MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Mountain_Man

Aktiv medlem
xJONx sa:
Jag kan också meddela att Hasse har tagit sin roll som testare på allvar och kraschtestat dem noggrant ;)
Det verkar inte finnas några som helst problem med byggkvaliteten.
Tryggt att höra, inte alla tillverkare som har tillgång till den kompetensen ... körtest, kraschtest ... inget behov av gubbtest? Glöm inte att de köpstarkaste återfinns i kategorin + 50 ! ;)

/MM

GALSAC

Ny medlem
Mountain_Man sa:
xJONx sa:
Jag kan också meddela att Hasse har tagit sin roll som testare på allvar och kraschtestat dem noggrant ;)
Det verkar inte finnas några som helst problem med byggkvaliteten.
Tryggt att höra, inte alla tillverkare som har tillgång till den kompetensen ... körtest, kraschtest ... inget behov av gubbtest? Glöm inte att de köpstarkaste återfinns i kategorin + 50 ! ;)

/MM
40+ om jag får be ;)

Z

Jon

Medlem
Vad roligt att läsa att arbetet kommit så långt som till de första testerna. Det är fortsatt mycket spännande det här. Och 193 låter bra tycker jag.

MarkusO

Aktiv medlem
Sveda_och_verk sa:
Det blir nog ändå lite av ett övre gränsvärde för den längre längden va? Jag tror få vill ha så pass lång ändå. 193-194 borde vara mer populistiskt som längsta.

PNyberg

Aktiv medlem
MarkusO sa:
Sveda_och_verk sa:
Det blir nog ändå lite av ett övre gränsvärde för den längre längden va? Jag tror få vill ha så pass lång ändå. 193-194 borde vara mer populistiskt som längsta.
194cm isf. Annars blir det för lite skillnad mellan längderna imho. Tycker även att karaktären bör ändras rejält till 194an...kanske behålla måtten för en längre radie? Iaf så bör den vara en helt ny skapelse...inte som 19x varianterna av R2 och Automatic...vad tänkte dem där egentligen :P

arild_ak

Ny medlem
PNyberg sa:
MarkusO sa:
Sveda_och_verk sa:
194cm isf. Annars blir det för lite skillnad mellan längderna imho. Tycker även att karaktären bör ändras rejält till 194an...kanske behålla måtten för en längre radie? Iaf så bör den vara en helt ny skapelse...inte som 19x varianterna av R2 och Automatic...vad tänkte dem där egentligen :P
Istemmes! Du får ikke en mer stabil ski ved å beholde sidecutradius over tre lengder, da kunne extrem faktisk gjort en extremt (haha) enkel løsning og tilbudt en lengde i tre forskjellige flexprofiler, for å trekke det helt ut. Vi som vil ha lengre ski enn gjsnittet gjør det fordi vi ønsker mer stabilitet i fart ved lengre kontaktflate, mindre sidecut og mer flyt. Om 194utgaven får en radie på 27-28m, ville den vel fortsatt vært salgbar?

Sveda

Medlem
Ska vi komma överrens om 195 l.o.a,? dvs kanske 193cm med k2-mått mätt =)
När ni snackar radie, vad är målradien? 27?

PNyberg

Aktiv medlem
Sveda_och_verk sa:
Jag tycker att 27-28 är perfa, men har aningar om att det kommer bli lite lägre än så.

waxoff

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
PNyberg sa:
Sveda_och_verk sa:
Jag tycker att 27-28 är perfa, men har aningar om att det kommer bli lite lägre än så.
Jag tycker kortare är bättre bara för att inte tycka som PNyberg ;)
Vaddå demokrati? Majoriteten har inte alltid rätt! :D

Skämt åsido, jag tycker det är rimligt att hålla radien <27m bara för att ge den en gnutta mer liv i pisten utan att behöva köra för all vad tygen håller...

Som det konstaterats tidigare ska väl Opinion försöka fånga någon form av median eller genomsnitt snarare än särintressen. De som söker skidor med karaktären av renodlade chargers, eller, "skit i skärning det märks inte i puder", har väl andra källor att finna sitt elixir i? På samma vis som de som vill ha en alltigenom lättsvängd, hypersmearande konstruktion vackert kan gå till butiken och plocka upp ett par ess-sjuor. Eller är det jag som är ute och cyklar?

xJONx

Ny medlem
Från gårdagens testning:

De fyra prototyperna redo att droppa in!

Kort recension kommer snart.

xJONx

Ny medlem
Här kommer en rapport från de två första testdagarna av Opinion. Precis som tidigare nämnts har vi testat fyra olika prototyper med fyra olika konstruktioner som har varit helt hemliga för testgruppen. Patrik på Åre Skidfabrik har tagit fram fyra förslag på utgångspunkter när det gäller ingående material och resultatet är vad vi har kallat "The Secret Four". De fyra skidorna är byggda i olika kombinationer av glasfiber, kolfiber, titanal, NATO-Honeycomb och gummi med bas i en träkärna som också har gjorts i ett antal olika varianter. Den exakta komponeringen av de ingående materialen kände enbart Patrik till före testet. Skidorna är helt fria från grafik och är helt vita med enbart ett nummer på varje. Tanken är såklart att det är skidornas egenskaper som ska ligga till bas för utlåtanden och inte förväntningar eller gamla "fördomar" och olika materials egenskaper.

Målet med de inledande testerna är att dels att verifiera att shapen och rockerkurvan i stort är rätt och dels att få en indikation på vilken typ av konstruktion som är lämplig att jobba vidare med.

Det första testet har utförts i St Anton i Österrike. Testförhållandena var enligt följande:

Dag 1
Under natten hade det kommit runt 20-30cm lite tung, men ändå morgonkall nysnö. Det var mestadels uppkört puder med olika grader av vindpåverkan på snön, från ingenting till kartong i vissa partier. Efter en morgon med minusgrader över hela berget blev det gradvis varmare under dagen. Under sen eftermiddag var det några plusgrader och det gick över till kramsnö i nedre delen av åken och i de lägre delarna av pisterna.

Åkningen skedde mestadels i relativt brant terräng på öppna sidor eller i breda rännor som oftast avslutades med ca 100 fallhöjdsmeter blåröd pist ner mot liftarna.

Dag 2
Det föll ytterligare runt 15-20cm nysnö under natten, vilket inte riktigt räckte för att dölja gårdagens spår. Både den nya och den tidigare snön var vindpåverkad högt upp på sluttningar i sydliga och ostliga riktningar. I nordlig riktning och/eller på lite lägre höjd hade inte vinden kommit åt och vi bjöds på riktigt fint puder. Åkningen bedrevs dels över öppna fält med lite lagom brännarlutning och dels i skogen, där lutningen varierade från relativt beskedlig till riktigt brant och trixigt. På slutet av dagen kördes också några rena piståk.

Omdöme rörande "The Secret Four"
Pist
Trots ganska stor spridning i konstruktion mellan prototyperna var det vissa saker som var gemensamt för alla. I pisten visade alla upp en väldigt fin spårvilja. De var trygga på kant hade inga tendenser till att drifta i skäret. Mycket glädjande var att den indragna skärningen inte föreföll orsaka något fladdrande i nosen trots det för dagen ganska ojämna pistunderlaget. Skidan kändes inte heller tydligt kort på skär som five-point skidor kan göra, utan det lätta indraget gjorde mer att den kändes livfull. Den elliptiska rockerkurvan samverkade kanon med den låga spetsen och gjorde att svänginitiering blev lätt och mjuk, men ändå tydlig. En av prototyperna hade framförallt på eftermiddagen dag 1 en tendens att bli orolig så fort den inte åktes på skär, speciellt i den greppiga kramsnön i den nedre delen av pisterna. I sladdsväng och vid åkning rakt fram var det exemplaret för fladdrigt. Den blev därför bortsorterad. Och så var de bara 3 prototyper kvar...

Offpist
Den mjuka låga rockerkurvan fram gör att skidan plöjer fantastiskt bra genom uppkörd snö. Den låga stigningsvinkeln gör att skidorna strävar lugnt upp mot ytan när de kommit under utan att kännas det minsta nervösa. Den relativt nätta nosen tillsammans med rockerkurvan gjorde också att skidan var extremt lätt att få runt på trånga ytor och i skogen. Det var samtliga testare överens om. En av prototyperna kändes dock lite väl stum och dov i känslan och hade en tendens till att bli krävande i den uppkörda blötsnön och kramsnö-puckelpisten i slutet av åken. Ytterligare en skida sorterades därmed bort. Och så var de bara 2 prototyper kvar...

Slutsats Test 1 och fortsättning

Två av prototyperna är vi så pass nöjda med att de båda kommer ligga till grund för nästa omgång prototypskidor. Även i de två paren som blev bortsorterade nu fanns det kvaliteter som man kan ta tillvara på. Även om de fyra initala testparen kommer att fortsätta testas av andra åkare kommer grabbarna i fabriken redan nu att sätta sig ner vid ritbordet och jobba vidare för att implementera lärdomarna från testet i nästa serie prototyper. Erfarenheterna används för att välja material, kärnprofil och rockerkurva till nästa omgång skidor, så att skidan kan förfinas ytterliggare. Det område som vi framförallt kommer fokusera på i förändringarna är följsamheten i stora svepande svängar och hög fart i puder. Det kommer bli en del justeringar av rockerprofilen och kärnprofilen framförallt i bakänden för att få en lite annan karaktär på tailen. Samtidigt kommer fler konstruktioner att testas, dock nu i ett lite smalare urval baserat på våra erfarenheter från de här första testerna.

Jag är redan spänd på att få teståka nästa generation Opinion-prototyper! Det här var en mycket lovande start och jag är övertygad om att nästa serie kommer att bli ännu bättre.

För att citera en gammal Freeradicalsfilm: "Vi har inte sett slutet på det här än!"

Jon

PhatFred

Aktiv medlem
Härligt att det går framåt med projektet. Som om jag tvekade... :)

Det vore kul att så småningom läsa lite om vad de olika paren hade för innehåll. Om Patrik berättar om dem och teståkarna säger vilka skidor som upplevdes si eller så, så kan vi lekmän kanske i liten utsträckning lära oss nåt om hur olika innehåll ger olika egenskaper. Ren nördighet och, som sagt, kunskap i liten utsträckning - många parametrar bidrar ju till en helhet.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Kul! Låter som den mest dämpade och minst dämpade sorterats bort! Om jag får spekulera, skidan utan titanal och skidan med två lager titanal och gummi ... spännande! :)

/MM

xJONx

Ny medlem
Kul! Låter som den mest dämpade och minst dämpade sorterats bort! Om jag får spekulera, skidan utan titanal och skidan med två lager titanal och gummi ... spännande! :)
Bra gissningar! Lite mer skillnad än så var det i konstruktionen, men i stora drag kan man säga att den mest dämpade och den minst dämpade försvann.

xJONx

Ny medlem
Här kommer en liten edit från testdagarna också:

MnO kan säkert komma med någon form av videoanalys ;)

MarkusO

Aktiv medlem
Bra jobb nu Jon.
Spetsen ser faktiskt fantastiskt bra ut. Precis den där nätta och följsamma känslan rent geometriskt som jag vill ha. I kombination med vad du säger om den känns det väldigt rätt.

Corin

Aktiv medlem
Verkar ju ha varit hyfsade testförhållanden! Var anmäler man sig?

Ser riktigt bra ut! Bra åkning också. Vore kul att se litte slashes, butters osv.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
GOS sa:

Ser riktigt bra ut! Bra åkning också. Vore kul att se litte slashes, butters osv.
Bra förhållande för pudertestning på onsdagen. Och bra förhållande för kraschtestning på tisdagen.

Kan garantera att de håller för de flesta förekommande krasch möjligheter, i träd, i pist, i djupsnö, i övergångar mellan snöförhållanden så höll kvalitén på skidorna kanon!!!

Corin

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
GOS sa:

Bra förhållande för pudertestning på onsdagen. Och bra förhållande för kraschtestning på tisdagen.

Kan garantera att de håller för de flesta förekommande krasch möjligheter, i träd, i pist, i djupsnö, i övergångar mellan snöförhållanden så höll kvalitén på skidorna kanon!!!
Perfekt!

GALSAC

Ny medlem
Mountain_Man sa:
@GALSAC
Vänta tills du passerat 50 så får du se ... :D

/MM
Det dröjer så länge tills dess att jag passerar 50 och då är vi redan innr på proj opinion 11 ;)

För övrigt verkar det som att ni prickar rätt i mina önskemål, beträffande egenskaper. Vilken längd körde ni på.

Z

Senast ändrad:

Stefans

Medlem
Följer den här tråden med stort intresse sen starten, men det här blir mitt första inlägg.
Min erfarenhet är mindre än de flestas i den här tråden men ju mer skidor jag provar (och i mer blandade förhållanden) desto mer känner jag hur rätt ni verkar landa med det här projektet.
Den låga rockerprofilen tillsammans med en fin nos, lagom skärning (ca 23m radie)för att skidan inte ska bli "för stor" och tråkig vid carving i pist, lagomt dämpad skida och inte för mycket rocker/twintip bak gör att det här känns som att det kommer att bli min skida till nästa säsong.

Ser fram emot fortsättningen :)

Senast ändrad:

xJONx

Ny medlem
GALSAC sa:
För övrigt verkar det som att ni prickar rätt i mina önskemål, beträffande egenskaper. Vilken längd körde ni på.
Vi testade 187an. Det är den längden som vi kommer fokusera på tills vi är nöjda med den.

Leafy

Medlem
Som konstruktör och allmän detaljnörd älskar jag denna tråden och sättet dessa skidor växer fram.
Kommer boka in mig på ett par när de kommer ut i handeln!

ABadHabit

Medlem
Kan vi inte få in fler recensioner, bilder, filmer med mera? Jag är iaf sjukt nyfiken på hur det går med provkörningarna. Och hur går diskussionen kring radien på de olika längderna? Är nästa generations prototyper på gång?

MnO

Aktiv medlem
ABadHabit sa:
Kan vi inte få in fler recensioner, bilder, filmer med mera? Jag är iaf sjukt nyfiken på hur det går med provkörningarna. Och hur går diskussionen kring radien på de olika längderna? Är nästa generations prototyper på gång?
Jag och brorsan (MarkusO) körde på de fyra första prototyperna i Tandådalen i helgen. Jag hinner inte skriva något längre just nu, men här kommer i alla fall en liten rapport. Jag ska se senare om det fastnade något vettigt på minneskorten när det gäller video också. Det tenderar att vara ganska svårt att få ihop något sevärt i videoväg i Sälenmiljö i lite lagom flatljus...

Efter att ha testkört laggen håller jag med Jon. Redan den första serien skidor går riktigt bra. Det skiljer sig, som förväntat och önskat, en hel del mellan de fyra olika grundkonstruktionerna. Intrycket av shapen är att den fungerar kanon. Tippen var bland det bästa jag har testat med en mycket behaglig följsamhet och non-hookiness i det lösa samtidigt som den presterade långt över förväntan på hårt underlag. Vi kunde inte testa lite större linjer utanför pisten såklart, men Sälen visade upp en av sina bästa sidor i helgen med runt 30cm spänstig mestadels orörd kallsnö och åkningen i skogen var riktigt kul. Sikten var aningen begränsad på kalfjället, men bättre under trädgränsen. Vi testade också en hel del med monteringspunkter i pisten och vi noterade omedelbart hur jädra bra skidorna går i pist. Tandådalens pister har ändå skapligt med tryck och vi kunde köra med full behållning utan att någon gång känna att man hade behövt en mer pistorienterad skida. Det imponerade verkligen på mig med tanke på hur kul de samtidigt var i helgens ganska täta skogsåkning. Det är framförallt shapen på tippen i kombination med den progressivt låga rockerkurvan som fungerar precis som det var tänkt.

Jag mådde lite smått dåligt igår när jag var tvungen att packa ner den lilla samlingen Opinioner och skicka upp till PNyberg, men det ska bli kul att höra vad han tycker. Alla som har testat dom hittills verkar vara överrens om att det här kan bli riktigt bra när det blir färdigt.

När det gäller de fyra konstruktionerna kan vi inte avslöja för mycket än, framförallt eftersom vi vill låta PNyberg testa skidorna förutsättningslöst kommande helg. För att inte tappa tempo har vi och konstruktörerna på fabriken redan skissat på hur serie 2 ska byggas, men vi lämnar utrymme för input från PNyberg som kommer att besöka fabriken i Åre i helgen och dessutom provåka laggen.

Utan att avslöja innehållet och numreringen på den hemliga fyran kan jag konstatera att en av testade prototyperna bedömdes som för vek och sprättig och den sorterades bort. Den var tack vare mjukheten kul som fasen att lattja runt på i orört och i begränsad fart och lutning, men när den sattes på press orkade den inte med. De tre andra har olika kvaliteter som vi ska försöka väva samman under ett antal prototypomgångar framöver. Det handlar om en skida med kolfibrig direkthet och extremt låg svingvikt, men med begränsat med dämpning. En skida är en riktig bombare med massor av stabilitet och stuns. Och en tredje är i princip en blandning av dessa två med en spänstig botten med en hel del dämp på vägen. Alla dessa tre var uttryckligen underhållande att åka på, men det handlar om att hitta rätt karaktär.

Vi har redan nu klart för oss hur vi ska göra i omgång två i prototypfasen. Det kommer att bli 5-7 par skidor med olika konstruktioner, som alla är baserade på hur vi upplevde den första serien. Vi ska också testa att variera rockerkurvan en aning på ett eller flera par. Efter testerna i StAnton och enligt våra erfarenheter från Tandådalen är det inte aktuellt att göra skidan med mindre rocker än version 1. Det behövs helt enkelt inte, eftersom skidan går helt kanon i pist redan nu och Jon tyckte dessutom att den var riktigt stabil och trygg i dropplandningar. Vi kommer att testa att höja tiprockern och tailrockern runt en cm i sluthöjd (knappt synligt, men ändock förmodligen märkbart i egenskaper) för att se vad som händer då. Förmodligen kommer vi också att testa att korta ner spannsektionen lite av samma anledning. Allt för att säkerställa att vi har hamnat rätt.

Jag skulle tro att serie 2 är klara för tester om ca två veckor med lite flyt. Det beror återigen på hur mycket vanlig produktion som finns inbokad i fabriken.

/MnO

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem

Fram och tillbaka med monteringen... Testa testa.

Det blev naturligtvis fullt pådrag runt MnO när det spred sig hur bra skidan gick osv... ;)

Prototyperna står till sig lite.

xJonx referensluftar med konkurrent.

ABadHabit

Medlem
1000 tack för rapport och bilder grabbar, det värmde gott och stillade abstinensen något att få en bra lägesrapport.

Extra cred till den rutinerade teståkaren och fantastiska textförfattaren MnO som åker omkring med en skruvdragare i fickan ;)

MnO

Aktiv medlem
Edit: Videostrul. Återkommer.

Senast ändrad:

ErikPe

Ny medlem
Nu var det äntligen dags att ta steget och skriva ett inlägg.

Efter att ha lyssnat på Mno och MarkusO:s åsikter från skidtesten är jag övertygad om att detta kommer bli kanon.

- -

Corin

Aktiv medlem
Men så grymt! Credd, kudos, +1 osv! Vore fett om ni kunde snurra norröver lite senare i vår. Typ på freeride-veckan/Ride The Cow typ 16-20 april nångång.

PNyberg

Aktiv medlem
GOS sa:
Men så grymt! Credd, kudos, +1 osv! Vore fett om ni kunde snurra norröver lite senare i vår. Typ på freeride-veckan/Ride The Cow typ 16-20 april nångång.
Jag som bor lite längre norr ut än de andra har tanken att köra RTC, förutsatt att det inte krockar med något i skolan.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp