MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Mountain_Man sa:
Jag tycker själv att en "onequiver" skida är ointressant, men måste erkänna att jag kommer väldigt nära med två par skidor. RTM 84 + Opinion räcker långt för mig ... :-)

/MM
Du menar att du har en "twoquiver"-skida? ;)

Eric_W sa:
Nu ar jag inte läst hela tråden men finns det några planer på en nedskalad/kortare/one-quiver variant av Opinion?
Typ 183cm med 105-108 i midja men med samma konstruktion/shape/monteringspunkt etc. :-)
Du är helt rätt ute. Vi i projektgruppen har precis haft diskussioner om Opinions framtid med ÅreSkidfabrik. Det är nu spikat att det kommer en smalare variant. Den kommer att ha en mycket snarlik shape och rocker, men bli 108mm bred under foten istället. 118 och 108 känns logiskt och dessutom passar den då in bra mellan Extrems storsäljare Project 100 och "original"-Opinion (118). Vi är än så länge mycket tidigt i utvecklingsprocessen och skidan är förhoppningvis klar för visning på Ispo nästa år, vilket innebär att den kommer att finnas i butiker inför vintern 2015/2016. Jon och jag är i Åre nu och känner lite på några första protos med Opiniongeometrin i 108-bredd och shapen fungerar riktigt jäkla bra även i ett smalare format.

Längdmässigt gissar jag på att Opinion 108 kommer att komma i 179 och 186cm, i alla fall inledningsvis.

Jarle sa:
Är tanken att Opinion 108 ska bli styvare än 118
@MnO? Tävlingsversion av Opinion mer eller mindre?
Nej. Tanken är just nu mer att göra en smalare variant av samma skida, inte en compski. Vill man ha hårdare flex och mindre lyft bak finns ju Sverre Edition. But hey, tyck till. Det är ju det vi gör i den här tråden.

Det är för tidigt att säga, men förmodligen kommer väl de nättare måtten på 108:an göra att sweetspot i dämp och annat ligger lite högre, för att det inte ska bli för lättsamt. Vi får se var det landar.

Det kommer säkert finnas möjlighet för trådbitare att lufta några prototyper under senvintern. Om inte annat under Tandådalens sena helg.

MarkusO sa:
Jarle sa:
Nej. Tanken är just nu mer att göra en smalare variant av samma skida, inte en compski. Vill man ha hårdare flex och mindre lyft bak finns ju Sverre Edition. But hey, tyck till. Det är ju det vi gör i den här tråden.

Det är för tidigt att säga, men förmodligen kommer väl de nättare måtten på 108:an göra att sweetspot i dämp och annat ligger lite högre, för att det inte ska bli för lättsamt. Vi får se var det landar.

Det kommer säkert finnas möjlighet för trådbitare att lufta några prototyper under senvintern. Om inte annat under Tandådalens sena helg.
Det var bara en stillsam fundering :)
Jag hade gärna sett att 108an fick en del mer dämp än 118, föredrog helt klart den mer dämpade av de prototyper vi testade på skistore-resan till Åre förra våren. Så mkt styvare behöver den inte vara imho :)

Jarle sa:
MarkusO sa:
Jarle sa:

Det var bara en stillsam fundering :)
Jag hade gärna sett att 108an fick en del mer dämp än 118, föredrog helt klart den mer dämpade av de prototyper vi testade på skistore-resan till Åre förra våren. Så mkt styvare behöver den inte vara imho :)
Är helt enig med Jarle här. Rejäl dämpning på den!! Och gärna inte mittmonterad. För min del får den gärna vara -5 eller -6 ;)

Nja, nu när jag kört en del på mina 194or så vill jag nog inte att det ska dämpas ännu mer... Tycker personligen att den kunde vara styvare och mindre dämpad. Jag tillhör väl den kategorin som vill ha mer respons från skidan och som samtidigt tycker den viker sig när det börjar gå fort.

fransosen sa:
Nja, nu när jag kört en del på mina 194or så vill jag nog inte att det ska dämpas ännu mer... Tycker personligen att den kunde vara styvare och mindre dämpad. Jag tillhör väl den kategorin som vill ha mer respons från skidan och som samtidigt tycker den viker sig när det börjar gå fort.
Intressant, själv är styva och odämpade skidor inte alls min kopp choklad då jag tycker att skidor mest blir omkringknockade när de har de egenskaperna och det är stökigt. Men då väger jag inte speciellt mycket heller, vilket skulle kunna vara en av anledningarna till att jag trivs bra på skidor med aningens mer dämp och lagom runt flex, de blir följsammare och skapar en tryggare känsla utan att bli för styva för min flugvikt.

Ja, det beror på vikt och åkstil, och var man åker också antar jag. Jag har kört mycket i lite tyngre lössnö och uppkört lössnö i år. I hög fart så blir det för min del att skidan inte riktigt står emot i slutet av svängen utan böjer sig lite väl mycket om jag inte är försiktig med belastningen. Jag får inte heller det drivet över i nästa sväng som jag vill ha. Så det blir att jag står och surfar på snön med lite försiktigare svängar än jag annars skulle gjort.
I uppkörd lössnö så håller inte skidan linjen helt genom gamla spår och liknande. Tack vare dämpningen så blir inte skidan orolig, men ett annat par skidor jag har som är styvare håller kursen på ett helt annat sätt (shapen på bägge skidor liknar varandra).

Inte så att jag inte trivs på mina Opinion, det är bra skidor :) Men några av de tidigare prototyperna med mindre dämp och lite annorlunda flex trivdes jag bättre på.

Jag håller med både
@fransosen och
@jarle här. Dels tycker jag at Opinion 194 slås runt för mycket i uppkört puder och liknande. Men samtidigt fixar jag inte avsaknaden av dämp i konstruktionen. Kalla mig dum i hela j***a huvudet men jag förstår överhuvudtaget inte den här grejen med att skidor ska ge så mycket respons som möjligt från underlaget, krispighet är snudd på skällsord i min bok. Den ideala skidan för min del är en som är helt transparent och överhuvudtaget inte märks när man åker, den ska bara finnas där och göra sitt jobb. Jag vill fokusera på berget och åket istället för hur skidan uppför sig. Där tycker jag att Opinion 194 kommer nära eftersom shapen är extremt smidig och rund i känslan, övergången från plan till kantning märks ju knappt ens i bristande skare, vilket är grymt och det ska projektfolket ha all cred i världen för.

Men om jag jämför den med andra skidor i den här breddklassen som jag testat och gillat och som passat min feta röv – typ 4Frnt Renegade 196, Solly Rocker 122 och 115, Down CD0 (och förhoppningsvis Blizzard Spur när jag väl får testa den, än så länge känns den bra när man handflexar den och lyssnar på Johan Jonsson hylla den till skyarna) – så tycker jag Opinion är på tok för odämpad och nervös för en skida av den här storleken och det tänkta användningsområdet. Om man jämför med CMD Wizard som har en liknande träkärna så funkar den låga graden av dämpning betydligt bättre där eftersom den kombinerats med ett mjukt, runt flex. Ökad styvhet och en ökad längd kräver relativt mer dämpning för att bli optimal.

MarkusO sa:
Jarle sa:

Ett huvudbry när det gäller 108an är att det i den breddklassen spretar ordentligt när det gäller vad marknaden och åkarna förväntar sig av en skida. 118 är i viss mån enklare, eftersom i princip alla som väljer den bredden gör det för att man prioriterar egenskaper i lös snö. Som jag ser det finns det tre huvudgrupper som skulle föredra 108 före 118 i fallet Opinion:

Grupp A: Åkare som tycker att 118mm är lite för stort och som inte riktigt vågar ta klivet upp på "full bredd" Det är mindre avancerade åkare och för den gruppen bör 108mm vara tydligt mer lätthanterlig än 118. Det kommer den att bli om man gör den i liknande konstruktion iom breddminskningen. Åkare som i dag har sub 100-skidor och som letar efter sina första bredlagg hamnar mitt i den här gruppen. Många köpare av den här typen kommer att anse att 108mm är att beteckna som en puderskida.

Grupp B: Åkare som är avancerade, men som ändå tycker att 118 är onödigt brett och onödigt puderfokuserat. Det kan vara åkare som mestadels håller till i Sverige, eller som inte fullt ut prioriterar lössnöegenskaper. De här vill förmodligen ha bästa möjliga pistegenskaper, dämpning och charge/comp-känsla i bygget. För den här gruppen är 108mm ett aktivt smalare val som ska leverera pondus i pisten och i svåra förhållanden.

Grupp C: Åkare med turfokus som tycker att 118mm blir lite väl stort för att knata uppför. I den här gruppen uppskattas låg vikt mer än dämpning och stabilitet. Det är inte troligt att Opinion 108 görs i turutförande, i alla fall inte det första året. Originalkonstruktionen är så pass lätt att den ändå tillfredsställer de flestas krav på lite lättare turkapacitet.

Givetvis faller många någonstans emellan dessa grupper och det finns säkert fler också, men med ett grovt generaliserat synsätt kan man sammanfatta marknaden ungefär enligt ovan. Vi är som sagt precis i inledningsskedet i utvecklingsprocessen än så länge, men det kan bli aktuellt med två konstruktioner på sikt just för att det i princip är omöjligt att blidka allas önskemål. Det är oklart hur Sverre-konceptet påverkar 108-planerna, men det är inte otänkbart att det landar i en standardversion och en charger.

108:an kommer att få en lite annorlunda flexprofil än 118, där skidan har lite mer stuns under foten och lite mjukare tip och tail. Efter Jons och mina tester i Åre i helgen konstaterade vi att en sådan flexprofil känns riktigt bra i det smalare 108-formatet. Eventuellt kommer vi att testa en sådan variant i 118 också under sensäsongen för att se vad det ger för effekter i den bredden.

Glisseur sa:
Jag håller med både
@fransosen och
@jarle här. Dels tycker jag at Opinion 194 slås runt för mycket i uppkört puder och liknande. Men samtidigt fixar jag inte avsaknaden av dämp i konstruktionen. Kalla mig dum i hela j***a huvudet men jag förstår överhuvudtaget inte den här grejen med att skidor ska ge så mycket respons som möjligt från underlaget, krispighet är snudd på skällsord i min bok. Den ideala skidan för min del är en som är helt transparent och överhuvudtaget inte märks när man åker, den ska bara finnas där och göra sitt jobb. Jag vill fokusera på berget och åket istället för hur skidan uppför sig. Där tycker jag att Opinion 194 kommer nära eftersom shapen är extremt smidig och rund i känslan, övergången från plan till kantning märks ju knappt ens i bristande skare, vilket är grymt och det ska projektfolket ha all cred i världen för.

Men om jag jämför den med andra skidor i den här breddklassen som jag testat och gillat och som passat min feta röv – typ 4Frnt Renegade 196, Solly Rocker 122 och 115, Down CD0 (och förhoppningsvis Blizzard Spur när jag väl får testa den, än så länge känns den bra när man handflexar den och lyssnar på Johan Jonsson hylla den till skyarna) – så tycker jag Opinion är på tok för odämpad och nervös för en skida av den här storleken och det tänkta användningsområdet. Om man jämför med CMD Wizard som har en liknande träkärna så funkar den låga graden av dämpning betydligt bättre där eftersom den kombinerats med ett mjukt, runt flex. Ökad styvhet och en ökad längd kräver relativt mer dämpning för att bli optimal.
Personligen är jag vän av skidor med lagom respons. Jag gillar inte överkrispiga kolkonstruktioner och inte heller totaldöda helt "tysta" byggen.

Nu är jag inte inom målgruppen för 194:an, men jag var en av de som tyckte att skidan var lite för snäll under de första testerna. För min del handlade det mer om flexbeteendet än dämpningen dock, men det är två parametrar som samverkar, liksom mycket annat i skidan. Till min förvåning var det dock inte en enda teståkare av rätt storlek som framförde åsikter om att skidan skulle vara för mjuk eller för lite dämpad under hela testperioden. Inte heller Glisseur själv som hade en viktig röst i sammanhanget.

Den skida som valdes till slut var den mest dämpade konstruktionen helt enligt teståkarnas önskemål. Det finns ingen och har aldrig funnits någon mer dämpad skida i längden 194 än den serieproducerade varianten. Den är identisk med den skida som kallades 10.0 i den sista prototypserien av 194. Inte desto mindre är ju möjligheterna fria att göra förändringar av konstruktionen till kommande vinter och det är också tanken att uppdatera skidan utifrån de reaktioner som dyker upp när skidan testas i större numerärer. Vi har märkt, att precis som Glisseur säger, innebär en ökad styvhet en minskad upplevd dämpning med samma mängd dämpmaterial i skidan. Jag tror själv att ökad dämpning inte är ett ensamt svar om man upplever att skidan har för låg egenstabilitet i ojämna förhållanden. Man ska nog titta på flex och flexfördelning också i så fall, i kombination med en anpassning av dämpningen.

Flexkurvan i Opinion är för övrigt väldigt snarlik den i CMD Wizard. Ser man på Extrems sortiment i stort så är Wizard och Opinion mycket nära besläktade när det gäller kärnprofiler och deras flexkurva är nästan identiska. Däremot är ju geometrin och därmed kraftinlagringen i Wizard och Opinion väldigt olika. Av den anledningen upplevs flexet som annorlunda, trots att det i själva verket är nästan samma kärnprofil. PT och Projectserien har en helt annan profil som referens.

