ABadHabit sa:
Kan vi inte få in fler recensioner, bilder, filmer med mera? Jag är iaf sjukt nyfiken på hur det går med provkörningarna. Och hur går diskussionen kring radien på de olika längderna? Är nästa generations prototyper på gång?
Jag och brorsan (MarkusO) körde på de fyra första prototyperna i Tandådalen i helgen. Jag hinner inte skriva något längre just nu, men här kommer i alla fall en liten rapport. Jag ska se senare om det fastnade något vettigt på minneskorten när det gäller video också. Det tenderar att vara ganska svårt att få ihop något sevärt i videoväg i Sälenmiljö i lite lagom flatljus...
Efter att ha testkört laggen håller jag med Jon. Redan den första serien skidor går riktigt bra. Det skiljer sig, som förväntat och önskat, en hel del mellan de fyra olika grundkonstruktionerna. Intrycket av shapen är att den fungerar kanon. Tippen var bland det bästa jag har testat med en mycket behaglig följsamhet och non-hookiness i det lösa samtidigt som den presterade långt över förväntan på hårt underlag. Vi kunde inte testa lite större linjer utanför pisten såklart, men Sälen visade upp en av sina bästa sidor i helgen med runt 30cm spänstig mestadels orörd kallsnö och åkningen i skogen var riktigt kul. Sikten var aningen begränsad på kalfjället, men bättre under trädgränsen. Vi testade också en hel del med monteringspunkter i pisten och vi noterade omedelbart hur jädra bra skidorna går i pist. Tandådalens pister har ändå skapligt med tryck och vi kunde köra med full behållning utan att någon gång känna att man hade behövt en mer pistorienterad skida. Det imponerade verkligen på mig med tanke på hur kul de samtidigt var i helgens ganska täta skogsåkning. Det är framförallt shapen på tippen i kombination med den progressivt låga rockerkurvan som fungerar precis som det var tänkt.
Jag mådde lite smått dåligt igår när jag var tvungen att packa ner den lilla samlingen Opinioner och skicka upp till PNyberg, men det ska bli kul att höra vad han tycker. Alla som har testat dom hittills verkar vara överrens om att det här kan bli riktigt bra när det blir färdigt.
När det gäller de fyra konstruktionerna kan vi inte avslöja för mycket än, framförallt eftersom vi vill låta PNyberg testa skidorna förutsättningslöst kommande helg. För att inte tappa tempo har vi och konstruktörerna på fabriken redan skissat på hur serie 2 ska byggas, men vi lämnar utrymme för input från PNyberg som kommer att besöka fabriken i Åre i helgen och dessutom provåka laggen.
Utan att avslöja innehållet och numreringen på den hemliga fyran kan jag konstatera att en av testade prototyperna bedömdes som för vek och sprättig och den sorterades bort. Den var tack vare mjukheten kul som fasen att lattja runt på i orört och i begränsad fart och lutning, men när den sattes på press orkade den inte med. De tre andra har olika kvaliteter som vi ska försöka väva samman under ett antal prototypomgångar framöver. Det handlar om en skida med kolfibrig direkthet och extremt låg svingvikt, men med begränsat med dämpning. En skida är en riktig bombare med massor av stabilitet och stuns. Och en tredje är i princip en blandning av dessa två med en spänstig botten med en hel del dämp på vägen. Alla dessa tre var uttryckligen underhållande att åka på, men det handlar om att hitta rätt karaktär.
Vi har redan nu klart för oss hur vi ska göra i omgång två i prototypfasen. Det kommer att bli 5-7 par skidor med olika konstruktioner, som alla är baserade på hur vi upplevde den första serien. Vi ska också testa att variera rockerkurvan en aning på ett eller flera par. Efter testerna i StAnton och enligt våra erfarenheter från Tandådalen är det inte aktuellt att göra skidan med mindre rocker än version 1. Det behövs helt enkelt inte, eftersom skidan går helt kanon i pist redan nu och Jon tyckte dessutom att den var riktigt stabil och trygg i dropplandningar. Vi kommer att testa att höja tiprockern och tailrockern runt en cm i sluthöjd (knappt synligt, men ändock förmodligen märkbart i egenskaper) för att se vad som händer då. Förmodligen kommer vi också att testa att korta ner spannsektionen lite av samma anledning. Allt för att säkerställa att vi har hamnat rätt.
Jag skulle tro att serie 2 är klara för tester om ca två veckor med lite flyt. Det beror återigen på hur mycket vanlig produktion som finns inbokad i fabriken.
/MnO