Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
2280 gram nånstans skulle jag tro.snorkel sa:Vad kommer vikten att landa på? Över 2 kg antar jag?
GOS, tack för svaret! Känns bra!!! Det här är fan hur kul som helst att följa.GOS sa:178 cm och ca 67 kg här, antagligen den lättaste som testat. Skidorna var absolut inte för långa eller för stora på något sätt!Bjarkang sa:Har en liten fundering... Finns det ngn annan smurfväxt människa som har provkört? Själv e jag bara 175 och taxar in på sisådär 75 kilo. Någon med liknande konfigurering som har provkört?
170cm/69 kg här. Absolut ingen svåråkt skida på något sätt.Bjarkang sa:GOS, tack för svaret! Känns bra!!! Det här är fan hur kul som helst att följa.GOS sa:178 cm och ca 67 kg här, antagligen den lättaste som testat. Skidorna var absolut inte för långa eller för stora på något sätt!Bjarkang sa:Har en liten fundering... Finns det ngn annan smurfväxt människa som har provkört? Själv e jag bara 175 och taxar in på sisådär 75 kilo. Någon med liknande konfigurering som har provkört?

Tack, Jarle!Jarle sa:170cm/69 kg här. Absolut ingen svåråkt skida på något sätt.
Du kan stoppa undan Losec:enJohanSundstrom sa:Det känns som att skidan numera är väldigt pist-orienterad.. Alla test och recensioner baserar sig nästan uteslutande av piståkning.
Det som gör mig orolig är om skidan blir för tråkig i offpisten, där den faktiskt är tänkt att höra hemma? Speciellt för mig som väger runt 70 kg och är 174 cm lång. Har jag fel?
Är den mest och näst mest dämpade versionerna verkligen "bäst" i offpist?
Hoppas ni kan ge svar och att jag oroar mig i onödan! Är sugen på att köpa skidan faktiskt!
Johan
Av samma anledningar som i utläggningen om monteringspunkten tycker jag att det är bättre att stå längre fram när man droppar. Dvs. Man kan landa skidan planare i snön och då blir motståndet för skidan att åka vidare mindre. Jag tycker därför att det är lättare att stompa och åka vidare med en modernare montering (längre fram alltså).Jon sa:Det hade verkligen varit intressant att få pröva de olika monteringspunkterna. För när jag läsaer xJONx:s inlägg så tar jag till mig informationen, men liksom MnO och PNyberg är jag lite mer skeptisk av tidigare erfarenheter.
xJONx som droppar en hel del liksom PNyberg. Hur är landningarna när man står i stort sett centrerad? Ingen risk för att man går över spetsarna?
Jon har redan svarat ovan, men jag kan bara förstärka det han säger. Att den gick så bra i pist som den faktiskt gör var en överraskning för oss i testgruppen. Skidan är utvecklad för att gå bra i puder i första hand. För mig är det den bästa skida jag har testat i bra kallsnö.JohanSundstrom sa:Det känns som att skidan numera är väldigt pist-orienterad.. Alla test och recensioner baserar sig nästan uteslutande av piståkning.
Det som gör mig orolig är om skidan blir för tråkig i offpisten, där den faktiskt är tänkt att höra hemma? Speciellt för mig som väger runt 70 kg och är 174 cm lång. Har jag fel?
Är den mest och näst mest dämpade versionerna verkligen "bäst" i offpist?
Hoppas ni kan ge svar och att jag oroar mig i onödan! Är sugen på att köpa skidan faktiskt!
Johan
Bjarkang sa:Tack, Jarle!Jarle sa:170cm/69 kg här. Absolut ingen svåråkt skida på något sätt.
Har nu följt den här tråden mer eller mindre slaviskt sedan den startade. Känns otroligt kul att se allt engagemang! Den gode Herr MnO brukar alltid få extremt goda vitsord för sin språkbegåvning, men jag måste säga att det samma gäller hela projektteamet! Det är en glädje att följa/läsa om utvecklingen! Detta är verkligen prylbögeri taget till helt nya höjder - and I like it! Fantastiskt utlägg om monteringspunkten ovan, etc, etc...
Men om den berättarkonsten imponerar måste jag säga att kunskaperna om hur man bygger en skida och vilka egenskaper man skall leta efter imponerar än mer! Har som sagt följt tråden från dess början men aldrig riktigt känt att jag har kunnat tillägga något som skulle upplevas som intelligentJag känner igen en bra skida när jag står på den, men att beskriva dess egenskaper... Nä... Jag lägger mitt öde i era händer och tänker glatt snylta på er klokskap!
