Vattendroppe sa:
Jag har en fråga rörande hur det är tänkte att skidans karaktär ska vara! Jag kör just nu på k2 sideseth, en skida jag trivs bra med (bortsett från att den väger som ett smärre godståg, men åkmässigt är den fantastisk). Jag har också en kompis här som har ett par atomic automatic som jag har fått testa. Auton trivdes jag inte i närheten av lika bra på.
Den förmodligen absolut mest markanta skillnaden mellan dessa två skidor, i alla fall som jag känt av, är att sidesethen är vad jag skulle vilja kalla en "understyrd" eller "stabil" skida. Det vill säga, om jag inte gör någonting går den (mer eller mindre) rakt fram och vill man svänga den mer måste den med mer bestämdhet tryckas ut i sväng. Det är också en väldigt förutsägbar skida.
Auton, å andra sidan, upplever jag som något av en motsats. Jag skulle vilja kalla det en "överstyrd" eller "labil" skida. Om jag inte ger någon input till den här skidan känns den väldigt fladdrig och oförutsägbar. Det känns som att den hela tiden aktivt söker efter skär och sväng. Att ligga på större svängar i lite större miljöer är relativt utmanande, eftersom man måste pressa skidan och hela tiden hindra den från att styra upp i en kort och väldigt hastig sväng istället.
Var nånstans kommer Opinion landa vad gäller den egenskapen?
Målet är att skidan ska vara fullt ut trygg och avvaktande i grundposition/passiv åkning, men samtidigt ska den vara rapp och alert när den aktiveras. Iom att vi har en lång harmonisk rocker som gradvis engagerar kantlängd vid ökande kantvinkel hoppas vi uppnå en skida som är lugn på plana skidor och i högre fart, men som också reagerar direkt på input när den väl kommer. Balansen i kärnan och shapen kommer att läggas vid -4 (från TC), och shapen har också justerats i relation till detta med aningen mindre taper än i den senaste cadritningen. Vi har också sänkt slutböjen på tailen och istället höjt grundrockern en aning där. Det parametrarna kommer att ge en skida som är något mindre reaktiv och flytig i låg fart, men å andra sidan ger det mer stabilitet och trygghet i högre fart. Eftersom vi lyfter tailen en aning i planingsposition i högre fart kommer skidan inte att sjunka i tailen som en mer traditionell fart, utan den tillåts istället att få en något högre planings/komforttröskel i fartregistret. Vi har sedan den första versionen därmed gått mer mot fartstabilitet och avvaktande istället för reaktivitet och svar i den lägre änden av fartspektrat.
Med detta menar jag dock inte att vi ska ta bort all lekfullhet, utan det är fortfarande tänkt att Opinion ska bli en rolig skida som också ska bli lättåkt nog för att passa tex mig som inte åker speciellt stort och hårt i jämförelse med några av storfräsarna på den här sidan. Mitt eget personliga mål är att bygga en skida som gör att jag åker bättre än med något annat och jag kommer att leta efter en konstruktion som ska innefatta en inspirerande själ som uppmanar mig att vara kreativ på berget och leta efter utmaningar. Det innebär en skida som för mig är i överkant av min nuvarande förmåga, men som ändå ligger inom räckhåll för att utnyttjas maximalt.
Snökontakten kommer förmodligen att innehålla ett par snäpp mer närvaro än vad Sideseth har, även om de andra i gruppen kan ha andra åsikter. Vad vi däremot definitivt siktar på är att ta bort mer lågfrekventa vibrationer och kontrollbegränsande underlagsreaktioner, dvs den ska hantera slag och ojämnheter bra, utan att vi tar bort för mycket av känslan mot och i snön. Jag har ett par prototyper av Project 100 med lite mindre gummi i än produktionsskidan som står som mall för snökontakt och känsla för mig. Den skidan får pisk av produktions-100:an i pisten, men ger en närkontakt i mjuksnö som jag verkligen gillar. Den är helt fenomenal på att eleminera småslag, trots en fantastiskt trevlig underlagskommunikation.
Fabriken är för övrigt i full gång med att bygga de första 4 prototyperna där vi i samråd med konstruktören Patrik har bestämt oss för att göra ett helt blind första konstruktionstest. Placeboeffekten av att veta att en skida innehåller olika kombinationer av metall, olika träslag, gummi, NATO-tips osv ska inte underskattas. Vi kommer därmed att testa 4 för oss i princip i nuläget okända grundkonstruktioner och flexmönster som vi därefter ska ha som utgångspunkt för vidare diskussion. Eftersom Opinions rocker och shape är helt annorlunda mot vad Åre Skidfabrik har byggt tidigare behöver vi det första steget för att skaffa oss ett referensmaterial.
Vi hoppas att ha bilder på de första åkbara exemplaren Opinion inom en vecka, men inga löften utges... Det är hårt tryck på fabriken fortfarande.