MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Jag har funderat en del på monteringspunkt på 194 och kommit fram till att köra på -3.5 cm ... Så frågan är, är det någon som kört 194 på -3.5 cm och känner ett behov av att flytta längre bak?

/MM

Det var lönlöst att försöka göra motstånd. Nu sitter jag här med ett par 194:or, tack vare Åre Skidsport.
När jag handflexar slås jag av att de är så mjuka. De är bra mycket mjukare än min standardskida, ON3P Jeffrey, som har en liknande svängradie.
Men jag tror inte att detta är något dåligt. Det kan mycket väl bli så att Opinion tar platsen av DPS 112RP. Jag hoppas och tror att Opinion ska vara nästan lika svängvillig, men mer stabil.

LDE 194 med Atomic Tracker 13 testkörd i Tandådalen.

Monterade på -3,5 (vill ju vara modern ...) och tillbringade lördagen i östra Tandådalen. Skitväder med dimma och snålblåst men "episka" förhållanden ner mot Tandån (visst heter den så?). Omkring 1,5 meter snö eller mer med omkring 50 cm löst på topp ...

Spontant känns skidorna riktigt vridstyva och inte speciellt mjuka och jag var faktiskt lite oroliga för att de skulle vara lite "spettiga" i den bitvis trånga skogen. Men, men, jag har faktiskt aldrig kört ett par skidor med så bra flyt i lössnön. Förstår precis det här med planande snö ... lite fart och skidorna tycks flyta över allt i sin väg ... lite chokerande för mig som är van att få arbeta hårt i vertikal ledd i djupsnön. Kan lugnt säga att det inte var skidorna som begränsade min framfart utan snarare min egen oförmåga att hantera flytet som Opinion levererar. Oväntat stor skillnad mot mina Ross Super7 195 som ligger betydligt "lägre" i djupsnön. Samtidigt kändes det oerhört tryggt och skidan är verkligen neutral och gör det man ber om (på gott och ont).

Jämfört med 187an känns de rätt igenom som en storlek större. Lite längre, lite styvare, lite mer dämpade, ja helt enkelt som en stabilare plattform ... jag är inte besviken. :-) Nu har jag iofs. bara kört 187an några timmar i våras i helt andra förhållande ... men det är min känsla.

Körde avslutningsvis några få åk i pisten, men flatljus i en lätt uppkörd "knölig" pist gav inte så mycket förutom att skidan definitivt kändes mer dämpad och kapabel att hantera slagit underlag än de 187or jag testat tidigare. Gott!

Känns definitivt som en skida som kommer att göra mig till en bättre skidåkare, men jag behöver några timmar till för att köra in mig på monteringspunkten och behärska "planande snö"! :-)

/MM

Mountain_Man sa:
Mjaaaa, hade vi inte slutat använda den lite felaktiga termen..? Vi skulle väl prata om planande skidor, eller planande åkning istället....

Sen har väl för övrigt det uttrycket i sig inget att göra med hur pass flack flytvinkel skidorna har. Vissa skidor planar med tailen nersjunken, andra med en mer neutral vinkel. (Opinion tillhör som bekant uttryckligen den senare kategorin).

... jag gillar uttrycket "planande snö" även om det mer är ett uttryck för skidornas och åkarens kvaliteter än snöns konsistens. Känns som alla snö är planande när man står på ett par Opinion, eller? ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
... jag gillar uttrycket "planande snö" även om det mer är ett uttryck för skidornas och åkarens kvaliteter än snöns konsistens. Känns som alla snö är planande när man står på ett par Opinion, eller? ;-)

/MM
Helt rätt MM :) Jag är ju den som har myntat utrycket som sedan har konstaterats av bättre vetande att det är felaktigt... Rent formellt menar jag åkning i all form av snö som erbjuder planande åkning.

Tackar för rapporten och kul att du trivs med skidorna. Monteringen kommer du att vänja dig vid och sen när du är inåkt kommer det att bli klart svårare att gå tillbaka till -8. Då märker du ju alla nackdelar med det.