Efter att ha plöjt tråden fram och tillbaka känner jag inte att jag delar Herr Sundströms farhågor ovan. Känns som att ni har fokuserat på att göra ett pudermonster, MEN som dessutom kommer gå riktigt bra när förhållandena inte är riktigt optimala... Att de verkar vara kvicka och lättmanövrerade i skogen. Gott!!! Hursomhelst, puder är väl det vi alla tycker är roligast (nåväl, iaf de flesta), men det är ju inte riktigt alltid förutsättningarna är så bra... Känns därför bra att det inte blir ett renodlat pudermonster, typ Spoon...
Vi hade som mål att bygga de bästa skidor vi har testat, ja. Andra har försökt peta in ord som "den perfekta skidan", "optimal" och liknande, men det är vi allergiska mot att använda. Perfekt och optimal är ord som man själv kan ta till vid en viss tidpunkt eller ett visst snöförhållande, men en skida är alltid en kompromiss av egenskaper.Bjarkang sa:Några frågor:
Näväl, handen på hjärtat, herrar projektmedlemmar - när MnO et al drog igång det här projektet hade ni "rätt" höga mål. Hur känns det, har ni nått hela vägen? Är det de bästa skidorna, totalt sett, ni kört?
Det pågår nu en dialog mellan grafikgruppen och projektgruppen som är inne i sin slutfas. Vi vet inte när vi är klara, men "inom snar framtid" gäller just nu.Bjarkang sa:Vad händer med grafiken på forumversionen? Sedan MarkusO i november bad Vattendroppe att lägga locket på har det varit tråkigt tyst om detta... Har introducerats lite norrsken, etc, vilket allt låter trevligt, men... Här om veckan meddelade MnO att grafiken snart skulle avtäckas... När????
Vare sig pris, tillgänglighet eller beställningsförfarande är bestämt än. Vi har som vi har sagt innan varit helt fokuserade på att nå fram till en slutgiltig konstruktion först. Vi är prylbögar och inte affärsmänBjarkang sa:Med bäring på detta, är det bestämt hur det kommer att gå med forumverisonen? Vilka kommer få beställa? Och när? Lyser det igenom att jag vill ha ett par? Nu!
Nu har ju MnO redan gett sin synpunkt, men jag tänkte ändå beskriva mina egna tankar och åsikter under utvecklingtiden.Bjarkang sa:Några frågor:
Näväl, handen på hjärtat, herrar projektmedlemmar - när MnO et al drog igång det här projektet hade ni "rätt" höga mål. Hur känns det, har ni nått hela vägen? Är det de bästa skidorna, totalt sett, ni kört?
Eller vänta på Opinion 195 L(adda)B(ajset) Edition ;PMarkusO sa:Här svänger det. Först oro att den är för pistorienterad och sen nån timme senare motsvarande magsår över att det är ska vara ett rent pudermonster... :D
-> Shapen är lagd med planing i fokus, men bygget/konstruktionen inkluderar en kompromiss för övriga underlag inkl pist och stökig snö. Det är dock fortfarande inte en charger/slaktarskida. Söker man det kan det vara läge att leta vidare, eller iaf testa först..
Om du behöver oroa dig eller inte beror på vad du menar med en dämpad skida. Vi har utifrån gruppens och gästtestares åsikter gått från för lite dämpat via lagom och till för mycket dämp. Vi kommer att lägga oss på en skida som ligger nära den mest dämpade skidan i serie 3. Nu har vi inte helt spikat alla detaljer än, men det står klart att vi kommer att använda exakt samma mängd gummidämpning i slutversionen som i proto 10 (som är den som har kallats för mest dämpad), men vi kommer att lätta upp den en aning med någon cm mer NATO för att få bort en liten tröghet som flera har upplevt. Vi hämtar alltså en liten del inspiration från proto11, även om vi inte går närmelsevis så långt i svingviktsjusteringen. Vi har med extern gummidämpning testat att gå upp på ytterligare mer dämpning på de skidorna och då blir det för tungt och trögt. Vi har därmed testat en hel skala mellan ytterligheterna och känner oss därmed ganska säkra på att att vi hamnar rätt. Vad vi däremot inte kan garantera är att den grad av dämpning vi väljer passar alla. Det finns säkerligen de som hade valt mer gummi och det finns lika säkerligen de som hade föredragit mindre gummi. Men den version vi väljer är en skida som baseras på den ganska stora mängd åsikter som vi har fått in efter test av prototypserie 3, så sannolikheten är stor att väldigt många kommer att gilla skidan.FF sa:Mycket intressant läsning här om monteringspunkter och dylikt.
