MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Eller så är de tvungna att bita i det sura äpplet. Spons är inte alltid det bästaHasse_Lindborg sa:Jag tycker Cham verka verka både för Reine och Willebåde i puder och skräpsnö...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eller så är de tvungna att bita i det sura äpplet. Spons är inte alltid det bästaHasse_Lindborg sa:Jag tycker Cham verka verka både för Reine och Willebåde i puder och skräpsnö...
Har prövat Cham 107 och 127, och tyckte verkligen inte om dem. Wille körde på nåt som liknade Pro Rider 105 på NM, det var den grafiken iaf.snes sa:Eller så är de tvungna att bita i det sura äpplet. Spons är inte alltid det bästaHasse_Lindborg sa:Jag tycker Cham verka verka både för Reine och Willebåde i puder och skräpsnö...
![]()
Det jag nämnde om skidor som gick åt fel håll har bara hänt när jag gått oerhört långt fram på skidan i ingång på sväng och att skidan tog egna beslut hände ytterst sällan.MarkusO sa:Jag och Jon åkte på Cham 127 i helgen. Trots den optiskt mycket tilltalande och i viss mån unika framänden var det definitivt något som inte fungerade med den.LawndartGustav sa:Angående Cham serien så hittade du nog rätt =) Denna ser perfekt ut =)
http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/938/product_image/b086fee8c2cd6a4d2a0e8d4304ef81a8.jpg
Tipgeometrin sticker ut med vad som ser ut att vara ett långt indrag. Vid närmare besiktning ser man att det faktiskt inte riktigt är så. Skärningen rätas bara ut rejält. Det verkliga indraget är faktiskt ganska kort, men någon form av synvilla lurar blicken. Grafiken hjälper nog till en del där. Hur går den då? Helt värdelöst helt enkelt. Bygget i sig andas visserligen kompetens och sedvanlig Dynastar-kvalitet. Men nosen. Nosen. Den funkar inte! Nån diametralt fel händer när man initerar svängen. Jag upplever det som att fronten helt enkelt går åt fel håll. Det har nämnts (av Jarle?) att det kan hända med ett rejält indrag, men här är det nog snarare så att det gömmer sig en längre radie där framme på nåt sätt. Live i åket är det svårt att säga vad som egentligen händer, men jag får hålla i skidan - alltså aktivt dra den inåt för att den inte ska sticka iväg. Det händer i princip i varje sväng också, iaf i en pist med ganska konstant underlag. Enormt skumt och otryggt. Känslan är ovanlig. Det är första gången på många år som jag upplever att en skida mer eller mindre totalt falerar.
Förmodligen lägger man helt enkelt tryck på en kant som har längre skärning i början av kantningen. Innan man lagt tryck och böjt igenom skidan till dess "rätta" radie. Om underlaget är förskaffat på ett visst vis så greppar den långa radien uppenbarligen så pass mycket att den styr fronten.
Jon, som testar den mer och i lite blandad snö, konstaterar att ovanstående bara händer ibland. Det verkar primärt ske när det är lite slagigt och ojämnt. Rimligt.
Testa om ni får chansen.
Vi ska får helt enkelt passa oss för att hamna där. Jag gissar att det är två parametrar som skapar beteendet:
1. Ej total uträtning av skärningen.
2. Uträtningen sker för nära snön, alltså för långt ner i rockern.
Detta talar emot vad jag trott innan och mitt förslag på sidan 1, men jag får ändra mig. Det är nog inte helt fel med ett ganska tydligt avslut av skärningen ändå.
De är ju bra på att åka. Det är inte jag, så jag måste kompensera med bra grejer.Hasse_Lindborg sa:Jag tycker Cham verka verka både för Reine och Willebåde i puder och skräpsnö...
Så det är problemet när jag vågsurfar alltså? Fan oxå. Trodde det varför att jag inte hade samma bräda som KellyMarkusO sa:De är ju bra på att åka. Det är inte jag, så jag måste kompensera med bra grejer.Hasse_Lindborg sa:Jag tycker Cham verka verka både för Reine och Willebåde i puder och skräpsnö...
Man åker säkert in sig på skidan också. Jag körde bara en handfull åk. Lär man sig beteendet är det säkert inga problem.

Hehe, du är ursäktad. Det vore ju iofs en stor triumf för oss det. Hasse betalar för att få åka på nåt annat än sitt eget märkeHasse_Lindborg sa:Jag har massor med ideer och åsikter men då jag inte kommer köpa skidan så är det inget idé för mig....
Ungefär så här:DrJ sa:Och hur går det med grafiken?
Väldigt svårt att säga. men vi går ju inte direkt mot något lättviktsbygge. Jag skulle tippa att den landar på ca strax ovanför 4kg paret i 187.DrJ sa:Ser ju grymt ut! Har ni någon gissning vad vikten kommer att landa på? Och hur går det med grafiken?
Det är på G, men var tvungen att börja i någon ända!PNyberg sa:Ang vattendroppes grafik så ser jag gärna att hen/hum som går inte är jibber, och använder sina stavar av och till![]()
Br jobbat, Vattendroppe!Vattendroppe sa:Ungefär så här:DrJ sa:Och hur går det med grafiken?
http://i49.tinypic.com/fuo186.png
Vektorgrafik är ingenting jag är superhype på, så det tar lite tid att få till det, men det blir bra och är lättmodifierat i efterhand
EDIT: Umm, ignorera formen ute till höger, är bara en framework jag använde för att få till perspektivet på skidspåren...
Jag kan tänka mig att det är svårt rent tekniskt att göra en sådan insänkning, iom att det som jag tror i alla fall finns en begränsning i hur kraftigt man kan böja stålkanten. Men jag håller med om att det skulle vara väldigt smidigt för hudinfästning. Vi får kolla på det.FF sa:Tycker det ser väldigt bra ut i shapen. Skärningen går något längre bak än jag föreställt mig men det ser ut att bli en trevlig prestandaskida av modernt snitt för framlängesåkning. Ganska breda så blir de för styva och odämpade blir de inte särskilt skonsamma mot kropp på hård snö. Om det inte är krångligt att bygga hade jag gärna sett att den platta biten i tailen har en liten insänkning typ 2mm djup och 3cm bred för att effektivt hindra hudfästet från att glida av. Men det kanske blir för oestetiskt.. Man vill ju förstås se bad ass ut också!
Edit: Skit i vad det kommer väga, detta som byggs är ju tydligt en prestandaskida och då är det ingen poäng att göra avkall på köttabilitet för att spara några gram, IMO.
MnO sa:Jag kan tänka mig att det är svårt rent tekniskt att göra en sådan insänkning, iom att det som jag tror i alla fall finns en begränsning i hur kraftigt man kan böja stålkanten. Men jag håller med om att det skulle vara väldigt smidigt för hudinfästning. Vi får kolla på det.FF sa:Tycker det ser väldigt bra ut i shapen. Skärningen går något längre bak än jag föreställt mig men det ser ut att bli en trevlig prestandaskida av modernt snitt för framlängesåkning. Ganska breda så blir de för styva och odämpade blir de inte särskilt skonsamma mot kropp på hård snö. Om det inte är krångligt att bygga hade jag gärna sett att den platta biten i tailen har en liten insänkning typ 2mm djup och 3cm bred för att effektivt hindra hudfästet från att glida av. Men det kanske blir för oestetiskt.. Man vill ju förstås se bad ass ut också!
Edit: Skit i vad det kommer väga, detta som byggs är ju tydligt en prestandaskida och då är det ingen poäng att göra avkall på köttabilitet för att spara några gram, IMO.
Efter att ha testat skidor producerade av Åre Skidfabrik (Extrem och Hendryx) de senaste säsongerna så är jag nästan säker på att vi inte kommer att hamna i en uttryckligen lätt skida. Den kommer inte heller bli överdrivet tung, men enligt min erfarenhet så har försöken att bygga riktigt lätt hittills inte blivit helt lyckade från fabriken. Deras styrka är istället att de bygger rent överdjävliga skidor i det kraftfulla segmentet, även om de nu inför den här säsongen har visat prov på att de även kan ta kliv mot mer lätthanterliga grejor med bra prestanda. Men riktigt lätt kommer det aldrig att bli. Anledningen till att vi tog upp diskussionen med just Åre Skidfabrik från början är för att vi i gruppen gillar den känsla av kompromisslöshet som vilar över många av fabrikens skapelser. Vårt mål är att kombinera den högprestandakänslan med en lagom grad av lekfullhet. Då skulle jag tro att vi hamnar i en skida som ligger strax över medel i vikt. Lägger vi sedan till en upplättning av tip och tail med hjälp av honeycombinserts (NATO-tip...) i skidans mest kritiska swingweightgrundande yttre delar, plus kanske nåt kolfiberinslag som ersättning för nåt lager glas, så kan vi säkert få ner vikten en hel del utan att ge avkall på prestanda.
När det gäller konstruktionen så litar jag som jag har sagt tidigare väldigt mycket på kunnandet hos framförallt Patrik på skidfabriken. Han kommer att ta fram ett antal varianter i den första prototypomgången så att vi har något att utgå ifrån. Jag har framfört önskemål om att hitta en känsla som jag verkligen gillade i en omärkt vit prototypskida från Extrem förra vintern och vi får se om det går att få fram något sådant. Jag, MarkusO, PNyberg och Jon har också förhoppningar om att få testa de aktuella varianterna av Butchers Hook 115 och 125 under skidtesten i Tandådalen eftersom det vore en bra utgångspunkt för vår diskussion med fabriken.
Viktigt! Bra där. :DPNyberg sa:Jag, MarkusO, PNyberg och Jon har också förhoppningar om att få testa de aktuella varianterna av Butchers Hook 115 och 125 under skidtesten i Tandådalen eftersom det vore en bra utgångspunkt för vår diskussion med fabriken.
Aha! Trevligt! Jag tyckte mig dra till minnes att herr Nyberg inte skulle dit. Då blir det stormöte i projektgruppen!MarkusO sa:Viktigt! Bra där. :DPNyberg sa:Jag, MarkusO, PNyberg och Jon har också förhoppningar om att få testa de aktuella varianterna av Butchers Hook 115 och 125 under skidtesten i Tandådalen eftersom det vore en bra utgångspunkt för vår diskussion med fabriken.
Det går absolut bra! Jag har mailat Johan och frågat om det är möjligt att peta in en freeride-flinga ifall det skulle bli så att det är en grafik som är tillgänglig för de som är medlemmar på freeride.se och kontaktat Haellgren för lite grafikdiskussion. Apropå att bli kontaktad av Calle, du har PM (snart)!MnO sa:Vattendroppe: Kan du ta nästa steg och tänka dig att bli kontaktad av en grafiker/designer som hjälper dig att konkretisera de förslag som finns? Det bästa vore om du och Haellgren kunde snacka ihop er och ta fram ett gemensamt förslag som grafikern sen kan se över för att få det att fungera rent tekniskt. Jag skulle ju tro att det är idé och grundgeometri som är det viktiga, och sen kan antagligen en van grafiker tillsammans med grabbarna på fabriken ta fram en användbar version av det. Om du ger ok så kommer förmodligen Calle från Åre Skidfabrik att kontakta dig för vidare diskussion.
Opinion "Forum Edition" kommer sedan att erbjudas främst till er som har aktiva i den här tråden, eller kanske till Freerides medlemmar om idén att inkludera Freeride-flingan realiseras.
Whoops :P hahaha. Jag måste börja att läsa heeeela inlägget innan jag dyker in med huvudet först. :PMnO sa:Aha! Trevligt! Jag tyckte mig dra till minnes att herr Nyberg inte skulle dit. Då blir det stormöte i projektgruppen!MarkusO sa:Viktigt! Bra där. :DPNyberg sa:Jag, MarkusO, PNyberg och Jon har också förhoppningar om att få testa de aktuella varianterna av Butchers Hook 115 och 125 under skidtesten i Tandådalen eftersom det vore en bra utgångspunkt för vår diskussion med fabriken.
Gott!Vattendroppe sa:Det går absolut bra! Jag har mailat Johan och frågat om det är möjligt att peta in en freeride-flinga ifall det skulle bli så att det är en grafik som är tillgänglig för de som är medlemmar på freeride.se och kontaktat Haellgren för lite grafikdiskussion. Apropå att bli kontaktad av Calle, du har PM (snart)!
Det kan jag absolut se till att göra, jag kan säga att det redan nu har börjat trilla in lite roliga förslag och input från olika håll och så, men jag tänker i så fall hålla dem i ett slutet sällskapMarkusO sa:Gott!
Du behöver inte nödvändigtvis stressa på med grafiken tycker jag. Dumt om man tittat sig trött på den i flera månader fram i vår. Den får ju gärna kännas skapligt ny och fräsch när skidan börjar bli klar sen så att säga.
Att den blir klar är iofs en bra grej, men du och eventuell grafiker får då gärna sitta o tjuvhålla på den ett tag.
Bara posta lite "den är klar och ser riktigt fin ut!" och sånt för att bygga upp mina förväntningar... :D
Coolt ... då skulle jag kunna få "Det är bara att spåra" på ena skidan och "Mountain Man" på andra! Läckert! :-DVattendroppe sa:Ungefär så här:DrJ sa:Och hur går det med grafiken?
Vektorgrafik är ingenting jag är superhype på, så det tar lite tid att få till det, men det blir bra och är lättmodifierat i efterhand
EDIT: Umm, ignorera formen ute till höger, är bara en framework jag använde för att få till perspektivet på skidspåren...
Coolt? Ja. Genomförbart? Mycket tveksamt när det gäller just \"Forum Edition\" pga den tidkrävande hanteringen som det skulle bli med unika grafiker. Däremot är det ju redan idag lösbart via Extrems koncept \"Custom made\".Mountain_Man sa:Coolt ... då skulle jag kunna få \"Det är bara att spåra\" på ena skidan och \"Mountain Man\" på andra! Läckert! :-D
/MM
Mountain_Man sa:Coolt ... då skulle jag kunna få \"Det är bara att spåra\" på ena skidan och \"Mountain Man\" på andra! Läckert! :-D
/MM
Mja, det var mest en konceptidé jag hade och slängde på för att inte glömma bort den. Om det är genomförbart är ju upp till att diskutera med extrem/skidfabriken (vilket jag också kommer göra när jag blir kontaktad av dem). Min tanke var att det ev. är genomförbart just då extrem har custom-made-konceptet att tillgå. Förmodligen skulle det inte bli något fancy utan snarare att man, om man vill, kan få sitt forumnamn ditplitat med en standardfont och en standardstorlek. (Det grafiker-arbetet som skulle behöva göras skulle alltså vara att klicka i en ruta och skriva i ett namn.)MnO sa:Coolt? Ja. Genomförbart? Mycket tveksamt när det gäller just \"Forum Edition\" pga den tidkrävande hanteringen som det skulle bli med unika grafiker. Däremot är det ju redan idag lösbart via Extrems koncept \"Custom made\".
Det är som sagt tekniskt sett inga problem, utan det är en ren tids- och resursfråga. Det beror iofs helt på hur många skidor det rör sig om. Just den versionen kommer ju inte att bli någon stor upplaga, så du kanske har rätt... vi får nog se det som genomförbart ändå om fabriken accepterar det.Vattendroppe sa:Mja, det var mest en konceptidé jag hade och slängde på för att inte glömma bort den. Om det är genomförbart är ju upp till att diskutera med extrem/skidfabriken (vilket jag också kommer göra när jag blir kontaktad av dem). Min tanke var att det ev. är genomförbart just då extrem har custom-made-konceptet att tillgå. Förmodligen skulle det inte bli något fancy utan snarare att man, om man vill, kan få sitt forumnamn ditplitat med en standardfont och en standardstorlek. (Det grafiker-arbetet som skulle behöva göras skulle alltså vara att klicka i en ruta och skriva i ett namn.)
Slump faktiskt, aldrig sett den skidan förut :P Men snygg var den! ^^shonten sa:Gillar motivet på grafiken...men varje gång jag ser det tänker jag på gamla Goodha 114, slump eller inspiration?
Vilken av Grafikerna? min eller Vattendroppes?shonten sa:Gillar motivet på grafiken...men varje gång jag ser det tänker jag på gamla Goodha 114, slump eller inspiration?
Jag kan helt klart förstå varför med bergssilouetten och det där, men idén är ändå helt annorlunda, eftersom just spårandet inte finns på den. Konstigt sammanträffande dock, eftersom just en av centralfigurerna i det här projektet, Carl Geijer var ägaren bakom Goodha Skis när det begav sig.shonten sa:Gillar motivet på grafiken...men varje gång jag ser det tänker jag på gamla Goodha 114, slump eller inspiration?
MnO sa:Jag kan helt klart förstå varför med bergssilouetten och det där, men idén är ändå helt annorlunda, eftersom just spårandet inte finns på den. Konstigt sammanträffande dock, eftersom just en av centralfigurerna i det här projektet, Carl Geijer var ägaren bakom Goodha Skis när det begav sig.shonten sa:Gillar motivet på grafiken...men varje gång jag ser det tänker jag på gamla Goodha 114, slump eller inspiration?
Du glömde fort och avancerat....Mountain_Man sa:kan ju vara lite extra förstärkt för aggresiva åkare! ;-)