MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
åh herregud! Suget! var inne i skistore tidigare i veckan och klämde lite på exemplaren de hade inne. Blev inte direkt ett mindre begär av det tyvärr ;) kan tyvärr inte närvara på opinion-hänget imorgon, men hoppas att resterande som ska dit har kul!

Så har man varit inne på Skistore och klämt på dem... Stort tack till Markus, Kryssjon och Calle för tålamod och förklaringar... Det var grymt kul att träffa er! Suget efter mina Opinioner blev dock bara större, så det hade ju inte direkt ngn lugnande effekt... Känns bra att jag vågade mig fram ur mitt dreglarhörn:)

Bjarkang sa:
Så har man varit inne på Skistore och klämt på dem... Stort tack till Markus, Kryssjon och Calle för tålamod och förklaringar... Det var grymt kul att träffa er! Suget efter mina Opinioner blev dock bara större, så det hade ju inte direkt ngn lugnande effekt... Känns bra att jag vågade mig fram ur mitt dreglarhörn:)
Tack själv Bjarkang. Var en del svåra frågor från dina polare faktiskt. "Hur är den jämfört med Fischer Worldcup RC?" var tex inte helt självklar att reda ut... :P

Roligast var ju att du beställt LDE:n i smyg... Haha...! Riktigt kul när han mr Stöckli där fick höra det... "VA!? Kan jag också få en sån!? Går den fortfarande att beställa?! (tar upp mobilen och börjar i halv panik surfa runt efter den) ... "Nej." :D Veckans bästa!

Senast ändrad:
Va, tycker du inte att det är självklart att jämföra den med Fischer-skidan? De ligger ju ändå inom exakt samma kategori - båda har ju både belag och stålkant:) Jag får utstå mycket spott och spe för att jag överger Stöckli, men jag tar det som min uppgift att omvända herrarna:) Än en gång, stort tack!!!

Cool skida även om den inte är den stil som jag gillar att åka på. Jag gillar grafiken också. Däremot stör jag mig på att man basunerar ut att det är den första community-designade skidan när det i själva verket är den andra. Jag tänker såklart på PMGear Bro Model:
http://www.natives.co.uk/news/tom-greenall-reports-on-his-ski-making-at-pmgear/4667

Och ja, det är säkert ingen annan som bryr sig, jag fattar :-)
Eller så har jag fel, men jag vill minnas att jag var inne i den designtråden på TGR när det begav sig...

Senast ändrad:
dr-telemark sa:
Cool skida även om den inte är den stil som jag gillar att åka på. Jsg gillar grafiken också. Däremot stör jag mig på att man basunerar ut att det är den första community-designade skidan när det i själva verket är den andra. Jag tänker på PMGear Bro Model:
http://www.natives.co.uk/news/tom-greenall-reports-on-his-ski-making-at-pmgear/4667

Jodå, jag är med. Och du har rätt.

Vi hade en diskussion om Bro Model under förra hösten och konstaterade då att Opinion skulle komma att ha samma grundfundament. Just den insikten föll dock bort under vägen tydligen och framförallt när det skulle formuleras produktbeskrivningar för någon månad sedan. Men tackar för påminnelsen. Vi får nog ta oss en skarp funderare på att ändra den textraden. Likväl som allt annat på vägen så är även beskrivningen av skidan öppen för diskussion :)

PMGear var ju riktigt tidigt ute (var det 2003 kanske?) med ett liknande koncept. Även om det inte var lika tydligt öppet onlinebaserat efter vad jag kommer ihåg, så är det ett mycket snarlikt projekt. Det var mer ett offlineprojekt genomfört av onlineprofiler skulle jag säga, men det var ett tag sen, så jag kan ha fel. Jag har faktiskt även tidigare letat efter storyn bakom Bro Model, men jag har inte hittat ursprunget riktigt. Prototyptesterna skedde med ett mycket stort engagemang på Teton, men själva grundutvecklingen av modellen? Hur gjordes det egentligen? Var finns ansatsen där man går ut med att man ska bygga en skida? Det byggdes en enorm hype kring modellen, men den största uppmärksamheten kom egentligen när skidan i princip redan var klar. Jag kommer ihåg att man läste mycket om att det var Tetons powdermaggots som hade utvecklat den, men jag kände aldrig att man riktigt kunde ta del av själva processen. By maggots for maggots och allt det där innebär ju en crowd based development. I fallet Opinion upplever jag själva grundutvecklingen som mycket mer öppen. Ett lite annorlunda upplägg alltså, men först var vi inte. Poäng till doktorn av telemarken.

Pärsk! Jag som trodde att nån av dagens uppdateringar av tråden skulle innehålla ett nuärldeupplaganfärdigbyggdochdistributionpåbörjashärmedmeddelande... men men men... :P

Var inne på skistore och klämde på skidan, fasen vad bra den ser ut! Tror och hoppas att den kommer att kännas kanon när man väl får den på snö. Slängde förövrigt iväg ett mejl till blistergear förra veckan. Både Jonathan på blister och Calle på Åre skidfabrik verkade positiva så jag hoppas på att få läsa en recension av storbergsåkande amerikaner framöver.

DrJ sa:
Var inne på skistore och klämde på skidan, fasen vad bra den ser ut! Tror och hoppas att den kommer att kännas kanon när man väl får den på snö. Slängde förövrigt iväg ett mejl till blistergear förra veckan. Både Jonathan på blister och Calle på Åre skidfabrik verkade positiva så jag hoppas på att få läsa en recension av storbergsåkande amerikaner framöver.
Det kommer fan bli stort! Jag ser verkligen fram emot det...

DrJ sa:
Ska blistergear köra Opinionen? :D Det vore ju kungligt!

Ja visst vore det kul! Som sagt både Jonathan och Calle verkade positiva, men vi får väl se, måste ju lösas praktiskt också. Gissar att dom har rätt mycket skidor dom vill testa.

MnO sa:
dr-telemark sa:
Cool skida även om den inte är den stil som jag gillar att åka på. Jsg gillar grafiken också. Däremot stör jag mig på att man basunerar ut att det är den första community-designade skidan när det i själva verket är den andra. Jag tänker på PMGear Bro Model:

Jodå, jag är med. Och du har rätt.

Vi hade en diskussion om Bro Model under förra hösten och konstaterade då att Opinion skulle komma att ha samma grundfundament. Just den insikten föll dock bort under vägen tydligen och framförallt när det skulle formuleras produktbeskrivningar för någon månad sedan. Men tackar för påminnelsen. Vi får nog ta oss en skarp funderare på att ändra den textraden. Likväl som allt annat på vägen så är även beskrivningen av skidan öppen för diskussion :)

PMGear var ju riktigt tidigt ute (var det 2003 kanske?) med ett liknande koncept. Även om det inte var lika tydligt öppet onlinebaserat efter vad jag kommer ihåg, så är det ett mycket snarlikt projekt. Det var mer ett offlineprojekt genomfört av onlineprofiler skulle jag säga, men det var ett tag sen, så jag kan ha fel. Jag har faktiskt även tidigare letat efter storyn bakom Bro Model, men jag har inte hittat ursprunget riktigt. Prototyptesterna skedde med ett mycket stort engagemang på Teton, men själva grundutvecklingen av modellen? Hur gjordes det egentligen? Var finns ansatsen där man går ut med att man ska bygga en skida? Det byggdes en enorm hype kring modellen, men den största uppmärksamheten kom egentligen när skidan i princip redan var klar. Jag kommer ihåg att man läste mycket om att det var Tetons powdermaggots som hade utvecklat den, men jag kände aldrig att man riktigt kunde ta del av själva processen. By maggots for maggots och allt det där innebär ju en crowd based development. I fallet Opinion upplever jag själva grundutvecklingen som mycket mer öppen. Ett lite annorlunda upplägg alltså, men först var vi inte. Poäng till doktorn av telemarken.
Hmm, det är ju ingen tävling direkt. Och det förtar ju inget av coolhetsfaktorn.
Miljoner kudos till alla eldsjälar bakom projektet!

Hej alla! Befinner mig i skrivande stund på semester, men fick precis översänt dessa två bilder från Håkan på fabriken. Håkan, med sin 20 års erfarenhet av att tillverka skidor, har fått det ärofyllda ansvaret att färdigställa, och sedan numrera, alla LDE.

På första bilden ser ni vår CNC-maskin som fräser ABS-kantens profil och på den andra bilden numreringen av LDE-skidorna.

Vi börjar med andra ord närma oss slutskedet i hela tillverkningen och leverans bör ske inom relativ snar framtid.

Fortsatt trevlig helg!

/ Calle Geijer

Minst åtta par klara att döma av stanstejpen... :P Ujujuj, nära nu! :)

Förresten, kommer kanterna slipade med neutrala vinklar (rak 90-gradare) eller har de hängning alternativt sidan modifierad?

Stort tack för uppdateringen!
xSooLx sa:
Förresten, kommer kanterna slipade med neutrala vinklar (rak 90-gradare) eller har de hängning alternativt sidan modifierad?
Mycket relevant fråga. Har Extrem förresten en standardslipning för sortimentet, eller är det olika från modell till modell?

Med lite lite tur så har man skidorna nästa vecka då, perfekt för en premiärtur i Kåbdalis konstsnö :) eller not ;) Hmm, kom på en sak. Hur kommer den att se ut underifrån, vad blev det för grafik där ?

Senast ändrad:
Thajger sa:
Vilken alpine touring bindning är att föredra till opinion?
Många verkar gilla Guardian/Tracker/Adrenaline. För min egen del så känns dem på tok för tunga på för ändamålet, sen att jag varken väger mycket eller droppar mastodontstort så klarar jag mig utan att behöva skruva upp till 16 :rolleyes: Annars Finns även Duke/Baron, samma tänk ungefär som de ovanför. lite lättare, samt att Baron går till 13 bara.

Vikt på dig? kör du på sth16/Jester eller liknande så är det väl smidigast att bara gå över till Guardian/Duke? Marker Tour F12 kan jag även rekommendera. Kört med dem cirkus 50 dagar utan ett enda problem, dock så användes dem endast på dumpdagar då de sitter monterade på ett par K2 Pon2oons.:)

Von_vettet sa:
Thajger sa:
Många verkar gilla Guardian/Tracker/Adrenaline. För min egen del så känns dem på tok för tunga på för ändamålet, sen att jag varken väger mycket eller droppar mastodontstort så klarar jag mig utan att behöva skruva upp till 16 :rolleyes: Annars Finns även Duke/Baron, samma tänk ungefär som de ovanför. lite lättare, samt att Baron går till 13 bara.

Vikt på dig? kör du på sth16/Jester eller liknande så är det väl smidigast att bara gå över till Guardian/Duke? Marker Tour F12 kan jag även rekommendera. Kört med dem cirkus 50 dagar utan ett enda problem, dock så användes dem endast på dumpdagar då de sitter monterade på ett par K2 Pon2oons.:)
Har kört med Guardian på mina Rocker 2, dock är ju vikten på dem i tyngsta laget, även om Guardian kanske är bäst av dessa utför och med lägst ståhöjd av dessa.

Har sneglat på Tour 12 epf, men är grymt kluven. Tänkte om nån av er med större kunskap satte inne på lösningen på problemt med touring bindning till denna skida. :)

Thajger sa:
Har kört med Guardian på mina Rocker 2, dock är ju vikten på dem i tyngsta laget, även om Guardian kanske är bäst av dessa utför och med lägst ståhöjd av dessa.

Har sneglat på Tour 12 epf, men är grymt kluven. Tänkte om nån av er med större kunskap satte inne på lösningen på problemt med touring bindning till denna skida. :)
Den enda som vet hur du åker är du själv, men så länge du inte droppar 10-metersklippor till svensksnö kommer touren inte vara några problem, det är en bra bindning.

Men som jag brukar säga, var tveksam till mitt omdömme, jag själv kör dynafit. Merparten på det här forumet tycker förmodligen att jag likväl kunde ha bindningar gjorda av tandpetare och vämelim.

Beställde mina med tour epf. Har använt den äldre tour på mina förra lagg, wailer 112 utan problem i två vintrar. Men jag har inte provat speciellt många bindningar, är inte tung och droppar inga jätteklippor.

Thajger sa:
Von_vettet sa:
Thajger sa:

Hur menar du? Det är väl knappast så att Opinion ställer några speciella krav på bindningarna jämfört med andra liknande skidor. Det skulle väl då möjligtvis vara för att få en snygg färgmatchning ... eller? Har ett par Tracker 13 som jag tänkte klämma på om det ser tillräckligt snyggt ut! ;-)

/MM

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Men som jag brukar säga, var tveksam till mitt omdömme, jag själv kör dynafit. Merparten på det här forumet tycker förmodligen att jag likväl kunde ha bindningar gjorda av tandpetare och vämelim.
Då blir vi minst två med Dynafit och Opinion.

Nej inte ett spår har siktats av dem ännu. Lite surt med öppen backe runt hörnet och lediga dagar... Sugen är väl bara förnamnet!

Hej alla, förstår att ni som väntar på LDE börjar bli otåliga, det hade jag också blivit :D

Igår kom en leverans vi har väntat på ett tag, så nu är allt klart och LDE 187 kan börja levereras ut denna vecka!

/ Calle

AreSkidfabrik sa:
Hej alla, förstår att ni som väntar på LDE börjar bli otåliga, det hade jag också blivit :D

Igår kom en leverans vi har väntat på ett tag, så nu är allt klart och LDE 187 kan börja levereras ut denna vecka!

/ Calle
Personlig leverans till Östersund idag ;) ?

Tillbaka
Topp