MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Ekan66

Medlem
Säsongen är ju lite längre i norr. Kan man tänka sig provning i Hemavan, riksgränsen, Kittelfjäll el motsvarande?

Ekan66

Medlem
Glömde berömma projektet. Bra ide och grym redovisning. Riktigt roligt att följa. Har börjat spara pengar...

Pillard

Aktiv medlem
Ekan66 sa:
Säsongen är ju lite längre i norr. Kan man tänka sig provning i Hemavan, riksgränsen, Kittelfjäll el motsvarande?
Intressant fråga. Ingen i testgruppen som tänker besöka gränsen, säg runt kristi himmelsfärd? ;)

PNyberg

Aktiv medlem
Pillard sa:
Ekan66 sa:
Intressant fråga. Ingen i testgruppen som tänker besöka gränsen, säg runt kristi himmelsfärd? ;)
Jag rullar mest troligt upp kring den 12 tom den 17e och hoppas på att kunna ha med mig nå Opinion.

Pillard

Aktiv medlem

MarkusO

Aktiv medlem
Pillard sa:
Ekan66 sa:
Ni får nog förlita er på PNyberg. Jag och MnO har inga planer på norrtrippar och xJonx har möblerat om lite i knät.

Glisseur

Aktiv medlem
För att förtydliga min liknelse med Solly Rocker 2 115 som flyter runt här i tråden: min känsla av dom prototyper som jag haft äran att få sladda runt på är som om Rocker 115 har begått incest med 122:an och fått ett (välartat) lovechild och sprutat in lite extra tillväxthormon i blodomloppet. Känslan, shapen och formen ligger någonstans i det spannet, väldigt grovt beskrivet. Dock med en hel del olika egenskaper under huven och lite olika rockershape. Men på ett ungefär. Jag, precis som många andra, gillar båda dom skidorna skarpt så det är inga dåliga förebilder. Det finns ju självklart flera skidor som lånat positiva egenskaper till Opinion men det är dom två jag spontant kom på.

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Någon som kan ge en ungefärlig prisbild på skidan? Har inte hittat något i tråden, men det kanske är svårt att sätta innan man till 100% bestämt skidans material?

Johan

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
JohanSundstrom sa:
Någon som kan ge en ungefärlig prisbild på skidan? Har inte hittat något i tråden, men det kanske är svårt att sätta innan man till 100% bestämt skidans material?

Johan
MnO sa:
Bjarkang sa:
Grymt intressant!!! Och kul... Möjligt att det redan snackats om (har missat en del i tråden), men finns det ngn indikation på pris?
De kommer att kosta i storleksordningen som Extrems övriga skidor.

Under utvecklingsprocessen har vi inte brytt oss om kostnader, utan siktat in oss på att skidan ska bli så bra som möjligt oavsett pris. Det är tex dyrt med titanal och kolfiber. Därför påverkar vårt senaste beslut (om att inte integrera det i några större mängder i skidan) slutpriset i en positiv riktning. Det kommer aldrig att bli en lågprisskida dock och det är inte meningen heller. Handbyggda skidor från Sverige med lokalt producerade träkärnor kommer alltid att kosta en slant mer än skidor tillverkade i låglöneländer. Men det kommer att bli skidor av högsta kvalitet till ett rimligt pris, så mycket kan vi lova redan nu.

När jag drog igång det här projektet för över ett år sedan hade jag redan innan jag involverade de andra i gruppen uppfattningen att just Åre Skidfabrik var bäst lämpade för uppgiften. Jag gillar mixen mellan industriell precision och ett charmigt norrländskt hantverk. Så här i smått efterhand är vi mycket glada att de ställde upp på vår idé och de har både varit exemplariska att ha att göra med och dessutom finns det en mycket stor skidbyggarkunskap i botten.
Ovanstående svar inns i slutet på förra sidan :)

Senast ändrad:

blomman67

Medlem
Priset på skidan blir som Extrems skidor i likvärdig bredd ,,har jag hört .

Som det står här ovanför ;)

Senast ändrad:

Jon

Medlem
Mycket intressant läsning, och jag liksom testarna m.fl. förvånas över att det inte är titanalen som ger charger-känslan i så stor utssträckning som man har trott. Det är alltid roligt att få lära sig något nytt. Vilket jag genom att följa det här projektet verkligen har gjort.

Jag tycker det låter som att ni är fortsatt helt på rätt spår, även om jag förmodligen tillhör skaran som kommer vilja ha en längre och mer charger-inspirerad skida så blir jag verkligen sugen på en 187:a också...

free_fall

Aktiv medlem
Har med spänning följt den här tråden och utvecklingen. MnO & Co har verkligen ett genuint intresse av att bygga en riktigt bra skida in i minsta detalj. Tror det kan göra skidan ruskigt bra. Att döma av det testarna skrivit så låter det riktigt bra. Kör själv nu på Rocker2 122 och gillar den skarpt, det faktum att testarna nämner Opinion som snäppet vassare gör att suget verkligen infinner sig.
Det finns ingen möjlighet att få testa dem någon gång under våren i Engelberg? :)

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Skulle vara kul att få lite mer info kring hur 19X ev kommer konstrueras! Jag känner mig själv velig inför längdvalet nämligen. Jag har dena här säsongen åkt på ett par sideseth 188 (så tja, 192 tror jag att jag faktiskt mätte upp dem till) och jag har gillat dem mycket, men vill bort lite från den ändå rätt rejäla ånglokskänslan de har. Så jag är väl lite intresserad av var på charger-skalan 19X isf är tänkt att hamna.