En grej som dock gör mig en smula nervös, är att ni skriver hur syftet är att optimera känslan i puder. All heder till er och jag har stort förtroende för att ni lyckas skapa en mycket mycket kompetent skida, men det som gör mig lite orolig är det faktum att det är främst i varierande snö och skare en åkare behöver som mest hjälp från skidan, snarare än puder.
Från mitt perspektiv hade jag gärna offrat en smula "känsla" i puder för att få mer hanterbarhet i stökig snö. Det verkar ju som att shapen är tämligen puderoptimerad och ingen kommer bli besviken på egenskaperna i puder. Men kom ihåg att de flesta dagar på berget innehåller varierad snö.. Även "puder"dagar. Det jag fiskar efter här är alltså dämpningsgrad. Jag har ju inte åkt skidorna så är egentligen fel person att uttala mig, men vill bara påminna om att det är en everyday-skida och inte en puderspecifik skida som byggs (?).
Och som ni konstaterat, en krispig snökontakt är kul, ffa i pist men kanske också i perfekt puder. Men det blir tröttsamt i längden och främst i varierande snö är det i mina ögon inte särskilt eftersträvansvärt. Och med handen på hjärtat åker man ganska mycket varierande snö.
Med det sagt litar jag på erat omdöme i slutändan. Jag sitter ju bara här framför datorn och armchair quarterbackar.
Kram på er och tack för att ni gör ett sånt hästjobb!!
Det var en lite konstig skala tycker jag.Sockerfarsan sa:Om man kikar på lagg i liknande storlek, mellan vilka skidor skulle ni placera Opinion på den här charge-och-slaktlagg-skalan (saxad från någon tråd på TGR)?
Automatic > R2 115 > Bibby Pro > Squad 7 > Billy Goat
Nånstans lite till vänster om R2 115 om vi strikt skulle hålla oss till den skalan.Sockerfarsan sa:Om man kikar på lagg i liknande storlek, mellan vilka skidor skulle ni placera Opinion på den här charge-och-slaktlagg-skalan (saxad från någon tråd på TGR)?
Hur räknar du nu? Du har väl >90% puderdagar, så du borde optimera efter det...Hasse_Lindborg sa:Men jag trodde Opinion var byggd som en allround/one quiver skida? Och då är ju det FF skriver viktigaste? Inte puderegenskaperna?
Automatic har metalstringers längs med sidornaMnO sa:Det var en lite konstig skala tycker jag.Sockerfarsan sa:Om man kikar på lagg i liknande storlek, mellan vilka skidor skulle ni placera Opinion på den här charge-och-slaktlagg-skalan (saxad från någon tråd på TGR)?
Utveckla gärna, jag blir nyfiken eftersom det var skapligt med konsensus i tråden om ordningen. Och alla vet ju att allt i forumtrådar stämmer...MnO sa:Det var en lite konstig skala tycker jag.Sockerfarsan sa:Om man kikar på lagg i liknande storlek, mellan vilka skidor skulle ni placera Opinion på den här charge-och-slaktlagg-skalan (saxad från någon tråd på TGR)?
FF: Storlek på dig? Längd/viktFF sa:
I egenskap bankir och inte ingenjör räcker snäppet-mer-lättsam-jämfört-med-R2:an som utläggning för min del...MarkusO sa:Nånstans lite till vänster om R2 115 om vi strikt skulle hålla oss till den skalan.Sockerfarsan sa:Om man kikar på lagg i liknande storlek, mellan vilka skidor skulle ni placera Opinion på den här charge-och-slaktlagg-skalan (saxad från någon tråd på TGR)?
Det går också att "MnO-svara" på detta och göra en rejäl utläggning kring att skalan är alldeles för linjärt utformad, men jag skippar det. Det är tillräckligt med text i tråden idag...
Det låter som 187:an är rätt val ändå...FF sa:Åker mer på balans än kraft.
Preliminärt behåller vi samma förhållande antar jag, vilket torde innebära att framänden blir ((194-187)/2)+(((194/187)*3.5)-3.5)= 3.63 cm längre vid samma montering.free_fall sa:Det som gör mig mest nyfiken är längden framför bindningen och hur den eventuellt kommer skilja sig mellan 187 & 19x. Har ni någon tanke där än så länge?