@MnO
Min erfarenhet från jobbet säger att grupp A är största kundgruppen och att det faktiskt inte finns jättemånga icke-jibbskidor i den kategorin (deathwish, sick day 110 är de som kommer till mig utan att jag ska behöva fundera, styva chargeskidor finns det många av), så att gå den vägen är nog inte helt fel tänkt. Upplevs den dessutom som trygg (upplevd dämpning/wevva) så tror jag att den kan passa väldigt många åkare, även utanför den kategorin.

Wizard vs Opinion är en väldigt rolig historia, personligen trivs jag bäst på Wizarden - vilket jag vid testtillfället gav till att jag är mer hemma på mer symmetriska konstruktioner, men även att den upplevs som mer dämpad och mjukare. Väldigt spännande att de ger så olika känslor (nåja, det är väl ganska subjektivt men vi är ändå inne och klyver hår här i tråden nu, båda är fantastiska skidor imho) mest pga formen.

Kommer 108 få kärna liknande It?

Spännande att höra vilka olika infallsvinklar alla har när det gäller skidor :) Själv så ligger jeg ganska långt ut på skalan när det gäller att få respons från skidan. Jag kör nog ganska varierat och blandar lek och hopp med högfartskörning. Jag vill kunna trycka till skidan och få ett ganska direkt och brutalt svar tilbaka, till exempel för att kunna poppa över i en annan linje, över ett hinder eller ur en sväng. En för dämpad skida (i kombination med att vara för mjuk) ger lite för seg respons för att jag ska trivas på den. Styvheten i skidan behöver inte vara enorm, men tillräcklig för att jag ska kunna gasa på genom uppkörd snö, kartongsnö och liknande. Lite enkelt beskrivet så vill jag att skidan ska vara som en kompis som hetsar på mig att köra fortare och se möjligheter i terrängen :)

Av prototyperna av Opinion så var det en av de med minst dämpning som jag hade det roligast på. Samma sak med Wizard från i år och förra året, jag trivs bäst på förra årets för att den har mer pop och är lekfullare. Förra årets Wizard är för mjuk men den är otroligt underhållande att köra, bara att hoppa och leka nerför berget. Årets variant tycker jag har tappat lite för mycket av lekfullheten.

MnO's tankar runt dämpning och flex är jag helt med på. En styvare skida kan (och bör) helt klart dämpas mer. På samma sätt verkar det som att en mjukare skida fort kan bli för dämpad och tappa lite av responsen. Även i pist så saknade jag driv ur svängen på 194'an, tänker att dämpningen gör returen lite segare där också. En annan tanke kan vara att längden på skidan ger en något längre hävarm på ändarna, vilket kan göra att de upplevs som mjukare. Något ni tänkt på eller är jag helt fel ute?

Intressant ... har jag uppfattat det hela rätt? Ni upplever båda att skidan är för nervös (instabil) i uppkörd snö.
@Glisseur vill ha den mer dämpad och
@fransosen styvare och mindre dämpad?

Jag kan möjligtvis glädja herrarna skiddesigner att jag personligen tycker skidans styvhet och dämpning passar mina 94 kg perfekt (194). Nu har jag iofs. inte haft möjlighet att köra skidan på någon större yta med uppkörd lössnö, däremot har jag tryckt på riktigt bra i uppkörd pist där jag tycker skidan går hur bra som helst ... stabil men ändå följsam och sväljer det mesta i sin väg. Nu kör jag definitivt inte lika hårt (hårigt) som ovan nämnda skribenter, men ändå ...

Det enda förhållande där jag tycker att Opinion sviktar är i hård pist, här skulle helt klart en mer dämpad konstruktion komma till sin rätt. Men i mjuk snö tycker jag Opinion briljerar oavsett om det är powpow, bristande eller tung vårsnö. Drog ner från toppen på Trysilfjället i helgen mot Skihyttahållet. Underlaget varierande från några centimeter torr snö på fast underlag blandat med stenhårt, halvhårt och bristande övre delen till tung, tyngre, jätteseg snö på nedre delen. Helt fantastiskt hur skidorna reagerade på de olika snöförhållandena eller snarare hur de inte reagerade, det vara bara att stå på! :-)

En fundering är hur monteringspunkten (jag kör -3,5) och åkstilen påverkar. Jag börjar vänja mig vid att stå neutralt på skidan och så att säga, jobba med fötterna. Kan det vara så att en åkare som är mer van (mer avancerad än jag) att förflytta sin tyngdpunkt över skidan genom svängen upplever skidans flex och dämpning annorlunda?

Min referens är i första hand mina Ross Super 7, 195 (gamla modellen) som är liknande i skärning men har en helt annan rockerkurva, flex och framförallt är betydligt hårdare dämpade. jag tycker Opinion går bättre på alla underlag förutom hård pist där Rossarnas hårdare dämpning kommer till sin rätt.

/MM

MnO sa:
Nu är jag inte inom målgruppen för 194:an, men jag var en av de som tyckte att skidan var lite för snäll under de första testerna. För min del handlade det mer om flexbeteendet än dämpningen dock, men det är två parametrar som samverkar, liksom mycket annat i skidan. Till min förvåning var det dock inte en enda teståkare av rätt storlek som framförde åsikter om att skidan skulle vara för mjuk eller för lite dämpad under hela testperioden. Inte heller Glisseur själv som hade en viktig röst i sammanhanget.

Den skida som valdes till slut var den mest dämpade konstruktionen helt enligt teståkarnas önskemål. Det finns ingen och har aldrig funnits någon mer dämpad skida i längden 194 än den serieproducerade varianten. Den är identisk med den skida som kallades 10.0 i den sista prototypserien av 194. Inte desto mindre är ju möjligheterna fria att göra förändringar av konstruktionen till kommande vinter och det är också tanken att uppdatera skidan utifrån de reaktioner som dyker upp när skidan testas i större numerärer. Vi har märkt, att precis som Glisseur säger, innebär en ökad styvhet en minskad upplevd dämpning med samma mängd dämpmaterial i skidan. Jag tror själv att ökad dämpning inte är ett ensamt svar om man upplever att skidan har för låg egenstabilitet i ojämna förhållanden. Man ska nog titta på flex och flexfördelning också i så fall, i kombination med en anpassning av dämpningen.
När vi kom fram till att 10.0 var rätt variant att gå på hade vi egentligen bara två val att gå på: 10.0 och 10.3, och där 10.0 upplevdes som bäst av alla oss tre som körde just den dagen (jag, Calle Geijer och Jimmy Odén). Men nu är ju inte stenhård försäsongspist, pepprad med kattskallar, i Åre rätt forum att testa en 118-skida så det var först i Japan i januari som jag verkligen fick en känsla för hur skidan uppförde sig. Och min omedelbara reaktion var just att jag ville ha mer dämpning och göra tailen lite mer följsam. Men jag vet att det finns i alla fall en prototyp på Opinion 118 med mjukare tail, så framtiden får väl utvisa vad som händer på den fronten.

Senast ändrad:
Jag har varit ute och kört ett par dagar nu på den här godsaken: Opinion 108, prototyp #1, 186 cm. Det är ganska kul att kliva på en skida som man inte har någon som helst aning om svängradie och monteringspunkt på, utan bara köra och ta till sig intrycken. Och det första var sjukt positivt. Det här är en skida som man klickar i, åker iväg med och känner sig omedelbart hemma på. Jag har åkt ganska mycket på skidor med 100-108 mm midja den senaste tiden för Åka Skidors skidtest och rankar den här väldigt högt bland dom modellerna som jag kört. Faktum är att i mina ögon är man väldigt nära en färdig skida med den här konstruktionen. Jag gillar verkligen mixen av lättsam lekfullhet, flyt och riktigt bra pistprestanda, speciellt med tanke på hyfsat bred midja, tip- och tailrocker och avsaknad av metall. En höjdarskida helt enkelt som verkligen känns som en 50/50, hela-berget-skida som funkar i väldigt många förhållanden och fören. Well done, señors, very well done.

Dom enda småsaker som jag kände var att jag skulle vilja ha lite mer dämpning (surprise? haha) för att lugna ner skidan lite på hårdare snö och i hög fart i pis. Nu ligger väl gummistringern på 25 mm men jag skulle gärna testa 35 mm och se vad som händer. Dessutom tycker jag att skidan driftar lite på skär i pist, där skulle jag vilja ha ett uns mer bett och vridstyvhet. Däremot är jag osäker på hur man ska göra det, om det är genom lite ökad styvhet under foten eller materialval. Men vi pratar om små nyanser.

Dessutom tycker jag 186:an blir väldigt kort för en lång och ståtlig man av min kaliber (läs, tjock) så en längre längd hade suttit som en fläskläpp i en krogkö i Åmål. Då hade ju en tanke varit att behålla 186:an ungefär i den här stilen som proto #1 och sen öka graden av dämpning och styvhet under foten på den längre längden.

#1 verkar vara dom flestas favorit så här långt vad jag hört. Jag har inte testat någon av dom andra varianterna men lär väl göra det någon dag här.

Är det någon mer än jag som haft problem med skada längst bak på tailen. Har ingen aning om det är från när jag har ställt ner dem i snön mot något hårt, från liften eller från att ha fegat på rygg i någon landning....
Skulle inte ha skadat med ett litet plast- eller gummiskydd på tailen....

Hawk100 sa:
Är det någon mer än jag som haft problem med skada längst bak på tailen. Har ingen aning om det är från när jag har ställt ner dem i snön mot något hårt, från liften eller från att ha fegat på rygg i någon landning....
Skulle inte ha skadat med ett litet plast- eller gummiskydd på tailen....
Vi valde att ha stålkant hela vägen runt tailen för att förstärka den delen, även om det diskuterades i tråden att skippa stålkanten på den del som är inaktiv på hård snö för att minska svingvikten. Som skidan är konstruerad nu är den varken bättre eller sämre än det mesta annat på marknaden. Ett problem med att ta bort stålkanten och ersätta den med något annat är att skidfabriken använder sig av kanten som styrning när skidan rensågas efter laminering. Jag tror inte att skador i bakänden är ett speciellt vanligt problem, eller i alla fall inte ett större problem än med några andra skidor. I de fall jag har haft plastinlägg bak har det varit vanligt förekommande med delamineringar istället, så det är inte helt optimalt det heller.

Jag har också testat 108:an och den finns nu i fem olika konstruktioner. Från en bastant titanalvariant via tre 118-liknande trä/glasbaserade konstruktioner till en carbonskida. Testen säger ungefär samma som under testperioden med 118. Titanal är inte odelat positivt, iom att det tillför mycket vikt i en skida och så även i 108. Kolfiber ger en rolig och spänstig karaktär, men skidan blir också väl ettrig och känslig för ojämnt underlag. Bok/poppelskidan (nr 1, som Glisseur nämner) var också min favorit. Det är den som mest påminner om 118 i karaktären. Den konstruktionen finns i två olika flex, varav nr 1 är den hårdaste. Föga förvånande gillade Glisseur den bäst och det gör jag med.

Ett intressant konstaterande är att den upplevda dämpningsgraden minskar när man går upp mot hårdare flex. Prototyp 1 och 5 har identisk konstruktion med samma mängd gummi, men med den enda skillnaden att 5 har en tunnare träkärna hela vägen, och därmed är mjukare. På snö upplevde både jag och Jon den mjukare skidan som mer dämpad. Den böjer sig såklart mer, men snökontakten känns mindre ren, dvs mer gummifiltrerad. Min egen teori är att en styvare skida förmedlar vibrationer alertare och att den gemensamma gummimängden i den tunnare skidans fall står för en högre procentuell andel av materialet.

1 är en favorit bland testarna så här långt, men den kommer med största sannolikhet att gå lite mer mot dämp i nästa steg.

Tidsplanen för Opinion 108 är nu någorlunda klar för övrigt. Den ska vara färdig i en förserie inför ISPO nästa år, dvs i slutet på januari 2015. Sen lanseras den i sortimentet inför den efterföljande vintern. Därmed följer den den ordinarie utvecklingsprocessen för en modell, till skillnad mot Opinion 118 som faktiskt gick ett år snabbare än normalt.

Här är ett foto av 108:orna i en mer neutral vinkel. Monteringspunkten är -5 nu och flexkurvan är anpassad efter det. Vid testerna framgår det direkt att det är en mycket väl balanserad punkt och det kommer med största sannolikhet att bli den rekommenderade linjen.

Jag kan också slänga en blänkare om att den gode Patrik i skidfabriken tog ett eget initativ i förra veckan när det var lite lugnt en eftermiddag. Han realiserade en tidigare tanke och diskussionsämne i form av ett antal Opinion i 98mm bredd! Vi har tidigare diskuterat hur Opinions geometri skulle fungera i 100mm-segmentet, och med kort varsel dök det lite oväntat upp en chans till att testa det iom att det hittades några öppna timmar i pressarna. 98:an är i princip en kopia av 108:an, fast med lite kortare radie. Flexprofilen var vi extremt nöjda med i 108:an och den är identisk i 98-varianten. Jag har inte testat 98:orna själv, men det har ramlat ner ett antal lyriska rapporter från åkare som har varit ute i helgen med 98:orna. Om nu testerna faller bra ut på lite längre sikt kan det alltså bli en hel serie Opinion med 98-108-118 framåt mitten av nästa vinter. Det hade vi i projektgruppen hoppats på och det har funnits skisser på former osv, men vi trodde inte att det skulle byggas prototyper redan i år. Det ser med andra ord lovande ut!

MnO sa:
Ett intressant konstaterande är att den upplevda dämpningsgraden minskar när man går upp mot hårdare flex. Prototyp 1 och 5 har identisk konstruktion med samma mängd gummi, men med den enda skillnaden att 5 har en tunnare träkärna hela vägen, och därmed är mjukare. På snö upplevde både jag och Jon den mjukare skidan som mer dämpad. Den böjer sig såklart mer, men snökontakten känns mindre ren, dvs mer gummifiltrerad. Min egen teori är att en styvare skida förmedlar vibrationer alertare och att den gemensamma gummimängden i den tunnare skidans fall står för en högre procentuell andel av materialet.

1 är en favorit bland testarna så här långt, men den kommer med största sannolikhet att gå lite mer mot dämp i nästa steg.
Inget konstigt med det egentligen. Om man jämför med ett exempel från cykelvärlden och framdämpare så kräver en styvare fjäder, eller högre luftryck, i gaffeln ökad dämpning och långsammare retur för att funka lika bra som dom inställningar man hade med mjukare fjädring för att följa underlaget på ett jämförbart sätt. Och ungefär samma princip borde kunna överföras mer eller mindre rakt av till skidor.

Senast ändrad:
Jag måste säga att en 98mm låter mycket intressant. Då pratar vi pistsegenskaper som heter duga. För egen del skulle inte jag ha ngt emot om man minskar svängradien med några meter. Extrem PT har radie 17m om jag inte missminner mig. Det tycker jag är riktigt bra när det blir piståkning. Skulle kunna sträcka mig till 19m i värsta fall.
Med tanke på själva konstruktionen kanske inte en 98a gör bort sig helt och hållet i det fria, även om det inte går att jämföra med en 118mm skida.

För övrigt anser jag att 118mm skidan är riktigt bra. Förvånansvärt bra när man korsar en pist också. Det enda föret skidan inte trivs i är hård pist. Å andra sidan köper man knappast en 118 mm skida om man tänker sig åka i hård pist. Tror att en 98mm skida är helt rätt väg att gå om man som jag vil ha med sig två skidor.
108a tror jag inte skulle passa för mig, det blir lite för likt 118mm. Däremot skulle en 98a fylla upp skidfodralet ganska bra då en sådan skida skulle kunna öppna upp för tråkföre i pist.

Ser fram emot en 98a med lite snävara svängradie.

Gött Putte!

G

Precis som föregående talare (och många fler) tycker jag Opinion 118 blev riktigt, riktigt bra. Om det är något som står på min önskelista över förändringar så är det en lättare version av skidan, men med precis samma åkegenskaper (hur nu det skulle gå till..) Är tanken att behålla samma egenskaper (lättsam trygghet) i de smalare bredderna, eller är målet att förpacka andra egenskaper i smalare versioner av originalshapen?

Till exempel, finns det idéer om att någon av de smalare skulle kunna vara en lättvikts-opinion? Eller en pist-opinion med enbart tiprocker? Vet att det nämnts tidigare i tråden att marknaden för lättviktsskidor inte direkt är lika stor som den för ~100mm allmountainskidor, men önska kan man ju..

Rockerkurvan och flexet, någon ändring från 118 i de prototyper som testats av 108:an?

Och den viktigaste frågan av dem alla: Möjligheter för oss vanliga dödliga att än en gång vara testpiloter? =)

Franklin sa:
Precis som föregående talare (och många fler) tycker jag Opinion 118 blev riktigt, riktigt bra. Om det är något som står på min önskelista över förändringar så är det en lättare version av skidan, men med precis samma åkegenskaper (hur nu det skulle gå till..) Är tanken att behålla samma egenskaper (lättsam trygghet) i de smalare bredderna, eller är målet att förpacka andra egenskaper i smalare versioner av originalshapen?
Grundtanken är att göra en lillebror till 118, med liknande egenskaper fast för åkare som föredrar en lite smalare midja och/eller för förhållanden där en smalare midja passar bättre. Jag och Jon testade 108:orna i Åre för två veckor sedan och jag gillade verkligen den smidiga känslan i den smalare skidan för åkning tex i Åre när det mestadels är kompakt snö. Grundkänslan och balansen från 118 finns kvar, men i ett lite rappare format. Även om vi inte kunde testa skidorna i någon djupare snö fanns det ändå runt 20cm orört här och där på baksidan. Det räckte för att känna att Opinions rocker ger rejält med flyt även i den bredden. 3 av de 5 prototyperna är riktade för att ge en känsla lik 118. Men i samlingen prototyper finns även, som jag sa tidigare, en biffig titanalvariant och en lättare carbonskida. Detta för att se hur geometrin fungerar med lite mer ytterligheter i konstrukioner. I första skedet blir 108 med största sannolikhet en skida som ärver Opinion 118:s känsla och egenskaper. Som utveckling senare kan det bli aktuellt med tex en turversion eller en charger. Man bör dock notera att 118:s konstruktion, men honeycomb i tip och tail och en poppelinblandning i bokkärnan blir en mycket lätt skida i 108mm:s bredd. Det är en skida som för dom allra flesta skulle fungera alldeles utmärkt som turskida. En titanalstinn charger är också en väg att gå, men då är det också som en alternativ konstruktion som kan bli aktuell först efter att standardversionen är klar och utvärderad.

Franklin sa:
Till exempel, finns det idéer om att någon av de smalare skulle kunna vara en lättvikts-opinion? Eller en pist-opinion med enbart tiprocker? Vet att det nämnts tidigare i tråden att marknaden för lättviktsskidor inte direkt är lika stor som den för ~100mm allmountainskidor, men önska kan man ju..
Rockerkurvan och flexet, någon ändring från 118 i de prototyper som testats av 108:an?
Det blir inte bara en lättvikts-108, det är helt säkert. Som sagt så är 108 relativt lätt, vilket gör att få kommer att behöva en ultralätt version. En lättare vikt medför alltid en viss typ av egenskaper och det dyker upp mycket negativt om vikten minskas till superlätt. 108:an har något lägre tailrocker, något kortare indrag och kortare radie än 118. Den går därmed lite mer åt pisthållet, även om det fortfarande i första hand är en freeride/everyday av modernt snitt. Nu är det bara protos vi snackar om, men än så länge är flexkurvan ändrad från 118. 108 är hårdare under foten, och lite tunnare och därmed mjukare i tip och tail. Vi är mycket nöjda med den flexkurvan som ger en stuns under foten samtidigt som lättsamheten och känslan av servo finns kvar. Spannet är också sänkt någon mm för att det hårdare mittflexet inte ska ge för mycket kraftkoncentration i skidans rocker/camber turnpoints. Vi har prickat in riktigt bra med 108:an tycker jag och min gissning är att det inte blir några stora förändringar från de bästa av fem protosen. Men det ska testas mer innan det spikas något. Som sagt så är det runt ett år kvar tills skidan ska levereras ut för försäljning.

Franklin sa:
Och den viktigaste frågan av dem alla: Möjligheter för oss vanliga dödliga att än en gång vara testpiloter? =)
Nu är ju säsongen snart slut, men några veckor kvar är det ju. Skidorna står i Åre nu och kommer nog att vara kvar där säsongen ut. Det finns inget arrangerat öppet test planerat, men om du är i Åre, så hör av dig till mig eller till någon på fabriken så går det kanske att styra upp.

MnO sa:
Glisseur sa:
MnO sa:
Om nu testerna faller bra ut på lite längre sikt kan det alltså bli en hel serie Opinion med 98-108-118 framåt mitten av nästa vinter.
Mmmmmm, Opinion 125... :P
Är det en Mega Opinion du menar?

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/6acec841560d2df2c43743fa013ee78a.jpg[/url]
det där ser ut som en EP Pro fast utan taper. kan man få veta måtten på skapelsen månne? :D

Heddious sa:
Glisseur sa:
Heddious sa:
Nipponion. (Även om det namnet för mina tankar till lök..)
MnO sa:
Är det en Mega Opinion du menar?
Fixed that for y'all:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/ce22e736fb1ecca66eb92a29e67c16ee.jpg[/url]
Strålande grafik måste jag säga!! Får lite J-skis/Newschoolers-känsla faktiskt.
Men måtten, någon som har måtten?!
Mycket strålande. Verkligen lökig känsla på tailen och det är ju det man behöver framåt eftermiddagarna när syran har tagit ut sin rätt.

Angående måtten så måste jag fråga min Photoshop-assistent. Jag har inte exakt koll på vad det blev i slutändan.

MnO sa:
Mycket strålande. Verkligen lökig känsla på tailen och det är ju det man behöver framåt eftermiddagarna när syran har tagit ut sin rätt.

Angående måtten så måste jag fråga min Photoshop-assistent. Jag har inte exakt koll på vad det blev i slutändan.
Okej, nu startar jag leken "gissa måtten".

Jag antar att skida 1 och 3 är prototyper av 108:an i den långa längden, och med den informationen samt måtten på 118-skidan längst till höger i bild tror jag att Nipponion är 198 lång med breddmåtten 181-141-174, vilket borde sätta både Fat-ypus och K2s bredaste skapelser på skam.

Edit: Med all respekt för
@Glisseur s photoshoppande, men den där skidan kan omöjligt vara 125. Isåfall är 118 inte 118 och ska jag djuploda i den tanken kommer jag med största sannolikhet hamna i begreppsfilosofiska resonemang som är alldeles för invecklade för min choklad/sockerspattiga hjärna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp