Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intressant fråga. Ingen i testgruppen som tänker besöka gränsen, säg runt kristi himmelsfärd?Ekan66 sa:Säsongen är ju lite längre i norr. Kan man tänka sig provning i Hemavan, riksgränsen, Kittelfjäll el motsvarande?
Jag rullar mest troligt upp kring den 12 tom den 17e och hoppas på att kunna ha med mig nå Opinion.Pillard sa:Intressant fråga. Ingen i testgruppen som tänker besöka gränsen, säg runt kristi himmelsfärd?Ekan66 sa:Säsongen är ju lite längre i norr. Kan man tänka sig provning i Hemavan, riksgränsen, Kittelfjäll el motsvarande?![]()
Ouch, vi åker hem just den 12ePNyberg sa:Jag rullar mest troligt upp kring den 12 tom den 17e och hoppas på att kunna ha med mig nå Opinion.Pillard sa:Intressant fråga. Ingen i testgruppen som tänker besöka gränsen, säg runt kristi himmelsfärd?Ekan66 sa:Säsongen är ju lite längre i norr. Kan man tänka sig provning i Hemavan, riksgränsen, Kittelfjäll el motsvarande?![]()
Ni får nog förlita er på PNyberg. Jag och MnO har inga planer på norrtrippar och xJonx har möblerat om lite i knät.Pillard sa:Intressant fråga. Ingen i testgruppen som tänker besöka gränsen, säg runt kristi himmelsfärd?Ekan66 sa:Säsongen är ju lite längre i norr. Kan man tänka sig provning i Hemavan, riksgränsen, Kittelfjäll el motsvarande?![]()
Nej. Då är väl hela högen protos i Sälen...Hawk100 sa:Någon chans i Hemavan nästa helg????![]()
JohanSundstrom sa:Någon som kan ge en ungefärlig prisbild på skidan? Har inte hittat något i tråden, men det kanske är svårt att sätta innan man till 100% bestämt skidans material?
Johan
Ovanstående svar inns i slutet på förra sidanMnO sa:De kommer att kosta i storleksordningen som Extrems övriga skidor.Bjarkang sa:Grymt intressant!!! Och kul... Möjligt att det redan snackats om (har missat en del i tråden), men finns det ngn indikation på pris?
Under utvecklingsprocessen har vi inte brytt oss om kostnader, utan siktat in oss på att skidan ska bli så bra som möjligt oavsett pris. Det är tex dyrt med titanal och kolfiber. Därför påverkar vårt senaste beslut (om att inte integrera det i några större mängder i skidan) slutpriset i en positiv riktning. Det kommer aldrig att bli en lågprisskida dock och det är inte meningen heller. Handbyggda skidor från Sverige med lokalt producerade träkärnor kommer alltid att kosta en slant mer än skidor tillverkade i låglöneländer. Men det kommer att bli skidor av högsta kvalitet till ett rimligt pris, så mycket kan vi lova redan nu.
När jag drog igång det här projektet för över ett år sedan hade jag redan innan jag involverade de andra i gruppen uppfattningen att just Åre Skidfabrik var bäst lämpade för uppgiften. Jag gillar mixen mellan industriell precision och ett charmigt norrländskt hantverk. Så här i smått efterhand är vi mycket glada att de ställde upp på vår idé och de har både varit exemplariska att ha att göra med och dessutom finns det en mycket stor skidbyggarkunskap i botten.
Det finns än så länge inga beslut alls om HUR 19x:an kommer att bli, tyvärr. Vi kommer att dra igång den diskussionen när vi känner att vi har slutfört prototyptestandet av 187:an och har en spikad produktionskonstruktion. Det rör sig om ca en månad framåt i tiden, uppskattningsvis.Vattendroppe sa:Skulle vara kul att få lite mer info kring hur 19X ev kommer konstrueras! Jag känner mig själv velig inför längdvalet nämligen. Jag har dena här säsongen åkt på ett par sideseth 188 (så tja, 192 tror jag att jag faktiskt mätte upp dem till) och jag har gillat dem mycket, men vill bort lite från den ändå rätt rejäla ånglokskänslan de har. Så jag är väl lite intresserad av var på charger-skalan 19X isf är tänkt att hamna.
Sedan undrar jag lite generellt över montering på skidan, jag har teståkt Rocker 2 i 192 cm längd, monterad -2 från TC (vill jag minnas). Tyvärr var vädret kissigt när jag körde den, men jag konstaterade att jag tycker att den blev väldigt underlig och jobbig att driva på hårdare underlag. Jag får upplevelsen att tailen helt enkelt låser in alldeles för mycket. Hur är det med monteringspunkter på 187 jämfört med en tänkt 19X? Kommer 19X ha monteringen längre bak? Hur långt bak kan man montera 187 innan den börjar tappa sina välrenomerade egenskaper?
Rent tillverkningsmässigt så är det avsevärt enklare att göra en styvare modell med exakt samma mått än att göra en ny längd, det stämmer. Det är "bara" att lägga i mer fiber, göra kärnan tjockare, eller tillföra mer material i någon form egentligen. Vi har dock redan bestämt att det ska bli en längre längd och en kortare ligger också nära beslut, även om vi inte har fått det bekräftat än. Notera redigeringen ovan där jag hade missat ett "hur" på vägen som innebar att det lät som att vi inte med säkerhet skulle bygga en längre. Det ska vi.Mountain_Man sa:I många fall upplever jag som väger strax över 90 kg en och samma skida betydligt annorlunda jämfört med en lättare åkare omkring eller under 70 kg. Detta innebär att jag mer eller mindre som princip väljer den längsta skidan av en modell, detta efter att jag vid några tillfällen köpt för korta skidor som visat sig vara lite för klena för mig. Min körstil kan knappast anklagas för att vara aggressiv ... men de "extra" kilona belastar uppenbart skidan när det börjar gå lite fortare.
Till saken. Jag förstår att det ligger en hyggligt stor kostnad i att göra Opinion i flera olika längder. Men ... borde det inte vara tämligen enkelt och kostnadseffektivt att göra skidan i två eller tre olika varianter med skild styvhet och dämpning? Skulle Opinion finnas i 193-195 skulle det vara det självklara valet för mig, men en lite styvare 187 skulle sannolikt fungera minst lika bra!
/MM
Helt rätt. Vi kommer definitivt inte att hasta fram en större skida, men vi kommer att ha mycket gratis tidsmässigt från alla tester vi har gjort med den kortare.MarkusO sa:Grundtanken med den längre längden blir väl att bevara känslan och modell-DNA:t, men att bygga den så att den passar tyngre åkare och att den byggmässigt pallar den längre längden.
Rimligen kommer några lämpliga åkare ur målgruppen konsulteras då vi i grunduppställningen inte har massa och muskler nog att riktigt fullt ut passa för uppgiften.
Mycket Solly-snack nu, men I fallet Salomonskidor tycker jag det i några år har varit tydligt att de utvecklat en längd och sen bara lite snabbt snott ihop de andra längderna. Douglas och Abma verkar ha lagt klart mer krut på den korta längden helt enkelt. Jag syftar på Czar 182, R2 122 i 184, och R2 108 i 182. Alla dessa tre känns klart mer genomarbetade än respektive längre längd kan jag tycka.
Den känslan undviker vi ju gärna, även om det visserligen är lättare att ta fram en ny längd än att ta fram en helt ny modell.
Klä dig som en fjällräv så att vi obemärkt kan dra "MountainMans hemliga åk" några varv....Mountain_Man sa:Ja,ja, får väl ändå komma förbi i Tandådalen och känna på vad ni totat ihop ... :-D
/MM
PA:t blev inskickat i tid (herregud vad skönt!) och jag hann även sova nån timme innan skolan. Så här har vi den utlovade rapporteringen.GOS sa:Även jag har fått prova lite! På grund av lite tight om tid blev det inte så mycket som kanske hade behövts, men fick en del bra intryck. Rapportering får vänta tills imorgon då jag har PA100p som ska in om några timmar.
Kortfattat var det jävulskt bra.
Vet att frågan är riktad till MnO men jag känner att även jag kan gå in och svara på denna då jag äger ett par BH115 och har kört förra prototypserien av PO.GALSAC sa:En liten fråga till MnO.
Jag kör själv med x-antal skidor fr Extrem. Det senaste tillskottet blev Butcher vilka har seglat upp som favorit. Naturligtvis kommer jag även att fixa ett par PO skidor. Min fråga blir bara hur tunga kommer PO att bli i förhållande till Butcher 115? Och vidare, vad upplever ni som den största skillnaden mellan PO och Butcher?
Jag har följt tråden noggrant och gjort ett och annat inlägg tidigare, men nu börjar det klia rejält i beställningsfingrarna. När kan man börja BESTÄLLA????
För övrigt anser jag att 187 är en längd som passar som handen i handsken för mig. Och om man får lägga in en önskning så här i sluttampen skulle det vara önskvärt om PO även kan hantera pucklar på ett någorlunda bra sätt![]()
Dessutom, grafiken med norrsken är gjuten om ni frågar migDet tecknade tramset undanbes, ha ha ha.
Z
Får tacka så mycket för snabbt svarPNyberg sa:Vet att frågan är riktad till MnO men jag känner att även jag kan gå in och svara på denna då jag äger ett par BH115 och har kört förra prototypserien av PO.GALSAC sa:En liten fråga till MnO.
Jag kör själv med x-antal skidor fr Extrem. Det senaste tillskottet blev Butcher vilka har seglat upp som favorit. Naturligtvis kommer jag även att fixa ett par PO skidor. Min fråga blir bara hur tunga kommer PO att bli i förhållande till Butcher 115? Och vidare, vad upplever ni som den största skillnaden mellan PO och Butcher?
Jag har följt tråden noggrant och gjort ett och annat inlägg tidigare, men nu börjar det klia rejält i beställningsfingrarna. När kan man börja BESTÄLLA????
För övrigt anser jag att 187 är en längd som passar som handen i handsken för mig. Och om man får lägga in en önskning så här i sluttampen skulle det vara önskvärt om PO även kan hantera pucklar på ett någorlunda bra sätt![]()
Dessutom, grafiken med norrsken är gjuten om ni frågar migDet tecknade tramset undanbes, ha ha ha.
Z
BH har sina fördelar i att den är lätt, lättåkt flyter bra (trots att den är för kort för mig, det är min topptur och "jibba"runt på berget skida) och att den ändå är ganska bra i pisten. Där den scorar dåligt är i all typ av snö som inte är mjuk där den blir för otrygg och studsar gärna mer än vad jag vill. Det är möjligt att detta är pga av den väldigt mjuka nosen i samverkan med den lätta poppelkärnan.
PO är mer förutsägbar och inte alls lika poppig som BH115, den spårar dessutom bättre i all typ av snö. Monteringen på PO 187 känns bäst på ca -3,5cm medan BH115 är en bra bit längre bra pga den mjuka nosen. PO känns som en betydligt längre skida i den aspekten att den är stabilare, annars så är den väldigt lättåkt.
Finns inga dumma frågor..bara dumma människorGALSAC sa:Får tacka så mycket för snabbt svarPNyberg sa:Vet att frågan är riktad till MnO men jag känner att även jag kan gå in och svara på denna då jag äger ett par BH115 och har kört förra prototypserien av PO.GALSAC sa:En liten fråga till MnO.
Z
BH har sina fördelar i att den är lätt, lättåkt flyter bra (trots att den är för kort för mig, det är min topptur och "jibba"runt på berget skida) och att den ändå är ganska bra i pisten. Där den scorar dåligt är i all typ av snö som inte är mjuk där den blir för otrygg och studsar gärna mer än vad jag vill. Det är möjligt att detta är pga av den väldigt mjuka nosen i samverkan med den lätta poppelkärnan.
PO är mer förutsägbar och inte alls lika poppig som BH115, den spårar dessutom bättre i all typ av snö. Monteringen på PO 187 känns bäst på ca -3,5cm medan BH115 är en bra bit längre bra pga den mjuka nosen. PO känns som en betydligt längre skida i den aspekten att den är stabilare, annars så är den väldigt lättåkt.Här kommer en liten dum fråga, men vad menar du med "poppig"?
![]()
Håller med om BH och is. Däremot tycker jag BH115 går förvånansvärt bra i pist.
Nyberg, om jag tolkar dig rätt upplever du PO skidan som mer stabil och inte lika fladdrig. Hur är det med vikten, väger PO mycket mer än BH? Hur ser rockern ut jämförelsevis?
Ursäkta om du tycker frågorna är korkade men jag är inte alltid helt cleaver när det gäller vissa termer, ha ha.
Z
Förresten, skidorna ska inte skickas upp till Gränsen från Åre? I så fall kunde de gärna få skickas några dagar tidigare, om det är möjligt, så lovar vi att testa dem rejält...Pillard sa:Ouch, vi åker hem just den 12ePNyberg sa:Jag rullar mest troligt upp kring den 12 tom den 17e och hoppas på att kunna ha med mig nå Opinion.Pillard sa:Intressant fråga. Ingen i testgruppen som tänker besöka gränsen, säg runt kristi himmelsfärd?![]()
![]()
Ska skickas från Åre med Erik som jobbar på fabriken(?), men jag vet inte när han har tänkt att åka upp.Pillard sa:Förresten, skidorna ska inte skickas upp till Gränsen från Åre? I så fall kunde de gärna få skickas några dagar tidigare, om det är möjligt, så lovar vi att testa dem rejält...Pillard sa:Ouch, vi åker hem just den 12ePNyberg sa:Jag rullar mest troligt upp kring den 12 tom den 17e och hoppas på att kunna ha med mig nå Opinion.![]()