Sedan undrar jag lite generellt över montering på skidan, jag har teståkt Rocker 2 i 192 cm längd, monterad -2 från TC (vill jag minnas). Tyvärr var vädret kissigt när jag körde den, men jag konstaterade att jag tycker att den blev väldigt underlig och jobbig att driva på hårdare underlag. Jag får upplevelsen att tailen helt enkelt låser in alldeles för mycket. Hur är det med monteringspunkter på 187 jämfört med en tänkt 19X? Kommer 19X ha monteringen längre bak? Hur långt bak kan man montera 187 innan den börjar tappa sina välrenomerade egenskaper?

MnO

Aktiv medlem
EDIT: Viktigt fel ändrat nedan

Vattendroppe sa:
Skulle vara kul att få lite mer info kring hur 19X ev kommer konstrueras! Jag känner mig själv velig inför längdvalet nämligen. Jag har dena här säsongen åkt på ett par sideseth 188 (så tja, 192 tror jag att jag faktiskt mätte upp dem till) och jag har gillat dem mycket, men vill bort lite från den ändå rätt rejäla ånglokskänslan de har. Så jag är väl lite intresserad av var på charger-skalan 19X isf är tänkt att hamna.

Sedan undrar jag lite generellt över montering på skidan, jag har teståkt Rocker 2 i 192 cm längd, monterad -2 från TC (vill jag minnas). Tyvärr var vädret kissigt när jag körde den, men jag konstaterade att jag tycker att den blev väldigt underlig och jobbig att driva på hårdare underlag. Jag får upplevelsen att tailen helt enkelt låser in alldeles för mycket. Hur är det med monteringspunkter på 187 jämfört med en tänkt 19X? Kommer 19X ha monteringen längre bak? Hur långt bak kan man montera 187 innan den börjar tappa sina välrenomerade egenskaper?
Det finns än så länge inga beslut alls om HUR 19x:an kommer att bli, tyvärr. Vi kommer att dra igång den diskussionen när vi känner att vi har slutfört prototyptestandet av 187:an och har en spikad produktionskonstruktion. Det rör sig om ca en månad framåt i tiden, uppskattningsvis.

När det gäller monteringspunkten så är Opinion, som jag skrev tidigare ganska okänslig för montering jämfört med tex Rocker2 122 som jag själv tycker är mycket beroende av rätt monteringspunkt. Det gäller i synnerhet på fast underlag, där vi har kört skidan från -2 bak till -7 och det fungerar utmärkt utan större omställning, även om känslan förändras såklart.

Jag har vid flera skilda tillfällen uttryckligen blindtestat monteringspunkter. Både i mindre pister (Sälen) i större pister (Alperna) och i puder (Alperna). Jag har vid samtliga tillfällen hamnat inom 2mm från -3,5, så det är där den går bäst. I puder tycker jag att man tappar den riktiga harmonin när man går bakom -5 och när man går framför -2,5. I pisten går den bra på -2,5 ända bak till -6 ca, och den fungerar ända bak till -8, även om jag själv inte riktigt gillar den där. Monteringspunkter är dock som alltid personligt. Tex så är det en åkare från Åre Skidfabrik som har åkt skidan ända bak till -9 i tester och gillar den bäst vid -7, men då pratar vi fast offpist eller pist i Åre.

I puder är det tveklöst lönsamt att följa vår rekommendation. -3,5 från TC kan låta långt fram för en konservativt lagd åkare. Det är framförallt Jon som har drivit den frågan under utvecklingen. Jag hade själv svårt att fullt ut lita på Jon i den aspekten i början, men gav mig till slut. Som tur var skulle det visa sig. Efter tester kan jag konstatera att vi har hamnat helt rätt, även för en åkare som mig som är van vid -6 till -8. Hade du frågat mig för två år sedan om monteringspunkter hade jag sagt att -3,5 bara är bra för åkare som ska köra baklänges, eller som är vana vid jibbig balans. Det är en åsikt som är baserad på erfarenheter av skidor som nu är ett antal år gamla och det är en inaktuell information. Utvecklingen går framåt, som vanligt, och man har inte råd att sitta och vara rätt för förändringar om man ska hålla sig i framkant. När vi kombinerar en sådan montering med en modern, därför anpassad rockerkurva (som i Opinion bla) så tar det puderåkningen till nya nivåer. Det är nästa steg i utvecklingen som vi i gruppen ser det. Framförallt når vi en trygghet i högre fart som är mycket svår, för att inte säga omöjlig, att få för en åkare på min nivå med en skida monterad på -8. Riktigt bra åkare kan som alltid bränna på med i princip vad som helst, men är man mer mänsklig så gör små detaljer i utrustningen stora skillnader när det gäller att hantera ett berg.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
I många fall upplever jag som väger strax över 90 kg en och samma skida betydligt annorlunda jämfört med en lättare åkare omkring eller under 70 kg. Detta innebär att jag mer eller mindre som princip väljer den längsta skidan av en modell, detta efter att jag vid några tillfällen köpt för korta skidor som visat sig vara lite för klena för mig. Min körstil kan knappast anklagas för att vara aggressiv ... men de "extra" kilona belastar uppenbart skidan när det börjar gå lite fortare.

Till saken. Jag förstår att det ligger en hyggligt stor kostnad i att göra Opinion i flera olika längder. Men ... borde det inte vara tämligen enkelt och kostnadseffektivt att göra skidan i två eller tre olika varianter med skild styvhet och dämpning? Skulle Opinion finnas i 193-195 skulle det vara det självklara valet för mig, men en lite styvare 187 skulle sannolikt fungera minst lika bra!

/MM

EDIT: Antar att MarkusO inte var ett svar på mitt inlägg. Men med tanke på hur mycket arbete som krävs för att framställa olika längder och bibehålla grundegenskaperna låter ju det ännu mer intressant att satsa på en längd men anpassad för olika åkare ... eller? Merparten av detta arbete tycks ju i stort sett redan klart. Jag tänker då på alla olika prottyper med skilda uppbyggnader. DS.

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
Grundtanken med den längre längden blir väl att bevara känslan och modell-DNA:t, men att bygga den så att den passar tyngre åkare och att den byggmässigt pallar den längre längden.

Rimligen kommer några lämpliga åkare ur målgruppen konsulteras då vi i grunduppställningen inte har massa och muskler nog att riktigt fullt ut passa för uppgiften.

Mycket Solly-snack nu, men I fallet Salomonskidor tycker jag det i några år har varit tydligt att de utvecklat en längd och sen bara lite snabbt snott ihop de andra längderna. Douglas och Abma verkar ha lagt klart mer krut på den korta längden helt enkelt. Jag syftar på Czar 182, R2 122 i 184, och R2 108 i 182. Alla dessa tre känns klart mer genomarbetade än respektive längre längd kan jag tycka.

Den känslan undviker vi ju gärna, även om det visserligen är lättare att ta fram en ny längd än att ta fram en helt ny modell.

MnO

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
I många fall upplever jag som väger strax över 90 kg en och samma skida betydligt annorlunda jämfört med en lättare åkare omkring eller under 70 kg. Detta innebär att jag mer eller mindre som princip väljer den längsta skidan av en modell, detta efter att jag vid några tillfällen köpt för korta skidor som visat sig vara lite för klena för mig. Min körstil kan knappast anklagas för att vara aggressiv ... men de "extra" kilona belastar uppenbart skidan när det börjar gå lite fortare.

Till saken. Jag förstår att det ligger en hyggligt stor kostnad i att göra Opinion i flera olika längder. Men ... borde det inte vara tämligen enkelt och kostnadseffektivt att göra skidan i två eller tre olika varianter med skild styvhet och dämpning? Skulle Opinion finnas i 193-195 skulle det vara det självklara valet för mig, men en lite styvare 187 skulle sannolikt fungera minst lika bra!

/MM
Rent tillverkningsmässigt så är det avsevärt enklare att göra en styvare modell med exakt samma mått än att göra en ny längd, det stämmer. Det är "bara" att lägga i mer fiber, göra kärnan tjockare, eller tillföra mer material i någon form egentligen. Vi har dock redan bestämt att det ska bli en längre längd och en kortare ligger också nära beslut, även om vi inte har fått det bekräftat än. Notera redigeringen ovan där jag hade missat ett "hur" på vägen som innebar att det lät som att vi inte med säkerhet skulle bygga en längre. Det ska vi.

Med tanke på hur mycket skidor Patrik&co har byggt innan så tror jag att dom ganska enkelt kan skala modellen upp till 194 tex. Där har vi då en utgångspunkt och sen får vi testa ett antal olika varianter för att se hur pass mycket charge man kan baka in utan att den blir för jobbig och krävande att åka på. Utgångspunkten är som sagt att göra en längre längd som har samma grundkänsla som 187:an, men som är för större åkare och för åkare som vill ha mer storlek under fötterna generellt.

MarkusO sa:
Grundtanken med den längre längden blir väl att bevara känslan och modell-DNA:t, men att bygga den så att den passar tyngre åkare och att den byggmässigt pallar den längre längden.

Rimligen kommer några lämpliga åkare ur målgruppen konsulteras då vi i grunduppställningen inte har massa och muskler nog att riktigt fullt ut passa för uppgiften.

Mycket Solly-snack nu, men I fallet Salomonskidor tycker jag det i några år har varit tydligt att de utvecklat en längd och sen bara lite snabbt snott ihop de andra längderna. Douglas och Abma verkar ha lagt klart mer krut på den korta längden helt enkelt. Jag syftar på Czar 182, R2 122 i 184, och R2 108 i 182. Alla dessa tre känns klart mer genomarbetade än respektive längre längd kan jag tycka.

Den känslan undviker vi ju gärna, även om det visserligen är lättare att ta fram en ny längd än att ta fram en helt ny modell.
Helt rätt. Vi kommer definitivt inte att hasta fram en större skida, men vi kommer att ha mycket gratis tidsmässigt från alla tester vi har gjort med den kortare.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem

@MnO
Yes, jag förstår ... försöker bara bidra med något så jag får vara med och köpa ett par av "forumversionen", hitentills har ju inte mina förslag, som kanske varit lite väl "outofthebox", fallit i god jord. ;-)

1. Serie skidor med railsystem enligt konceptet flera skidor, en bindning.
2. Snygga vita skidor med diskret (gärna grön) grafik.
3. Blinkande lysdioder för att kunna hitta utlöst skida i lössnön.
4. En längd med olika styvhet/dämpning för olika åkare (typ WC-lagg).

Ja,ja, får väl ändå komma förbi i Tandådalen och känna på vad ni totat ihop ... :-D

/MM

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Ja,ja, får väl ändå komma förbi i Tandådalen och känna på vad ni totat ihop ... :-D
/MM
Klä dig som en fjällräv så att vi obemärkt kan dra "MountainMans hemliga åk" några varv.... ;)

Knuta

Medlem
Och där va resan till Tandå bokad, mycket pga opinion :)
Sjukt nyfiken och tror att det kan vara något som kan passa perfekt.
Va på skidtestet i början av säsongen med och prickade in pudermorgonen på lördagen, får hoppas vädergudarna är givmilda nu med!

LawndartGustav

Aktiv medlem
Har nu kört en dag på på skidorna och jäklar! Grymma skidor helt enkelt =) ett bra bygge!
Gick riktigt bra på skär, har aldrig vågat pressa en 118mm skida så mycket i pisten och för att andvända ett sådant där skidtestuttryck och så tyckte jag att de hade fin spårvilja ;) Kändes bra att gå mellan kortsväng till längre skärande till sladdande sväng och tillbaka utan några problem. Fungerade även fint att hitta tillbaka till spår efter några kortsvängar eller sladdar.
Gick fint att landa några mindre dropp men var väl kanske ingen nyhet med den bredden. Var dock inte nysnö och blev inga superhopp men flög några meter och provade på att landa lite tyngre också utan problem.
I offpisten känndes de direkt större och stabilare än vad det känns som i pist vilket kändes skönt.

För dagen provades olika typer av dämpning och det var otroligt stor skillnad mellan den med mest och den med minst dämpning. Provade på att köra fort i lite puckligt och den odämpade blev lite nervös och tappade lite kontroll jämfört med de mer dämpade skidorna. Själv gillade jag nog den mest dämpade mest men förstår om det inte blir den som hamnar i produktion. Den kanske svalde lite för mkt. MnO menar på att man tappar känsla i puderet med för mkt dämpning och det kan jag köpa. Den det förmodligen blir fungerade näst intill lika bra =)

Provade lite olika monteringpunkter och ca -4 passade mig bäst. Provade -5 där skidan blev mer chargig och mindre svängvillig och -2,5 där den blev väldigt lättåkt men med förlust av stabilitet. Då ska det tilläggas att jag normalt har haft -8 eller -9 på de flesta av mina skidor och trivs med rätt mkt framför foten (mkt pga jag gillar det i landningar).

Corin

Aktiv medlem
Även jag har fått prova lite! På grund av lite tight om tid blev det inte så mycket som kanske hade behövts, men fick en del bra intryck. Rapportering får vänta tills imorgon då jag har PA100p som ska in om några timmar.

Kortfattat var det jävulskt bra.

Corin

Aktiv medlem
GOS sa:
Även jag har fått prova lite! På grund av lite tight om tid blev det inte så mycket som kanske hade behövts, men fick en del bra intryck. Rapportering får vänta tills imorgon då jag har PA100p som ska in om några timmar.

Kortfattat var det jävulskt bra.
PA:t blev inskickat i tid (herregud vad skönt!) och jag hann även sova nån timme innan skolan. Så här har vi den utlovade rapporteringen.

Inledning
Jag testade som sagt inte riktigt nog mycket för att kunna göra en bedömning av prototypserien som helhet. Däremot fick jag kört två av de olika versionerna, varav en jag kunde bilda mig en ganska bra uppfattning om. Serien såg ut så att de olika versionerna hade främst olika honeycomb och dämpningskontrusktioner. De versioner jag testade var den med samma honeycomb och dämpning som den "styvaste", men med tunnare träkärna i tailen, och den med den "näst styvaste" kombinationen av carbonstringers och den NATO-utvecklade honeycombkonstruktionen.

Första paret
Den första modellen hann jag alltså inte så mycket på. Det blev ett varv i WC-liften. Så därför fick jag inte ut lika mycket information som jag kanske hade fått vid mer genomgående testning, men de lämnade ändå några bestående intryck. Dessa hade nummer 14 och utmärkte sig alltså genom att ha en något tunnare tail.

Initialt kändes det direkt att skidan hade en ganska livlig tail. I kombination med relativt moderata tailrockern inbjöd de till tailpressar och sköna slashar. Tyvärr var det rätt kassa snöförhållanden, så lekandet blev därför något begränsat. Istället blev det först en bit puckel, och sedan köttig piståkning ner i Slalombacken, med något litet hopp vid sidan.

I puckeln var skidan lättmanövrerad, och trots bredden gick de och sladda ner i groparna utan problem. Mot slutet kom jag bak lite och märkte hur tailarna inte riktigt kickade ut mig ur svängen, utan istället gav mig valmöjligheten. Det gav en bra känsla av välbalanserad skida.

Ner i pisten poppade jag först med lätthet utför ett krön. Landningen var ganska stabil och inga problem. Det tog sedan ett par svängar att vänja sig vid radien. 23 meter är större än jag åkt på ett tag, och det kändes lite skumt till en början. Men ju mer jag vågade släppa dem, desto bättre spårade dem. Vid högre fart och hyfsat tryck kändes den livliga tailen av, och jag vågade inte riktigt släppa dem till 100%. Värt att tilläggas där är att pisten var väl inte i perfekt skick, och jag hade aldrig åkt där innan, så jag visste inte riktigt hur det såg ut bakom krönen.

Sammanfattningsvis var nr 14 rätt kul, men jag borde ha testat mer.

Andra paret
Efter endast ett åk på 14 var det tyvärr dags för mig att dra tillbaka till Rödkullen igen, där kursen jag gick strax skulle fortsätta. Jag hörde "nåt par står väl i containern" och tolkade det som att det var lugnt att ta ett annat par med sig bort. 14 var ju lite speciell, så den fick vara kvar. Men jag skulle komma tillbaka på någon timme, så det var inga problem. Trodde jag.

