MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Tyvärr har jag lite för dålig koll på hur just nosformer påverkar skidans beteende. Däremot misstänker jag att jag och Nojlas inte är helt ense kring hur man borde generera lyft. Jag skulle vilja påstå att en pintail inte genererar lyft men däremot gör så att nosen inte dyker. För min del så prioriterar jag hellre en hel skida med bärighet istället för att skidan agerar vattenskida och konstant plogar gentemot snön.

En helt annan tanke är huruvida vi kan ordna fram en teststation i Stockholm? Jag kan utan problem erbjuda ett förråd och sen kan skidorna utifrån det hämtas upp av medlemmar i tråden som ska iväg från stockholmstrakten för weekendresor. På det sättet borde vi rimligen kunna få betydligt fler testtimmar på skidorna. Eller iaf större spridning på antal personer som testar. Och om vi har tur och det börjar bli kallt även här i trakten så bor ajg nästan granne med Hammarbybacken så det kan ju då också vara möjligt för testare bosatta i Stockholm att hämta upp dem och prova en kväll också.

Pillard sa:
Tyvärr har jag lite för dålig koll på hur just nosformer påverkar skidans beteende. Däremot misstänker jag att jag och Nojlas inte är helt ense kring hur man borde generera lyft. Jag skulle vilja påstå att en pintail inte genererar lyft men däremot gör så att nosen inte dyker. För min del så prioriterar jag hellre en hel skida med bärighet istället för att skidan agerar vattenskida och konstant plogar gentemot snön.
Jag är i ditt lag där. Jag gillar inte pintails pga att uppträdandet tenderar att variera mycket med farten. De sjunker när det går sakta, men sen reser sig tailen gradvis när det rullar iväg. Då känner man det, känslan av näbb smyger på pga av de förändrade vinklarna och plötsligt har man säkrat man med bakvikt... Värst är det med pintailar som kombineras med mycket spann baktill, även om det inte är aktuellt i det här fallet. (då kan man nästan känna det som att tailen driver ned fronten i snön när det går fort)

Jag föredrar istället designer som lugnt flyter mer plant i snön, dvs exempelvis en lite mer modern montering i kombination med en bärande lowrise och en ganska flytneutral bakände. Ett förutsägbart och konsekvent beteende genom fartregistret tycker jag är eftersträvansvärt.

MarkusO sa:
Jag föredrar istället designer som lugnt flyter mer plant i snön, dvs exempelvis en lite mer modern montering i kombination med en bärande lowrise och en ganska flytneutral bakände. Ett förutsägbart och konsekvent beteende genom fartregistret tycker jag är eftersträvansvärt.
+ massor på den. Får du igenom det i diskussionerna och den slutliga produkten så ökar sannolikheten att det blir ett byte i min enskids-quiver till nästa säsong

Detta känns ju som om det faktiskt kan blir riktigt bra!

Angående nos-formen, så tror jag att en bulletshape är rätt väg att gå. Dock ingen spetskula. Som den silvriga här kanske?
bullets.jpg

GOS sa:
LawndartGustav sa:
Tror lite spetsigare på slutet för alla hudfästens skull. Även G3fästen sitter bättre på en lite spetsigare nos.
Den liggande ovan kanske är nåt?
Den liggande är min absoluta favorit!
Tycker att man finner exakt den tipen på CRJ skidorna, som funkar riktigt bra som allroundskidor, delvis tack vare tipformen.

Här kommer en första utgåva av shape och sidoprofil. Det är inte på något sätt en spikad design utan fungerar mer som ett underlag för diskussionen för tillfället. Vi ska som sagt ha ett möte med Åre Skidfabrik ikväll. Det som vi framförallt velar inför just för stunden är utformingen på tippen uppifrån sett. I grundförslaget är det en tip med raka sektioner och ett kort indrag längst fram. Skärningen kommer inte att gå hela vägen fram till spetsen, det är vi enade om. Vi har i nuläget, precis som MarkusO har nämnt innan lagt skärningen fram till 34cm från tippen. Därefter kan man antingen ha raka sektioner, mer tydligt indrag, eller en kombination av dessa faktorer. Flexet i tippen kommer att vara relativt stabilt, men inte helt stumt. Extrem/Åre Skidfabrik har alltid varit bra på att balansera kraftuttaget i kärnan i sina modeller tycker jag, så vi kommer i stor mån att förlita oss på deras erfarenhet när det gäller flexkurvan för kärnan.

Kan ni ta en titt på mina enkelt framskissade förslag på tipdesign (1 till 4 i bifogad bild)? Om ni hinner med ett antal kommentarer innan kl 21 ikväll så skulle det uppskattas storligen, eftersom vi då kan ha det som underlag för diskussionen på mötet. Jag är medveten om att det är kort varsel, men schemat tenderar att fyllas på med andra grejor än skiddesign dessvärre...

På bilden finns ett antal kommentarer som beskriver hur vi har tänkt i en del av designparametrarna. Det finns MYCKET mer diskussion bakom olika detaljer i skidan, efter bland annat ett riktigt maratonmöte i gruppen för två veckor sedan, men den där bilden sammanfattar det ganska bra. Klicka på bilden och sedan på "Förstora" i höger nederkant, så ser man texten bättre.

Senast ändrad:
Ur en rent estetisk synvinkel tycker jag att Moments skidspettsar är snygga, blir väl närmast alt 1. Men vilka egenskaper detta ger har jag ingen koll på.
Vilka egenskaper ger det faktum att skärningen börjar innan spannet börjar? Trodde att skärningens början och rockerns slut ofta sammanföll, men jag har verkligen inte studerat skiddesign :)

Per la upp en bild på tippar som jag tycker se bra ut så jag stjäl den helt enkelt, vi brukar ha rätt skrämmande lika uppfattningar om hur skidor ska se ut så jag antar att den kommer ha med diskussionen att göra :)

Alternativ 1 tilltalar mig klart bäst. Dels baserat på att den påminner mest om mina Bibbys och sen för att det känns som att den skulle ge bäst flytförmåga utifrån det resonemanget som MarkusO och jag hade här innan i tråden. I övrigt tycker ajg skidan ser grym ut och jag ser fram emot att få testa den i vinter. Om inte annat i enlighet med mitt förslag innan om att ha ett prototyplager i sthlm med :)

Mellanting mellan alternativ 2 och 4 är enligt mig perfekt. Då funkar det bra för alla hudfästen fram. Bak får gärna vara nr 1 fast helt rakt i mitten eller t.o.m. invikning/förstärkning för fäste.

LawndartGustav sa:
Mellanting mellan alternativ 2 och 4 är enligt mig perfekt. Då funkar det bra för alla hudfästen fram. Bak får gärna vara nr 1 fast helt rakt i mitten eller t.o.m. invikning/förstärkning för fäste.
Är väl det som ska vara nr 3 bara att trean ser knepig ut på bilden? Drar själv mest åt 4, men kan tänka mig 3 om den är som jag tänker mig ovan, snarare än som den ser ut..

snej sa:
LawndartGustav sa:
Är väl det som ska vara nr 3 bara att trean ser knepig ut på bilden? Drar själv mest åt 4, men kan tänka mig 3 om den är som jag tänker mig ovan, snarare än som den ser ut..
Jag tänker att om nr 3 är en blandning så blandning åt andra hållet. Nu är den platt fram men indragen, jag tänker spetsig men inte indragen hur nu det blir ;) fast oavsett så säger jag spetsig pga hudarna... moment o hudar vill jag inte ens tänka på...
Edit. Håller med nästa talare, bakänden ser redan bra ut även om den för mig kan ha 5cm höjd.

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
Håller fullständigt med om tippen, blandning av alt. 2+4.
Bakändan tycker jag är riktigt bra som den är i skissen med hela skidan med.

Tack för alla bra åsikter på så kort tid! Nu är det verkligen fart i forumet...

Vi har nu haft ett två timmars telefonmöte i gruppen tillsammans med två representanter från Åre Skidfabrik där vi har diskuterat den grundshape som vi tog fram efter genomgång av alla åsikter i den här tråden. Ett mycket givande möte och det känns mycket lovande att vi kommer så pass bra överens med fabriken.

Konstruktören (Patrik) ska nu ta fram en CAD-ritning som återspeglar vår sammanfattning av forumets tidigare åsikter och de som kommit fram nu på slutet. Jag återkommer när jag har fått den. Det går framåt!

Jag tror jag tänker likadant som snej, mer tydligt indrag än tvåan, men inte rund spets som alternativ fyra. Trean borde vara det jag vill ha, men den ser inte helt rätt ut på något sätt... Antagligen för att den blir lite för kantig.

Jag vill verkligen inte ha ett styrigt brätte à la Völkl eller Hendryx, sjukt jobbigt när det är uppåkt eller slask och brättet bara driver in om man vill ta det lugnare och inte köra sväng i sväng... Jag vill ha ett synligt indrag!

Resten av ritningen ser riktigt money ut!

MnO sa:
Tack för alla bra åsikter på så kort tid! Nu är det verkligen fart i forumet...

Vi har nu haft ett två timmars telefonmöte i gruppen tillsammans med två representanter från Åre Skidfabrik där vi har diskuterat den grundshape som vi tog fram efter genomgång av alla åsikter i den här tråden. Ett mycket givande möte och det känns mycket lovande att vi kommer så pass bra överens med fabriken.

Konstruktören (Patrik) ska nu ta fram en CAD-ritning som återspeglar vår sammanfattning av forumets tidigare åsikter och de som kommit fram nu på slutet. Jag återkommer när jag har fått den. Det går framåt!
Gött! Ska bli kul att åka/äga resultatet =)
Ska till Revelstoke i vinter, från början av december till början på mars. Är ledigt i lägenheten i december och finns nog nån soffplats sen i fall det är någon som har tid och pengar :cool:

Kom på en annan grej. Det där med helt raka sektioner, kan inte det bli lite hooky i dålig snö? när man väl sjunker ner lite i snön borde ju den delen också spela in om ni hänger med. Det borde väl inte skada med lite indraget? Vad skulle man tappa på att ha det lite indraget? ni som har provat fler skidor...

Jag hoppas att den här skidan kommer bli riktigt lyckad. Den har iallafall potentialen att bli det. Satt och funderade lite på hur hypen kring den är. Är det bara vi på forumet som vet om den eller är det andra t.ex. Åre-locals som viskar om denna best till skapelse?

Det vore sjukt kul om man kunde bygga lite hype om den annars, lite som Rocker2 lyckades med tänker jag. Men det kanske blir till nästa vinter, när den har blivit testad och manövrerad ordentligt :-).

Senast ändrad:
En underbar sak med tex Dps 112an ( som gör den till en bred skida med roliga egenskaper på hårda underlag ) är ju att den går in i svängen så fort man tänker på att lägga upp den för en sväng. Sedan att den svänger ju mera du vinklar den gör den ju sjukt rolig, är det någonting som man kan/vill lägga in i PO skidan ?

Estetiskt tycker jag inte om raka partier a'la Black Crows, inte heller Moments plattare spetsar (Bibbys har mer avsmalande och rundade spetsar än andra Momentskidor), som ren tipform sett från ovan tycker jag Dynastars Cham x7 seriens ganska rena ellips/bullet från skärningsslut ser bra ut, men även Atomic Automatics lite lätt tillplattade ellips. Ser inte att flytet i tip borde bli något problem med tanke på skidans bredd och rockerlängd, men då har jag iofs inte åkt i japan ännu...

josh sa:
Ar 187 i langd spikat? (sakert missat nagot inlagg..)
187 är spikat som utgångslängd, ja. Ytterligare längder har diskuterats, men inget är bestämt där.

6blomman7 sa:
En underbar sak med tex Dps 112an ( som gör den till en bred skida med roliga egenskaper på hårda underlag ) är ju att den går in i svängen så fort man tänker på att lägga upp den för en sväng.
Opinion kommer att bli lugnare än 112:an, helt klart. Den kommer inte ha den nivån av lekfullhet, eller nervositet om man så vill.

6blomman7 sa:
Sedan att den svänger ju mera du vinklar den gör den ju sjukt rolig, är det någonting som man kan/vill lägga in i PO skidan ?
Det gäller väl alla skidor med skärning... Men, det kommer inte gömmas en kraftigare skärning uppe i rockern eller dylikt om det är det du undrar.

LawndartGustav sa:
Kom på en annan grej. Det där med helt raka sektioner, kan inte det bli lite hooky i dålig snö? när man väl sjunker ner lite i snön borde ju den delen också spela in om ni hänger med. Det borde väl inte skada med lite indraget? Vad skulle man tappa på att ha det lite indraget? ni som har provat fler skidor...
Om vi utgår från en skida med fullängdsskärning så är både uträt och indrag ett sätt att minska hookighet och göra spets/tail snällare och mer styrbar. Det man offrar med mer uträt och/eller indrag är väl primärt flyt, dvs yta. Strikt kommer skidan inte ha någon rak sektion, utan vi snackar en egentligen en konvex radie där ut till skidans bredaste punkt (den bredaste punkten ligger alltså i mitten av den "raka" 150mm-sektionen). Radien på denna form är dock så pass lång att man uppfattar det som mer eller mindre rakt. Sen har vi 19cm med indrag framför detta. Jag vet att skissen ovan inte har det, men det finns senare versioner än den. Vi inväntar lite fler justeringar innan en ny CAD-ritning läggs ut.

JL76 sa:
Ser inte att flytet i tip borde bli något problem med tanke på skidans bredd och rockerlängd, men då har jag iofs inte åkt i japan ännu...
När jag var i Niseko hörde vi talas om en kille som provat K2 Pontoon, Völkl Kuro och annat skoj men tyckte inte det räckte. Så denna guide hade monterat alpinbindningar på två snowboards =) Finns väl ett märke i Frankrike som tidigare gjort monoskis som gör skidor som e 170mm i midjan...

Angående Cham serien så hittade du nog rätt =) Denna ser perfekt ut =)
7981a9eec981d48ab784ef578c5247d7.jpg

edit.
MarkusO sa:
Om vi utgår från en skida med fullängdsskärning så är både uträt och indrag ett sätt att minska hookighet och göra spets/tail snällare och mer styrbar. Det man offrar med mer uträt och/eller indrag är väl primärt flyt, dvs yta.
Efter att ha åkt på diverse skidor senaste åren så måste jag säga att jag anser att rockern påverkar flytet mer än bredden. Därför kan jag inte se fördelarna med att inte ha indrag. Däremot tror jag att de flesta skidor har en bit innan indraget kommer även om jag personligen inte tänkt på det. Tror detta blir helgrym!

Senast ändrad:
MarkusO sa:
josh sa:
187 är spikat som utgångslängd, ja. Ytterligare längder har diskuterats, men inget är bestämt där.
Vore intressant att se hur försäljningen sett ut för liknande typ av skidor när det gäller längd. Kan sätta en peng pa att spannet 189-193(pa pappret..) ar de som är mest attraktiva och som säljs slut snarast.

@LawndartGustav och
@JL76

Allmän reflektion: Det känns som egenskapen _rakt_ generellt har en viss koppling till konstant uppträdande också. Ju mer form, desto mer variation på nåt sätt. Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla det till shape bara. Det var mer en lösryckt tanke.

Håller med om att rockern gör mycket mer än bredden för flytet. Men utan yta så flyter det inte, hur mycket rocker du än lägger dit.... Dvs det blir ofrånkomligt en kompromiss, även om jag inte säger var optimum ligger.

DrJ sa:
Vilka egenskaper ger det faktum att skärningen börjar innan spannet börjar? Trodde att skärningens början och rockerns slut ofta sammanföll, men jag har verkligen inte studerat skiddesign :)
Med en mjuk inledning på rockern finns det ingen anledning att låta dessa två sammanfalla. Så snart du kantar skidan introducerar du kanten även om den ligger en bit framför rocker turnpoint. När du kommer 'tillräckligt långt' fram i rockern börjar du dock komma så högt att kanten i regel inte når ner till snön eller iaf inte får något tryck. Där nånstans är det läge att räta skärningen för att få en mer lättdriven nos i löst. Om vi hade låtit rocker turnpoint och skärningens slut sammanfalla hade vi landat i en alldeles för kort kant (eller en alldeles för kort rocker) och drabbats av det lika fruktade som mögliga JJ-syndromet... Och det vill vi ju inte.

josh sa:
MarkusO sa:
josh sa:
Vore intressant att se hur försäljningen sett ut för liknande typ av skidor när det gäller längd. Kan sätta en peng pa att spannet 189-193(pa pappret..) ar de som är mest attraktiva och som säljs slut snarast.
Värst vad jag bombar inlägg, men...

Det är tänkt att 192 ska vara andralängden, men beslutet huruvida den ska byggas är inte taget än. De som vill ha den längden får väl låta lite för att styra skutan åt rätt håll....

Medelvärdet av önskad längd här i tråden är just 187 för övrigt. Bara två personer har nämnt längder över 190 vad jag vet. Tobbe101 och AKvS. Försäljningsstatistik har jag ingen aning om. Vi bygger den ju faktiskt primärt i linje med forumets önskemål, inte för Guldgruvan AB.

Senast ändrad:
MarkusO sa:
Allmän reflektion: Det känns som egenskapen _rakt_ generellt har en viss koppling till konstant uppträdande också. Ju mer form, desto mer variation på nåt sätt. Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla det till shape bara. Det var mer en lösryckt tanke.
På vissa utformningar av indrag med omvänd skärning finns det risk att faktiskt få skidan att gå åt fel håll vid svänginitiering på hårt underlag. Borde elimineras med en liten rak sektion.

Ja tack gärna 192, eller varför inte 197 ;-)

Förutom tryggheten i en längre skida brukar de även få rakare skärning vilket passar mig som gärna lägger 11or genom skräpsnön. Men jag har åkt för lite och testat för lite skidor sista åren för att uttala mig egentligen, skulle vara kul att få tillfälle till ett test av den här skapelsen dock.

//JN

josh sa:
MarkusO sa:
josh sa:
Nu är det en skida för svenska åkare men generellt så är inte 189-193 cm stor säljare om man ser till hela världen om jag har fattat det rätt. Där är det mer 180-187 cm för herrskidor. Och som Sverige skida så behöver du väl aldrig en skida över 187 cm? ;)

Jarle sa:
MarkusO sa:
På vissa utformningar av indrag med omvänd skärning finns det risk att faktiskt få skidan att gå åt fel håll vid svänginitiering på hårt underlag. Borde elimineras med en liten rak sektion.
När nu "indragningen" börjar en bit upp på rockern alltså "i luften" torde det väl vara väldigt svårt att på hårt underlag få denna del av skidan ens i kontakt med snö? Projektet här är ju långt mer traditionellt i form än JJ och rocker2 t ex.

MarkusO sa:
josh sa:
MarkusO sa:
Värst vad jag bombar inlägg, men...

Det är tänkt att 192 ska vara andralängden, men beslutet huruvida den ska byggas är inte taget än. De som vill ha den längden får väl låta lite för att styra skutan åt rätt håll....

Medelvärdet av önskad längd här i tråden är just 187 för övrigt. Bara två personer har nämnt längder över 190 vad jag vet. Tobbe101 och AKvS. Försäljningsstatistik har jag ingen aning om. Vi bygger den ju faktiskt primärt i linje med forumets önskemål, inte för Guldgruvan AB.
Da kanske vi kan öka antalet epi 190 cm :) Lägger in pa 191 cm

Hasse: Senast jag akte i Sverige var nagon gang 2003 och da körde jag Fischer RC4 lagg. De var 186 sa du har rätt.

Tillbaka
Topp