades vertikalt och den small av i ramen. Den andra testades i sidled och då deformerades bindningens infästning vid tådelen. Att bindningen är racklig i gång uppför och att den väger 2,7kg diskvalificerar den dessutom som topptursbindning."

"-Hållbarheten
Väger 60 pannor och har lyckats köra i sönder 3 bindingar på tre månader.
Två gånger har den berycktade tåplattan spruckit.
En gång gick metallbiten som håller fast bindingen i alpinläge sönder. Detta var farligt...
Har kompisar som kört sönder tåplattan på pucklar och mindre dropp efter bara ett par dagar. Fast priset tas ändå av en spanjor som pajjade tåplattan genom att tappa sina skidor i liftkön. Go

"- För mycket plastdetaljer. Den justerbara tåplattan har spruckit - mer eller mindre omöjligt att snabbt få tag på reservdelar om bindningen är köpt i Sverige, det tog mig 2 månader innan jag fick tag på en ny platta. En sådan utsatt detalj ska definitivt inte tillverkas i plast och med skarpa hörn dessutom - som gjort för att gå sönder.
- Ta med skruvmejsel, tåplattan har en tendens att vilja "röra" sig vilket leder till glapp mellan binding och pjäxa (iaf om man ställer in höjden på plattan enl rek från Marker). Är inne på mitt 2:a par Duke och samma problem har uppstått på båda."

"- När man går uppför kan det bli lite glapp i tådelen på hårda branta partier...."

"Vid hårda landningar tenderar den justerande tåplattan att mosas ner och behöver justeras. Sjukt störigt och ett problem som bara inte får finnas."

"Åkte på mina Marker i mellandagarna. Första dagen på semestern gick dom sönder.
Mitt i pisten, stora backen i Ramundberget. Ramlade och tappade skidan. Vet inte om jag vurpade pga att jag tappade skidan, eller om jag vurpade först och tappade skidan i fallet. Mycket snö och inget som jag körde på.
Blev ganska förvånad när jag såg att det låg två bitar av bindningen i backen, och skidan satte fart neråt med resten på, utan stopper...
Bindningen hade inte löst ut i hälen och det var den delen som gick sönder.
Det ska visst inte vara något problem med att få ny bindning, förutom att jag får vänta någon månad. Vet dock inte om jag vill ha någon..."

Det var bara för 2008 modellen. Ska jag fortsätta med recensioner från de andra åren och kanske också från internationella forum? :P

Medelfeta skidor?
Framdelen har gått av på minst fyra, vingarna har lossnat på en vad jag kommer ihåg, trasig bakdelen på två och så vidare....

Vet att PX 14 inte är 16 ;) Reklamerat 3 st P18 oxå faktiskt. Fast på en av de så var det handhavande fel....

Finns alltid barnsjukdomar på allt nytt och så klart kan du leta fram mer klagomål. Å andra sidan kan jag leta reda på mer om STH 16 på Swiss forumet oxå. (är för övrigt en Schweizare som har stämt Salomon angående att framdelen rök av när han landade ett hopp)

Medelfeta skidor?
Hasse_Lindborg sa:
Framdelen har gått av på minst fyra, vingarna har lossnat på en vad jag kommer ihåg, trasig bakdelen på två och så vidare....

Vet att PX 14 inte är 16 ;) Reklamerat 3 st P18 oxå faktiskt. Fast på en av de så var det handhavande fel....

Finns alltid barnsjukdomar på allt nytt och så klart kan du leta fram mer klagomål. Å andra sidan kan jag leta reda på mer om STH 16 på Swiss forumet oxå. (är för övrigt en Schweizare som har stämt Salomon angående att framdelen rök av när han landade ett hopp)
Nu blir jag faktiskt lite förvånad då jag mest har hört om småskit angående salomonbindningarna. Ah well, inga bindningar är felfria. Är det tornen som går upp till själva tådelen från bottenplattan som har gått av? Är det skruven som håller vingarna som gått av eller vingarna?

Vad var det för fel på de andra två P18?

Barnsjukdomar finns alltid men de flesta företagen burkar åtgärda dessa, jag hoppas att marker har ändrat på plasten i Duke för att skapa bättre hållbarhet då konstruktionen är oförändrad.

Det går alltid leta fram negativa saker om allt men med duken behövs det tyvärr inte mycket letande. Därav blir jag faktiskt lite förvånad över att du har hört om så mkt problem med sth då jag mer eller mindre inte hört eller sett någonting.

Medelfeta skidor?
Japp det är tornen upp som har gått av på samtliga utom en som plattan sprack rätt av på...

Vingen gick av på en STH 16 och gängen till skruven på en.

P18? En så var det framtornet som gick av och på den andra så lossnade hela "dinskala skruven" och åkte ur. (Hänt med flera men det var innan Duke.) Lika med STH mer reklamationer innan Duke. Och Reklamationen med Duke brukar inte ta tid om man går till rätt butik och köpt de i Sverige ;)

Senast ändrad:
Medelfeta skidor?
Hasse_Lindborg sa:
Japp det är tornen upp som har gått av på samtliga utom en som plattan sprack rätt av på...

Vingen gick av på en STH 16 och gängen till skruven på en.

P18? En så var det framtornet som gick av och på den andra så lossnade hela "dinskala skruven" och åkte ur. (Hänt med flera men det var innan Duke.) Lika med STH mer reklamationer innan Duke. Och Reklamationen med Duke brukar inte ta tid om man går till rätt butik och köpt de i Sverige ;)
Ok, tackar för infon :)
Men STH-reklamationer innan duke? Kom de inte samma år?

Aaaaheeeeemmmm! Mina dukes var köpta i en erkänt grym svenska markbutik i Göteborg. Marker valde ändå att vänta två månader med att skicka nya bindningar. :P Du vet väl ändå att jag inte handlar på nätet om det finns altenativ?

Snödjup

Tillbaka
Topp