Jag tog ut nr 11. De stod längst ut och var passande nog redan inställda efter samma mått som jag har på pjäxorna. Klick sa det och upp i WC-liften. Eller inte. Toaliften, som den även kallas, stod, och en ganska redig kö hade bildats. Då liften drog igång igen och jag äntligen kom fram i kön och kunde kliva på var jag redan sen. Väl upp var det så fort det bara gick bort mot Rödkullen. Då man inte tar sig hela vägen bort från toppen på WC-liften blev det bort till Bräcke och upp. Till min fördel var att skidorna kändes väldigt bra preparerade, så de gled ändå ganska bra.

Framme i Rödkullen lite stående och en del blickar och frågor om skidorna. Sen var det dags för lite plogsväng, och detta klarade Opinionen med bravur. Även skärande sväng i flack terräng funkade bra, och det är något som kan vara väldigt svårt med bredare skidor. 11an hade inget problem med att cruisa upp på kant i ganska låg fart, och var lättbalanserade genom hela svängen. Ett bra sätt att känna på balansen och dynamiken hos ett par skidor enligt mig.

Då det var dags för lite ordentlig åkning, som paus mellan plogandet, gjordes det ner genom den på sina ställen väldigt täta skogen. Längst upp är det ju dock kalt, och där var det verkligen bara att köra dit jag ville. Inga problem. En känsla av trygghet och stabilitet infann sig, men samtidigt en liten oro inför skogen. Skulle de gå att manövrera bland träden? Svaret jag fick var överraskande. Jag åker i vanliga fall på Patron, och är van med enkelt styrda skidor i tätare skog, men detta var likt någonting jag aldrig känt förut. Trots dålig snö och trötta ben var det synnerligen enkelt att skicka ner dem mellan träden. Blev riktigt imponerad. Och när det kom små klippor var det nästintill autostomp. Tryckte på allt jag kunde hitta, och var inte med om en enda tveksam landning.

Anledningen till detta kändes som en bra, responsiv tail i en oerhört bra balans med resten av skidan. Ett symbios av bra egenskaper, vilket ju var hela grundtanken med skidan från början. Tyvärr var snön som sagt väldigt dålig och det blev ingen provtur i puder eller kallsnö. Tippen vet jag att den kommer gå hur fint som helst i puder, men tailarna kan jag inte säga något om utan att prova. Slasher och McConkey-turns är bra testmetoder.

Följande paus-åk tryckte jag på ordentligt i pisten, och även där gick det riktigt bra. De spårade riktigt fint, och till skillnad från 14 vågade jag släppa på till 100%. Gjorde det även på vägen tillbaka, och det var aldrig några problem. Det enda jag har att anmärka på är en tendens till fladder i tippen. I skidor med rocker är detta självklart inget ovanligt, och inget jag stör mig på egentligen (har uppmätt över 100km/h i slaktad eftermiddagspist med mina Patron). Men det kommer alltid upp som en åsikt under skidtester. På Opinionen kan jag känna att det lilla fladdret inte påverkar stabiliteten hos skidan, särskilt inte när den ligger på kant.

Sammanfattningsvis är nr 11 en av de bättre skidorna jag någonsin åkt på, och detta kan bli en riktigt succé. Och jag är oerhört tacksam för att jag fick möjligheten att prova, om det än bli lite hastigt och lustigt.

Ber även om ursäkt för ett lite för långt inlägg.

GALSAC

Ny medlem
En liten fråga till MnO.

Jag kör själv med x-antal skidor fr Extrem. Det senaste tillskottet blev Butcher vilka har seglat upp som favorit. Naturligtvis kommer jag även att fixa ett par PO skidor. Min fråga blir bara hur tunga kommer PO att bli i förhållande till Butcher 115? Och vidare, vad upplever ni som den största skillnaden mellan PO och Butcher?

Jag har följt tråden noggrant och gjort ett och annat inlägg tidigare, men nu börjar det klia rejält i beställningsfingrarna. När kan man börja BESTÄLLA :)????

För övrigt anser jag att 187 är en längd som passar som handen i handsken för mig. Och om man får lägga in en önskning så här i sluttampen skulle det vara önskvärt om PO även kan hantera pucklar på ett någorlunda bra sätt :)

Dessutom, grafiken med norrsken är gjuten om ni frågar mig ;) Det tecknade tramset undanbes, ha ha ha.

Z

PNyberg

Aktiv medlem
GALSAC sa:
En liten fråga till MnO.

Jag kör själv med x-antal skidor fr Extrem. Det senaste tillskottet blev Butcher vilka har seglat upp som favorit. Naturligtvis kommer jag även att fixa ett par PO skidor. Min fråga blir bara hur tunga kommer PO att bli i förhållande till Butcher 115? Och vidare, vad upplever ni som den största skillnaden mellan PO och Butcher?

Jag har följt tråden noggrant och gjort ett och annat inlägg tidigare, men nu börjar det klia rejält i beställningsfingrarna. När kan man börja BESTÄLLA :)????

För övrigt anser jag att 187 är en längd som passar som handen i handsken för mig. Och om man får lägga in en önskning så här i sluttampen skulle det vara önskvärt om PO även kan hantera pucklar på ett någorlunda bra sätt :)

Dessutom, grafiken med norrsken är gjuten om ni frågar mig ;) Det tecknade tramset undanbes, ha ha ha.

Z
Vet att frågan är riktad till MnO men jag känner att även jag kan gå in och svara på denna då jag äger ett par BH115 och har kört förra prototypserien av PO.

BH har sina fördelar i att den är lätt, lättåkt flyter bra (trots att den är för kort för mig, det är min topptur och "jibba"runt på berget skida) och att den ändå är ganska bra i pisten. Där den scorar dåligt är i all typ av snö som inte är mjuk där den blir för otrygg och studsar gärna mer än vad jag vill. Det är möjligt att detta är pga av den väldigt mjuka nosen i samverkan med den lätta poppelkärnan.

PO är mer förutsägbar och inte alls lika poppig som BH115, den spårar dessutom bättre i all typ av snö. Monteringen på PO 187 känns bäst på ca -3,5cm medan BH115 är en bra bit längre bra pga den mjuka nosen. PO känns som en betydligt längre skida i den aspekten att den är stabilare, annars så är den väldigt lättåkt.

GALSAC

Ny medlem
PNyberg sa:
GALSAC sa:
En liten fråga till MnO.

Z
Vet att frågan är riktad till MnO men jag känner att även jag kan gå in och svara på denna då jag äger ett par BH115 och har kört förra prototypserien av PO.

BH har sina fördelar i att den är lätt, lättåkt flyter bra (trots att den är för kort för mig, det är min topptur och "jibba"runt på berget skida) och att den ändå är ganska bra i pisten. Där den scorar dåligt är i all typ av snö som inte är mjuk där den blir för otrygg och studsar gärna mer än vad jag vill. Det är möjligt att detta är pga av den väldigt mjuka nosen i samverkan med den lätta poppelkärnan.

PO är mer förutsägbar och inte alls lika poppig som BH115, den spårar dessutom bättre i all typ av snö. Monteringen på PO 187 känns bäst på ca -3,5cm medan BH115 är en bra bit längre bra pga den mjuka nosen. PO känns som en betydligt längre skida i den aspekten att den är stabilare, annars så är den väldigt lättåkt.
Får tacka så mycket för snabbt svar :) Här kommer en liten dum fråga, men vad menar du med "poppig"? :)
Håller med om BH och is. Däremot tycker jag BH115 går förvånansvärt bra i pist.
Nyberg, om jag tolkar dig rätt upplever du PO skidan som mer stabil och inte lika fladdrig. Hur är det med vikten, väger PO mycket mer än BH? Hur ser rockern ut jämförelsevis?

Ursäkta om du tycker frågorna är korkade men jag är inte alltid helt cleaver när det gäller vissa termer, ha ha.

Z

PNyberg

Aktiv medlem
GALSAC sa:
PNyberg sa:
GALSAC sa:
En liten fråga till MnO.

Z

Får tacka så mycket för snabbt svar :) Här kommer en liten dum fråga, men vad menar du med "poppig"? :)
Håller med om BH och is. Däremot tycker jag BH115 går förvånansvärt bra i pist.
Nyberg, om jag tolkar dig rätt upplever du PO skidan som mer stabil och inte lika fladdrig. Hur är det med vikten, väger PO mycket mer än BH? Hur ser rockern ut jämförelsevis?

Ursäkta om du tycker frågorna är korkade men jag är inte alltid helt cleaver när det gäller vissa termer, ha ha.

Z
Finns inga dumma frågor..bara dumma människor ;)
Med poppig så menar jag hur mycket energi man upplever att man kan få ut ur skidan, tex vid ollie eller att skjuta från en puckel.
Jag håller med om att den går förvånandsvärt bra i pisten, men å andra sidan så är det en Extremskida...så man borde väl inte vara så förvånad.

Den kommer att väga men inte sååå mycket tyngre. BH115 är mjukare, kortare, smalare och har en träkärna som är framtagen för att vara lättåkt, lekfull och poppig medan PO är framtagen att vara lättåkt, förutsägbar och stabil. Det betyder att vi använder tyngre material för att dämpa skidan och skidan blir således tyngre.
MEN det är absolut ingen tung skida för det.

Rockern på BH är relativt lång och har ett högre avslut och mer distinkt tip och tail som ger bra flyt vid lägre hastighet, men ger mer fladder i uppkört och högre hastigheter.
Personligen så har jag alltid varit mer fan av låg rocker ända sedan jag åkte på första generationen EHP193 (2007) för den ger flyt stabilitet och mer köttaregenskaper än om man har en hög avslutning eller en hög rocker.

MnO

Aktiv medlem
Nu hann ju PNyberg före, men jag kan ju ge min syn på det hela.

För det första så är Opinion inte klar än, så någon exakt vikt finns inte, eftersom vi fortfarande håller på med tester av olika konstruktioner. Vi är dock nere på finlir nu som handlar om placering och mängd av dämpmaterial och NATO-honeycomb så några stora förändringar blir det inte. Den tyngsta skidan i den senaste serien väger 2295gram per skida. Den lättaste har jag ingen exakt siffra på, men uppskattningsvis är den strax under 2200 gram. Det kan låta som liten skillnad, men elementen som vi laborerar med nu sitter ute i spetsarna på skidorna och har därför relativt stor effekt. Efter helgens tester skulle jag uppskatta att den dämp och honeycombvariant vi kommer att hamna på kommer att väga nära 2250 gram.

