MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Bjarkang

Medlem
GOS sa:
Bjarkang sa:
Har en liten fundering... Finns det ngn annan smurfväxt människa som har provkört? Själv e jag bara 175 och taxar in på sisådär 75 kilo. Någon med liknande konfigurering som har provkört?
178 cm och ca 67 kg här, antagligen den lättaste som testat. Skidorna var absolut inte för långa eller för stora på något sätt!
GOS, tack för svaret! Känns bra!!! Det här är fan hur kul som helst att följa.

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Bjarkang sa:
GOS sa:
Bjarkang sa:
Har en liten fundering... Finns det ngn annan smurfväxt människa som har provkört? Själv e jag bara 175 och taxar in på sisådär 75 kilo. Någon med liknande konfigurering som har provkört?
178 cm och ca 67 kg här, antagligen den lättaste som testat. Skidorna var absolut inte för långa eller för stora på något sätt!
GOS, tack för svaret! Känns bra!!! Det här är fan hur kul som helst att följa.
170cm/69 kg här. Absolut ingen svåråkt skida på något sätt.

xJONx

Ny medlem
Det kom en fråga för ett tag sedan om monteringspunkten på skidan. Detta har genom hela projektet varit en av de viktigaste frågorna för mig, om inte den viktigaste. Jag tänkte därför gå igenom anledningen till att den rekommenderade monteringspunkten är där den är, för det är självklart ingen slump. Först tänkte jag gå igenom bakgrunden till valet och sedan tänkte jag nämna i vilka fall det kan vara intressant att frångå den rekommenderade monteringen.

Först av allt vill jag klargöra vad vi baserat valet av monteringspunkt på. Det känns som en ganska vanlig missuppfattning är att en skida med frammonterad bindning är en kompromiss gjord för att få bättre prestanda i luften och vid snurrar, men att det leder till sämre åkegenskaper. Vilket inte stämmer. Personligen kanske jag enstaka gånger under en säsong försöker slänga iväg en 3a eller en backflip. Vilket i princip gör mig till gruppens jibber. Ryktet säger t.ex. att MnO hade två "helt ok" försök på 360 i Orsa Grönklitt säsongen 91-92, men att han efter det la de hemmagjorda trickskidorna på hyllan för att fokusera på annat. Hur bra skidorna är att snurra med är alltså helt ointressant för oss. Valet av monteringspunkt är baserat enbart på att skidorna ska gå så bra som möjligt. Framförallt i puder.

Bakgrund
-3,5cm från TC är jämfört med många andra skidor på marknaden relativt långt fram. Det kan kännas ovant när man kollar ner på skidorna i början. Framförallt om man som jag kommer från något som är betydligt mer bakmonterat. För 1,5 år sedan stod jag i strumplästen på mina nya Rocker2:or som var utlagda på vardagsrumsgolvet och försökte bestämma hur jag skulle montera skidorna. Jag hade egentligen redan bestämt mig för att montera dem -3 från TC, men där jag stod och kände på den tänkta monteringen vacklade jag betänkligt i beslutet. Monteringspunkten var 6cm framför mina Katana 190 som jag var mycket nöjd med, dessutom hade jag valt 184 längden på R2. Framänden var alltså runt 10cm kortare. Det kändes som om jag stod på ett par slalomcarvers när jag kollade ner och såg hur lite skida det var framför bindningen. Hela anledningen till skidköpet var dock att jag ville testa en teori som jag började skissa på vintern innan och då var jag tvungen att montera skidorna långt fram. Det fanns alltså ingen återvändo. Ändå var det sista jag tänkte, innan jag satte borren i skidan, "det kommer fan bli helt oåkbart...".

Som tur var blev det inte alls helt oåkbart, det blev snarare väldigt bra. Efter några tveksamma dagars inåkning kom de första åken i orörd snö och efter det har jag aldrig ens funderat på att gå tillbaka till en mer traditionell montering. Det var helt enkelt så mycket bättre. För mig är det en lika stor förbättring som när bredare offpistskidor introducerades. Jag kommer förresten ihåg vad jag tänkte när jag stod med mina första breda skidor (Völkl Explosive) på ett annat vardagsrumsgolv, kollade ner, och tänkte "de är för breda, det kommer fan bli helt oåkbart…".

Teorin
Teorin som var anledningen till att jag ville testa en mer centrerad montering är inte jättekomplicerad:
Vi antar att trycket på skidan i det plan som är parallellt med snöns yta är jämt fördelat över belaget när man kantar skidan och svänger. Då kommer en mer traditionell bindningsmontering medföra ett ganska kraftigt moment kring boot center p.g.a. skillnaden i yta, och därmed skillnaden i de resulterande krafterna som påverkar skidan bakom respektive framför boot center. Detta medför att framänden på skidan vrids in i sväng/upp mot berget. Skidan kommer att sträva efter att öka vinkeln mot fallinjen. Om boot center är närmare TC kommer momentet minska. Om bindningen monteras på TC är momentet noll och skidan kommer sträva mot att behålla sin nuvarande vinkel mot fallinjen. På samma sätt kommer en skida där monteringspunkten är framför TC att sträva efter att hela tiden minska vinkeln mot fallinjen.

Bild:

Momentet kring boot center kan alltså beskrivas med följande formel:

M = p((L/2 + mp) - (L/2 - mp)) = 2*p*mp

Där M är momentet kring boot center, mp är monteringspunkten, L är skidans längd och p är trycket från snön. Och den avgör i princip om skidan blir över eller understyrd.

Skönt att få in lite matematiska formler i tråden...

Verkligheten
Nu är det inte så att vi blint litar på matematiska formler i utvecklingsarbetet, det är inte riktigt så vi jobbar, utan detta har naturligtvis testats. Vi har helt enkelt upprepade gånger blint justerat monteringspunkten och noterat var skidan går bäst. Slutsatsen blev att vi alla var överens om att skidan går bäst, framförallt i puder, med bindningen monterad på TC -3,5cm. Alltså är den rekommenderade monteringen TC -3,5cm.

