Jag har också testat 108:an och den finns nu i fem olika konstruktioner. Från en bastant titanalvariant via tre 118-liknande trä/glasbaserade konstruktioner till en carbonskida. Testen säger ungefär samma som under testperioden med 118. Titanal är inte odelat positivt, iom att det tillför mycket vikt i en skida och så även i 108. Kolfiber ger en rolig och spänstig karaktär, men skidan blir också väl ettrig och känslig för ojämnt underlag. Bok/poppelskidan (nr 1, som Glisseur nämner) var också min favorit. Det är den som mest påminner om 118 i karaktären. Den konstruktionen finns i två olika flex, varav nr 1 är den hårdaste. Föga förvånande gillade Glisseur den bäst och det gör jag med.
Ett intressant konstaterande är att den upplevda dämpningsgraden minskar när man går upp mot hårdare flex. Prototyp 1 och 5 har identisk konstruktion med samma mängd gummi, men med den enda skillnaden att 5 har en tunnare träkärna hela vägen, och därmed är mjukare. På snö upplevde både jag och Jon den mjukare skidan som mer dämpad. Den böjer sig såklart mer, men snökontakten känns mindre ren, dvs mer gummifiltrerad. Min egen teori är att en styvare skida förmedlar vibrationer alertare och att den gemensamma gummimängden i den tunnare skidans fall står för en högre procentuell andel av materialet.
1 är en favorit bland testarna så här långt, men den kommer med största sannolikhet att gå lite mer mot dämp i nästa steg.
Tidsplanen för Opinion 108 är nu någorlunda klar för övrigt. Den ska vara färdig i en förserie inför ISPO nästa år, dvs i slutet på januari 2015. Sen lanseras den i sortimentet inför den efterföljande vintern. Därmed följer den den ordinarie utvecklingsprocessen för en modell, till skillnad mot Opinion 118 som faktiskt gick ett år snabbare än normalt.
Här är ett foto av 108:orna i en mer neutral vinkel. Monteringspunkten är -5 nu och flexkurvan är anpassad efter det. Vid testerna framgår det direkt att det är en mycket väl balanserad punkt och det kommer med största sannolikhet att bli den rekommenderade linjen.
Jag kan också slänga en blänkare om att den gode Patrik i skidfabriken tog ett eget initativ i förra veckan när det var lite lugnt en eftermiddag. Han realiserade en tidigare tanke och diskussionsämne i form av ett antal Opinion i 98mm bredd! Vi har tidigare diskuterat hur Opinions geometri skulle fungera i 100mm-segmentet, och med kort varsel dök det lite oväntat upp en chans till att testa det iom att det hittades några öppna timmar i pressarna. 98:an är i princip en kopia av 108:an, fast med lite kortare radie. Flexprofilen var vi extremt nöjda med i 108:an och den är identisk i 98-varianten. Jag har inte testat 98:orna själv, men det har ramlat ner ett antal lyriska rapporter från åkare som har varit ute i helgen med 98:orna. Om nu testerna faller bra ut på lite längre sikt kan det alltså bli en hel serie Opinion med 98-108-118 framåt mitten av nästa vinter. Det hade vi i projektgruppen hoppats på och det har funnits skisser på former osv, men vi trodde inte att det skulle byggas prototyper redan i år. Det ser med andra ord lovande ut!