MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
178 vore bra eftersom små lätta åkare som mig själv klarar sig bra med den längden, men bör då inte den "skalas ner" så att den inte blir som en bräda?

kappakomplett sa:
178 vore bra eftersom små lätta åkare som mig själv klarar sig bra med den längden, men bör då inte den "skalas ner" så att den inte blir som en bräda?
Nej nej nej, kort-tjocka skidor är det bästa som finns! Kuro 175 fo lajf! Opinionen är ju mager i jämförelse.

Heddious sa:
kappakomplett sa:
Nej nej nej, kort-tjocka skidor är det bästa som finns! Kuro 175 fo lajf! Opinionen är ju mager i jämförelse.
Ja, jag vet inte, jag tänkte på rent allmänna grunder att egenskaperna hos skidan borde behållas bättre om proportionerna behölls. Men jag är verkligen inte kunnig i dessa frågor.
Jag vet att Scott Pure kom i olika bredder för de två olika längder den fanns i (finns i?). Men annars verkar det som om en skida kommer i samma bredd för de olika längderna. Kanske av tillverkningstekniska skäl?
Har inte ngn stor erfarenhet av lite bredare skidor heller. Köpte ett par Line Influence 115 förra året men tyckte de var rätt värdelösa. Tänkte att opinion säkert är bättre!

Frågan om en hypotetisk kortare längd ska skalas ner på bredden en aning eller ej är faktiskt inte helt självklar. Där får gärna fler tycka till.

En 179:a skulle ju skalenligt bara bli typ 113 mm bred, vilket känns smalt. Men, att behålla 118mm kanske inte heller är rätt? Eller är det det?

179/187 = 0,9572
0,9572 x 118 = 113

MarkusO sa:
Frågan om en hypotetisk kortare längd ska skalas ner på bredden en aning eller ej är faktiskt inte helt självklar. Där får gärna fler tycka till.

En 179:a skulle ju skalenligt bara bli typ 113 mm bred, vilket känns smalt. Men, att behålla 118mm kanske inte heller är rätt? Eller är det det?

179/187 = 0,9572
0,9572 x 118 = 113
Betyder det att 194 varianten då blir 122mm ? ;-)

Sittter och väntar på ett par 194or som ska köras i finaste Sogndalspuder i vinter :)
Frågan är bara vilka bindningar som ska på... Är det tech eller något mer traditionellt som en guardian som gäller?

Om vi räknar som MarkusO föreslår och går till Scott Pure (för att fortsätta det exemplet)
hade vi 2012 dessa mått:

188 132/92/118 - 20.50
193 135/101/119 - 23.50

Så 188/193 = 0,9740
0,9740 x 101 = 98,38

Så Scott hade då denna idé!

Men årets modell verkar ha gått ifrån denna princip något. Nu är måtten

178 0/102/0
188 0/104/0
194 0/108/0

Så 178/188 = 0,9468 --> 0,9468 x 104 = 98,4
Men 188/194 = 0,9690 --> 0,9690 x 108 = 104,6

Så för steget mellan 194 och 188 så skalar man proportioneligt, men inte mellan 188 och 178?

Men allmänt sett så verkar Scott vara ensamma om att skala ner bredden. Vid en liten sökning i pryldatabasen så hittade jag inget annat exempel. Det verkar som om man betraktar bredden som styrande och sedan gör man skidan i olika längd bara.

Senast ändrad:
Jag är absolut ingen expert i ämnet, men jag tänker att eftersom det redan sagts att 194:an ska bli en chargeigare skida än 187:an, kan man inte då även anta att 179:an blir en ännu lite mer leken skida, med bibehållen bredd?
Jag är ingen matematiker, men för att dra ett exempel: Armada TST, som minskar midjemåttet med 1 mm per kortare längd, dvs 192:an är 103 under fot och 165:an är 100. Skulle Armada ha gått enligt formeln ovan skulle bredderna på TST sett ut som följer:

192 – 103
183 – 98
174 – 93
165 – 87

Inte kul. Tråkigt.
Men ja, någon millimeter här och där gör väl inte mycket, men en halv centimeter känns lite väl.. eller?

