dr-telemark sa:
Cool skida även om den inte är den stil som jag gillar att åka på. Jsg gillar grafiken också. Däremot stör jag mig på att man basunerar ut att det är den första community-designade skidan när det i själva verket är den andra. Jag tänker på PMGear Bro Model:
http://www.natives.co.uk/news/tom-greenall-reports-on-his-ski-making-at-pmgear/4667
Och ja, det är säkert ingen annan som bryr sig, jag fattar
Jodå, jag är med. Och du har rätt.
Vi hade en diskussion om Bro Model under förra hösten och konstaterade då att Opinion skulle komma att ha samma grundfundament. Just den insikten föll dock bort under vägen tydligen och framförallt när det skulle formuleras produktbeskrivningar för någon månad sedan. Men tackar för påminnelsen. Vi får nog ta oss en skarp funderare på att ändra den textraden. Likväl som allt annat på vägen så är även beskrivningen av skidan öppen för diskussion
PMGear var ju riktigt tidigt ute (var det 2003 kanske?) med ett liknande koncept. Även om det inte var lika tydligt öppet onlinebaserat efter vad jag kommer ihåg, så är det ett mycket snarlikt projekt. Det var mer ett offlineprojekt genomfört av onlineprofiler skulle jag säga, men det var ett tag sen, så jag kan ha fel. Jag har faktiskt även tidigare letat efter storyn bakom Bro Model, men jag har inte hittat ursprunget riktigt. Prototyptesterna skedde med ett mycket stort engagemang på Teton, men själva grundutvecklingen av modellen? Hur gjordes det egentligen? Var finns ansatsen där man går ut med att man ska bygga en skida? Det byggdes en enorm hype kring modellen, men den största uppmärksamheten kom egentligen när skidan i princip redan var klar. Jag kommer ihåg att man läste mycket om att det var Tetons powdermaggots som hade utvecklat den, men jag kände aldrig att man riktigt kunde ta del av själva processen. By maggots for maggots och allt det där innebär ju en crowd based development. I fallet Opinion upplever jag själva grundutvecklingen som mycket mer öppen. Ett lite annorlunda upplägg alltså, men först var vi inte. Poäng till doktorn av telemarken.