MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
ABadHabit sa:
Hur går det med prototyperna? Har konstruktörerna tagit lite (välbehövlig) semester mellan jul och nyår eller pågår det arbete för fullt i det tysta? Jag är bara så sjukt nyfiken på input från de första teståkarna.

Den här skidan hoppas och tror jag kommer bli helt perfekt för mig (och de flesta andra freerideåkarna) hoppas den kommer att plöja uppkörd skräpsnö bara, som tyvärr är väldigt vanligt där jag brukar hamna :/

Jag vill såklart även passa på att önska alla forumrävar gott slut och gott nytt år. Må snön vräka ner på nätterna och solen skina på er varje dag.
Prototypframtagningen sker under fabrikens normala driftstimmar, så arbetet med själva produktionen har till stor del legat nere under helgerna. Vi hade ett sammanfattande möte strax innan jul där gruppen fastställde shape och rocker för de första prototyperna. Aluminumformarna för dessa är under produktion just nu och vi väntar på leverans av ett pressblock med värmekanaler för tiprockern. När dessa båda komponenter är på plats krävs bara tillgänglig tid i fabriken för att det ska börja pressas protos. Vi hoppas att den första omgången ska vara klar i andra halvan av januari. Det jobbas med andra ord på i det tysta... Rapporter kommer när det händer något.

Gott nytt år du med!

Och om man fortfarande får önska:

143 - 110 - 132
Inga skumma indragningar, utan rund och skön spets och tail.
Kanske 185 lång med kort låg tip och en lite twintip bak
Ger sidoskärningsadie runt 26m
Platt på mitten och sedan en försiktig rocker fram bak, med rockerkurva anpassad till att progressivt låta mer sidokant komma i spel när skidan kantas.

Rätt styv och biffig. Tunn profil, trä, glas + dubbel metall över och under. Inget gummi, låt dämpet komma från mixen trä/metall/glas.

Något styvare bak än fram, eller rättare sagt, de styvare mittdelen sträcker sig längre bak än fram.

När blir den klar?

HWC HitMe
Mannen, Myten, Matematikern

Fan att jag missade attt vara med och tycka och tänka :) Men det verkar bli ett finfint resultat! BRA INITIATIV OCH BRA ENGAGEMANG!! <3

Tänkte bidra med lite design iaf.
Vore skoj om Johan och CO på freeride.se kunde hjälpa till med en röstningsomgång av olika inlämnade förslag? Vad säger ni om det?

Fastnade för norrskensideen.
Skissa på lite "logotyp" också..
Må det väl smaka.

kebacken sa:
Fan att jag missade attt vara med och tycka och tänka :) Men det verkar bli ett finfint resultat! BRA INITIATIV OCH BRA ENGAGEMANG!! <3

Vore skoj om Johan och CO på freeride.se kunde hjälpa till med en röstningsomgång av olika inlämnade förslag? Vad säger ni om det?

Må det väl smaka.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/4bc0826a4388d01946a56937e5f8cfe8.jpg[/url]
Snyggt! Alternativ X, bästa design hittils i tråden tycker jag.

gzon68 sa:
kebacken sa:

Må det väl smaka.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/4bc0826a4388d01946a56937e5f8cfe8.jpg[/url]
Snyggt! Alternativ X, bästa design hittils i tråden tycker jag.
+1 på X. De övriga påminner tyvärr lite för mycket om Storm Skis, vilka verkligen inte är snygga i min mening.

Gillade nog Vattendroppes grafik bäst ändå, men det mörka berget mot det gröna norrskenet ser bra ut.

Håller med om alt. X och vattendroppes design i en nice mix. :cool:
Någon har skrivit det tidigare men det skulle även vara fränt om ni kunde fixa
en QR-kod som länkar till den här tråden!

som sagt. varför inte bara upprätta en sida där man kan ladda upp föslag, ett sista inlämningsdatum, rösta innan sista röstningsdatum. vinnande bidrag diskuteras med fabrikens designer?

SirTeoM sa:
Håller med om alt. X och vattendroppes design i en nice mix. :cool:
Någon har skrivit det tidigare men det skulle även vara fränt om ni kunde fixa
en QR-kod som länkar till den här tråden!
+1. rolig detalj!!

Har med stort intresse följt denna tråd till och från. Ska bli väldigt intressant att följa den ända fram till den färdiga produkten.
Men vad jag har läst så har det inte diskuterats något om viktfördelningar/nedskärningar i skidan?
Som t.ex har jag en förkärlek till skidor med honeycomb tip och tail. Känns som att skidan blir mer lättmanövrerad och lekfullare då, slides och butters framförallt.
Samt aluminium förstärkningar under foten kanske som på t.ex Automatic?
Man kan väll även kanske ta bort stålkanten i tip och tail som på R2 för att vinna lite vikt på de delarna samt att de inte hugger i om man vill göra en butter eller dylikt, om skidan blir mer fladdrig då låter jag vara osagt.

Ashtraymofucku sa:
Har med stort intresse följt denna tråd till och från. Ska bli väldigt intressant att följa den ända fram till den färdiga produkten.
Men vad jag har läst så har det inte diskuterats något om viktfördelningar/nedskärningar i skidan?
Som t.ex har jag en förkärlek till skidor med honeycomb tip och tail. Känns som att skidan blir mer lättmanövrerad och lekfullare då, slides och butters framförallt.
Samt aluminium förstärkningar under foten kanske som på t.ex Automatic?
Man kan väll även kanske ta bort stålkanten i tip och tail som på R2 för att vinna lite vikt på de delarna samt att de inte hugger i om man vill göra en butter eller dylikt, om skidan blir mer fladdrig då låter jag vara osagt.
Jag tror inte att extrem kommer pynta i en massa ny teknik som de inte använder vid det här laget. För så vitt jag vet så använder de sig inte av Honycomb eller ngt annat du nämde. Något jag själv inte förstår är denna hype om borttagna stålkanter. Hur mycket kan den biten stålkant väga egentligen? Samt att tycker man att det hugger när man ska buttra omkring så är det väl bara att runda kanten själv? Åker själv på r2 122 och det är en fin skida, hade nog varit lika fin med full stålkant.

Inte läst tråden på ett tag men vad jag förstått så är det en direktionell skida med en lekig touche, eller har jag fel? Är det på det viset så kmr iaf jag köpa den ;)

Nu har ju både lättade delar och minskad stålkant varit uppe för diskussion i träden. Som jag minns det så är tanken att använda lättare material i tip och tail men att låta stålkanten löpa hela vägen

Sant. Vi kommer att testa ett Honeycomb-material i tip och tail. Kodnamn "NATO" efter ett inlägg av Geijer.
Rena förstärkningar är nog inte aktuellt. Metall kommer att användas för att få fram egenskaper, inte direkt hållbarhet.

Extrem (og mange andre) har laget ski med honeycomb i årevis. Husker et par fischer "längdskidor" i alu honeycomb fra tidlig 80-tall...

Det er ikke alltid salomon er så revolusjonerende som de liker å reklamere med, for å si det sånn. (Ref. solly r2)

Cbez sa:
Jag har följt den här tråden ett tag nu och tyckte att det kunde vara värt att göra ett försök till design!

LawndartGustav sa:
DrJ sa:
Gillade nog Vattendroppes grafik bäst ändå, men det mörka berget mot det gröna norrskenet ser bra ut.
+1 men en mix av X med norrskenet och Vattendroppes idé?? =)
Liten mix med personlig touch

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/b020d04e54f9a234707d9a73b2f11e25.jpg[/url]
Wow! Lite mörkare ton á la natt...ish och vi har en vinnare! :D

SiSt sa:
Extrem (og mange andre) har laget ski med honeycomb i årevis. Husker et par fischer "längdskidor" i alu honeycomb fra tidlig 80-tall...

Det er ikke alltid salomon er så revolusjonerende som de liker å reklamere med, for å si det sånn. (Ref. solly r2)
Må så vara, men det här är ett nytt material som inte testats tidigare i den aktuella fabriken.

MarkusO sa:
SiSt sa:

Må så vara, men det här är ett nytt material som inte testats tidigare i den aktuella fabriken.
Ok. Men det har vært en del HC i Åsnes sine ski. Det korrekte hadde nok vært å skrive Åre Skidfabrik, ikke Extrem...

kebacken sa:

Må det väl smaka.

Alternativ X är enligt mig en klar vinnare. Dock är jag helt säker på att skidorna blir galet mycket snyggare utan logotyp i nose och tail! Stilrent och lite mer low flare.

I dagarna kom äntligen pressblocket för Opinions tiprocker från mekaniska verkstaden i Järpen, och det ser riktigt bra ut!

Pressblockets rocker är identisk med den senast postade CAD-ritningen om man lägger aluminiumformarna ca 5 cm från pressblockets slut. Det lite brantare avslutet på pressblocket är till för att i prototypstadiet kunna laborera med en brantare vinkel på de sista cm på rockerns avslut. Detta gör man genom att justera aluminiumformarna framåt eller bakåt i pressen.

Nästa steg i utvecklingen är fräsningen av själva aluminiumformarna som skidorna ska byggas i. Detta gör vi i vår egen CNC-maskin och Patrik hoppas få tid att börja med detta under nästa vecka.

Håller er uppdaterade.

/ Calle på Åre Skidfabrik

Jag har en fråga rörande hur det är tänkte att skidans karaktär ska vara! Jag kör just nu på k2 sideseth, en skida jag trivs bra med (bortsett från att den väger som ett smärre godståg, men åkmässigt är den fantastisk). Jag har också en kompis här som har ett par atomic automatic som jag har fått testa. Auton trivdes jag inte i närheten av lika bra på.

Den förmodligen absolut mest markanta skillnaden mellan dessa två skidor, i alla fall som jag känt av, är att sidesethen är vad jag skulle vilja kalla en "understyrd" eller "stabil" skida. Det vill säga, om jag inte gör någonting går den (mer eller mindre) rakt fram och vill man svänga den mer måste den med mer bestämdhet tryckas ut i sväng. Det är också en väldigt förutsägbar skida.

Auton, å andra sidan, upplever jag som något av en motsats. Jag skulle vilja kalla det en "överstyrd" eller "labil" skida. Om jag inte ger någon input till den här skidan känns den väldigt fladdrig och oförutsägbar. Det känns som att den hela tiden aktivt söker efter skär och sväng. Att ligga på större svängar i lite större miljöer är relativt utmanande, eftersom man måste pressa skidan och hela tiden hindra den från att styra upp i en kort och väldigt hastig sväng istället.

Var nånstans kommer Opinion landa vad gäller den egenskapen?

ABadHabit sa:
Såg en bild på Opinion i ryktetråden 13/14

här:

http://www.skieur.com/actu-matos-apercu-nouveautes-skis-2014

Hoppas verkligen inte att det där är den slutgiltiga grafiken, för den var allt annat än snygg.
Det verkar även lite märkligt om radien blir densamma, oavsett längd på skidorna också.
P1410462__fit_356x200.jpg

Jag tycker att den var asfrän. Behåll!

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Jag har en fråga rörande hur det är tänkte att skidans karaktär ska vara! Jag kör just nu på k2 sideseth, en skida jag trivs bra med (bortsett från att den väger som ett smärre godståg, men åkmässigt är den fantastisk). Jag har också en kompis här som har ett par atomic automatic som jag har fått testa. Auton trivdes jag inte i närheten av lika bra på.

Den förmodligen absolut mest markanta skillnaden mellan dessa två skidor, i alla fall som jag känt av, är att sidesethen är vad jag skulle vilja kalla en "understyrd" eller "stabil" skida. Det vill säga, om jag inte gör någonting går den (mer eller mindre) rakt fram och vill man svänga den mer måste den med mer bestämdhet tryckas ut i sväng. Det är också en väldigt förutsägbar skida.

Auton, å andra sidan, upplever jag som något av en motsats. Jag skulle vilja kalla det en "överstyrd" eller "labil" skida. Om jag inte ger någon input till den här skidan känns den väldigt fladdrig och oförutsägbar. Det känns som att den hela tiden aktivt söker efter skär och sväng. Att ligga på större svängar i lite större miljöer är relativt utmanande, eftersom man måste pressa skidan och hela tiden hindra den från att styra upp i en kort och väldigt hastig sväng istället.

Var nånstans kommer Opinion landa vad gäller den egenskapen?
Målet är att skidan ska vara fullt ut trygg och avvaktande i grundposition/passiv åkning, men samtidigt ska den vara rapp och alert när den aktiveras. Iom att vi har en lång harmonisk rocker som gradvis engagerar kantlängd vid ökande kantvinkel hoppas vi uppnå en skida som är lugn på plana skidor och i högre fart, men som också reagerar direkt på input när den väl kommer. Balansen i kärnan och shapen kommer att läggas vid -4 (från TC), och shapen har också justerats i relation till detta med aningen mindre taper än i den senaste cadritningen. Vi har också sänkt slutböjen på tailen och istället höjt grundrockern en aning där. Det parametrarna kommer att ge en skida som är något mindre reaktiv och flytig i låg fart, men å andra sidan ger det mer stabilitet och trygghet i högre fart. Eftersom vi lyfter tailen en aning i planingsposition i högre fart kommer skidan inte att sjunka i tailen som en mer traditionell fart, utan den tillåts istället att få en något högre planings/komforttröskel i fartregistret. Vi har sedan den första versionen därmed gått mer mot fartstabilitet och avvaktande istället för reaktivitet och svar i den lägre änden av fartspektrat.

Med detta menar jag dock inte att vi ska ta bort all lekfullhet, utan det är fortfarande tänkt att Opinion ska bli en rolig skida som också ska bli lättåkt nog för att passa tex mig som inte åker speciellt stort och hårt i jämförelse med några av storfräsarna på den här sidan. Mitt eget personliga mål är att bygga en skida som gör att jag åker bättre än med något annat och jag kommer att leta efter en konstruktion som ska innefatta en inspirerande själ som uppmanar mig att vara kreativ på berget och leta efter utmaningar. Det innebär en skida som för mig är i överkant av min nuvarande förmåga, men som ändå ligger inom räckhåll för att utnyttjas maximalt.

Snökontakten kommer förmodligen att innehålla ett par snäpp mer närvaro än vad Sideseth har, även om de andra i gruppen kan ha andra åsikter. Vad vi däremot definitivt siktar på är att ta bort mer lågfrekventa vibrationer och kontrollbegränsande underlagsreaktioner, dvs den ska hantera slag och ojämnheter bra, utan att vi tar bort för mycket av känslan mot och i snön. Jag har ett par prototyper av Project 100 med lite mindre gummi i än produktionsskidan som står som mall för snökontakt och känsla för mig. Den skidan får pisk av produktions-100:an i pisten, men ger en närkontakt i mjuksnö som jag verkligen gillar. Den är helt fenomenal på att eleminera småslag, trots en fantastiskt trevlig underlagskommunikation.

Fabriken är för övrigt i full gång med att bygga de första 4 prototyperna där vi i samråd med konstruktören Patrik har bestämt oss för att göra ett helt blind första konstruktionstest. Placeboeffekten av att veta att en skida innehåller olika kombinationer av metall, olika träslag, gummi, NATO-tips osv ska inte underskattas. Vi kommer därmed att testa 4 för oss i princip i nuläget okända grundkonstruktioner och flexmönster som vi därefter ska ha som utgångspunkt för vidare diskussion. Eftersom Opinions rocker och shape är helt annorlunda mot vad Åre Skidfabrik har byggt tidigare behöver vi det första steget för att skaffa oss ett referensmaterial.

Vi hoppas att ha bilder på de första åkbara exemplaren Opinion inom en vecka, men inga löften utges... Det är hårt tryck på fabriken fortfarande.

ABadHabit sa:
Såg en bild på Opinion i ryktetråden 13/14

här:

http://www.skieur.com/actu-matos-apercu-nouveautes-skis-2014

Hoppas verkligen inte att det där är den slutgiltiga grafiken, för den var allt annat än snygg.
Det verkar även lite märkligt om radien blir densamma, oavsett längd på skidorna också.
Därja! Det har inte ens jag sett innan.

Idén är ju att skidan ska finnas i två olika grafikversioner. En huvudgrafik för "katalogskidan" som tas fram i samarbete med konstnären Tim Kinali och en forumversion som tas fram av forumet under ledning av Vattendroppe. Det är inte bestämt än, men troligtvis kommer forumversionen främst att erbjudas de som har bidragit i tråden, eller till Freerides medlemmar eller liknande, medans kataloggrafiken blir den som marknadsförs i butiker och i Europa. Inget är klart där än, eftersom det är först till nästa säsong det blir aktuellt. Jag skulle tro att Extrem gör allt för att få fram något visningsbart till Ispo i nästa vecka dock. Det är säkerligen värdefullt att vara med där och visa projektet om det är lösbart. Kryss-Jon kommer i alla fall att vara där och är därmed representant för oss i gruppen när han smyger runt och klämmer skidor.

Eftersom grafiken kan ändras in i det sista och serietillverkningen är långt bort är det än så länge ett lågprioriterat område. Just nu fokuserar vi fullt ut på prototypproduktion och därefter testande och utveckling av konstruktion, shape, rocker, flexkurvor och liknande. Grafiken kommer att spikas under senvintern tidigast.

Grafiken som syns på bilden är med största sannolikhet antingen exakt den, eller mycket nära den som kommer att finnas på katalogskidan. Personligen gillar jag den, så jag klagar verkligen inte. Cartoon-realism-mixen och bergstemat funkar helt klart för mig. Och sen en variant från forumet med lite grönt norrsken och jag är mer än nöjd :)

MnO sa:
Jag skulle tro att Extrem gör allt för att få fram något visningsbart till Ispo i nästa vecka dock. Det är säkerligen värdefullt att vara med där och visa projektet om det är lösbart. Kryss-Jon kommer i alla fall att vara där och är därmed representant för oss i gruppen när han smyger runt och klämmer skidor.
De skall väl inte ens ställa ut på ISPO om jag har fattat rätt? Så då spelar det väl ingen roll?

För övrigt ser man också PT84 på bilden om man tittar efter lite. Den testade jag i prototypversion i helgen. Utan vidare utläggning kan jag säga att det är en sjuhelvetes pistskida som Extrem har på gång. Den kombinerar direktheten i PT-serien med trygghet från Project 100 och 110 och petar in lite 917-karaktär på toppen. En titanaldoftande raceton i botten inger respekt redan när man kliver i bindningen. Och vilken balans! Vilken underbar balans. När jag testar sådana skidor är jag sjukt nöjd över att Åre Skidfabrik ska bygga Opinion... det blir bra det här...

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
MnO sa:
Jag skulle tro att Extrem gör allt för att få fram något visningsbart till Ispo i nästa vecka dock. Det är säkerligen värdefullt att vara med där och visa projektet om det är lösbart. Kryss-Jon kommer i alla fall att vara där och är därmed representant för oss i gruppen när han smyger runt och klämmer skidor.
De skall väl inte ens ställa ut på ISPO om jag har fattat rätt? Så då spelar det väl ingen roll?
Så insatt är jag inte, men det kan säkert stämma. Du brukar ju ha koll på sådant. Men efter vad jag har hört ska i alla fall någon eller några representanter från fabriken dit. Jon ska väl mer i vanlig ordning försöka se ut som en insider och snika sig in av rent prylbögeriintresse.

Ja Åre skidfabrik skall ner men inte ha någon monter sa Calle till mig ;)

Jon är en bra kille.. Jag skall kola mest innan öppning ;)

Snödjup

Tillbaka
Topp