Den rekommenderade monteringen ger skidan en väldigt neutral känsla i lös snö. Den nyper inte in i svängen, men det är inte heller svårt att få den att svänga. Den går mjukt och fint genom både större och mindre svängar och känner man för att slide:a ut tailen för att få ner farten när det börjar gå för fort är det inte heller några problem. Dessutom upplevs skidan som klart stabilare i hög fart p.g.a. det lugna beteendet vid svänginitiering.

En annan fördel med att stå längre fram är skidans läge i snön. Det finns i princip två sätt att skapa flyt på en skida. Antingen gör man det med en rockerkurva som strävar efter att lyfta skidan i snön eller också gör man det genom att montera bindningen så pass långt bak att framänden av skidan lyfter och bakänden sjunker i snön. Fördelen med att välja det första alternativet är att skidan går mer plant i snön. Vilket medför två saker: För det första går skidan lättare genom snön eftersom motståndet från snön minskar och för det andra ändrar sig skidans läge i snön väldigt lite beroende på hastigheten. En traditionellt monterad skida planar mer och mer ju fortare man åker. En frammonterad skida med bra rockerkurva planar redan från början.

I gruppen har vi tidigare varit oense om hur en skida ska monteras. Jag och Markus som båda äger R2 var direkt inne på att skidan ska monteras långt fram. MnO och Nyberg var lite mer traditionella i tänket. En av anledningarna till det är att MnO aldrig riktigt kommit överens med R2. Något som han upplevt som ett tydligt problem med R2, och som även jag och Markus till viss del känt av när vi bytt till Opinion, är att R2 har en förhållandevis liten sweet spot. Detta medför att det är klart svårare att stå helt rätt i position på den jämfört med Opinion. Det är lätt att komma lite för långt bak eller fram i positionen. Av den anledningen trivdes aldrig MnO lika bra med R2 som jag och Markus gjorde. Lite oväntat upplevde vi också att flytet var något sämre på R2 än på Opinion. Markus valde t.ex. att montera bak sina R2 till TC -5 eftersom han tyckte att det saknades flyt vid låg fart. Detta trots att de i högre fart gick bättre en eller ett par cm längre fram. Detta är något som vi inte upplever alls med Opinion, där flytet är väldigt bra även på TC -3,5.

Slutsats
Vi är relativt säkra på att de flesta kommer tycka att Opinion går bäst på den rekommenderade monteringen TC -3,5cm. De som kan tänkas vilja flytta fram monteringen ännu mer är de som helt enkelt vill ha en ännu mer centrerad montering. Bakmontering är framförallt aktuellt om man vet med sig att man åker väldigt traditionellt och inte har någon lust att justera sin teknik för att anpassa den till de nya skidorna, samt de som vet med sig att de åker långsammare och prioriterar extremt bra flyt mer än den ökade prestandan i lös snö.
Personligen hoppas jag att så många som möjligt ger den rekommenderade monteringspunkten en chans.

Jag hoppas det klargjorde lite gällande monteringen.

Slutligen vill jag bara säga att det är kul med alla positiva kommentarer från er som testat. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka "vänta ni bara...". För visst går skidan väldigt bra i pist eller hård offpist, men det är mer än effekt av en bra konstruktion och en välgjord shape. Skidan är GJORD för att gå bra i puder. Så vänta ni bara tills ni får testa den där den hör hemma…

Senast ändrad:

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Det känns som att skidan numera är väldigt pist-orienterad.. Alla test och recensioner baserar sig nästan uteslutande av piståkning.

Det som gör mig orolig är om skidan blir för tråkig i offpisten, där den faktiskt är tänkt att höra hemma? Speciellt för mig som väger runt 70 kg och är 174 cm lång. Har jag fel?

Är den mest och näst mest dämpade versionerna verkligen "bäst" i offpist?

Hoppas ni kan ge svar och att jag oroar mig i onödan! Är sugen på att köpa skidan faktiskt!

Johan

Bjarkang

Medlem
Jarle sa:
Tack, Jarle!

Har nu följt den här tråden mer eller mindre slaviskt sedan den startade. Känns otroligt kul att se allt engagemang! Den gode Herr MnO brukar alltid få extremt goda vitsord för sin språkbegåvning, men jag måste säga att det samma gäller hela projektteamet! Det är en glädje att följa/läsa om utvecklingen! Detta är verkligen prylbögeri taget till helt nya höjder - and I like it! Fantastiskt utlägg om monteringspunkten ovan, etc, etc...

Men om den berättarkonsten imponerar måste jag säga att kunskaperna om hur man bygger en skida och vilka egenskaper man skall leta efter imponerar än mer! Har som sagt följt tråden från dess början men aldrig riktigt känt att jag har kunnat tillägga något som skulle upplevas som intelligent:) Jag känner igen en bra skida när jag står på den, men att beskriva dess egenskaper... Nä... Jag lägger mitt öde i era händer och tänker glatt snylta på er klokskap!

Efter att ha plöjt tråden fram och tillbaka känner jag inte att jag delar Herr Sundströms farhågor ovan. Känns som att ni har fokuserat på att göra ett pudermonster, MEN som dessutom kommer gå riktigt bra när förhållandena inte är riktigt optimala... Att de verkar vara kvicka och lättmanövrerade i skogen. Gott!!! Hursomhelst, puder är väl det vi alla tycker är roligast (nåväl, iaf de flesta), men det är ju inte riktigt alltid förutsättningarna är så bra... Känns därför bra att det inte blir ett renodlat pudermonster, typ Spoon...

Några frågor:
Näväl, handen på hjärtat, herrar projektmedlemmar - när MnO et al drog igång det här projektet hade ni "rätt" höga mål. Hur känns det, har ni nått hela vägen? Är det de bästa skidorna, totalt sett, ni kört?

Vad händer med grafiken på forumversionen? Sedan MarkusO i november bad Vattendroppe att lägga locket på har det varit tråkigt tyst om detta... Har introducerats lite norrsken, etc, vilket allt låter trevligt, men... Här om veckan meddelade MnO att grafiken snart skulle avtäckas... När????

Med bäring på detta, är det bestämt hur det kommer att gå med forumverisonen? Vilka kommer få beställa? Och när? Lyser det igenom att jag vill ha ett par? Nu!