Vi har aldrig haft som mål att bygga en uttryckligen lätt skida. Den kommer att väga ungefär som de flesta skidor gör i den aktuella storleken, om man bortser från titanalförsedda tungviktare och kolfiberstinna ultralätta skidor. Som referens väger Salomon Rocker2 122 2420 gram i 184cm. Den skillnaden känns mycket tydligt och Rocker2 känns tung och seg i puder framförallt vid en direkt jämförelse. Butchers Hook 115 har jag ingen exakt siffra på, men med tanke på konstruktionen så skulle jag gissa att den i absoluta tal är aningen lättare, kanske runt 2100 gram. Däremot är Opinion mer svingviktsoptimerad och den är lättare i tip och tail där det märks mest skillnad. Upplevelsen på snön beror på vilken av prototyperna vi väljer sedan. Lättare och mindre dämp eller lite tyngre och mer dämp är en smakfråga.

Shapemässigt är det stor skillnad på BH och Opinion. BH är en traditionellt utformad skida som har försetts med rocker. Som jag ser det är vissa parametrar i den shapen, liksom i många andra skidor som finns på marknaden idag, kvarlevor från hur man byggde skidor innan rockern kom med i bilden. Opinion är istället en skida som ur shape, flex och rockersynpunkt i varje liten detalj från grunden är byggd för att prestera med en modern rockerkurva. Opinions rocker är en lång, harmonisk lowrise. BH har en hög elliptisk rocker som börjar ganska lika som Opinion, men som sen slutar med en böj som i princip är en vanlig skidspets, om än med en mjuk övergång.

Det ger några centrala skillnader:

I lössnö tar Opinion flera steg framåt. Samtidigt som den är smidig att manövrera är det också lättare att åka fort i puder. BH å andra sidan har, precis som PNyberg säger, ett bättre flyt i låg fart, medans den lätt blir fladdrig och lite spårig när det går undan. Opinion är definitivt den bättre skidan där OM man är en åkare som antingen vill lära sig eller redan kan hantera moderna shaper. BH är ett bättre val för en konservativ åkare. Noteras bör att jag själv anser mig som relativt konservativ och jag tycker att Opinion är en av de bästa skidor jag har åkt i lössnö.

Den stora skillnaden med rockern är att Opinion är aktiv flytmässigt hela vägen fram till sista centimetern, medans BH när den flyter har nästan en decimeter skida i fronten som ligger ovanför snön. När snön är lätt och tippen sjunker känner man med BH, precis som med alla andra skidor med den typen av front hur det bromsar och känslan att man riskerar att flyga över styret uppkommer. Opinion är gjord för att gå rent och obromsande även under snön så när den dippar under ytan så märks det knappt. Skidan strävar bara lugnt tillbaka till ytan och det är klart bekvämare. Det är en av de egenskaper som vi har jobbat mest med för att få fram och vi är verkligen nöjda med resultatet.

I pisten är Opinion tydligt styvare, även om den är ganska lik i flexfördelning. Eftersom vi har lagt indrag i skidan behöver man ha en ganska mjuk mittdel i relativa mått, annars blir en skida med nedkortad aktiv yta alldeles för hård under foten. Mer pondus och tryck i pisten alltså från Opinions sida. BH är där istället otroligt lätt att böja igenom och därmed mycket smidig. Opinion har mer grepp i pisten medans BH är snällare och mindre kraftkrävande med sitt mjuka flex. Även där handlar det om avvägningar.

MnO

Aktiv medlem

Butchers Hook (ungefärlig bild. Jag har inte någon exakt CAD av den) mot Opinon när det gäller skidans främre halva där det skiljer mest.

GALSAC

Ny medlem
MnO och Nyberg:

Tack för grymt bra svar :) Ni har på ett relativt enkelt sätt lyckats förmedla skillnaderna mellan BH och OP så att tom jag förstår. Jag anser mig vara en ganska konservativ åkare (Inga hopp och baklängeslandningar för min del). Gillar dessutom att stå relativt traditionellt på skidorna. Ska dock medge att jag inte provat mittmontering eller Duck så därför kanske jag inte ska uttala mig om vad jag föredrar, he he.

Det blir helt klart ett köp av OP. Har följt tråden från start, men har inte känt att jag har kunnat delge mer information än vad ni erfarna killar besitter. För mig verkar dock PO vara ett givetval inför kommande säsong.
Nästa år kommer jag att behålla mina BH och skaffa mig ett par PO.

Bara för ca 4 år sedan hade jag inte åkt på ett par skidor över 85 cm i midja. Nu verkar det inte finnas några gränser längre, även om jag hört att de stora skidtillverkarna kommer att trappa ner på mm i midjan.

Som åkare försöker jag i möjligaste mån åka utanför, men det är svårt att komma undan pist då och då...

Återigen, stort tack för den grymma redogörelsen och framförallt skissen på rockershapen!

Z

Ps. Hälsa Stefan att designen från den lilla tjejen som ritade en giraff som motiv på sina skidor är ngt av det bästa jag sett, bortsett från den gamla köttdesignen på äldre BH. Om man själv får välja tycker jag dock att exemplet med månskensdesignen på OP är alldeles strålande! Snacka om "Shining" som Erik Hamrén skulle uttryckt sig.
Starkt jobbat alla inblandade!

MarkusO

Aktiv medlem
Skidforums Skidtest i Tandådalen stundar. Därför kommer här lite info.

Vi börjar väl med det centrala som rör den här tråden:
-> Opinion kommer finnas tillgänglig för test.

Vi tackar Lawndart, Joye, GOS, Extrem-Erik, Hanson-ligan och övriga för fin input förra helgen i Åre. Vi har efter detta kommit fram till att det är tre varianter som är intressanta för vidare utveckling. Det är dessa skidor som kommer finnas på plats för test i Sälen.

Vi har i den här serien dels varierat graden av dämpning och dels graden av upplättning med honeycomb i tip och tail (läs: svingvikt). Inför beslut av slutgiltig konstruktion vore det mycket värdefullt att höra era åsikter i ärendet.

Basen i alla tre kvarvarande prototyper är en blandkärna av bok och poppel med en glasfiberburen sandwich. Det ligger sedan en 8cm bred glasfiberstringer över och under kärnan för att styva upp skidan och ge den liv. I bygget finns också en 15mm bred gummistringer.

Prototyperna är numrerade 10, 11 och 12 där varje prototyp har samma bas, men med nedan nämna variationer och egenskaper. För att inte påverka era intryck under testet kallar jag här prototyperna A, B och C. Ni kommer alltså i förstaläget inte veta vilken som är vilken. Nedanstående ordning har inget med numreringen 10-12 att göra.

Prototyp A: Minst dämpning, med lägst svingvikt och kvickast egenskaper.
Innehåll: 10cm NATO-honeycomb+ ca 167cm gummistringer (fram till träkärnans slut, dvs ej över NATO).

Prototyp B: Mellandämpad, med något högre svingvikt och lite sävligare egenskaper.
Innehåll: 15cm NATO-honeycomb+187cm gummistringer (hela skidans längd)

Prototyp C: Mest dämpning, men också högst svingvikt och tröghet.
Innehåll: 10cm NATO-honeycomb+187cm gummistringer (hela skidans längd)

Efter test av någon eller några av varianterna får ni avlägga en liten rapport kring vad ni tyckte och vilken som var er favorit av de tre.

MnO och Joye visar upp laggen i Åres eftermiddagssol

En annan aspekt att beakta under helgen är att ta en titt på huruvida ni gillar finishen på topsheeten. Det gäller då främst kommande forumgrafik. Det finns två olika typer av topsheet och det är inte helt bestämt än vilken som ska användas.

1. Matt topsheet
Den som nu används på kataloggrafiken. Den ger ett mycket jämnt och kvalitetsmässigt bra intryck på skidorna eftersom inga fiber syns igenom efter pressning. Färgerna blir mattare och mindre distinkta, vilket i en del grafiker är en fördel och i andra en nackdel. Hållbarheten rent kosmetiskt är möjligen lite högre än för den blanka iom att repor syns mindre.

2. Blank topsheet
Används idag på alla skidor med titanal från Åre Skidfabrik. På en glas- eller kolfiberskida ger det nackdelen att fibern syns, eller kan synas, igenom efter pressning. Skidan ser helt enkelt inte helt perfekt ut i ytan på topsheeten. Fördelen är att färgerna blir klarare och att skidan ser väldigt "ny" ut när den är ny. Repor kommer att synas tydligare efterhand dock, även om den fysiska hållfastheten är identisk med den matta versionen. Tjockleken är för övrigt densamma.

När ni snackar skidor med oss, nämn gärna om ni föredrar en matt topsheet eller en blank, så får vi en undersökning om forumets vilja i den frågan samtidigt som det testas skidor.

--

Extrem ingår i Sportforums officiella skidtest och de är därmed på plats med skidorna under fredag och lördag. Jag och xJONx dyker upp på lördagen (och stannar tom söndag). Jon är decimerad i funktion iom ett skadat knä och kommer att stå i tältet hela dagen. Jag däremot kommer väl att blanda åkning och tält. Kom gärna förbi och håll lite låda! Vi kommer att använda oss av era åsikter när vi väljer hur slutversionen kommer att byggas, så se till att göra er röst hörd. :)

Väderprognosen ser för övrigt bra ut med inslag av sol både fredag och lördag.
Hoppas att vi ses i Tandådalen!

Senast ändrad:

Ake_Astrom

Medlem
Jag räknar med att komma förbi under lördagen.

Kommer att bli mycket spännande även om jag inte räknar med att kunna ge samma feedback som övriga kunniga utan mer från ett "nybörjar" perspektiv

//Åke

Pillard

Aktiv medlem
Pillard sa:
PNyberg sa:
Pillard sa:
Jag rullar mest troligt upp kring den 12 tom den 17e och hoppas på att kunna ha med mig nå Opinion.
Ouch, vi åker hem just den 12e :(
Förresten, skidorna ska inte skickas upp till Gränsen från Åre? I så fall kunde de gärna få skickas några dagar tidigare, om det är möjligt, så lovar vi att testa dem rejält...

fransosen

Aktiv medlem
Kul, kommer nog över på lördagen. Har kört på prototyp 5 och 8 en hel del för ett par veckor sedan så det ska bli interessant att se framförallt hur tailen har ändrats.
Angående topsheet så ser jag ofta på att få ett topsheet där snön inte fastnar så lätt. Speciellt om man turar så är det tungt att släpa med sig ett par kilo snö på varje skida.

PNyberg

Aktiv medlem
Pillard sa:
Pillard sa:
PNyberg sa:
Ouch, vi åker hem just den 12e :(
Förresten, skidorna ska inte skickas upp till Gränsen från Åre? I så fall kunde de gärna få skickas några dagar tidigare, om det är möjligt, så lovar vi att testa dem rejält...
Ska skickas från Åre med Erik som jobbar på fabriken(?), men jag vet inte när han har tänkt att åka upp.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp