MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

U

user133436

Guest
xJONx sa:
Här kommer en liten edit från testdagarna också:

MnO kan säkert komma med någon form av videoanalys ;)
Flyter den lika bra som den ser ut att göra?

MnO

Aktiv medlem
Video från testningen i Sälen, i all sin enkelhet:

BjornMardberg

Ny medlem
Hur tjocka stålkanter blir det? Jag skulle gärna se extra tjocka, minst snowboardbredd, så de tål granitkänning och kan slipas massa gånger.

FF

Aktiv medlem
Jag vill passa på att lägga in ett önskemål om sidewalls som inte är knallröda. Tycker det ser lite plastigt ut. Rent estetiskt alltså.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
FF sa:
Jag vill passa på att lägga in ett önskemål om sidewalls som inte är knallröda. Tycker det ser lite plastigt ut. Rent estetiskt alltså.
Tyvärr är det inte möjligt, minimivolymen vid inköp av sidewalls är väldigt stor och Opinion-skidans volym är i förhållande väldigt liten. Så röda sidewalls får vi leva med.

Jon

Medlem
Det ser väldigt bra ut redan nu som de flesta har påpekat. Jag tror att detta kommer bli en succé till nästa år.

pAcmAn1

Medlem
Kanske har stått tidigare i tråden men den är ganska lång nu.
Hur stor serie tror ni kommer att tillverkas? Beställningen genom pre-orders eller hur har ni tänkt er avseende det? (ja, jo....vill ju inte missa ngn eventuell beställningspunkt)

AndreasM

Ny medlem
Framförallt kommer Project Opinion bli svaret i alla "vilken skida ska jag köpa" trådar :D

MnO

Aktiv medlem
pAcmAn1 sa:
Kanske har stått tidigare i tråden men den är ganska lång nu.
Hur stor serie tror ni kommer att tillverkas? Beställningen genom pre-orders eller hur har ni tänkt er avseende det? (ja, jo....vill ju inte missa ngn eventuell beställningspunkt)
Inget av detta är bestämt ännu, men det är inte speciellt troligt att det blir en stor serie skidor inledningsvis. Tanken är inte att det är en volymprodukt, utan det är ju lite av en specialmodell som ligger lite utanför det vanliga sortimentet. När det gäller att bestämma hur många skidor som kommer att tillverkas så kommer vi helt förlita oss på Skidfabrikens bedömning. Jag har själv ingen aning ens om hur volymerna ser ut på de andra modellerna eller på marknaden i övrigt, så jag kan inte ens gissa om det kommer att göras 10 eller 100 par. Jag skulle dock tro att vi kommer att göra ett mindre antal först och se lite hur intresset blir, och sen göra fler i en andra omgång om det skulle behövas. Där är Åre Skidfabriks flexibilitet som liten aktör en stor fördel. Vi behöver inte pressa upp tusen par i en fabrik i Kina...

Kanske körs det någon form av pre-order-deal för forumet, där limited-grafiken inkluderas, men det har vi inte riktigt diskuterat än. Vi har mer fokuserat på själva konstruktionen av skidan än så länge. Det är inte ens nära att vi har några beställningsdatum eller något annat klart än.

Andraserien med 5 nya prototyper är på väg ner till Österrike just nu för övrigt. Jon är på plats och ska köra testomgång två inom kort. Det går framåt! Kul är bara förnamnet om ni frågar mig. Det är fanimej ett riktigt prybögeri-privilegium att få vara projektledare för det här!

Senast ändrad:

yiu-han

Medlem
Kul projekt som det är sjukt intressant och roligt att följa som inbiten prylnörd!

Uppdatera gärna första inlägget med aktuella mått, ritningar och andra data under utvecklingen.
Då slipper man leta bakåt i tråden för att hitta bitar här och där. Jag har under dom senaste åren letat min "goto-skida" utan att hittat rätt och just nu ser det ut som att ni har samma mall som jag för vad en sån skida ska leverera.

Hur ligger ni till i vikt? Eller har ni medvetet låtit bli att väga för att fokusera på "känslan"?
Antar att prototyperna skiljer sig rätt mycket också.

Det enda jag personligen skulle ha önskat "teoretiskt" är 2-3 mm smalare midja och någon meter kortare radie.

Kommer ni bjuda in ytterligare testare för fler omdömen senare i testfasen? Man kan ju komma lite för nära projektet och tappa lite objektivitet efter ett tag och det skadar inte med en ögonöppnare utifrån då och då.

Fortsätt uppdatera tråden ofta, även om det bara är småsaker! Den förgyller min rehab.

// johan

Snabbt svar på frågan om stålkanter som BjornMardberg ställde.

Alla alpina skidor som byggs på Åre Skidfabrik har 2,3 mm breda stålkanter, vilket är ganska unikt. De flesta skidmärken bygger med 1,8-2,0 mm breda stålkanter.

/ Calle på Åre Skidfabrik

Pillard

Aktiv medlem
Hur ser oddsen ut för att det kommer att finnas prototyper som är på ett så pass framskridet stadie att lite öppnare tester kan erbjudas i påsk, i Åre?

MnO

Aktiv medlem
Pillard sa:
Hur ser oddsen ut för att det kommer att finnas prototyper som är på ett så pass framskridet stadie att lite öppnare tester kan erbjudas i påsk, i Åre?
Det beror mycket på hur serie 2 upplevs skulle jag säga. Om vi känner att vi börjar närma oss en slutgiltig konstruktion, tex med några få parametrar kvar att laborera med, då är det inte alls omöjligt att det kan finnas skidor att testa i påsk. Men vi är, som jag har sagt innan, rädda för att köra för publika test för tidigt. Risken är uppenbar att en åkare som testar en viss prototyp kopplar ihop just den testskidan för mycket med den slutgiltiga produkten. Än så länge skiljer det väldigt mycket i känsla mellan de olika paren och det är inget annat än tester av konstruktioner.

rabbit

Aktiv medlem
MnO sa:
Det är fanimej ett riktigt prybögeri-privilegium att få vara projektledare för det här!
Rätt man på rätt plats då! :)
Grattis till allt det roliga och tack för alla skriverier. Kul som faan att följa även om man inte inte ingår i "en-skida-till-allt" målgruppen.

Keep it up, youre doing a great job.

-snö
/r

xJONx

Ny medlem
Nya testskidor anlände igår. Bra känsla att packa upp ett paket med 5 par skidor bara till mig :)

vad har vi här då...:

#5-#9 snyggt uppradade:

Rockerkurvan är ändrad lite och det är 5st helt nya kostruktioner som bygger på vad vi lärde oss av #1-#4 . Rockern fram är höjd lite och tailrockern börjar lite tidigare och går upp högre. Tanken är att ändringarna ska ge lite tydligare flyt och att det ska bli lite lättar att slasha ut tailen. Samtidigt vill vi behålla de fina pistegenskaperna hos #1-#4.

Det kommer en testrapport av skidorna om några dagar. Vädret var riktigt bedrövligt idag med tät dimma och slask upp till 2000m så jag vågar inte säga för mycket än. Det känns lovande dock.

Jag återkommer när vädret blivit bättre!

/Jon

Korsbandet

Ny medlem
Fan vad bra. Har tyckt att nosen sett lite väl låg ut med väl moderat rocker. Ska bli kul att höra hur ni upplever modifieringarna och hur flytet är jmfrt med andra skidor i klassen.

Förstår att det kan vara svårt att svara på i dagsläget men jag undrar vilken viktklass det handlar om på era prototyper? Har förstått att det skiljer en hel del mellan de olika versionerna men är det nån som kan avslöja vilka intervall det handlar om?. Är sugen att slänga på ett par dynafitbindningar på denna skida...

frojdh

Ny medlem
Ser grymt fint ut. Följer resultatet med spänning.
Intressant också hur små detaljer verkar kunna förändra en skida.

MnO

Aktiv medlem
Go bummarlyakänsla på det köket, Jon. Och inte blir det sämre av att fylla på med 5 par lagg heller...

Vikten rent fysiskt går från riktigt lätt (typ tur-lätt alltså) i prototyp 1 (mycket kol, ingen metall) till ganska bastant i prototyp 4 (nästan två hela lager titanal). Om man definierar en skala baserad på par 1 till 4 där 1 är lättast och 4 är tyngst ligger prototyp 5-9 på mellan 2 och 3,5 på den skalan. Dvs ingen kommer att bli lika lätt som ettan som var för fladdrig och ingen kommer bli så tung som fyran som var för stor i känslan.

I rena gram vet jag inte alls vad dom väger tyvärr.

Senast ändrad:

xJONx

Ny medlem
Puderslaktarn sa:
Är det samma monteringspunkt på alla skodor?
Det sitter demobindning på skidorna så det går att flytta bindningen framåt och bakåt. -5 från true center är den tänkta monteringspunken på alla skidorna. Sista två dagarna har jag mest kört på -3,5

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jag hade ju inledningsvis en ide om fasta bindningsplattor på skidorna. Känns spontant som Markers Demoplattor ligger ganska nära ... Verkar klockrent sätt för den som vill ha många skidor men få bindningar. Hur fungerar det i praktiken? Något glapp?

/MM

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Jag hade ju inledningsvis en ide om fasta bindningsplattor på skidorna. Känns spontant som Markers Demoplattor ligger ganska nära ... Verkar klockrent sätt för den som vill ha många skidor men få bindningar. Hur fungerar det i praktiken? Något glapp?

/MM
Inte mer glapp än på vanliga Jester/griffon vad jag har märkt...

xJONx

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Inte mer glapp än på vanliga Jester/griffon vad jag har märkt...
Jag håller med Hasse. Ingen direkt skillnad i ståhöjd och bindningen känns stabil.
Jag har bara ett par bindningar till de 5 par skidorna och det är inget direkt problem att byta. Det tar några minuter att fixa.

Jon

Medlem
Går det att få någon bild på den nya modifierade rockern? Eller är det för lite skillnad för att det ska synas på bild?

xJONx

Ny medlem
Jon sa:
Går det att få någon bild på den nya modifierade rockern? Eller är det för lite skillnad för att det ska synas på bild?
Jag lyckas inte få till någon bra bild på skillnaden mellan rockerkurvorna eftersom jag inte har de gamla prototyperna här. Använder jag gamla bilder att jämföra med blir det inte samma perspektiv. Svårt att få till bild alltså.

Sluthöjden på både tippen och tailen är höjd med ca 1cm per skida och tailrockern börjar klart tidigare än förut. Knappt 10cm tidigare.

Känslan är helt klart att det är lättare att slasha ut tailen både i och utanför pisten jämfört med de tidigare prototyperna.

Officerider

Ny medlem
Har följt denna tråd med spänning! Tycker den senaste ändringen på rockern låter bra. Bra jobbat!

Jon

Medlem
xJONx sa:
Sluthöjden på både tippen och tailen är höjd med ca 1cm per skida och tailrockern börjar klart tidigare än förut. Knappt 10cm tidigare.

Känslan är helt klart att det är lättare att slasha ut tailen både i och utanför pisten jämfört med de tidigare prototyperna.
Det låter som en rejäl skillnad, och det är förståeligt att det blir lättare att få ut bakänden. Ger det några andra effekter? Mindre stabilitet i högre farter?

MnO

Aktiv medlem
Jon sa:
xJONx sa:

Det låter som en rejäl skillnad, och det är förståeligt att det blir lättare att få ut bakänden. Ger det några andra effekter? Mindre stabilitet i högre farter?
Tanken är snarare precis tvärt om. Anledningen till att tailen görs lite lösare är att det ska kännas tryggare att åka fort i bra kallsnö. Jämför tex med utvecklingen mellan Rocker(1) och Rocker2 från Salomon. Ser man på det rent traditionalistiskt teoretiskt borde original-Rocker vara bättre att köra fort på (rak, tung och direktionell) och Rocker2 borde vara en ren bc-jibber som är mer lattjo än stabil. I praktiken upplever dock nästan alla att Rocker2:an går mycket bättre i hög fart, eftersom den ger en möjlighet att kontrollera farten med den avsevärt lösare tailen. Låser tailen för mycket när det går undan blir det svårt att verkligen åka ut och det blir ofta ett par stora svängar som tenderar att bli längre och längre och sen bailar man och drar en elva och hoppas att det reder sig. Nu var iofs redan den "gamla" tailen helt ok, men vi tveakar den lite till för att justera känslan. Tanken är att man även i hög fart ska kunna ta kommandot över skidan och verkligen åka den aktivt.

Bongo223344

Ny medlem
Grafiken (helvit) är ju förövrigt riktigt jäkla snygg :)
Har ni någon film på när ni pressar skidan i pisten? (inte headcam) Vore kul att se.

Enorman

Ny medlem
Bongo223344 sa:
Har ni någon film på när ni pressar skidan i pisten? (inte headcam) Vore kul att se.
Kan fixa en sådan bild i helgen. :)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Bongo223344 sa:
Yes ... "vita blixten" design är faktiskt riktigt cool. Jag skulle kunna tänka mig en helvit skida med nedtonad grafik i mindre omfattning (något diskret i tip & tail) enligt tidigare förslag. Gärna med inslag i grönt ... ;)

/MM

yiu-han

Medlem
Kommer man kunna köpa Opinion med custom grafik precis som övriga sortimentet?

pilip

Medlem
Mountain_Man sa:
Bongo223344 sa:
Yes ... "vita blixten" design är faktiskt riktigt cool. Jag skulle kunna tänka mig en helvit skida med nedtonad grafik i mindre omfattning (något diskret i tip & tail) enligt tidigare förslag. Gärna med inslag i grönt ... ;)

/MM
Tyvärr är det ju inte speciellt smart med vita skidor om man råkar tappa en skida utanför pisten.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
pilip sa:
Tyvärr är det ju inte speciellt smart med vita skidor om man råkar tappa en skida utanför pisten.
Jag trodde det var för att åtgärda det problemet alla användare på freeride körde bindningar med MINST DIN16 skruvade i botten och ett halvt varv tillbaka?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp