MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Mountain_Man sa:
Yo, lite besviken blir jag allt ... men mest förvånad att någon centimeter (1,5 - 2 ?) ger så stor skillnad som du beskriver. :-)

/MM
Ja det blev större skillnad än vad jag oxå väntat mig. Projektarna och andra har ändå försökt beskriva det tidigare. Men TC-3,5 är fruktansvärt centralt monterat (även om skidan är byggd för det) vilket man oxå ska ha i åtanke.

MnO sa:
Mountain_Man sa:
@MnO
Förstår men ändå inte ... har övriga modeller samma rockerprofil?
Jag har inte någon exakt koll på det där, men PT baseras ett äldre, klassiskt pressblock som sen får rocker genom justeringar i pressbordet som jag har förstått det. Hendryx skidor byggs med samma idé. Det finns tydliga begränsningar för hur mycket rocker det går att få ur med den tekniken och det blir skidor som kan ha spann eller låg fullrocker ala Big Pen, äldre Hendryx eller Å-Bahn som sedan går ut i traditionella spetsar. Project och Butchers Hook delar ett annat pressblock som är relativt nytt och som ger en form som kallas för elliptic rocker på Extremspråk. BH flyttas längre ut i blocken och får därmed en högre slutpunkt på en annars relativt likformad rocker. Precis som med alla pressblocken ger det elliptiska blocket ett intervall av möjliga inställningar vilket gör att rockern inte blir exakt lika på BH och Project, men grundkaraktären är samma. Av någon lätt oklar anledning är det relativt smidigt att byta mellan PT-rockern och Project/BH-rockern och det medger att göra CustomMade av de modellerna. De delar förmodligen någon form av större del i pressen och sen byter man mindre komponenter.

Opinion å andra sidan är ju helt annorlunda med sin utpräglade low-rise. Vi hade en diskussion med fabriken ganska tidigt i projektet om vart begränsningarna gick med den befintliga utrustningen. Vi byggde aldrig några skidor, men den maximala rockern som gick att bygga i BH/Project-blocken togs fram på ritningar. Vi var inte nöjda med den, och det var därför tvunget att göra helt nya pressblock för Opinion. De nya blocken gör att fabriken måste bygga om pressen ganska rejält när just Opinion ska limmas ihop. Som sagt vet jag inte exakt hur det rent tekniskt fungerar trots att jag har varit och hälsat på i fabriken några gånger. Det går helt enkelt inte bara att slänga i Opinion-formen och köra, utan ska det byggas Opinion så måste det byggas ett antal för att det inte ska kosta för mycket i form av arbetstid och tidsresurser i pressarna.
Innebär det här att man kan ändra eller göra rocker själv med hjälp av att pressa skidorna? Har läst om folk som gett gamla metallfyllda skidor (typ atomic powder plus) rocker med den metoden men det funkar även med andra skidor? Anar iofs att fabrikens press kanske trycker något hejdlöst mycket men man har ju kanske lite mer tid på sig hemma...

JellyfishFluff sa:
Innebär det här att man kan ändra eller göra rocker själv med hjälp av att pressa skidorna? Har läst om folk som gett gamla metallfyllda skidor (typ atomic powder plus) rocker med den metoden men det funkar även med andra skidor? Anar iofs att fabrikens press kanske trycker något hejdlöst mycket men man har ju kanske lite mer tid på sig hemma...
Den centrala skillnaden mellan att böja i efterhand och att pressa i fabrik är att epoxin i skidan inte är härdad i det sistnämnda fallet... Fabrikspressen bockar inte till skidan, den laminerar skidan i den önskade formen.

MarkusO sa:
JellyfishFluff sa:
Den centrala skillnaden mellan att böja i efterhand och att pressa i fabrik är att epoxin i skidan inte är härdad i det sistnämnda fallet... Fabrikspressen bockar inte till skidan, den laminerar skidan i den önskade formen.
Ah, såklart, det gör ju stor skillnad!

Kommer extrem att vara på plats i Tandådalen nu på fredag också, eller är det bara de långa opinion-prototyperna?
Jag vill gärna åka 187:an också!

Senast ändrad:
PNyberg sa:
burgars sa:
Kommer extrem att vara på plats i Tandådalen nu på fredag också, eller är det bara de långa opinion-prototyperna?
Jag skulle bli ytterst förvånad om inga 187or fanns att testa...
Så Extrem är där som märke också? De ser sig kanske inte som en av de stora aktörerna som kommer nästa helg på Sportforums testhelg? Eller kanske dubbelt upp!?

burgars sa:
PNyberg sa:
burgars sa:
Så Extrem är där som märke också? De ser sig kanske inte som en av de stora aktörerna som kommer nästa helg på Sportforums testhelg? Eller kanske dubbelt upp!?
https://www.freeride.se/content/7799/ Står i den artikeln ;) Och ja de är på bägge testerna ;)

Hasse_Lindborg sa:
burgars sa:
PNyberg sa:
https://www.freeride.se/content/7799/ Står i den artikeln ;) Och ja de är på bägge testerna ;)
Tack för att ni har sån koll! Träffar man dig i Moment-tältet, Hasse?

Väntar med spänning på mina 194:or men fick i helgen möjlighet att köra 187:an i varierande förhållanden i Engelberg. Höjdpunkten blev måndagen som bjöd på nysnö och soligt väder. La nya spår kring pisterna på toppen och avslutade med ett åk i Laub där vi blandade ospårat med igensnöade gamla spår. Av alla skidor jag åkte på i helgen låg Opinion i topp tillsammans med DPS 112 wailer dpc. Kan ju bara bli bättre med 7 cm längre skida ;)

Senast ändrad:
Det är lite för tidigt för att dra några slutsatser än, och dessutom är jag för liten och lätt för att bedöma 194:an, men jag kan direkt konstatera att flex och balans känns riktigt, riktigt bra. Skidan är större, men den har precis samma neutrala karaktär som 187:an. Känslan skiljer sig en hel del mellan 10.0 och 10.9, precis enligt planen och 10.3 hamnar mellan de båda. Jag personligen gillade 10.9 bäst, vilket inte förvånar det minsta, eftersom det blir en väl stor skida för min smak om den blir för dämpad. I den finns mycket snökontakt och närvaro, men den satt ändå bra i dagens mycket krävande underlag. 10.0 är avsevärt lugnare och tystare i kommunikationen från underlaget. Den är tryggare, och lite mindre rapp i responsen med allt det innebär både ur positiv och negativ synvinkel. Som sagt behöver skidorna testas mer innan man börjar fundera på beslut, men min prognos är att det kommer hamna någonstans mellan 10.0 och 10.3. 10.9 kommer med största sannolikhet att upplevas som för lättsam för åkare av rätt storlek.

Spännande! Låter bra att ni vill hålla den lik i känslan jämfört med 187. Hoppas dock att ni inte dämpar den för mycket, personligen vill jag ha storleken men inte den lite för dämpade känslan man får i många stora skidor. Så gärna lätt känsla, mycket feedback och responsiv men med möjlighet att dra på om man skärper sig lite och styr skidorna aktivt.

xSooLx sa:
Får jag fler bud? Vad och var har ni monterat och var hamnar tyngdpunkten?
Hoppar över förhoppning att få veta mer av er angående tyngdpunkter, men konstaterar att med Guardian Small för 317mm sula på TC-3,5 hamnar tyngdpunkten (för skida+bindning) på TC-4,8cm, d.v.s. 1,3cm BAKOM pjäxmitt. Jag skulle då inte bli förvånad om detta är boven i mitt drama under vissa förutsättningar... Frid för nu, över och ut!

Edit.
För tabellbitaren... ren skidas TP ligger på TC-0,5cm (Förvånar mig en smula då den är bredare framtill, men tipens lättning syns nog i detta). Med Jester i TC-3,5cm hamnar TP= TC-3,6cm (alltså sulmitt minus en millimeter). Med Jester i TC-5,5cm hamnar TP=TC- 4,2cm (alltså 1,3 cm framför sulmitt)

I runda slängar hamnar total TP (skida+bindn) en dryg cm längre bak med Guardian jmf med Jester. Mot Griffon (pga lägre vikt och viktfördelning) torde skillnade vara ytterligare någon millimeter.

Jesters (bara bindn) TP ligger sulmitt minus 67mm (317mm sula), Guardians Small TP ligger sulmitt minus 75mm (317mm sula) och är drygt 4hg tyngre...

Senast ändrad:
Spännande med monteringspunkter, är bindningens tyngd och hur tyngdpunkten på skidan förändrats något ni brukar tänka på? Eller har xSooLx kommit på något nytt och revolutionerande? Låter i vilket fall som -4 med tour F12 blir fint!

Jag tror inte att det är särskilt revolutionerande. Jag tror mest att det förhåller sig så att jag hamnade i ett fall som var i ytterkanten av vad som är optimalt. Med en skida som balanserar bakom mittlinjen, kombinerat med en baktung och i sig tung bindning som dessutom var monterad långt fram... Flera samverkande faktorer alltså. Jag tror oxå -4 för F12 blir kalas.

My five cents.

(Men du kan vara lugn för att jag kommer att glutta på var omonterade skidor balanserar från och med nu)

Senast ändrad:
Friede sa:
Telisar på Opinion, mycket klädsamt.

Vad kör du för monteringspunkt,
@Enorman?
Vet inte om jag vågar säga det officelt här på tråden;) Men den är långt bak, mer än 7cm från (tc -3,0 cm) får se vart den Hammar till slut men jag börjar där.

Senast ändrad:
xSooLx sa:
xSooLx sa:
Får jag fler bud? Vad och var har ni monterat och var hamnar tyngdpunkten?
Hoppar över förhoppning att få veta mer av er angående tyngdpunkter, men konstaterar att med Guardian Small för 317mm sula på TC-3,5 hamnar tyngdpunkten (för skida+bindning) på TC-4,8cm, d.v.s. 1,3cm BAKOM pjäxmitt. Jag skulle då inte bli förvånad om detta är boven i mitt drama under vissa förutsättningar... Frid för nu, över och ut!

Edit.
För tabellbitaren... ren skidas TP ligger på TC-0,5cm (Förvånar mig en smula då den är bredare framtill, men tipens lättning syns nog i detta). Med Jester i TC-3,5cm hamnar TP= TC-3,6cm (alltså sulmitt minus en millimeter). Med Jester i TC-5,5cm hamnar TP=TC- 4,2cm (alltså 1,3 cm framför sulmitt)

I runda slängar hamnar total TP (skida+bindn) en dryg cm längre bak med Guardian jmf med Jester. Mot Griffon (pga lägre vikt och viktfördelning) torde skillnade vara ytterligare någon millimeter.

Jesters (bara bindn) TP ligger sulmitt minus 67mm (317mm sula), Guardians Small TP ligger sulmitt minus 75mm (317mm sula) och är drygt 4hg tyngre...
Det var en imponerande utläggning i frågan om tyngdpunkt. Jag anser dock att det är ett helt meningslöst resonemang som inte spelar minsta roll. Att flytta bindningen någon centimeter framåt eller bakåt ger ur ett rent tyngpunktshänseende såklart en mätbar skillnad på skidan som sådan när den är friliggande. Men om du jämför med de krafter som uppstår när en 70-80kg:s person åker på skidan så är det en mikroskopisk effekt. Att påstå att en förflyttning med någon centimeter av tyngdpunkten på en skida som väger 5kg ger någon märkbar effekt i ett system där 80 kg fullkittad skidåkare ingår är i mina ögon ett matematiskt och fysikaliskt feltänk. Du lägger för stor vikt vid en parameter som är väldigt liten i helheten. Det som spelar roll är var du placerar åkarens vikt och kanske allra mest vilka effekter förflyttningen ger på åkarens teknik och åkstil.

Jag hade inte tänkt kommentera ditt inlägg om instabilitetstendenser, men eftersom du har utvecklat resonemanget rejält känner jag att det kan vara på sin plats att förtydliga situationen. Det du beskriver är ett klassiskt exempel på ett teknikrelaterat problem vid en framflyttad montering. Instabiliteten uppstår när åkaren av någon anledning hamnar i bakvikt. Det finns två klassiska anledningar till det. Antingen är åkaren ovan vid en frontplacerad monteringspunkt, eller också ligger problemet i åkarens grundteknik. Om en duktig åkare flyttar fram sin monteringspunkt rejält kommer han/hon i nästan alla fall i ett inledningsskede att hamna för långt bak i balansen. Det gäller även mig och jag behövde några dagar för att ställa om. Det känns otryggt att stå mitt på skidan när fronten plötsligt är mycket kortare, och åkaren säkrar upp situationen genom att ligga lite bak i balansen. Det avtar gradvis, men det är en omställning. Den andra vanliga orsaken är att åkaren i grunden har en teknik där vikten alltid eller mycket ofta ligger för långt bak. Tittar man generellt sett på åkare så är bakvikt i stor majoritet.

Nu har jag bara sett ett kort filmklipp på din åkteknik, men det räcker för att se att du liksom många andra reagerar på svårigheter genom att skicka dit bakvikten. Du har också ett vertikalarbete som tyder på att din teknik är uttryckligen klassisk och att du är skolad i lössnö på skidor som är betydligt smalare. Iom att klippet är så kort kan man inte dra några slutsatser om hur du åker på hårt underlag, men jag kan i kombination med ditt resonemang gissa mig till en bild. För mig är det helt givet att du faller inom gruppen som i alla fall bör fundera på att montera på Classic på -5. Skare eller ej och svår snö hit eller dit i klippet spelar ingen roll. Det räcker att se två sekunder av den typen av vertikalarbete för att förstå att det behövs omställning för att du ska kunna släppa loss en frontmonterad modern puderskida och fullt ut uppskatta den. Nu har du ju iofs bevisligen gillat skidan på -3,5, vilket tyder på att du förmodligen åker på ett annat sätt när utrymmet blir lite större. Men återigen... det går naturligtvis inte att dra för stora slutsatser av ett enda kort filmklipp.

Instabiliteten på hårt underlag beror till största sannolikhet på din viktfördelning. En montering på -3,5 kräver ett stort medvetande om viktplacering och teknikkraven är högre än om man står längre bak. I början kommer, som jag sa ovan, instinkten göra att man går bak lite. Då blir alla skidor instabila, även Opinion. Sen förstärks den effekten av att rockerkurvan ser ut som den gör. En skida med en tiprocker anpassad för åkning i planande åkning blir aldrig lika stabil när den åks med plana skidor på fast underlag som en skida med traditionell spannprofil, men med rätt viktfördelning minskas problemet. Opinion är konstruerad för att stabilisera sig själv när den kantas. Rockerkurvan och sidecuten samverkar och längden på kontaktytan ökar gradvis ju mer den kantas, till skillnad mot tex en 5-pointer där den är mer eller mindre konstant. På plana skidor är kontaktytan relativt kort och skidan är därmed mindre stabil i sin natur och den är också mer känslig för fel i viktplacering. Vid bakvikt kommer den nedåtpressande kraften på framänden att minska till förmån för samma kraft på bakdelen. Framänden ligger då lätt på snön och är mycket utsatt för slag och ojämnheter. Då upplevs skidan som instabil. En åkare med den tekniken kommer att uppleva en massiv skillnad mellan plana skidor och kantade skidor, eftersom skidan själv i viss mån styr upp situationen när den kantas.

Ovanstående tes bekräftas till fullo av det faktum att du upplever skidan som mer stabil när du flyttar bak bindningen. Det har inte med skidans balans att göra. Det är återigen en försumbar effekt. Förbättringen beror istället på att du, vid den bakre monteringen, hamnar i en position på skidan som sätter dig i en annan, mer centrerad balans. Då flyttar du fram en större kraft i fronten på skidan och den stabiliseras. Rent fysiskt sänks frekvensen på självsvängning i framdelen genom att flytta bak den något sånär fixerade punkten bindningen, men iom att skidan har en snökontakt som tar ut den svängningen, är det till nästan bara den fria delen av tippen som genererar instabilitet. Den delen av skidan påverkas inte av en ren monteringsförflyttning. Det finns helt enkelt ingen vettig fysisk förklaring, förutom teknikfrågan, till att skidan skulle bli mer stabil av att monteringen flyttas bakåt.

Tidigare rekommendationer angående montering gäller fortfarande. -3,5 är en modern monteringspunkt som är den som gäller om man till fullo vill uppleva skidans tänkta egenskaper i planande åkning. Vad vi kanske har tagit för givet innan är att det avser åkare som driver skidan med en modern teknik, dvs med väldigt lite vertikalarbete och mycket surffokus, eller åkare som strävar efter att hamna där i sin teknik. För åkare som är mer konservativa, och/eller som använder gammalt klassiskt vertikalpump som huvudverktyg i puder, finns fortfarande möjligheten att flytta bak monteringen. Jag själv vet tex att jag har drag av konservativitet och har därför monterat bak en aning till -3,9. Man bör också komma ihåg att även -5 är ganska långt fram i ett större perspektiv. Det är fortfarande ett tydligt steg framåt jämfört med vad man brukar kalla traditionell freeridemontering.

Senast ändrad:
MarkusO sa:
#LDE
Har alla hittat snömonstret?
Om folk inte redan gjort det så lär det inte dröja länge innan alla upptäckt överraskningen nu.
Hade nästan hoppats på att någon icke-initierad skulle vara den första att kommentera det, men det har varit märkbart tyst på den fronten.

MnO sa:
Du kan nog ha både en och två poänger angående min åkteknik på modernt formade skidor, men bakvikt är generellt inte mitt modus operandis. Är väl hellre en klassisk plöstryckare. Däremot: Jag upplever inte alls skidan instabil vid frammonterat och åkning på hårt underlag, tvärt om, se min första recension.

Instabilitet har jag upplevt vid i huvudsak två olika typer av tillfällen med Guardian på -3,5.

- En i princip obelastad skida som får ett slag eller annan rotationsinput. Skidan kan t.o.m. vara i luften, eller du står helt plant och avslappnat glidandes på en flack transportsträcka (okantad men i övrigt i god balans på hela spannet). Ger i mitt tycke en överdriven/obalanserad wobbling i retur. Kan ses som en petitess och väldigt ovidkommande, men trots allt finns den där.

- I uppkörd pist med stökigt underlag vid övergång från skärande sväng till sladdande sväng i hög fart. Som tidigare konstaterats, under den skärande svängen är den rock solid, men sen händer det grejor. Visst, här kan ovana eller mitt valda ståläge absolut ha spelat en roll.

Båda ovanstående fallen fick i.a.f. klart förändrade symptom efter ommontering.

Att däremot generellt bortse från tyngdpunkters inverkan på ingående delar i mekaniska dynamiska system och hävda att det inte finns fysiska förklaringar i de avseenden, anser jag dock vara en vansklig förenkling av aktuella förhållanden. Jag kan hålla med dig att vid en statisk betraktelse av samma system att skillnaderna är marginella, väldigt marginella till och med, men absolut inte när prylarna kommer i rörelse.

Nåväl jag kommer att lämna denna diskussionen bakom mig, enär den inte leder nån vart. Men jag är då i skrivande stund inte annat än sjukt nyfiken på att oxå provåka ett annat par av Opinion med en annan typ av bindning i -3.5-läge. Mina kommer att glida vidare med Guardian, nu på -4,7. :D

xSooLx sa:
MnO sa:
Another wall of text ...
Jag håller med MnO om att den lilla skillnad som finns i olika bindningars tyngdpunkt omöjligt kan påverka när åkarens tyngd adderas till ekipaget. Däremot påverkar uppenbart bindningens fästpunkter och utformning hur skidan upplevs. Sannolikt gör också pjäxstorleken stor skillnad men det är ju svårare att testa. Jag antar att man tar hänsyn även till detta i konstruktionen av skidor i olika längder ...

MnO bekräftar också min uppfattning att det för oss som är "plöstryckare" krävs en viss omställning i teknik för att kunna nyttja skidan fullt ut. Vi är vana att dynamiskt arbeta oss över hela skidan i varje sväng, men här är det i första hand fråga om att belasta skidan neutralt genom hela svängen (mer surf). Det var precis detta jag upplevde när jag testade Opinion. Jag hade definitivt inte lagt in någon beställning efter de första tre åken ... lite senare hittade jag rätt! :-)

/MM

MM, att hamna rätt på skidan i skärande sväng och stå neutralt på den har jag aldrig upplevt som ett problem. Läs gärna min första recension igen. Jag gillade skidan skarpt från första början och gör det fortfarande!

MnO sa:
Du har också ett vertikalarbete som tyder på att din teknik är uttryckligen klassisk och att du är skolad i lössnö på skidor som är betydligt smalare.
Smalare, det tror fan det, fanns inte så mycket annat att välja på. Det här är väl efter typ femton års åkning...

MnO sa:
Det är lite för tidigt för att dra några slutsatser än, och dessutom är jag för liten och lätt för att bedöma 194:an, men jag kan direkt konstatera att flex och balans känns riktigt, riktigt bra. Skidan är större, men den har precis samma neutrala karaktär som 187:an. Känslan skiljer sig en hel del mellan 10.0 och 10.9, precis enligt planen och 10.3 hamnar mellan de båda. Jag personligen gillade 10.9 bäst, vilket inte förvånar det minsta, eftersom det blir en väl stor skida för min smak om den blir för dämpad. I den finns mycket snökontakt och närvaro, men den satt ändå bra i dagens mycket krävande underlag. 10.0 är avsevärt lugnare och tystare i kommunikationen från underlaget. Den är tryggare, och lite mindre rapp i responsen med allt det innebär både ur positiv och negativ synvinkel. Som sagt behöver skidorna testas mer innan man börjar fundera på beslut, men min prognos är att det kommer hamna någonstans mellan 10.0 och 10.3. 10.9 kommer med största sannolikhet att upplevas som för lättsam för åkare av rätt storlek.
Halloj! Dax för mitt första inlägg i denna tråden även om jag följt den under höstens gång.
Jag (Röd/svart onepiece och svart hjälm för er som var där) hade förmånen att köra 194orna hela fredags förmiddagen under tandådalens skidtestarhelg. Så tänkte sammanfatta mina intryck av skidan lite mer samlat här och nu, än när MnO smög sig upp bakom ryggen och ville ha lite snabba intryck mellan tälten.
Lite om mig då först. 183cm lång, 95kg Åkstil kraftfullt, fort med strävan om lika mycket tryck på båda skidorna och generera så mycket g krafter som möjligt. Så snabbhet från kant till kant är ointressant för min del utan lägger istället vikt på respons, fartstabilitet och spårningsvilja.
Först av allt så känns alla 3 versioner som klassiska extrem kvalitets byggen. Hade svårt att känna någon jätte skillnad på 10,0 och 10,3 men 10,9 stack ut rejält. Den kändes precis som om man borrat i bly i spetsarna på den och kanterna skulle varit slöa vilket dom inte va. Trots att jag hade svårt att få fast kanterna på den så kändes den ändå svårast att sladda ut. Va liksom inte kanterna som var problemet utan den kändes tung i rotations ledet på nått vis. Kändes liksom som om man matat den med sirap ungefär. Kan inte riktigt förklara varför men MnO hade lite teorier där vad gällde skidans uppbyggnad. 10,9 som va lättast i gänget också vad jag förstogd. När jag gick från 10,3 till 10,9 som andra skida så sa jag till mig själv direkt att den här skidan går fet bort av dom 3. En känsla som mattades av något under förmiddagen i och med att jag fick fler och fler åk på den. Upplevde den också som att den skulle ha en dm längre anläggnings yta än dom andra två, och i och med det också mest stabil i längsled och mest förlåtande vad gäller teknikfel. Men fortfarande så är 10,9 den som känns minst intressant utifrån mitt perspektiv.
10,3 och 10,0 kändes som sagt väldigt lika. Fin respons i båda, ger tillbaka det man stoppar in i dom. Fin balans mellan fram och bakdel, beror kanske mer på monteringspunkten än något annat. Med fin balans menar jag också att dom spårar fint utan att vilja iväg åt något håll när det slår lite. 10,3 kändes kanske lite mer "poppig" och minst förlåtande då den hade lite tendenser att skicka spetsarna mot himlen om man kom ut ur sväng med lite bakvikt. Detta ska också tilläggas att jag inte alltid tycker att det är något negativt med en skida om jag istället kan klara av att förvandla den viljan till energi ut ur sväng med rätt teknik. Men just som förhållandena va i tandådalen så blir nog endå 10,0 en svag favorit. Kändes som den följde underlaget lite bättre och på så vis gav lite mer förtroende i slutändan, och på så vis kunde jag ge lite mer på den.
Ja det va mina 5cent av skidan i dom rådande förhållandena som va i Tandådalen. Förbehåller mig rätten att få ändra mig på i princip alla punkter om jag skulle få mer tid på skidan och framförallt mer tid på den i mjukare snö.
Vilket det ser ut att bli till lindvallen då yr i nuläget förspår dump på 3dm snö över torsdag natt.

Utan att ha möjlighet att testa skidorna pga geografiskt läge/jobb, kan jag nog ganska säkert säga att jag skulle föredra det som airman beskrev som lite mer "poppig" och mindre förlåtande, dvs åtminstone 10,3 på 194:an. 10,0 låter som lite mer åt charger-hållet och det finns det nog med alternativ av. Det jag är rädd för är att 10,0 på 194:an blir lite tråkigt, ungefär som ÅS tyckte om sin 187:a (10,0?).

Ska bli intressant att se vad fler tycker på testarhelgerna och vad de tyngre i projektgruppen tycker. Det är väl det som får avgöra vilken variant det i slutändan blir.

Provåkte aldrig 187an så jag vet inte hur den känns. Men 194an i 10,0 är långt ifrån tråkig, fanns inga tendenser alls till det enligt mig iaf. Tror inte man ska stirra sig blind på siffrorna heller. Dom är väl bara en teoretisk grad av dämpning vad jag förstod? vilket inte säger så mycket om skidans egenskaper.

Japp Airman jag såg dig. Du fläskade på bra i backen. Kudos :-)

Testade 187 och 194 10.0 och 10.3

Till o börja med måste jag bara säga att jag inte åkt så mycket på bredder över 100 under foten som fler talet här.

Men väl i backen tyckte jag att 187 och 194 10.3 var nästan identiska. Den ovana monteringen som jag befarade skulle bli ett problem för en gammalplöstryckare som mig va inga större problem. Några åk för att hitta balansen sen var det bara jag som begränsade skidan. Otroligt lättkörda. Underlaget och för mycket folk i backen gjorde att jag inte riktigt vågade ståpå i alla åk. Men det är ju knappast skidornas fel.

Längd skillnaden på skidorna kände jag ingen jätteskillnad på. I mitt tycke var 194 något tryggare i den stökiga underlaget i pisten. Men det var marginellt. Jag är väl på gränsen vilken skida jag ska ha med mina 183cm 85kg. Men det är för mig svårt att säga. Om jag fick välja enkom efter testet i helgen så skulle det bli 194 men det är ju efter ex antal åk i pist.

10.0 och 10.3 ska jag va helt ärlig, å det måste man ju vara. Kände ingen större skillnad.

Skidan överraskade på mig att vara så jävligt bra i pist. Det går att köra dom riktigt hårt och dom svara bra. Kände mig trygg hela tiden, inget oväntat som händer. Dom gör som du vill , å lite till.

Hade ju varit kul att testa dom där dom hör hemma. Men gör dom ett så gott intryck under dom förhållandena som va i pisten i Tandådalen , så kan det ju bara bli bättre.

Helt klart en trevlig bekantskap.

Jag läser och läser..och jag hör vad ni säger. Många är förtjusta i skidan...och många läser era kommentarer här och får en uppfattning om den.

Men, Tandådalen var inte rätt ställe att försöka skaffa sig en bra uppfattning om dessa skidor. Visst, man kan få en idé om egenskaperna från ett annat perspektiv, men att försöka "klämma och känna" på ett par puderlagg i en kanonsnö-preppad pist som var god för typ 10 svängar på rent skär är bara orättvist.

För mig känns det svårt att "satsa" på en skida utan att ha åkt med den i dess rätta element. Man måste vara en väldigt duktig skidåkare, alternativ en prylentusiast av rang för att "förstå" hur den där skidan kommer bete sig i midjedjupt utifrån intryck man samlat på sig i Tandådalen i helgen. Jag såg inte så många duktiga skidåkare åka på Opinion-skidorna under helgen tyvärr.

Hemsedal och skidtest

Verkar som det trotts allt ska bli en liten dump de närmaste dagarna, låt oss hoppas på betydligt mera än prognosen.
Hursom kommer Opinionen finnas på plats så man kan testa dem?

Ha det gott där ute ;-)

Tillbaka
Topp