Ok då... "Inom kort" innebär väl att det är dags att ge en rapport från påsktestandet. Så här kommer den:
TESTRAPPORT OPINION SERIE 2
Under de senaste veckorna har vi hunnit få ett antal riktigt bra testdagar på den senaste prototypserien i Project Opinion. Jon har varit nere i alperna i ett par månader i vinter och har varit en ständig testbas. Jag och MarkusO prickade in kanonförhållanden under påskledigheten och kunde testa skidorna i deras rätta element. Totalt sett har vi haft en mycket bra testperiod med alla tänkbara snöförhållanden.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/a9328b8bda9218f70fd0b7f3c31eabd7.jpg
Jon testar sin favorit - prototyp 6
Det här inlägget behandlar främst påskveckan, eftersom det var då jag själv var på plats. Vi hade mestadels bra kallsnö och körde orört varje dag. Det var några dagar med sol, men också några med sämre sikt. Under soldagarna kördes öppen större terräng ovan trädgränsen och under flatljusdagarna var det mest skogsåkning. Vi fick ett dump på nån halvmeter och körde därmed en dag med perfekta puderförhållanden med nyfallen snö. Resten av veckan var kallsnön lite satt, men fortfarande orörd och kall. Jon hade när vi kom ner kört skidorna i två veckor i allt från omfrusen betong till perfekta puderdagar. Han har också kört två friåkningstävlingar på en av prototyperna. Vi ser det som ett toppbetyg att han väljer att tävla på Opinion, istället för hans ordinarie par. PNyberg har också testat den senaste serien under en helg i Åre, dessvärre i ganska trista förhållanden. Vi har också haft ett antal gästtestare, bland annat Glisseur som har skrivit tidigare i tråden, skidgurun Simen från Downskis och ett antal andra åkare som har hängt på under en eller ett antal dagar. Överlag är reaktionerna mycket positiva, vilket såklart är glädjande. Än så länge är det dock inte en färdig produkt som testas, så alla teståkare har informerats tydligt om att den skida som testas kan skilja sig ganska mycket eller ganska lite från slutprodukten. Shape och rocker är spikad numera, men inte konstruktionen.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/ed826b527ce437e1a190f548253206eb.jpg
En egen pudergryta är vad man behöver när man ska testa offpistlagg...
Konstruktion
Det handlar i den här serien om fem olika konstruktioner, som är utvecklade efter erfarenheterna av tidigare prototyper. Vi har har under hela prototypfasen haft en baskonstruktion som grund. Det är Extrems beprövade variant som innehåller de element som måste finnas ur ett rent hållfasthets- och tillverkningsperspektiv. Grundpaketet innehåller bla belag, fibermattor under (eller över beroende på hur man ser det) belag, gummifolie över kanter för bättre vidhäftning, sidewalls, ett visst antal prepreg/limskikt, topsheet osv.
Utöver det har vi haft möjligheten att laborera med olika kärnkonstruktioner, flexmönster och tillägg av fiber och andra material för att hitta den känsla vi letar efter. Grundkonstruktionen påverkar skidan väldigt lite och skillnaderna mellan de olika prototyperna har varit mycket stor. Det går för att förtydliga att bygga en superlätt turskida eller en megabombare med samma bas, så grundkonstruktionen är egentligen ett antal lager ovanför och under kärnan som är obligatoriska. Resten har varit upp till oss, i aspekten att hitta rätt egenskaper. Vi har dock inte behövt bry oss om speciellt mycket om detaljer i materialval, utan vår uppgift har varit att analysera och beskriva känslan i de prototyper vi har testat och sen komma med förslag på förbättringar. Patrik på Åre Skidfabrik har sedan med sin erfarenhet översatt våra idéer till verklighet. Precis som vi tidigare har konstaterat är Patrik en riktig skidmagiker. Hade inte han varit inblandad i det här så hade vi garanterat behövt bygga drivor av prototyper bara för att hamna i samma prestanda som i hans första skida. Det märks att han har byggt brädor och skidor sedan tonårsben.
Vi har hela tiden kört blindtest med helt vita skidor som utgångspunkt. Vetskapen om att skidan innehåller ett visst material med stor säkerhet påverkar omdömet om skidan. Man har trots allt en hel del förutfattade meningar om hur skidor med vissa material i sig känns.
Vi har haft tre huvudspår genom vintern. Dels kolfiberbaserade skidor, dels en glasfiberbaserad sandwich och dels en grupp titanalförsedda skidor. Efter test av både gruppen och en del övriga åkare skippar vi inför kommande serie både kolfiberspåret och titanalditot. De går helt enkelt inte tillräckligt bra och står sig inte i konkurrensen mot de andra.
Kolfiberskidorna blir förvisso snärtiga och roliga i mjuk och orörd snö, men vi tycker samtidigt att de är på tok för odämpade som grund. De hanterar slag och ojämnheter med en nervositet och en svårförutsägbar snabbhet i responstiden. Det är kul i korta partier av åk, men i längden blir det jobbigt och störigt. De bettar bra, men blir otrygga på skär eftersom de tenderar att hela tiden göra en höna av en fjäder när det gäller slag. För att nå upp till en dämpningsnivå som känns acceptabel måste vi peta i rejält med gummi i kollaggen. När vi når rätt dämpning av slaghantering och låga frekvenser är skidorna så döda att de blir för trista att åka på. Vikten ökar också snabbt med gummi och då försvinner idén med kol. Gruppens mening är att kolfiber endast kan bli aktuellt i en eventuell senare turutgåva om det nu skulle satsas på en sådan, eller möjligen som låginblandning via en smal stringer eller liknande.
Titanal har i det här fallet gjort skidorna tunga och krävande och spårningen blir väl tuff. Vi trodde initialt att titanalen skulle dämpa så pass bra att man inte skulle behöva blanda in speciellt mycket gummi, men det visade sig till i alla fall min egen förvåning att det inte stämmer. Det som jag brukar kalla "metall-känsla" är inte metall enbart, utan det är förmodligen baserat på att nästan alla skidor med metall också har ansenliga mängder gummi i konstruktionen. De skidor som vi testade med enbart metall utan gummi blir på tok för keramiska och nervösa i snökontakten. De spårar bra, men känns inte det minsta trygga. Tillför vi mer dämpning kommer tyngden och ännu mer spår och det blir för trögt och svåråkt. De här laggen gick klart sämre i bra puder än de andra dessutom. Titanalen tillför ingenting egentligen, förutom negativa aspekter i de protos vi har testat. Skidan förefaller helt enkelt vara för bred för att titanal ska ha en positiv inverkan, i alla fall om man inte är ute efter en ren charger där vikt inte spelar någon roll. Det är dock inte tanken i det här projektet. Vi ska bygga en skida som presterar, men som ändå är kul att åka på.
De skidor som har haft en traditionell glasfiberbaserad sandwich som bas har vi uppfattat som neutrala, lättkörda och ändå med ett gott mått av tryck i sig om vi lägger till rätt mängd dämpning. Glasfiber må låta oglamoröst, men faktum är att det har fungerat klart bättre i nästan alla sammanhang i jämfört med både de titanal- och de kolfibertrimmade skidorna. I serie två testade vi den här konstruktionen med två olika träkärnor. Den som gick bäst av de två har en stavlimmad blandad bok och poppelkärna, dvs en blandning av hög och låg densitet. Det är den skidan vi nu väljer att gå vidare med. Nackdelen är att en glasfiberbaserad skida blir anonym i snökontakten, både på gott och ont. Under ett teståk kan en kolskida kännas mer säregen och speciell, men vi är alla överrens om att man i längden trivs bättre på ett par skidor som presterar utan att hitta på några egenheter.
Shape/rockerprofilen i olika snö
Olika konstruktioner ger olika egenskaper och prestanda, men grunden i skidan är ändå shapen. Det finns inget annat sätt att säga det på än att shapen fungerar enormt bra. Vi känner att vi har prickat precis rätt och tom fått till det bättre än vad vi hade hoppats på.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/11242695b8b633aa0e2303dd3f98b768.jpg
Är tailen lagom?
Puder:
Alla fem skidorna går fantastiskt bra i bra kallsnö, oavsett om den är nyfallen eller några dagar gammal. Skidan beter sig balanserat och förutsägbart och planar upp lätt. Jag skulle säga att det definitivt är en av dom bästa, om inte den bästa skidan jag har åkt i orörd kallsnö. Den är fullständigt neutral och hittar inte på några konstigheter någonstans genom fartregistret. Det är lätt att åka fort och kontrollerat och skidan inspirerar till att dra på utan att kännas som en stel charger. I enlighet med våra förhoppningar har skidan ett bra flyt i bakänden, vilket gör att den inte åks med dominerande flyt i framänden och sjunkande bakände som en del andra puderskapelser. Istället ligger skidan neutralt och plant och man kan stå mitt i viktfördelningen och bara gasa på. Jämfört med vad jag brukar kalla "tailsinkers" ger det en mer pistaktig stance även i puder, och det upplever vi som bekvämt och lättåkt. Det går dock att trycka ut tailen utan större insats när man vill det.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/1056e8dfce2f0ce20973baca619d8313.jpg
Den lokala påskharen har säkert koll på lavinfaran... säkrast att följa spåren
Alla som testade skidorna under påskveckan var rörande överrens om att skidan får absolut toppbetyg i puder och det känns mycket skönt att höra eftersom vi hela tiden har haft det som högsta prioritet. Det ska vara en fungerande allroundskida, men puder är ändå det som driver många åkare och då måste den leverera inspiration och åkglädje under de bästa dagarna. Vi är nöjda med att notera att trots att åkarna i gruppen hade med sig en samling skidor som annars är kända för att gå riktigt bra i puder (Patron, Helldorado, Katana, 2 x Rocker2 122 och Völkl Kiku var referensobjekten) föredrog samtliga Opinion före sina egna lagg. Så även jag, även om även mina egna Patron är en bra skida. Jag känner mig personligen redan mycket hemma på Opinion. Den har den där goa känslan av att vara en trevlig kamrat på berget, som kommer att klara av allt som dyker upp. Är det bra puder, då går den kanon. Ska det köras pist så kan jag blåsa på hårdare än vad jag egentligen vågar. Det är precis det jag letar efter och jag är mycket kräsen när det gäller skidor. Opinion är i framkant av vad som finns idag i den här kategorin, det står utan något som helst tvivel efter den här veckan.
Uppkörd lössnö:
Vi såg inte så mycket spårad lössnö under veckan, men här och där har ju några hunnit ner före... Här skiljer sig det mycket mellan de olika prototyperna, men shapen fungerar lika bra här. Tippen hookar ingenting och skidan är lätt att få runt. I högre fart går de snällare prototyperna inte bra, utan fladdrar för mycket och tappar spåret. Här känner man tydlig skillnad när vi dämpar upp skidorna mer (se nedan om vad jag menar med det). Utmaningen ligger här främst nu att hitta rätt dämpnivå. För mycket dämp blir segt och för lite blir fladdrigt. Shape och flex däremot känns i princip optimalt, även om vi för intressets skull kommer att testa att mjuka upp tailen en aning på någon eller några skidor i serie 3.
Skitsnö/svårare snö/skare/vindpack och liknande:
Samma sak här. Shapen och rockern hanterar skitsnö riktigt, riktigt bra. Här är det en klar fördel att vi ligger på den radie som vi gör tycker jag. Sub 20m-skidor tenderar att bli hooky och att uppmana till att hålla ner farten. Raka skidor med längre radie får oftast brytas runt lite för mycket, framförallt om de är hårda. 23m som hos Opinion känns precis lagom. Upp på kant och skidan löser det mesta på egen hand, utan korstendenser eller andra underligheter i beteendet.
Pist:
Det blir ju alltid en del pist under en vecka, om än oftast som transport mellan olika åk. Även i pisten skiljer sig de fem prototyperna sig åt tydligt främst pga responstid, spårvilja och dämpningsgrad. Vi har som sagt hela tiden haft fokus på att skidan ska gå bra i puder, men vi har också tänkt hårt underlag, om än som en ibland sekundär egenskap. Därför är vi faktiskt förvånande över hur rapp och kul skidan är i pisten. Isbett och stabilitet varierar med konstruktionerna, men överlag är balansen precis där vi vill ha den. Rockern harmoniserar med flexkurvan och sidoskärningen och det bjuds inte på några förvåningar någonstans i svängen. Neutralt, lättkört och kul. Den uppmjukning som vi kommer att testa i tailen är tänkt att ha en inverkan i att skidan blir aningen snällare i pist i slutet på svängen.
Dämpningstester:
Som förtydligande till en del bilder i inlägget så har vi testat med externt gummi för dämpning. Det är helt enkelt för att man då har möjlighet att testa inverkan av olika former och placeringar av gummielement för att se hur det påverkar skidans egenskaper. Vi har framförallt jobbat med två olika komponenter, gummistringers och ett tunt gummifolie.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/8a514558692996af8059062c636fe1e6.jpg
Gästtestare Johan och kryss-Jon verkar nöjda. Olika grader av gummidämp testas.
Folien påverkar främst "ljudbilden" i skidan. Ljudet kan tyckas vara en oviktig parameter, men det ger en subtil grundton och om skidan är tyst eller klonkig i slag tex påverkar hur man uppfattar den. Gummistringers görs i ett tjockare material och dämpar betydligt mer när det gäller vibrationer. Skillnaden mellan en full stringer och inget gummi alls är världsvid. En skida går nästan från att vara en lättsam odämpad dagis-hubba-bubba-leksak utan gummi till att bli en rå tuff och krävande charger om man pimpar upp den med upp mot 400 kvadratcentimeter gummi.
NÄSTA STEG?
Just som jag skriver det här färdigställs nästa serie prototyper. Det är nu fem olika konstruktioner som ligger kring den skida som vi är mest nöjda med hittills. Vi testar nu olika grad av upplättning med NATO-honeycomb i tip och tail, olika grader av gummi och också i en skida att mjuka upp tailen ett antal steg. Alla skidor har för övrigt fått någon tiondels mm tunnare träkärna i tailen, vilket ska ge ett lite snällare svängavslut i pisten och lite rappare beteende i tät skog. Alla skidor har försetts med interna varianter av den gummiplacering som vi testade oss fram externt tidigare.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/2b73156a9117b40e3bcb75ca2da5d02b.jpg
Serie 3 - De nya prototyperna behöver lite slutfinish, men är snart åkklara
Bröderna O kommer att testa skidorna i Åre i helgen tillsammans med folk från Åre Skidfabrik. Skidorna har nu den officiella grafiken, jämfört med den tidigare vita och om ni ser oss i backen så hojta gärna till.
Vattendroppe och hans liga jobbar på med specialgrafiken och den ska vara klar inom några veckor. Jag har fått en förhandstitt och det ser lovande ut!
Vi kommer nu att köra öppna test i fortsättningen. Hela, eller möjligen delar av, den här serien skidor kommer att finnas tillgängliga för test under skidtestet i Sälen den 19-21:e april. Då är alla som vill välkomna och köra ett par åk på laggen och komma med åsikter om vad ni tycker. Det kan även bli fler tillfällen i Åre framförallt, tex under valborg eller liknande om det går att lösa utlåning rent praktiskt.
Vi börjar närma oss målet, men än kvarstår en hel del beslut när det gäller konstruktion och flexkurva. Det ska bli mycket intressant att få fler omdömen på skidorna och de aktuella prototyperna och några av er har tid att ta en sväng in i Extremtältet under skidtestarhelgen i Tandådalen om två veckor.
/MnO