Eftersom det är dålig beläggning på jobbet just nu (det glamorösa livet som konsult) drar jag liv i den här tråden med lite uttalanden om skidan!
Börjar med lite bakgrund:
Kört ett par 187:or monterade på -4 med techbindingar. Jag väger 80 pannor och är 181 cm lång. Skidorna har varit fabriksslipade, bortsett från 1 grads hängning och detune av tipen från strax framför rockerns början hela vägen ut till tip. Anledningen till att det blev på det viset var att jag började med att hänga, men upplevde att det inte räckte, så la till en rejäl avskärpning av kanterna.
Skidorna är körda i vårförhållanden i alperna, i japanskt finpuder och japanska skitförhållanden.
Årets dekadenser inleddes med en vecka i alperna, där förhållandena var varma och vårliknande. Mycket slush-snö och inte så mycket åkbart efter 13-tiden på dagen, ni vet hur det är. Tyckte skidan excellerade totalt i dessa förhållanden. Jag har inte åkt så pass centermonterade skidor tidigare, och det har upplevt det som att vissa förhållanden krävt en del inåkning innan jag fått till det. Till exempel hade jag i början problem med kartongsnö/bristande skare och hoppsväng i brantare terräng, men det har gått att reda ut allt jag tyckte var stökigt initialt.
Skidan går förvånande bra i pist, tycker den biter _nästan_ lika bra som ett par atomic automatic, vilket är en skida som går ohyggligt bra i pist. Jag har utan problem “carvat ikapp” med t ex wailer 112 och ovan nämnda automatic. På vårslush tyckte jag den betedde sig precis som jag vill att en skida ska bete sig, ingen input = ingen output. Däremot om man ger en input reagerar den lätt och utan motstånd. Mycket trevligt helt enkelt! Även att bränna igenom uppkört och jävligare föra går också utmärkt, bara bomba på.
Jag testade även att återuppliva dropbalasen, då utför klippor på upp till ~3 meter (riktiga meter, inte grovt överuppskattade sådana) och tyckte det fungerade bra. Upplevde att jag fick tillräckligt med stöd i tail och det var tacksamt med en skida som var så pass lugn och trevligt att ha att göra med.
Efter alperna spenderade jag tid i Japan. Inledde med ett rejält dump, följt av soldagar, sedan regn, sedan kallare väder med solsken igen och avslutningsvis ytterligare ett rejält dump. Under den här perioden fick jag testa skidan under ett större antal förhållanden och det var även här jag var på och micklade med tipen (i alperna hade den inte varit överdrivet närvarande i åkningen i någon större utsträckning). Jag upplevde att tipen greppade lite väl mycket när den fick gå ner sig ordentlig i snön, men efter detunen har jag inte upplevt det något mer. På mer kompakt före märkte jag ingen skillnad alls före/efter detune av tipen.
Det var också i lite mer tredimensionell snö jag upptäckte det jag upplevt som den största nackdelen med skidan, när jag brassat på ordentligt i djupare snö har jag haft ganska lätt att trycka den över styret. Det har förmodligen mest att göra med att jag inte varit van vid så pass centermonterade skidor tidigare, och bortsett från de första fåtalet dagarna har jag inte haft några större problem med det mer, men det kan ändå vara värt att nämna tycker jag.
Om jag ska fortsätta det lilla risande som finns att ge kan jag också tillägga att jag, i vissa situationer med variabel snö och åkning i den högre delen av hastighetsregistret, gärna skulle haft ett uns mer stöd i tailen. Som det är nu är skidan lite småkänslig för åkposition - lite för långt fram och det är lätt att trippa över styret ifall snön bråkar och lite för långt bak och det kan lätt bli lite oroligt. Observera dock att detta är något jag endast upplevt när jag dragit på ordentligt och det är absolut hanterbart, det går bara inte att totalt slöåka i högre hastigheter. Utbytet blir, jämfört med de skidorna jag upplevt som mindre uppmärksamhetskrävande i höga hastigheter, en skida som är betydligt mer lättarbetad och mer underhållande att köra, oavsett vilken del av hastighetsregistret man befinner sig i.
Jag kan också bjuda på en liten, som kidsen säger, edit från andra japandagen (har tendenser till bakvikt ett par gånger efter att ha gått över styret upprepade gånger under första dagen, och hjälmkameran är riktad lite för långt ner, men vafan):
PS. Med något kortare sullängd på min nya pjäxa kommer jag köra skidan monterad -3.5 nästa säsong. Eventuellt kan jag bjuda på utlåtanden om upplevda skillnader.
PPS. Jag har ett par 194or på väg till mig som jag kommer kunna testa och jämföra med nästa år.
PPPS. Det låter som att min säsong är slut. Så är inte fallet, resterande skiddagar kommer dock spenderas på turuppsättningen.