MnO
Aktiv medlem
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Jodå, man känner allt till citaten från Snowroller alltför väl efter många bussresor till Alperna genom åren. "Som om..." hade räckt för att jag skulle ta denMountain_Man sa:"Som om det inte finns nog med lagg ..." är ett citat (antagligen inte helt korrekt) från kultfilmen Snowroller. Med tanke på att den gjordes 1985 och vi vet som har hänt på skidfronten sedan dess är den ju roligare nu än då ...
Kul respons på mitt inlägg ... det är ju egentligen inte fråga om att uppfinna hjulet igen utan bara om att samla ihop det bästa på marknaden och paketera det på ett snyggt och användarvänligt sätt. Tycker MarkusO sammanfattar det bra i sista stycket . Det är precis det som det handlar om.
Jag ska inte skita ner den här tråden mer, men kanske OPINION kan bli mittenskidan (offpistskidan) i en serie väldesignade skidor från Freeride och The O-Brothers.![]()
Personligen vill jag inte vara utan mina smala pistprojektiler, älskar verkligen ett par skidor som är snabba kant till kant.
/MM
PS! Jag tycker nog ändå att det känns "stenålder" att behöva borra hål i en skida för att kunna fästa bindningen. DS.
Jag är personligen inte svår på att göra fler skidor och det är väl inte omöjligt att det blir så heller, men i nuläget känns det komplicerat nog att få till ett par.
Åter till kärnfrågan, som MarkusO betonar. Målet med det här projektet är att bygga ett par bra mångsidiga offpistskidor av modern snitt. Då kommer det att bli en allroundskida som man ofta kallar everyday.
Det här är mina idéer:
Jag är lite osäker på bredden. 117-118 känns som optimalt, men samtidigt är jag inte helt säker på att man förlorar så mycket flyt på att gå ner till 114-115 och då får man en lite smidigare känsla. 110 är för smalt för min smak.
Skärningen ska vara indragen fram och bak, men inte så mycket att man tappar för mycket kontaktlängd i skär. Radien bör för min del ligga mellan 21 och 23m. Jag gillar när det svänger en del och tycker att en sådan radie underlättar ibland i svår snö i flackare terräng.
Något spann behövs ej i min värld, men jag gillar skidor med lite, lite vanligt spann, så att man slipper rotationskänslan i kortsväng när det brantar på och man kommer lite fel. Jag hakar på Jarle där och säger att man ska lägga ett lätt spann på någon eller några mm som sedan åks ner till i princip noll när skidan sätter sig. Mer spann än 2-3mm finns ingen som helst anledning som jag ser det.
Jag gillar skidor med aningen mer pintalshape än medelskidan.
Skärning och form kan vi nog få till känns det som. Det svåra blir att få en konstruktion som känns bra. Jag gillar skidor som är bra dämpade i låga frekvenser, men som ändå släpper igenom en poppig och livlig känsla och kontakt med snön. Jag tror på ett ganska tunt lager metall som ger trygghet och grepp och sen en relativt lätt träkärna som görs så tunn som möjligt. Gärna med lite fiberersättning till kärntjocklek. Sen styr man känslan i skidan genom att välja mängden gummi i konstruktionen.
Här är en skiss på mitt första förslag. Det kommer säkerligen fler. Här utgår jag från 117mm och måtten är ungefärliga. Jag har inte räknat på radien, så det är inte säkert att just det stämmer.