kappakomplett
Aktiv medlem
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
178 vore bra eftersom små lätta åkare som mig själv klarar sig bra med den längden, men bör då inte den "skalas ner" så att den inte blir som en bräda?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej nej nej, kort-tjocka skidor är det bästa som finns! Kuro 175 fo lajf! Opinionen är ju mager i jämförelse.kappakomplett sa:178 vore bra eftersom små lätta åkare som mig själv klarar sig bra med den längden, men bör då inte den "skalas ner" så att den inte blir som en bräda?
Ja, jag vet inte, jag tänkte på rent allmänna grunder att egenskaperna hos skidan borde behållas bättre om proportionerna behölls. Men jag är verkligen inte kunnig i dessa frågor.Heddious sa:Nej nej nej, kort-tjocka skidor är det bästa som finns! Kuro 175 fo lajf! Opinionen är ju mager i jämförelse.kappakomplett sa:178 vore bra eftersom små lätta åkare som mig själv klarar sig bra med den längden, men bör då inte den "skalas ner" så att den inte blir som en bräda?
Betyder det att 194 varianten då blir 122mm ? ;-)MarkusO sa:Frågan om en hypotetisk kortare längd ska skalas ner på bredden en aning eller ej är faktiskt inte helt självklar. Där får gärna fler tycka till.
En 179:a skulle ju skalenligt bara bli typ 113 mm bred, vilket känns smalt. Men, att behålla 118mm kanske inte heller är rätt? Eller är det det?
179/187 = 0,9572
0,9572 x 118 = 113
Gör't! Det känns om inte annat lite ballare.MarkusO sa:Sen kan vi ju skriva 118 på den ändå, oavsett hur bred den är.(Som Salomon faktiskt gör ibland).
... på prototyp nr 10.mholm sa:Åka Skidors omdöme[/url]
Hmpf!MarkusO sa:... på prototyp nr 10.mholm sa:Åka Skidors omdöme[/url]
Dvs lite mer dämp och mer stabilitet men mindre liv och kvickhet än den sen slutgiltiga konstruktionen.
Bra med ett förtydligande!MarkusO sa:... på prototyp nr 10.
Dvs lite mer dämp och mer stabilitet men mindre liv och kvickhet än den sen slutgiltiga konstruktionen.
Jaså, var det inte på den färdiga versionen! Det var ju intressant, det var så väldigt återhållsamma omdömen på de flesta parametrarna! Kanske skulle blivit bättre omdömen på den färdiga då?mholm sa:Bra med ett förtydligande!MarkusO sa:... på prototyp nr 10.
Vi var inte klara när de drog iväg till test, så vi var tvungna att välja att skicka en av de befintliga prototyperna. Då hade vi främst 10:an och 11:an att välja på, och det säkra valet var att skicka 10:an. Det kändes mindre obekvämt med en dragning åt tråkig stabil skida, än att ge dem en som var på gränsen till för livlig med risk att balla ur för tidigt tyckte vi. Speciellt med tanke på vilka som brukar testa. Ingen skugga ska falla över ÅS dock, för de kände inte till att vi skulle göra fler ändringar.PhatFred sa:Hmpf!MarkusO sa:... på prototyp nr 10.mholm sa:Åka Skidors omdöme[/url]
Kunde de inte ha skrivit det då?!
Som Markus säger, så var det projektgruppen som tog ett beslut om att vara med i ÅS skidtest med den prototyp som vi var mest nöjda med vid den tidpunkten. Det var prototyp 10. Det var kanske en liten fuling från vår sida, men det var enda chansen att vara med i testet. Vi gick sedan ett steg till i utvecklingen genom att förena de två bästa konstruktionerna. Åka Skidor visste vid tidpunkten för testet inget om att vi senare skulle justera konstruktionen ytterligare.Stefans sa:Jag tycker ju att det är kul att dom testade Opinion även om det var en prototyp, men när man testar en prototyp och inte den färdiga versionen så bör man ju (=måste) skriva det, mycket svagt!
Jag som läsare undrar ju genast vad som gäller dom andra modellerna, är inte det heller färdiga produkter??
Jaså. Ja, OK då.MarkusO sa:Vi var inte klara när de drog iväg till test, så vi var tvungna att välja att skicka en av de befintliga prototyperna. Då hade vi främst 10:an och 11:an att välja på, och det säkra valet var att skicka 10:an. Det kändes mindre obekvämt med en dragning åt tråkig stabil skida, än att ge dem en som var på gränsen till för livlig med risk att balla ur för tidigt tyckte vi. Speciellt med tanke på vilka som brukar testa. Ingen skugga ska falla över ÅS dock, för de kände inte till att vi skulle göra fler ändringar.PhatFred sa:Hmpf!MarkusO sa:... på prototyp nr 10.
Kunde de inte ha skrivit det då?!
Dvs den här https://www.freeride.se/content/7684/MnO sa:...i releaseartikeln...
Även om 10.4 blir lite livligare och lekfullare så måste jag säga att om man läser vad de skrivit i ÅS skidtest är de ju inte helt fel ute.Stefans sa:Ok, bra att ni förtydligar att Åka Skidor inte kände till alla omständigheter.
Inte deras fel helt enkelt.
Håller med. Jag beställde skidan utan att ha testat så det låter som det jag hoppats på.LawndartGustav sa:Även om 10.4 blir lite livligare och lekfullare så måste jag säga att om man läser vad de skrivit i ÅS skidtest är de ju inte helt fel ute.
Det är ju en skida som ska funka för mkt, inte en skida med 40 eller 18m svängradie. Tycker de sammarfattar skidan bra ändå även om de inte använder mängder av superlativ.
När känner åka skidor till "alla omständigheter" inte bara när det gäller skidor utan även pjäxor, kläder etc? Blir lite risk för särbehandling här kan tyckas. För det första så upplever inte jag det test som ÅS gjorde nå vidare negativt, men känslan man får här är ju sådan. Jag inbillar mig att dagens skidor håller hög kvalité och hur ett par skidor skall fungera är högst personligt. Jag har gillat projektet enda från början, men att alla ska jubla och att "nu ska ni få på käften" känslan ska infinna sig är nog att önska lite väl mycket av projektet. Jämför tex med Hendryx skidor där vissa är lyriska, medans andra inte alls är imponerade. Vad skulle exempelvis åkare som Kaj och Sverre (min generation) tycka när man kollar på vad dessa herrar har åkt på tidigare. Jämfört med åkare som är 20 år yngre och växt upp på skidor över 100mm under foten? Det jag menar är att ingen skida kan nog tillfredställa alla, utan "bara" ganska många.Stefans sa:Ok, bra att ni förtydligar att Åka Skidor inte kände till alla omständigheter.
Helt rätt. Det är just därför som vi hela tiden har försökt undvika termer som "den optimala skidan" och liknande, som andra gärna har velat använda som beskrivning på projektet. Vi har, med hjälp av forumet och Extrem, tagit fram en skida som har egenskaper som vi vet att många som har varit delaktiga kommer att uppskatta. Vi i projektgruppen har därmed också byggt en skida som överenstämmer i stor mån med vår egen önskelista när det gäller formparametrar och egenskaper. Men det är ingen skida som är tänkt att vara en skida som alla jublar över. Det finns inga sådana skidor. En del kommer att gilla en 100mm:are bättre och andra kommer att gilla kolfiberkrisp bättre. Så är det bara. Vad vi vet är att vi som har varit huvudansvariga för utvecklingen av Opinion har tagit fram en modell som vi själva är jävligt nöjda med.jannes sa:När känner åka skidor till "alla omständigheter" inte bara när det gäller skidor utan även pjäxor, kläder etc? Blir lite risk för särbehandling här kan tyckas. För det första så upplever inte jag det test som ÅS gjorde nå vidare negativt, men känslan man får här är ju sådan. Jag inbillar mig att dagens skidor håller hög kvalité och hur ett par skidor skall fungera är högst personligt. Jag har gillat projektet enda från början, men att alla ska jubla och att "nu ska ni få på käften" känslan ska infinna sig är nog att önska lite väl mycket av projektet. Jämför tex med Hendryx skidor där vissa är lyriska, medans andra inte alls är imponerade. Vad skulle exempelvis åkare som Kaj och Sverre (min generation) tycka när man kollar på vad dessa herrar har åkt på tidigare. Jämfört med åkare som är 20 år yngre och växt upp på skidor över 100mm under foten? Det jag menar är att ingen skida kan nog tillfredställa alla, utan "bara" ganska många.Stefans sa:Ok, bra att ni förtydligar att Åka Skidor inte kände till alla omständigheter.
Now hold on cowboy... Eventuellt färdigbyggda LDE ska väl skickas omedelbums till beställarna..?!!!1Bjarkang sa:Kommer ni ha med ngn LDE för påseende då?
Opinion ska vara skidan man återvänder till när man lekt klart med plojskidorna och kört sig trött med chargern... Vardagskamraten på berget som aldrig sviker.Stefans sa:Jag är heller inte ute efter en skida som flörtar med en direkt och är skitkul att åka på enbart under bra omständigheter (åkte på en sån i fjol) utan vill ha en lagomt lekfull skida som inte blir för nervös i uppkört/vindpinat/skrotsnö etc.
Jag vill känna att det är jag som åker skidor och inte att skidorna åker med mig (och jag kämpar för att behålla kontrollen).
Dra igång en instagramhashtag som vi kan bygga på med bilder från byggandet och vinterns äventyr med skidorna på fötterna.Bjarkang sa:Calle, några fler bilder från tillverkningen? Vill se, vill ha... NU!
känner att jag själv inte är så där väldigt 2013, så jag vet inte hur man 'bäddar in' ett klipp riktigt, men det där med hashtags verkar hettChairman sa:Dra igång en instagramhashtag som vi kan bygga på med bilder från byggandet och vinterns äventyr med skidorna på fötterna.
#extremopinion
Väldigt 2013![]()