113 var bara baserat på matematik, inte på att det skulle vara en bra idé eller att det på nåt sätt lutar däråt.

Personligen är jag nog i så fall inne på att antingen behålla 118, eller möjligen att gå ner lite till typ 116 som en del av egenskapsförändringen.

Sen kan vi ju skriva 118 på den ändå, oavsett hur bred den är. ;) (Som Salomon faktiskt gör ibland).

MarkusO sa:
Sen kan vi ju skriva 118 på den ändå, oavsett hur bred den är. ;) (Som Salomon faktiskt gör ibland).
Gör't! Det känns om inte annat lite ballare.
(Nu har ju Opinion enligt mig skyhög coolhetsfaktor redan från början, men ändå.)

PS. Korta versionen, kommer den gå att få i forumedition?

mholm sa:
MarkusO sa:
... på prototyp nr 10.
Dvs lite mer dämp och mer stabilitet men mindre liv och kvickhet än den sen slutgiltiga konstruktionen.
Bra med ett förtydligande!
Jaså, var det inte på den färdiga versionen! Det var ju intressant, det var så väldigt återhållsamma omdömen på de flesta parametrarna! Kanske skulle blivit bättre omdömen på den färdiga då?
(Inte för att jag personligen lägger ngn vikt vid Åka Skidors omdömen men det kan ju ha en viss inverkan på försäljningen).

Jag tycker ju att det är kul att dom testade Opinion även om det var en prototyp, men när man testar en prototyp och inte den färdiga versionen så bör man ju (=måste) skriva det, mycket svagt!
Jag som läsare undrar ju genast vad som gäller dom andra modellerna, är inte det heller färdiga produkter??

PhatFred sa:
MarkusO sa:
mholm sa:
Åka Skidors omdöme[/url]
... på prototyp nr 10.
Dvs lite mer dämp och mer stabilitet men mindre liv och kvickhet än den sen slutgiltiga konstruktionen.
Hmpf! :mad:
Kunde de inte ha skrivit det då?!
Vi var inte klara när de drog iväg till test, så vi var tvungna att välja att skicka en av de befintliga prototyperna. Då hade vi främst 10:an och 11:an att välja på, och det säkra valet var att skicka 10:an. Det kändes mindre obekvämt med en dragning åt tråkig stabil skida, än att ge dem en som var på gränsen till för livlig med risk att balla ur för tidigt tyckte vi. Speciellt med tanke på vilka som brukar testa. Ingen skugga ska falla över ÅS dock, för de kände inte till att vi skulle göra fler ändringar.

Vad kul att se all aktivitet och höra era tankar om vidareutveckling av Opinion! Just nu har vi full fokus med att producera LDE 187, men vi går samtidigt och grubblar på dimensionerna på 194:an.

Vi kör tillsammans med Skistore i Göteborg en "förfest" i Skistores lokaler inför Into the Mind (Bio Capitol, där filmen visas, ligger precis bredvid). Kom förbi och bolla era idéer direkt med mig, Markus och Jon. Vi kommer att vara där alla tre.

Jag kommer att visa hur vi bygger våra skidor med formar och hela köret. Markus och Jon kommer att stå och flexa Opinion.

Tid: 17:30
Datum: 10 oktober
Var: Skistore, Skanstorget 6

Välkomna!

/ Calle Geijer

Stefans sa:
Jag tycker ju att det är kul att dom testade Opinion även om det var en prototyp, men när man testar en prototyp och inte den färdiga versionen så bör man ju (=måste) skriva det, mycket svagt!
Jag som läsare undrar ju genast vad som gäller dom andra modellerna, är inte det heller färdiga produkter??
Som Markus säger, så var det projektgruppen som tog ett beslut om att vara med i ÅS skidtest med den prototyp som vi var mest nöjda med vid den tidpunkten. Det var prototyp 10. Det var kanske en liten fuling från vår sida, men det var enda chansen att vara med i testet. Vi gick sedan ett steg till i utvecklingen genom att förena de två bästa konstruktionerna. Åka Skidor visste vid tidpunkten för testet inget om att vi senare skulle justera konstruktionen ytterligare.

För den som kommer ihåg diskussionen där i mars-april under senvintern så hamnade vi efter våra egna, och allmänhetens tester, på en konstruktion som ligger på 10,4 på en skala mellan 10 och 13, representerad av den sista prototypseriens fyra olika konstruktioner (10-11-12-13). Proto 12 och 13 sorterades bort som för lättsamma och vi kände att vi låg nära med både 10 och 11. 11 var lite för lättsam och 10:an aningen för tung. Slutkonstruktionen på 10,4 innebär att vi hämtar lite av den lätta svingvikten från 11:an (genom att använda lite mer TubeComb/Koroyd) och kombinerar det med stunsen och pondusen hos 10:an. Rocker, geometri och alla andra parametrar är identiska.

Som jag kommenterade i releaseartikeln, så är Åka Skidors testresultat helt och hållet en produkt av de ingående åkarnas personliga referenser. Vi vet att vi har gjort några val i balans och geometri i Opinion som gör att speciellt lite äldre, och ofta därmed konservativa åkare, inte kommer att uppleva som positivt vid ett snabbt test. Jag var själv inledningsvis tveksam till den balansplacering som Jon drev hårt under utvecklingen, men efter test under en alpvecka så är jag helt och fullt såld på konceptet. Jag har aldrig åkt i orörd kallsnö med en sådan komfort förut och att gå tillbaka till mer traditionella bredlagg var riktigt, riktigt jobbigt. Jag är övertygad om att utvecklingen på marknaden kommer att röra sig mot den typ av balans som Opinion har i planande åkning de närmaste åren.

Senast ändrad:
MarkusO sa:
PhatFred sa:
MarkusO sa:
... på prototyp nr 10.
Hmpf! :mad:
Kunde de inte ha skrivit det då?!
Vi var inte klara när de drog iväg till test, så vi var tvungna att välja att skicka en av de befintliga prototyperna. Då hade vi främst 10:an och 11:an att välja på, och det säkra valet var att skicka 10:an. Det kändes mindre obekvämt med en dragning åt tråkig stabil skida, än att ge dem en som var på gränsen till för livlig med risk att balla ur för tidigt tyckte vi. Speciellt med tanke på vilka som brukar testa. Ingen skugga ska falla över ÅS dock, för de kände inte till att vi skulle göra fler ändringar.
Jaså. Ja, OK då.

Stefans sa:
Ok, bra att ni förtydligar att Åka Skidor inte kände till alla omständigheter.
Inte deras fel helt enkelt.
Även om 10.4 blir lite livligare och lekfullare så måste jag säga att om man läser vad de skrivit i ÅS skidtest är de ju inte helt fel ute.
Det är ju en skida som ska funka för mkt, inte en skida med 40 eller 18m svängradie. Tycker de sammarfattar skidan bra ändå även om de inte använder mängder av superlativ.

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
Även om 10.4 blir lite livligare och lekfullare så måste jag säga att om man läser vad de skrivit i ÅS skidtest är de ju inte helt fel ute.
Det är ju en skida som ska funka för mkt, inte en skida med 40 eller 18m svängradie. Tycker de sammarfattar skidan bra ändå även om de inte använder mängder av superlativ.
Håller med. Jag beställde skidan utan att ha testat så det låter som det jag hoppats på.

Stefans sa:
När känner åka skidor till "alla omständigheter" inte bara när det gäller skidor utan även pjäxor, kläder etc? Blir lite risk för särbehandling här kan tyckas. För det första så upplever inte jag det test som ÅS gjorde nå vidare negativt, men känslan man får här är ju sådan. Jag inbillar mig att dagens skidor håller hög kvalité och hur ett par skidor skall fungera är högst personligt. Jag har gillat projektet enda från början, men att alla ska jubla och att "nu ska ni få på käften" känslan ska infinna sig är nog att önska lite väl mycket av projektet. Jämför tex med Hendryx skidor där vissa är lyriska, medans andra inte alls är imponerade. Vad skulle exempelvis åkare som Kaj och Sverre (min generation) tycka när man kollar på vad dessa herrar har åkt på tidigare. Jämfört med åkare som är 20 år yngre och växt upp på skidor över 100mm under foten? Det jag menar är att ingen skida kan nog tillfredställa alla, utan "bara" ganska många.

jannes sa:
Stefans sa:
När känner åka skidor till "alla omständigheter" inte bara när det gäller skidor utan även pjäxor, kläder etc? Blir lite risk för särbehandling här kan tyckas. För det första så upplever inte jag det test som ÅS gjorde nå vidare negativt, men känslan man får här är ju sådan. Jag inbillar mig att dagens skidor håller hög kvalité och hur ett par skidor skall fungera är högst personligt. Jag har gillat projektet enda från början, men att alla ska jubla och att "nu ska ni få på käften" känslan ska infinna sig är nog att önska lite väl mycket av projektet. Jämför tex med Hendryx skidor där vissa är lyriska, medans andra inte alls är imponerade. Vad skulle exempelvis åkare som Kaj och Sverre (min generation) tycka när man kollar på vad dessa herrar har åkt på tidigare. Jämfört med åkare som är 20 år yngre och växt upp på skidor över 100mm under foten? Det jag menar är att ingen skida kan nog tillfredställa alla, utan "bara" ganska många.
Helt rätt. Det är just därför som vi hela tiden har försökt undvika termer som "den optimala skidan" och liknande, som andra gärna har velat använda som beskrivning på projektet. Vi har, med hjälp av forumet och Extrem, tagit fram en skida som har egenskaper som vi vet att många som har varit delaktiga kommer att uppskatta. Vi i projektgruppen har därmed också byggt en skida som överenstämmer i stor mån med vår egen önskelista när det gäller formparametrar och egenskaper. Men det är ingen skida som är tänkt att vara en skida som alla jublar över. Det finns inga sådana skidor. En del kommer att gilla en 100mm:are bättre och andra kommer att gilla kolfiberkrisp bättre. Så är det bara. Vad vi vet är att vi som har varit huvudansvariga för utvecklingen av Opinion har tagit fram en modell som vi själva är jävligt nöjda med.

Det finns många RIKTIGT bra skidor på marknaden i år också, det ska man inte glömma och det handlar mer än någonsin om att hitta en skida som passar just dig själv som åkare, eller kanske ännu mer en skida som passar den målbild för vem du i en nära framtid vill bli som åkare. Det finns mängder med bra skidor, men samtidigt är det mycket som skiljer i känsla och åkegenskaper och olika åkare kommer alltid att tycka olika. Det ser man inte minst i Åka Skidors test där det är riktigt spretigt mellan teståkarna när det gäller vilka skidor som hamnar på deras respektive topplista. Guldmedaljvinnaren Quest 115 finns inte ens med på topp 3 för hälften av åkargruppen. Jag är inte det minsta förvånad. "Bra" och "Dålig" är termer som sällan kan användas numera. Man kan beskriva respektive skida och hur den känns och beter sig och sen måste läsaren/åkaren själv avgöra om den skidan passar eller ej. Jag tycker, precis som en föregående talare här, att Åka Skidor har prickat ganska bra i beskrivningen av Opinion. Jag hoppas att så många som möjligt kommer att få chansen att testa Opinion i bra förhållanden i vinter!

Senast ändrad:
Vill förtydliga med att de "omständigheter" jag pratade om enbart gällde att dom testade en icke färdig prototyp utan att nämna det i testet (vilket alltså har förklarats med att dom inte visste om att det var så = ingen skugga på ÅS).

Annars tycker inte heller jag att det är något dåligt test och har full förståelse för att det dels är i princip omöjligt att få en bra helhetsbild på en skida under ett kort test och att betygen naturligtvis är efter personliga erfarenheter och preferenser.
Jag är heller inte ute efter en skida som flörtar med en direkt och är skitkul att åka på enbart under bra omständigheter (åkte på en sån i fjol) utan vill ha en lagomt lekfull skida som inte blir för nervös i uppkört/vindpinat/skrotsnö etc.
Jag vill känna att det är jag som åker skidor och inte att skidorna åker med mig (och jag kämpar för att behålla kontrollen).
Ser fram emot att få känna på slutresultatet när det blir premiär (även om det bara blir piståk då).
Nu går jag och dansar snödansen ;-)

Senast ändrad:

@Bjarkang. Just nu har topsheet printats och lagts vit backing på. Dessa måste sedan få torka ett par dagar innan de är färdiga att användas. LDE kommer sedan att börja tillverkas under nästa vecka, jag återkommer med bilder så snart de är i produktion.

/ Calle

Calle; Tack!!! Skall bli kul att få se hur de 'växer fram'.
Tänkte smyga förbi Skistore i Gbg den 10:e. Kommer ni ha med ngn LDE för påseende då?

Stefans sa:
Jag är heller inte ute efter en skida som flörtar med en direkt och är skitkul att åka på enbart under bra omständigheter (åkte på en sån i fjol) utan vill ha en lagomt lekfull skida som inte blir för nervös i uppkört/vindpinat/skrotsnö etc.
Jag vill känna att det är jag som åker skidor och inte att skidorna åker med mig (och jag kämpar för att behålla kontrollen).
Opinion ska vara skidan man återvänder till när man lekt klart med plojskidorna och kört sig trött med chargern... Vardagskamraten på berget som aldrig sviker.

Hej
Efter att ha följt denna tråd och skapelsen av denna unika skida så börjar jag kika på min nästa skida.
Idag så har jag Big Pen och är mycket nöjd med den skidan.
Vad jag undrar är vad man kan förvänta sig för egenskaper om man jämför dessa 2.

Jag kommer besöka Hemsedal¨s skidtestar helg i december, kommer Opinion att finnas för provkörning.?

Tack och ha en grym vinter där ute :)

Egentligen borde jag inte plocka upp den här bollen då jag inte åkt så mycket på Big Pen. Dessutom var det några år sen. Av någon anledning gör jag det ändå. Jag försöker därför hålla mig lite borta från för mycket detaljer.

Geometrierna skiljer sig ganska mycket. Big Pen har ingen indragen skärning, och dessutom ganska rejält med sväng. Tip och tail blir därmed obönhörligen väldigt breda. Rockerkurvan är Extrems eliptiska rocker, vilken också är annorlunda mot Opinions low rise. Vidare har Big Pen full on gummidämp i både tip och tail.

Största skillnaderna torde vara:
- Längre kant och därmed lite stabilare känsla på skär med Big Pen.
- Big Pen svänger aningen mer på skär i pist.
- Opinion är allmänt kvickare pga markant lägre svingvikt, något kortare längd, nättare mått och indragen skärning.
- Opinion känns(, och är,) smalare. Även måtten i tip och tail bidrar rimligen här. Mindre som ska upp på kant.
- Opinion är mindre hooky i lössnö. Mer lättdriven och neutral nos och mer "lättslarvad" tail.
- Big Pen flyter mer som en kork, men vinglar å andra sidan mer. Speciellt under acceleration och i hög fart.
- Big Pen flyter mer i låg fart.
- Opinion flyter med flackare vinkel och med tippen närmare snön.
- Opinion ger mindre tip-broms vid dyk.
- Opinion ser klart kortare ut när du tittar ner (om du monterar runt rek).

Chairman sa:
Dra igång en instagramhashtag som vi kan bygga på med bilder från byggandet och vinterns äventyr med skidorna på fötterna.

#extremopinion

Väldigt 2013 ;)
känner att jag själv inte är så där väldigt 2013, så jag vet inte hur man 'bäddar in' ett klipp riktigt, men det där med hashtags verkar hett:)

Nu är produktionen i full gång!

Glöm inte att vi tillsammans med Skistore i Göteborg har vi en "förfest" i Skistores lokaler inför Into the Mind. Bio Capitol, där filmen visas, ligger precis bredvid. Jag står och "torrbygger" skidor och Markus och Jon kommer vara där och surra om Opinion. Välkomna!

Tid: 17:30
Datum: 10 oktober
Var: Skistore, Skanstorget 6

/ Calle Geijer

Var finns gilla-knappen när man behöver den som bäst??? Grymt!!! Jag kommer förbi Skistore imorgon, så om ni hittar en kille som står i ett hörn och dreglar, så är det jag!

Tillbaka
Topp