Högaktningsfullt/J

Jon

Medlem
Det hade verkligen varit intressant att få pröva de olika monteringspunkterna. För när jag läsaer xJONx:s inlägg så tar jag till mig informationen, men liksom MnO och PNyberg är jag lite mer skeptisk av tidigare erfarenheter.
xJONx som droppar en hel del liksom PNyberg. Hur är landningarna när man står i stort sett centrerad? Ingen risk för att man går över spetsarna?

xJONx

Ny medlem
JohanSundstrom sa:
Det känns som att skidan numera är väldigt pist-orienterad.. Alla test och recensioner baserar sig nästan uteslutande av piståkning.

Det som gör mig orolig är om skidan blir för tråkig i offpisten, där den faktiskt är tänkt att höra hemma? Speciellt för mig som väger runt 70 kg och är 174 cm lång. Har jag fel?

Hoppas ni kan ge svar och att jag oroar mig i onödan! Är sugen på att köpa skidan faktiskt!

Johan
Du kan stoppa undan Losec:en :). Skidan är utvecklad för offpiståkning. Anledningen till att de flesta recensioner är baserad på piståkning är helt enkelt att piståkning och hårdare offpist är det underlag som funnits att tillgå vid de publika testerna i Åre och Tandådalen. Jag har spenderat hela vintern i Alperna och tillsammans med övriga i gruppen hade jag en extremt bra vecka där nere under påsken med puder varje dag. Det är våra åsikter från den veckan som ligger till grund för den sista prototyp-serien.

Under den veckan testade vi olika mängd gummi för att få fram den grad av dämpning som gick bäst. Sedan valde vi ut den skida som i alla fall jag tyckte gick bäst i puder. Den var vi alla väldigt nöjda med. Framförallt MnO tenderar dock att vilja ha lite mindre dämpning. Därför kom vi efter lååånga diskussioner fram till att vi skulle utgå ifrån den valda skidan som den mest dämpade och sedan testa 3 andra mindre dämpade varianter i en ny prototyp-serie. Vi ville även testa att sänka svingvikten lite genom att förlänga NATOn i tip/tail. Eftersom vi testat oss fram till att mindre dämpning gav skidan lite bättre eller samma känsla offpist kände vi oss bekväma med att testa ut den sista prototyp-serien enbart på hårdare underlag. Under påskveckan hade vi helt enkelt inte kunnat testa skidan på hårdare underlag och vi var då fortfarande osäkra på hur lite dämpning vi kunde ha i skidan utan att den blev markant sämre på hårt underlag.

Nu när den sista prototyp-serien provats noga känner vi att vi vet hur lite dämpning vi kan ha i skidan och den fortfarande kan prestera bra över hela berget. Trots att skidorna benämns "mest dämpade" och "näst mest dämpade" är de inte speciellt dämpade relaterat till andra skidor i segmentet, snarare tvärtom. Vi har hela tiden velat ha en skida med så mycket känsla som möjligt, men samtidigt måste den ha den trygghet som dämpning ger. Om man jämför med t.ex. Rocker2 som jag kört på innan är det mycket mer snökänsla i Opinion.

Slutsatsen är hur som helst att du kan vara helt lugn. Skidan är absolut inte tråkig offpist. Snarare jävligt rolig.

xJONx

Ny medlem
Jon sa:
Det hade verkligen varit intressant att få pröva de olika monteringspunkterna. För när jag läsaer xJONx:s inlägg så tar jag till mig informationen, men liksom MnO och PNyberg är jag lite mer skeptisk av tidigare erfarenheter.
xJONx som droppar en hel del liksom PNyberg. Hur är landningarna när man står i stort sett centrerad? Ingen risk för att man går över spetsarna?
Av samma anledningar som i utläggningen om monteringspunkten tycker jag att det är bättre att stå längre fram när man droppar. Dvs. Man kan landa skidan planare i snön och då blir motståndet för skidan att åka vidare mindre. Jag tycker därför att det är lättare att stompa och åka vidare med en modernare montering (längre fram alltså).
Dessutom kan man landa med kroppen mer upprätt vilket jag får för mig gör att man kan utnyttja sin benstyrka bättre och inte påfresta ryggen lika mycket. Jag upplever alltså mindre risk att gå över styret.

Med det sagt kan jag dock tänka mig att innan man vänjer sig vid den nya monteringen kan det hända att man hamnar lite långt fram några gånger. Det gjorde jag själv i alla fall.

Jag tycker att man ska vara medveten om att det till en början kan kännas lite konstig med en modernare montering. Allt som frångår det man är van vid känns ofta lite konstigt, men om man ger det några dagars inåkning tycker jag att man får väldigt mycket tillbaka.

Vad har du tidigare åkt som du inte gillar?

MnO

Aktiv medlem
JohanSundstrom sa:

Johan
Jon har redan svarat ovan, men jag kan bara förstärka det han säger. Att den gick så bra i pist som den faktiskt gör var en överraskning för oss i testgruppen. Skidan är utvecklad för att gå bra i puder i första hand. För mig är det den bästa skida jag har testat i bra kallsnö.

Jag är den som har varit motvikten i gruppen när det gäller dämpningsgrad, just av den anledning du nämner. Jag vill inte att snökontakt och känsla ska försvinna i perfekt snö till förmån för stabilitet och trygghet i stökigt, fruset underlag. För mig beror det på att jag värdesätter en episk eufori i puder mer än att jag känner mig absolut trygg när snön är kass. Men någonstans finns det en verklighet också och det har framgått med all önskvärd tydlighet att det finns en gräns för hur mycket nerv och direktkontakt man kan ha i en skida utan att det blir ett störningsmoment, även i bra förhållanden. Ett antal skidor i prototypfasen har tydligt för lite dämpade även för mig. Det ger en mycket direkt närvaro i låg fart, men så fort det blir det minsta allvar i åkningen så går det bara inte att hålla ordning på dom längre. En sådan skida formar dig som åkare till att bli återhållsam och man tappar driv, kraft och fart. Jag vill ha närvaro, men också en skida som formar mig till en åkare som jag trivs med att vara. För mig ska en bra skida inspirera mig mot att utvecklas mot den målbild jag har för hur jag vill åka i en ideal värld. Med Opinion tar jag flera kliv framåt på den skalan. Jag har aldrig åkt så aktivt och samtidigt behagligt i (för mig) hög fart i puder som jag gjorde med Opinion Proto6 under påsken. Proto 6 var den skida som sen stog som grund för nästa generation i serie 3. Det var alltså, precis som Jon säger, puderegenskaperna som stog som bas för vidare utveckling. När vi sen kom hem till svenska förhållanden märkte vi att den gick som ett skott i pisten också, men det var en ren bonus. Målet från början var att den skulle ha acceptabla pistegenskaper för breddkategorin och det målet har vi med råge passerat.