Jag trodde för övrigt att det var du som var den lycklige som fick ta första repan på den klassiskt hemliga sluttningen som numera går under namnet "MountainMans" förra helgen. Vem det än var som hade lagt de hudspåren upp så är jag helt klart avundsjuk på det åk som den eller de med säkerhet fick. Jag var i Sälen i mer jobbsociala sammanhang och kände inte för att knata upp där själv, men det måste ha varit något av det bästa i snöväg som Sälen någonsin har kunnat erbjuda.

Här kommer en rapport från ISPO i München, som vi i projektgruppen besökte förra veckan. Anledningen till att vi var där var den ISPO Gold Award som Extrem Opinion glädjande nog vann i kategorin offpistskidor. ISPO Gold Award är en av de mest uppmärksammade utmärkelserna i Europa och en av få som når utanför enskilda länder. Alla inblandande kan vara mycket nöjda över den utnämningen och nu kommer branschfolk i hela Europa få upp ögonen för projektet och skidan.

ISPO Award prisutdelning. Hela projektgruppen på plats tillsammans med Åre Skidfabriks nyckelpersoner.

Stämningen på mässan var överlag påfallande god. Jag som inte har varit där innan slogs av den kamratliga stämningen mellan olika märken. Här utböts det idéer och klämdes på allt (och säkert i vissa fall alla) som hade med skidåkning att göra. Mässan som sådan är enormt stor. Det var någon som nämnde att hallytan var motsvarande 48 fotbollsplaner och även om jag inte vet om det stämmer så kändes det inte på något sätt som en överdrivet hög gissning. Det är ett totalt gytter av sportprylar i hall efter hall helt enkelt och det känns i det närmaste överväldigande att en skida som har tagits fram här på forumet lyfts upp som en guldvinnare över det enorma utbud som finns.

Jon chillar framför Extrems monter. Opinion syns till vänster.

Opinion visades på flera ställen. Det var dels i Extrems monter såklart, men också i en speciell avdelning för alla Award Winners och i en avdelning arrangerad av ISPO själva som behandlade innovativa utvecklingsprocesser. Där visades bland annat tidiga ritningar och grafikskisser från detta inlägg upp. Så några av er var representerade med era alster på ISPO kan meddelas :)

Innovative Development Area: Opinion tillsammans med utdrag av skisser från forumet.

Det var ett tidvis mycket stort intresse för Opinion i Extrems monter. Det märktes speciellt dagen efter prisutdelningen när många från andra europeiska länder passade på att ta sig en titt på den där okända skidan från Sverige som hade uppmärksammats av ISPO-juryn. En av höjdpunkterna var när självaste Hoji tillsammans med freeridelegenden JP Auclair norpade ett par Opinion och snackade shaper och konstruktioner i nån timme. De var båda överrens om att skidan ser riktigt lovande ut. Jag och Jon var på drift någonstans i de oändliga lokalerna vid tillfället, men PNyberg tog väl omhand om amerikanerna och snackade om det mesta som går att snacka om när det gäller rocker, flexprofiler och outlines.

Hoji jämför sina egna plank med Opinion...

JP Auclair ansluter i diskussionen

Överlag en mycket givande tillställning!

Senast ändrad:
Härligt att höra måste jag säga!
Sen tycker jag att just HOJI ovh JP var där och klämde är extra kul, de har ju ändå varit med och utvecklat några av de mest omtyckta (och i JPs fall förmodligen också sålda) friåkningsskidorna. Jag tycker man hör folk som fortfarande jämför allt med EHP =)
Kan tänka mig att Per kan ha tyckt det var rätt kul!

Senast ändrad:
Snyggt, men lite synd att den snyggaste delen av grafiken (solen och bergen) kommer sitta under hälbindningarna. Kul att rutmönstret från 13/14-opinion finns kvar, andra rutmönster kommer även finnas på en del andra 14/15-skidor från extrem.

Någon som vågar sig på att sia om färg på sidewalls? =)

Skönt att Extrem har hittat tillbaka till grym grafik efter många år av katastrofutseende.
Nästan så att samlardjävulen i mig börjar planera otäcka saker. :)

xSooLx sa:
Ser lovande ut för nästa år..! :) Najs grafik. Tror det finns plats för ett par 194:or i kogret. :cool:

Extrem Opinion 2014 Preview
Now we're talkin'! Extrem kommer att få ett riktigt grafiklyft även på Project nästa år. John Crawford-Currie (Bubbis, TheRealBubba) har klafsat ihop jäkligt sköna grafiker i akvarell till den serien.

Klistrar in Opinion bara för att:

opinion_moon_640.jpg

Inte för att jag vill vara sådan men är ni säkra på att det där är nästa års grafik? I katalogen och på ISPO så är 14/15 samma som i år nämligen?

Glisseur sa:
Hasse_Lindborg sa:
Glisseur (som förmodligen har mest tid av alla på de) borde veta var det är bäst. Tror han har de på -5?
Jag kör -5 för att få lite lågfartsflyt, stabilitet i uppkört och för att tailen inte ska bli så lång när jag turar. Men hade gärna testat -3,5 om jag haft möjligheten. Så egentligen har inget förändrats sedan förut.
Klev runt lite på mina och kom fram till att det såg bäst ut på -5cm för min del och jag är än så länge völdigt nöjd med den monteringen! :D Redan fått testa den i 20-40cm pow i Les 7 Laux och den är silky smooth! Gillar verkligen hur den uppträder och verkligen är en skida som man kan återhämta sig på om den håller på att dyka (tänk en-fots-balett).
I pisten så kan jag inte göra annat än att hålla med andra....satan vad den greppar! Helt klart bättre än vad jag hade förväntat mig!
Det har blivit min go to skida och vara det en tid framöver. Tävlingar så blir det något styvare och plattare tail...men för vardagskötting så funkar Opinion så fint så :)

BTW...detta var inlägg nr 4000! :D

Eftersom det är dålig beläggning på jobbet just nu (det glamorösa livet som konsult) drar jag liv i den här tråden med lite uttalanden om skidan!

Börjar med lite bakgrund:
Kört ett par 187:or monterade på -4 med techbindingar. Jag väger 80 pannor och är 181 cm lång. Skidorna har varit fabriksslipade, bortsett från 1 grads hängning och detune av tipen från strax framför rockerns början hela vägen ut till tip. Anledningen till att det blev på det viset var att jag började med att hänga, men upplevde att det inte räckte, så la till en rejäl avskärpning av kanterna.

Skidorna är körda i vårförhållanden i alperna, i japanskt finpuder och japanska skitförhållanden.

Årets dekadenser inleddes med en vecka i alperna, där förhållandena var varma och vårliknande. Mycket slush-snö och inte så mycket åkbart efter 13-tiden på dagen, ni vet hur det är. Tyckte skidan excellerade totalt i dessa förhållanden. Jag har inte åkt så pass centermonterade skidor tidigare, och det har upplevt det som att vissa förhållanden krävt en del inåkning innan jag fått till det. Till exempel hade jag i början problem med kartongsnö/bristande skare och hoppsväng i brantare terräng, men det har gått att reda ut allt jag tyckte var stökigt initialt.

Skidan går förvånande bra i pist, tycker den biter _nästan_ lika bra som ett par atomic automatic, vilket är en skida som går ohyggligt bra i pist. Jag har utan problem “carvat ikapp” med t ex wailer 112 och ovan nämnda automatic. På vårslush tyckte jag den betedde sig precis som jag vill att en skida ska bete sig, ingen input = ingen output. Däremot om man ger en input reagerar den lätt och utan motstånd. Mycket trevligt helt enkelt! Även att bränna igenom uppkört och jävligare föra går också utmärkt, bara bomba på.

Jag testade även att återuppliva dropbalasen, då utför klippor på upp till ~3 meter (riktiga meter, inte grovt överuppskattade sådana) och tyckte det fungerade bra. Upplevde att jag fick tillräckligt med stöd i tail och det var tacksamt med en skida som var så pass lugn och trevligt att ha att göra med.

Efter alperna spenderade jag tid i Japan. Inledde med ett rejält dump, följt av soldagar, sedan regn, sedan kallare väder med solsken igen och avslutningsvis ytterligare ett rejält dump. Under den här perioden fick jag testa skidan under ett större antal förhållanden och det var även här jag var på och micklade med tipen (i alperna hade den inte varit överdrivet närvarande i åkningen i någon större utsträckning). Jag upplevde att tipen greppade lite väl mycket när den fick gå ner sig ordentlig i snön, men efter detunen har jag inte upplevt det något mer. På mer kompakt före märkte jag ingen skillnad alls före/efter detune av tipen.

Det var också i lite mer tredimensionell snö jag upptäckte det jag upplevt som den största nackdelen med skidan, när jag brassat på ordentligt i djupare snö har jag haft ganska lätt att trycka den över styret. Det har förmodligen mest att göra med att jag inte varit van vid så pass centermonterade skidor tidigare, och bortsett från de första fåtalet dagarna har jag inte haft några större problem med det mer, men det kan ändå vara värt att nämna tycker jag.

Om jag ska fortsätta det lilla risande som finns att ge kan jag också tillägga att jag, i vissa situationer med variabel snö och åkning i den högre delen av hastighetsregistret, gärna skulle haft ett uns mer stöd i tailen. Som det är nu är skidan lite småkänslig för åkposition - lite för långt fram och det är lätt att trippa över styret ifall snön bråkar och lite för långt bak och det kan lätt bli lite oroligt. Observera dock att detta är något jag endast upplevt när jag dragit på ordentligt och det är absolut hanterbart, det går bara inte att totalt slöåka i högre hastigheter. Utbytet blir, jämfört med de skidorna jag upplevt som mindre uppmärksamhetskrävande i höga hastigheter, en skida som är betydligt mer lättarbetad och mer underhållande att köra, oavsett vilken del av hastighetsregistret man befinner sig i.

Jag kan också bjuda på en liten, som kidsen säger, edit från andra japandagen (har tendenser till bakvikt ett par gånger efter att ha gått över styret upprepade gånger under första dagen, och hjälmkameran är riktad lite för långt ner, men vafan):

PS. Med något kortare sullängd på min nya pjäxa kommer jag köra skidan monterad -3.5 nästa säsong. Eventuellt kan jag bjuda på utlåtanden om upplevda skillnader.

PPS. Jag har ett par 194or på väg till mig som jag kommer kunna testa och jämföra med nästa år.

PPPS. Det låter som att min säsong är slut. Så är inte fallet, resterande skiddagar kommer dock spenderas på turuppsättningen.

Monterat mina 187 ca -4 och visst är de kul i pist på den monterngen. Däremot kan jag inte för allt i världen just nu se varför jag inte skulle vilja stå 2cm längre bak när snön är mjuk.
Skidorna funkar super i de flesta lägen men när jag flyttade bak märkte jag egentligen bara skillnad i pist, offpist var det stabilare men inte mer svårhanterliga. Förmodligen pga den taper, rocker och flex som skidorna har.
Tror jag kommer montera -6 också, har redan inserts så kan ju gå mellan men vid -4 saknar jag stabilitet framför foten, har fastnat flera ggr. Men visst, har på alla utom ett par av mina offpistskidor stått längre bak och jag gillar att droppa. Blir som inte tillräckligt med skida fram för att kunna landa aggressivt.
Men har två veckor i alperna för mer utvärdering =)

Ska bli intressant! Har inte åkt -6 i mer än 10cm mjukt än så det tål att testas och tänkas på.

Ska jag vara ärlig var den nog på -6,5 eller minus 7 när jag körde. Hade inte supermkt tid så flyttade bak o körde en dag för att se. Kände helt enkelt att det bara var i pisten jag märkte någon egentlig skillnad, får se om jag hinner montera inserts innan jag drar

Här kommer en liten uppdatering från mig.

Nu blev det äntligen ett riktigt test med hjälp av Mountain guide travel. V7 Italien/Frankrike.
Bilderna är tagen av Andreas Bengtsson. Jag har monterat mina på -4 och har varit extremt nöjd.
Ska man sammanfatta kort så är dom otroligt "lättåkta" utan att vara tråkiga. Bara att köra
och inga konstigheter.

1780829_10152216686240926_1358838817_n.jpg

Jag har åkt en vecka i Österrike vid nyår och en vecka i Lofsdalen så jag har 3 veckor på dom.

Det är ingen skida för pist men det tror jag alla fattar som kollar på en sådan här skida. För mig
så funkar dom i pist om det är lite mjukare och man kör på skär.. Men jag har andra skidor för
sånt.

1921023_10152212085720926_548821780_o.jpg

När det är löst så går dom som en dröm. Har bara testat -4 men är mycket nöjd.

En förmiddag i pisten med Opinion 194.

Jag har tyvärr inte fått mer än två åkdagar på mina 194 hitintills, men vintern är ju inte slut än ... Förvånansvärt bra i Romme Alpin trots att det varit plusgrader dygnet runt de senaste dagarna. Startade upp med RTM 84 som går som en dröm i den mjuka "ospårade" morgonpisten. Växlade till Opinion när det började bli uppkört (efter en timme) och måste säga att de går grymt bra i den uppkörda vårpisten! :-)

Jag kör på -3,5 och uppskattar verkligen hur skidan beter sig, bara att trycka på i den bitvis rejält uppkörda pisten och köra ett aktivt "fotarbete". Skidan svarar oväntat bra på kantisättning i det mjuka och när den underliggande "isen" bitvis kommer fram blir det ännu roligare ... bara sätta i. Så otroligt lätt att lägga upp på sladd för att ett ögonblick senare släppa på ett rent (nåja) skär. Inte minsta tendens till att skidan tar över, full kontroll i alla lägen utan att det blir det minsta mesigt!

Känner inga som helst behov av att mixtra med bindningsplacering eller hängning ... skidan känns verkligen "spot on" för mig, inte alls stor, bara lagom! :-)

/MM

Senast ändrad:
Nu ar jag inte läst hela tråden men finns det några planer på en nedskalad/kortare/one-quiver variant av Opinion?
Typ 183cm med 105-108 i midja men med samma konstruktion/shape/monteringspunkt etc. :-)

Jag har kört runt 3 veckor på Opinion 187 denna vinter, varav ca 7 dagar uteslutande i pist pga urdåligt snöläge i Åre. Min uppfattning är att 187:an är en ypperlig one-quiver redan som det är. Den har förvånansvärt bra grepp och stabilitet i pist, och känns mycket smidigare än måtten får en att tro.
I puder flyter den som en kork, med undantag för tung lössnö som fortfarande inte är vårsnö, där har jag haft en del dyktendenser när djupet blir för stort.

Mini-opinion? Behövs inte enligt mig

Eric_W sa:
Nu ar jag inte läst hela tråden men finns det några planer på en nedskalad/kortare/one-quiver variant av Opinion?
Typ 183cm med 105-108 i midja men med samma konstruktion/shape/monteringspunkt etc. :-)
Det har diskuterats om en kortare variant av Opinion för att passa damer/mindre åkare. Vad jag förstått så kan det bli verklighet bara efterfrågan blir tillräckligt stor.

Hehe, anledningen till varför jag undrar är att jag åkt på R2 108 182cm i ett par veckor nu och med en så bra shape insett att man kan gå ner i bredd utan att förlora det där goa flytet och fullständigt obehindrade manöverförmågan i puder. Dessvärre är de lite veka när det blir stökigt, men med tanke på utlåtandena om opinion ovan så får det mig att tro att man med en smalare variant av dennes shape och konstruktion så skulle man kunna åstadkomma en skida som är otroligt nära den perfekta one-quiver skidan :)

Eh, nu var det väl inte det han skrev utan snarare att Salomon 108 är ett exempel på att en bra shape gör att man även kan gå ner i storlek och fortfarande ha en bra skida, inte att PO i mindre storlek ska vara en kopia av 108an

Är Project Opinion nedlagt nu ... eller är det här bara början?

Borde finnas en marknad för en "Wopinion" omkring 180 cm för tjejer och småkillar ... Jag tycker själv att en "onequiver" skida är ointressant, men måste erkänna att jag kommer väldigt nära med två par skidor. RTM 84 + Opinion räcker långt för mig ... :-)

/MM

Tillbaka
Topp