Jag testade Opinion head-to-head mot Nordica Patron och Salomon R2 122 under påsken i bra snöförhållanden. Jag hinner inte skriva någon längre utläggning om det nu, men i avseendet dämpning tycker jag att Patron och Opinion har en liknande snökontakt (vilket i första hand avser filtrering av högfrekventa vibrationer i praktiken) och närvaro. Däremot känns Patron betydligt mer orolig och fladdrig i tipparna när det blir uppåkt eller hårdnar till, vilket gör att man totalt sett uppfattar den som betydligt mer nervös. Men Opinion har ändå en hel del av Patrons mycket underhållande alerthet och reaktionsförmåga i planande åkning. R2 122 däremot är mycket mer död än Opinion. Det känns som att åka på en tung och seg skida som svarar sämre och bara är segare i alla manövrar utan att för den skull kännas mer trygg eller stabil.

De två skidor som vi väljer mellan nu är som sagt inte speciellt mycket dämpade i jämförelse med de skidor som är mest dämpade på marknaden. De är snarare skidor som synkroniserar sina egenskaper och sin känsla bäst med shapen och det finns mycket liv och lekfullhet kvar. Vi har aldrig haft som mål att bygga en superstabil charger, utan det ska vara en skida som är kul att åka i den typ av åkning som vi själva oftast åker. Nu lyckades vi kombinera det med en förvånande bra pistprestanda, vilket förmodligen beror på fabrikens vana att bygga just pistinriktade skidor (Project-serien, PT och kanske framförallt Hendryx är alla riktigt vassa pistlagg).

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Bjarkang sa:
Jarle sa:
Tack, Jarle!

Har nu följt den här tråden mer eller mindre slaviskt sedan den startade. Känns otroligt kul att se allt engagemang! Den gode Herr MnO brukar alltid få extremt goda vitsord för sin språkbegåvning, men jag måste säga att det samma gäller hela projektteamet! Det är en glädje att följa/läsa om utvecklingen! Detta är verkligen prylbögeri taget till helt nya höjder - and I like it! Fantastiskt utlägg om monteringspunkten ovan, etc, etc...

Men om den berättarkonsten imponerar måste jag säga att kunskaperna om hur man bygger en skida och vilka egenskaper man skall leta efter imponerar än mer! Har som sagt följt tråden från dess början men aldrig riktigt känt att jag har kunnat tillägga något som skulle upplevas som intelligent:) Jag känner igen en bra skida när jag står på den, men att beskriva dess egenskaper... Nä... Jag lägger mitt öde i era händer och tänker glatt snylta på er klokskap!

Efter att ha plöjt tråden fram och tillbaka känner jag inte att jag delar Herr Sundströms farhågor ovan. Känns som att ni har fokuserat på att göra ett pudermonster, MEN som dessutom kommer gå riktigt bra när förhållandena inte är riktigt optimala... Att de verkar vara kvicka och lättmanövrerade i skogen. Gott!!! Hursomhelst, puder är väl det vi alla tycker är roligast (nåväl, iaf de flesta), men det är ju inte riktigt alltid förutsättningarna är så bra... Känns därför bra att det inte blir ett renodlat pudermonster, typ Spoon...
Bjarkang sa:
Några frågor:
Näväl, handen på hjärtat, herrar projektmedlemmar - när MnO et al drog igång det här projektet hade ni "rätt" höga mål. Hur känns det, har ni nått hela vägen? Är det de bästa skidorna, totalt sett, ni kört?
Vi hade som mål att bygga de bästa skidor vi har testat, ja. Andra har försökt peta in ord som "den perfekta skidan", "optimal" och liknande, men det är vi allergiska mot att använda. Perfekt och optimal är ord som man själv kan ta till vid en viss tidpunkt eller ett visst snöförhållande, men en skida är alltid en kompromiss av egenskaper.

För den åkning som jag prioriterar och alltid har valt utrustning efter så är Opinion den bästa skida jag har testat. Då handlar det om Alperna eller Sverige och en åkning där man fokuserar på offpist och letar linjer, men ändå drar ett och annat brännaråk i pisten när andan faller på. En helt vanlig dag i en gammal klassisk skibums liv helt enkelt, som numera dessvärre för mig snarare är dagar på veckoledigheter och helger. Men fokus är alltid detsamma och det är att skapa sig upplevelser på berget och då i första hand utanför pisten. Här är Opinion en fenomenal kompis på berget. Det hade jag tyckt oavsett om jag hade varit med och utvecklat den eller ej. Jag har alltid haft ett helt öppet sinne när det gäller utrustning och kan såga ett par skidor vid fotknölarna även om jag äger dom själv. Opinion är en riktigt, riktigt bra skida som är i den absoluta frontlinjen av vad som finns på friåkningssidan idag.

Bjarkang sa:
Vad händer med grafiken på forumversionen? Sedan MarkusO i november bad Vattendroppe att lägga locket på har det varit tråkigt tyst om detta... Har introducerats lite norrsken, etc, vilket allt låter trevligt, men... Här om veckan meddelade MnO att grafiken snart skulle avtäckas... När????
Det pågår nu en dialog mellan grafikgruppen och projektgruppen som är inne i sin slutfas. Vi vet inte när vi är klara, men "inom snar framtid" gäller just nu.

Bjarkang sa:
Med bäring på detta, är det bestämt hur det kommer att gå med forumverisonen? Vilka kommer få beställa? Och när? Lyser det igenom att jag vill ha ett par? Nu!
Vare sig pris, tillgänglighet eller beställningsförfarande är bestämt än. Vi har som vi har sagt innan varit helt fokuserade på att nå fram till en slutgiltig konstruktion först. Vi är prylbögar och inte affärsmän :) Vi hade ett möte häromdagen i gruppen och har nu i princip bestämt oss för hur skidan ska byggas. Det ska bara verifieras av Patrik först som är gurun när det gäller kärnmillimetrar och andra skidinterna tekniska detaljer.

För den forumgrafiken är det, som vi har sagt tidigare, mest troligt att det blir någon form av pre-order-lösning för de som har varit delaktiga i tråden. Detta för att vi ska få någon form av uppfattning av hur många skidor som ska göras i den varianten. Jag skulle uppskatta att det inom en månad kommer att presenteras en lösning för det hela. Opinion med kataloggrafik kommer att finnas i butiker samtidigt som alla andra 2013/2014-skidor från Extrem, dvs i september-oktober någonstans.

Senast ändrad:

Bjarkang

Medlem
Tack!
MnO & Co, ni gör ett förbannat bra jobb! Ser verkligen fram emot att få ta del av slutresultatet. Får väl helt enkelt 'hia' mig lite, även om det är svårt nu när vi går in i en mellansäsong fylld av pollen och helvete. Dags att ta tag i försäsongsträningen i väntan på bättre tider...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Mycket intressant att läsa herrarnas resonemang avseende dämpning, monteringspunkt mm. Speciellt efter att själv tillbringat några timmar med Opinion under fötterna. Jag kan bara understryka att min upplevelse till fullo bekräftar detta resonemang.

Min erfarenhet av skidor i bredden omkring 120 mm är något begränsad men om jag jämför med mina egna Ross Super 7 (195) som ju ändå säljs som en dedikerad offpistskida är Opinion (nr 10) betydligt mindre dämpad och upplevs som mycket, mycket. mer lekfull (läs roligare). Att sen Opinions isgrepp är betydligt mer distinkt och exakt är ju en trevlig bonus.

/MM

xJONx

Ny medlem
Bjarkang sa:
Några frågor:
Nu har ju MnO redan gett sin synpunkt, men jag tänkte ändå beskriva mina egna tankar och åsikter under utvecklingtiden.

När vi drog igång det här trodde jag att vi skulle kunna göra en skida som vara bland de bästa offpistskidorna på marknaden. Jag tyckte att vi allihop här i tråden kom fram till en riktigt bra grund och tyckte den CAD-ritningen som användes till den första prototyp-serien såg riktigt bra ut.

När jag sedan testade många andra skidor på marknaden under testhelgerna i höstas insåg jag att det finns väldigt många bra skidor. Samtidigt kom det några få spridda åsikter om att vi nog inte hade så mycket att komma med om man jämför med rutinen och de ekonomiska musklerna som finns hos de stora skidtillverkarna. Då kan jag erkänna att jag började tvivla lite. Jag intalade ändå mig själv att vi visste vad vi gjorde och att Extrem trots allt redan bevisat att de kan bygga riktigt bra skidor. Men visst funderade jag på om vi inte skulle gjort den några millimeter bredare eller gjort radien lite längre osv. Vi hade ju trots allt aldrig konstruerat en skida själva innan. Att ha åsikter om befintliga saker och att göra något bättre själv är två helt olika saker.

Det var med andra ord med ganska stor nervositet som jag testade de första prototyperna i St Anton i början av februari. När jag summerade de första dagarnas test kunde jag andas ut. Skidorna gick riktigt bra i den flesta förhållanden. Det var definitivt en skida som skulle vara bland de bästa på marknaden. Samtidigt tyckte jag inte riktigt den presterade så bra som jag ville att den skulle göra i riktigt djup snö. Å andra sidan var den enormt kvick och rolig i skogen. Min känsla då var att det var en kanonskida för varje dag åkning, men att jag troligtvis skulle sakna mina Rocker2:or under de riktigt djupa dagarna. Jag hade dock en tydlig idé om hur skidan skulle kunna förbättras. En idé som jag delade med de andra i gruppen.

När jag fick testa andra generationen prototyper blev jag mycket nöjd. Den höjda tailrockern hade gjort exakt den skillnad som vi ville att den skulle göra och skidan gick nu riktigt riktigt bra även när snön var midjedjup. Efter att leveransen av den andra generationens prototyper har jag inte åkt på mina Rocker2:or alls och inte heller saknat dem. Nu var jag säker på att vi hade konstruerat en av de bästa skidorna på marknaden.

Prototyp #7 och #8 i den andra serien tyckte jag gick riktigt bra. De andra var lite för odämpade i sämre snö. Både #7 och #8 innehöll dock kolfiber och samtidigt som jag tyckte att de gick riktigt bra tyckte jag att de kunde gå ännu bättre, helt utan eller med mindre kolfiber. Vi pratade igenom mina åsikter inom gruppen och kom överens om att kolfiber nog inte var rätt väg att gå. Samtidigt kom någon på den briljanta idén att vi skulle testa att klistra gummi ovanpå de mer odämpade skidorna för att se om det skulle förändra deras beteende.

Och med ökad dämpning på de rena trä-prototyperna satt den sista pusselbiten på plats. Skidan var grym.
Det enda jag var orolig över under tillverkningen av den sista prototyp-serien var om det skulle gå att återskapa exakt samma skida, fast med gummi inuti. :)

Jag kan alltså med handen på hjärtat säga att jag tycker Opinion är den absolut bästa skidan för mig och min åkning. Jag har faktiskt inte testat någon annan skida som kommer i närheten.

MnO

Aktiv medlem
När det gäller monteringspunkten var jag tidigt i projektet en motståndare till de idéer som framförallt Jon, men även Markus presenterade när det gäller en framflyttad montering för planande åkning. Jag har för mycket tidigare erfarenheter av att det INTE är bra att stå långt fram på skidor ämnade för puder. Jag har också kört på Katana och trivs bra. Jag har en säsong på Explosive för många år sen. Den tyckte jag då var en riktigt bra skida. Jag testade att gå fram på den ett antal cm, men gillade det inte alls. Dessutom har jag testat R2 122 en hel del och hittar inte rätt på den och jag har tolkat det som att det har med monteringspunkt att göra. Men jag är också inte det minsta rädd för utveckling, så i första serien testade vi att röra oss mot vad Jon ansåg vara rätt montering. Det gemensamma beslutet då blev -5 som utgångspunkt, vilket skulle innebära att skidan går att montera från -3 (som Jon förespråkade) och bak till -7 (-6 var mitt grundförslag efter lite funderande).

Jag har en enorm respekt för Jons skidkännedom. Under alla år som vi har testat och diskuterat skidor ihop så tror jag aldrig att Jon har levererat en enda kommentar som inte har stämt. Det kan ta ett tag, men förr eller senare så inser man som oftast att Jon hade rätt redan från början. Han är helt överdjävlig på att både analysera och därefter formulera skidors egenskaper och har i princip alltid rätt helt enkelt. När kryss-Jon pratar skidor, då lyssnar jag, för annars halkar jag efter i utvecklingen. Min bror MarkusO har också samma typ av förmåga att kunna analysera skidor och dess egenheter. Vi gillar kanske inte samma skidor, men vi är så gott som alltid överrens när det gäller skidors egenskaper. När dessa två herrar med god grund förespråkar en teori och konstaterar att det har tagit deras åkning till en ny nivå, då kan jag inte stå och tjura i hörnet. Jag har därför ända sen början av den här gruppinterna debatten haft som tillägg till mitt motstånd att "det kan dock bero på att jag faktiskt inte har testat". Det var en evinnerlig tur att jag lade till just dom orden. Nu har jag nämligen testat och jag abdikerar fullständigt efter test av proto6 och serie 3. Jon och Markus har haft rätt hela tiden. Det är en massiv förbättring i planande snö efter att vi har justerat rocker och flexkurva till att passa till en mer framflyttad montering.

Det som gör skiftet möjligt är att rockerkurvorna har utvecklats. Man har stått längre bak tidigare eftersom man helt enkelt inte kunde stå längre fram pga dykproblem. Opinions rocker ger ett riktigt bra flyt även om man står så nära center som -3,5cm. Lowrise-tippen strävar lugnt och behärskat upp mot ytan hela tiden och framförallt så har vi lyckats med vår vision att få skidan att gå bra även i de få lägen där den inte flyter. Med en brant tip, oavsett rocker så får man känslan av att flyga över styret mycket tidigare eftersom tippen plöjer igenom snön och bromsar rejält. Opinions tip gör inte det. Det händer inte speciellt mycket om den drivs ner nån decimeter under snön. Den bara vänder och tar sig lugnt och sansat upp mot ytan igen och man märker det knappt. Samtidigt eleminerar den framflyttade positionen helt hooking i fronten, utan skidan känns helt neutral och lugn i svängen. Jag har aldrig kunnat åka så avslappnat i aktiv puderåkning eller vad jag ska kalla det. Man kan gå ner i en pistliknande position och verkligen driva runt skidan i långa eller kortare svängar och den bara hänger med. Fenomenalt bra. Jag testade att byta tillbaka till Katana något åk. Det känns som man kliver på en tio år gammal shape i puder. Det är så fruktansvärt mycket lättare att åka puder eller bra kallsnö med Opinion i jämförelse, så det känns nästan som när man bytte från 70mm till 90 i början av bredlaggsrevolutionen.

Skillnaden mot Rocker2 122 är för mig att Opinion känns mycket mer responsiv. Jag har aldrig riktigt kommit överrens med R2:an i puder och det beror främst på att den reagerar så långsamt när jag initierar en sväng i planande snö med min aningen konservativa teknik. Man måste gå mer på helt neutral position och bara kanta skidan istället för att driva in spetsen i svängen. För mig innebär det att jag förmodligen behöver lägga minst ett par heldagar i bra snö på skidan för att komma igång ordentligt med den. Det är ju en bra och populär skida, men den är inget som man som lite äldre åkare bara kliver på och kör. Opinion gör konverteringen till en mer balanserad position enklare. Om jag tittar ner så känns det fortfarande lite väl jibbigt, men från första sväng i lösare snö så framgår det direkt vad fördelen är. Jag hade inga som helst problem att redan i första åket köra på med full insats utan att känna mig otrygg. När jag sedan testade att skruva tillbaka bindningen till -6 där jag från början ville ha den, så framgick det omedelbart att skidan inte får visa sin fulla potential. Den går fortfarande ok, men den där fantastiska balansen som lyfter skidan ur massan försvinner.

Det är utan minsta tvekan som den rekommenderade monteringen på Opinion kommer att hamna på -3,5, för de åkare som regelbundet åker bra kallsnö och som inte uttryckligen är mycket konservativa. Jag rekommenderar alla att testa den monteringen i bra snö om de får chansen. Ge det nån timme, sen är jag övertygad om att väldigt, väldigt många kommer att hålla med om att det här är ett naturligt steg i utvecklingen för skidor avsedda för puder. All heder till Jon och Markus som stog på sig i frågan.

Senast ändrad:

FF

Aktiv medlem
Mycket intressant läsning här om monteringspunkter och dylikt.

En grej som dock gör mig en smula nervös, är att ni skriver hur syftet är att optimera känslan i puder. All heder till er och jag har stort förtroende för att ni lyckas skapa en mycket mycket kompetent skida, men det som gör mig lite orolig är det faktum att det är främst i varierande snö och skare en åkare behöver som mest hjälp från skidan, snarare än puder.

Från mitt perspektiv hade jag gärna offrat en smula "känsla" i puder för att få mer hanterbarhet i stökig snö. Det verkar ju som att shapen är tämligen puderoptimerad och ingen kommer bli besviken på egenskaperna i puder. Men kom ihåg att de flesta dagar på berget innehåller varierad snö.. Även "puder"dagar. Det jag fiskar efter här är alltså dämpningsgrad. Jag har ju inte åkt skidorna så är egentligen fel person att uttala mig, men vill bara påminna om att det är en everyday-skida och inte en puderspecifik skida som byggs (?).

Och som ni konstaterat, en krispig snökontakt är kul, ffa i pist men kanske också i perfekt puder. Men det blir tröttsamt i längden och främst i varierande snö är det i mina ögon inte särskilt eftersträvansvärt. Och med handen på hjärtat åker man ganska mycket varierande snö.

Med det sagt litar jag på erat omdöme i slutändan. Jag sitter ju bara här framför datorn och armchair quarterbackar.

Kram på er och tack för att ni gör ett sånt hästjobb!!

Senast ändrad:

FF

Aktiv medlem
Ett tillägg: Skidåkning ska vara kul! Och jag förstår att ni inte vill bygga bort "kul-faktorn" i skidan!

MarkusO

Aktiv medlem
Här svänger det. Först oro att den är för pistorienterad och sen nån timme senare motsvarande magsår över att det är ska vara ett rent pudermonster... :D

-> Shapen är lagd med planing i fokus, men bygget/konstruktionen inkluderar en kompromiss för övriga underlag inkl pist och stökig snö. Det är dock fortfarande inte en charger/slaktarskida. Söker man det kan det vara läge att leta vidare, eller iaf testa först..

PNyberg

Aktiv medlem
MarkusO sa:
Här svänger det. Först oro att den är för pistorienterad och sen nån timme senare motsvarande magsår över att det är ska vara ett rent pudermonster... :D

-> Shapen är lagd med planing i fokus, men bygget/konstruktionen inkluderar en kompromiss för övriga underlag inkl pist och stökig snö. Det är dock fortfarande inte en charger/slaktarskida. Söker man det kan det vara läge att leta vidare, eller iaf testa först..
Eller vänta på Opinion 195 L(adda)B(ajset) Edition ;P

...........jus kiddin'

MnO

Aktiv medlem
FF sa:
Mycket intressant läsning här om monteringspunkter och dylikt.

En grej som dock gör mig en smula nervös, är att ni skriver hur syftet är att optimera känslan i puder. All heder till er och jag har stort förtroende för att ni lyckas skapa en mycket mycket kompetent skida, men det som gör mig lite orolig är det faktum att det är främst i varierande snö och skare en åkare behöver som mest hjälp från skidan, snarare än puder.

Från mitt perspektiv hade jag gärna offrat en smula "känsla" i puder för att få mer hanterbarhet i stökig snö. Det verkar ju som att shapen är tämligen puderoptimerad och ingen kommer bli besviken på egenskaperna i puder. Men kom ihåg att de flesta dagar på berget innehåller varierad snö.. Även "puder"dagar. Det jag fiskar efter här är alltså dämpningsgrad. Jag har ju inte åkt skidorna så är egentligen fel person att uttala mig, men vill bara påminna om att det är en everyday-skida och inte en puderspecifik skida som byggs (?).

Och som ni konstaterat, en krispig snökontakt är kul, ffa i pist men kanske också i perfekt puder. Men det blir tröttsamt i längden och främst i varierande snö är det i mina ögon inte särskilt eftersträvansvärt. Och med handen på hjärtat åker man ganska mycket varierande snö.

Med det sagt litar jag på erat omdöme i slutändan. Jag sitter ju bara här framför datorn och armchair quarterbackar.

Kram på er och tack för att ni gör ett sånt hästjobb!!
Om du behöver oroa dig eller inte beror på vad du menar med en dämpad skida. Vi har utifrån gruppens och gästtestares åsikter gått från för lite dämpat via lagom och till för mycket dämp. Vi kommer att lägga oss på en skida som ligger nära den mest dämpade skidan i serie 3. Nu har vi inte helt spikat alla detaljer än, men det står klart att vi kommer att använda exakt samma mängd gummidämpning i slutversionen som i proto 10 (som är den som har kallats för mest dämpad), men vi kommer att lätta upp den en aning med någon cm mer NATO för att få bort en liten tröghet som flera har upplevt. Vi hämtar alltså en liten del inspiration från proto11, även om vi inte går närmelsevis så långt i svingviktsjusteringen. Vi har med extern gummidämpning testat att gå upp på ytterligare mer dämpning på de skidorna och då blir det för tungt och trögt. Vi har därmed testat en hel skala mellan ytterligheterna och känner oss därmed ganska säkra på att att vi hamnar rätt. Vad vi däremot inte kan garantera är att den grad av dämpning vi väljer passar alla. Det finns säkerligen de som hade valt mer gummi och det finns lika säkerligen de som hade föredragit mindre gummi. Men den version vi väljer är en skida som baseras på den ganska stora mängd åsikter som vi har fått in efter test av prototypserie 3, så sannolikheten är stor att väldigt många kommer att gilla skidan.

Jag hade för övrigt utan problem kunnat åka runt på några av de ratade skidorna i puder. Tex var kolfiberlaggen ettriga och roliga i skogsåkning i orörd perfekt snö. Men de falerade å andra sidan TOTALT när det blev varierad snö. Skidan i slutversion kommer att bli den bästa kompromiss som vi har kunnat uppbringa mellan puder, skräpsnö och pist. Hur man än gör så påverkar man andra parametrar när man ändrar en annan. Dock stämmer det att vi hela tiden har haft med i tanken, både i shape och konstruktion, att skidan måste prestera i perfekt puder. Skidan är en everyday med fokus på offpist, helt enkelt. Många har för övrigt kommenterat att dom verkligen gillar skidan i skitsnö, i Åre tex, vilket är glädjande.

Senast ändrad:

Sockerfarsan

Ny medlem
Om man kikar på lagg i liknande storlek, mellan vilka skidor skulle ni placera Opinion på den här charge-och-slaktlagg-skalan (saxad från någon tråd på TGR)?

Automatic > R2 115 > Bibby Pro > Squad 7 > Billy Goat

MnO

Aktiv medlem
Sockerfarsan sa:
Om man kikar på lagg i liknande storlek, mellan vilka skidor skulle ni placera Opinion på den här charge-och-slaktlagg-skalan (saxad från någon tråd på TGR)?

Det var en lite konstig skala tycker jag.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Kan börja med att säga att jag inte kommer köpa skidan då jag är involverad i ett annat märke.

Men jag trodde Opinion var byggd som en allround/one quiver skida? Och då är ju det FF skriver viktigaste? Inte puderegenskaperna?

Eller har jag missat något?

För övrigt gillar jag fortfarande serie 1 och skida 2 sjukt mycket ;) (som puderskida)

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
Sockerfarsan sa:

Nånstans lite till vänster om R2 115 om vi strikt skulle hålla oss till den skalan.

Det går också att "MnO-svara" på detta och göra en rejäl utläggning kring att skalan är alldeles för linjärt utformad, men jag skippar det. Det är tillräckligt med text i tråden idag...

MarkusO

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Men jag trodde Opinion var byggd som en allround/one quiver skida? Och då är ju det FF skriver viktigaste? Inte puderegenskaperna?
Hur räknar du nu? Du har väl >90% puderdagar, så du borde optimera efter det... ;)

PNyberg

Aktiv medlem
MnO sa:
Sockerfarsan sa:

Automatic har metalstringers längs med sidorna

Sockerfarsan

Ny medlem
MnO sa:
Sockerfarsan sa:

Utveckla gärna, jag blir nyfiken eftersom det var skapligt med konsensus i tråden om ordningen. Och alla vet ju att allt i forumtrådar stämmer... :)

Personligen håller jag med om ordningen på Automatic, 115 och Squad. Noll koll på Bibby och BG...

FF

Aktiv medlem
Missförstå mig rätt här, jag har också tröttnat på svårhanterliga chargers och vill ha så kul som möjligt när jag åker skidor. I år har jag åkt hela säsongen (delvis pga skada, delvis pga bra snö hela vintern) på snälla skidor - coreupt slashers. Det har varit en ren fröjd att åka pist och puder på dessa men uppkört har varit svårare än jag varit van vid. Så länge opinion är lite köttigare än dessa skidor blir jag nöjd. Av det jag kunnat utröna från tråden verkar min förhoppning infrias.

Som sagt, jag litar på erat omdöme och jag paxar ett par skidor! Pax!

FF

Aktiv medlem
Den där skalan säger mig ingenting heller? Vilken ända av skalan är chargers och vilken är nudlar?

Sockerfarsan

Ny medlem
MarkusO sa:
Sockerfarsan sa:

Nånstans lite till vänster om R2 115 om vi strikt skulle hålla oss till den skalan.

Det går också att "MnO-svara" på detta och göra en rejäl utläggning kring att skalan är alldeles för linjärt utformad, men jag skippar det. Det är tillräckligt med text i tråden idag...
I egenskap bankir och inte ingenjör räcker snäppet-mer-lättsam-jämfört-med-R2:an som utläggning för min del... :)

FF

Aktiv medlem
183cm, 80kg i början av säsong, minskar ned mot 75 mot slutet av säsong :(

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
MarkusO: i år är det till och med 93,56% puder ;) Och tänkte få upp % med puder i Røldal imorgon ;)

Och som sagt jag har skidor till alla underlag så jag väljer bara där efter ;)

Men återkommer till frågan? Var det inte en allroundskida/one quiverskida Opinion skulle bli?

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
En alternativ skala kanske? :
JJ/Hellbent -> Patron -> R2 122 -> R2 115 -> Helldorado/Katana/Super7 -> BH Shoots/Big Dump

Eller jag vetifan. Svårt med en linjär skala med skidor som varierar åt alla håll...

Även här hamnar nog Opinion till vänster om R2 115. Mitt emellan. Men alltså, det blir ingen komplett bild på nåt sätt. Det försöker koka ner 1000 intryck till 1, det går inte.

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
FF sa:
Åker mer på balans än kraft.
Det låter som 187:an är rätt val ändå...

Några kilo mer alternativt klart mer fokus på ordet "kraft" hade fått mig att säga 19x.

Senast ändrad:

free_fall

Aktiv medlem
Hela processen men att finna den bästa monteringspunkten för skidan var intressant att läsa. Känns kanon att ni lagt ner så mycket tid på att finna den bästa sweetspoten för skidan. Jag tycker det är bra att skidan får en modern stance nära TC. Sedan jag testade mer centrerad stance i lössnö har jag inte tittat tillbaka, precis som folket i projektgruppen.

Det har varit mycket snack om den andra längden på skidan. Det som gör mig mest nyfiken är längden framför bindningen och hur den eventuellt kommer skilja sig mellan 187 & 19x. Har ni någon tanke där än så länge?
Jag är mest nyfiken för att jag ligger i den kategorin som "borde" skaffa den längre längden (181cm, 97kg) och kör med både bra teknik och kraft.

Personligen tycker jag att det är roligare på skidor med kortare front. Jag har jämfört längden framför bindningen på mina två nuvarande skidor, Cash is King 180 & Rocker2 192 (monterad TC -2). Skillnaden är endast några enstaka cm, även om Rocker2:an har en högre rocker. Jag har i huvudsak använt Rocker2 som puderskida under säsongen och trivts kanon med den. Jag känner verkligen att jag inte vill ha en speciellt mycket längre front på min puderskida. Detta just för att inte tappa smidigheten och lekfullheten och istället få en mer "charger" -inriktad skida. Opinion har jämförts mycket i tråden med just R2 och då den hyllas gör ju inte att man blir mindre sugen på att införskaffa den.

Hur som helst, grymt bra jobbat med skidan!

MarkusO

Aktiv medlem
free_fall sa:
Det som gör mig mest nyfiken är längden framför bindningen och hur den eventuellt kommer skilja sig mellan 187 & 19x. Har ni någon tanke där än så länge?
Preliminärt behåller vi samma förhållande antar jag, vilket torde innebära att framänden blir ((194-187)/2)+(((194/187)*3.5)-3.5)= 3.63 cm längre vid samma montering.

Det där skrev jag dock utan att tänka efter, så rätta mig gärna.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp