Montera marker Duke i Duckstance?

figge-i-gbg

Ny medlem
Har precis fått hem ett par K2 pontoon med marker Duke bindningar. Jag valde att inte få dem monterade då jag vill höra mig för om det går att montera dem i duckstance och det litar jag inte på att sportconrad klarar av att göra. Så min fråga lyder funkar det att montera marker Duke i Duckstance? och funkar det på Pontoon? Sen så vill jag oxå veta om ngn kan göra detta i gbg just nu? Både Udens och adams verkar vara stängt. Planerar att åka till Stryn i sommar och vore trevligt att prova dem där.

Rent monteringstekniskt kan det knappast vara lättare att montera duck än med Duke. Eftersom man får med pappersmallar så är det bara att lägga mallen snett efter eget behag. Däremot är jag lite tveksam till hur det fungerar med gå-funktionen. Det kanske bara är en konservativ tanke, men borde det inte bli lite konstigt i steget?

Eller... Kör bara... Duke-Duck är det senaste.

Jag tror det kan bli väldigt jobbigt för knäna vid gång. Tänk dig själv att ha foten vinklad och dra något tungt med tårna, testa gärna vid någon slags maskin på ett gym. Håll på 1h, så får du en uppfattning om hur det skulle kännas.

Jag hörde om en kille som monterade sina telisar duck. Kommer inte ihåg vem det var men han var polare till Lima-ko här på freeride. Kolla med honom!

Jeffa

Det kan fungere...Å montere det på pontoon er null stress...Når man monterer duck er det ikke ekstrem vinkling så om det skal ha så mye å si vet jeg ikke...Du får prøve ut litt hjemme...de fleste går jo med bena litt utover til vanlig og da vil jeg egentlig ikke tro at det er noe stor forskjell om man setter bindingen litt snett.

På duke følger det med monterings mal i papir som skrevet over og da fikser du det lett selv...Pass på å bruk et tynnt bor og ikke bor for langt ned i skien så blir det bra! Fyll hullene med tre lim som er vanntett og skru de ned med en skruvdrager....de siste millimeterne skrur du med skruvmeisel for hånd til de sitter. Da er du sikker på å ikke dra de over!

Lykke til!

Namen, en tråd som jag inte vågade skapa har skapats! Jag har faktiskt lekt med tanken också, eller införskaffa trekker och sätta i mina nuvarande duckmonterade skidor ^o)
Gå ska det väll göra, sen hur det blir att knalla med dom... Fast å andra sidan har skidor ofta förstärkningar som ligger efter vanlig montering, alltså om man monterar duck så kan man hamna utanför den har jag hört?

Jag har monterat tre par skidor med telisar i Duck förra året. En kom in och ville ha de om monterade i år för det gjorde ont i knäna när han turade med de.. Var tydligen inte så skönt att gå långt med de så.

//H

Lite Offtopic..

Varför kan man inte fästa skidbindngar på samma sätt som snowboard eller dylikt? Bindningen måste sitta riktigt hårt såklart men borde väll gå och lösa? Vore ju bra att kunna skjuta bindningen i sidled så att ni kan ha duck ibland och vanligt annars...

Vad är det tekniska som sätter stopp för det här? För tillverkarna är ju inte dumma....

NEEEEEEJ.

Montera inte duck.
Speciellt inte på den skidan.
dom svänger så fint av sej själv.
Med hjälp av sin pontoon/rocker shape så kommer du svänga med dom som på en femöring.

Tro mej då jag har 3 vänner som har dom.

Ps. Duck är för dom som har svårt att komma in i sväng och sladdar med innerskidan.
Sedan ser ju anatomin ut så att när du går framåt så kommer dina fötter tillsammans med pjäxorna riktas rakt fram.

Med det så kommer dina spetsar vilja jägga sej på vartandra vid varje steg.

Sorry att jag sabbar din tankar men tänk även att du kanske vill byta sida på skidorna.

Senast ändrad:
Nosskire sa:
Lite Offtopic..

Varför kan man inte fästa skidbindngar på samma sätt som snowboard eller dylikt? Bindningen måste sitta riktigt hårt såklart men borde väll gå och lösa? Vore ju bra att kunna skjuta bindningen i sidled så att ni kan ha duck ibland och vanligt annars...

Vad är det tekniska som sätter stopp för det här? För tillverkarna är ju inte dumma....
Det känns som att det är en viktfråga. Line försökte ju att ha ett liknande system (dock inte duck-bart) med förborrade hål så man kan samma bindning till olika skidor och 2 olika monteringspunkter (på vissa skidor), en park en powder. Tydligen blev bindningen så tung pga all metall som krävdes för att plattan skulle bli stabil.Men egentligen så behövs det väl bara färdigborrade hål till tådelen? Eftersom häldelarna oftast ändå har en funktion som låter hälen skjutas fram och tilbaka några cm?! Att lösa the duckability är en rätt svår nöt att knäcka utan att det ska väga bly tror jag :/

Rossignol har ett system på deras nya skodr där du kan flytta frambindningen och bakbindningen... Hur det funkar?? Det vet man inte än ;)

//H

Låna ett par skidor med duck av någon och testa en rejäl runda med Treckers. Då vet du ju om det fungerar.

Hade inte Atomic ett system på sina bindningar där man kunde flytta dem fram- och bakåt? Några cm åt vardera håll.

Det borde, i praktiken, inte vara så svårt att tillverka en skida med förborrade, gängade, hål i skidan så att man som lekman kan montera om bindningen efter egen vilja. Att montera 'duck' då kanske innebär att måste montera några mm längre fram/bak men det kan man ju leva med.

Mina gammla atomic hade att man kunde flytta bindningen framåt och backåt.
Men skidorna var grymt tunga:( för att de var förstärkta så mycket i bindning och skida.

Detvar så att man bara lossade på en spak så var bindningen löss att flytta.

AKvS sa:
Hade inte Atomic ett system på sina bindningar där man kunde flytta dem fram- och bakåt? Några cm åt vardera håll.

Det borde, i praktiken, inte vara så svårt att tillverka en skida med förborrade, gängade, hål i skidan så att man som lekman kan montera om bindningen efter egen vilja. Att montera 'duck' då kanske innebär att måste montera några mm längre fram/bak men det kan man ju leva med.
Nosskire sa:
Lite Offtopic..

Jag har själv funderat på en tämligen enkel lösning. En metallplatta skruvas fast i skidan, i metallplattan finns valsade skenor där skruvar kan flyttas mellan instansade hål. Därefter sätter du på en bindning över skruvarna och drar ett mutterliknande föremål på ovansidan av bindningen.

Jag tror inte att tillverkarna är dumma, tvärt om. Att det fortfarande säljs skida + bindning till varje paket är direkt en vinst för tillverkare. Tänk själva vad dom skulle förlora om alla skidåkare bara hade en bindning som flyttades runt mellan deras skidor.

Hoppas verkligen att marknaden får bestämma i detta fallet, att det kommer något slags standardiserat monteringssystem för varje bindning och att det går att byta mellan skidorna. Tänk själv att ha en Look P18 och en Duke + 2 fatskis, 2 jibbskidor och 2 pisträcers. Att sen kunna välja från dag till dag vilken bindning som skulle gå till vilken skida hade varit helt ultimat!

Hasse: Line hade/har väl ett system med med insets?

Dock lite tyngre om jag inte missminner mig.

Förövrigt, att tura med Duckstance låter som ett ypperligt sätt att skaffa sig löparknä (eller samma inflamation fast på insidan av knät)...

Voltaren tar i&fs bort endel av det onda;-)

Jag har för mig att problemet med Lines system (pivot) var det faktum att bindningen var ganska kass och vägde bly. Samma problem med Atomics efterföljare till Ess, vägde oerhört mycket och var i realiteten ganska dåliga samt byggde en hel del på höjden.

Tack för alla svar! det verkar som att duckstance inte är ngt vettigt val om vill kunna tura så då kommer nästa fråga: skall man följa K2s rekommenderade position för montering eller flytta bak bindningen lite? har sett här på freeride att några föreslår det. och isof hur påverkar det turandet?

figge-i-gbg sa:
Tack för alla svar! det verkar som att duckstance inte är ngt vettigt val om vill kunna tura så då kommer nästa fråga: skall man följa K2s rekommenderade position för montering eller flytta bak bindningen lite? har sett här på freeride att några föreslår det. och isof hur påverkar det turandet?
Bor väl mycket på vad det är för skida och hur man vill att skidan ska bete sig. En mer bakmonterad skida får ju bättre flyt och blir lite stabilare dock blir den ju inte lika kvick in i sväng osv...

Utter sa:
Jag har för mig att problemet med Lines system (pivot) var det faktum att bindningen var ganska kass och vägde bly. Samma problem med Atomics efterföljare till Ess, vägde oerhört mycket och var i realiteten ganska dåliga samt byggde en hel del på höjden.
Va bara tvungen att lägga till lite kunskap. Lines bindning hette reactor och fanns i din 12 och 14. De hade ett bra koncept men precis som utter säger så var den dyr och kass. Hade dom fått utveckla den lite hade det nog blivit en succé :D

PNyberg sa:
Utter sa:
Va bara tvungen att lägga till lite kunskap. Lines bindning hette reactor och fanns i din 12 och 14. De hade ett bra koncept men precis som utter säger så var den dyr och kass. Hade dom fått utveckla den lite hade det nog blivit en succé :D
...såvaredehette ja...

Högintressant tråd!
Mycket tänkande och tyckande. Är det ingen som faktiskt provat att hika med duckstance?

Toons ska monteras på linjen, inget att vinna på att lella omkring med monteringen enligt skaparen själv i en tråd på Teton förra året. Man kan pressa för fullt i plösarna och de kommer ändå aldrig att uppvisa nån form av tendens till att inte flyta upp med tippen. Du kan kanske luta dig tillräckligt långt och rakt fram för att slå över, men jag är skeptisk även till det. Peka dem neråt, tryck i plösen och surfa iväg med ett stort smil. Lätt som en plätt...

Skulle vara intressant att veta vad som hände med monteringen. Dessutom är jag lite nyfiken på hur det är att tura med Pontoon??? Är det inte lite mycket skida att knata med?

Tycker setupen låter helt sjuk men all cred till dig om du kör på med den!!!

Jeffa

Snacka med Wennstroem här på freeride.. han har ett par purple haze med dukes som är duckmonterade.. jag vet också att han har använt gångfunktionen ganska friskt

Om du skall åka till Stryn i sommar så utgår jag från att du gillar och tura!

Du måste fråga dig VARFÖR du vill ha duck monterade skidor och vad du vill ha ut av det. Med duke bindningen som du har tror jag nog du gilla och tura lite och åka mycket skidor.

Jag har kört en del med duck på telemark och alpint. Jag har även turat en del. Det är inte att rekommendera när det gäller enbart touringen men det går helt ok. Jag skulle inte gå Haute Routen i alperna med duckstance om jag säger så...

++ Pontoon är är ju en bred skida och för den sakens skulle är duckstance möjligt. Jag upplever att det blir lättare att kanta skidorna (dvs innerskidan framförallt) och således lättare att svänga och svängen får ett bättre skär. För bra upplevelse kräver det att du kör aggressivt med duckstance. Det är väldigt viktigt att du hela tiden har tryck framåt i pjäxan och fördelar vikten på båda benen. Detta kräver sin åkare och fysik. Åkningen bli jäkligt skoj men jobbig.

- -Vid bakåt vikt kommer du stressa ACL (främrekorsbandet) men man kan också vara väldigt stark i musklernar och kanske inte känner det till en början, men de biomekaniska vinklarna i kroppen blir väldigt svåra (omöjliga...) att hålla riktiga om du hamnar i bakvikt. Ibland kan jag uppleva att jag får förmycket kant och det kan kännas läskigt men det går att träna bort men det.

Duckstance passar inte alla eftersom vi är uppbyggda på olika sätt. olika muskelkontroll osv...
Jag vet inte hur avancerad åkare du men som sagt det kräver att du vet vad du gör.

Detta är ingen direkt rekommendation men man vet ju inte hur något är förrän man har testat och om du fortfarande är nyfiken så är det väl bara att testa. Nu vet du iaf fördelarna och nackdelarna.

//pontan

Skidlärare och Massageterapeut (skrev examensarbete på naprapathögskolna när jag pluggade till massageterapeut om duckstance)
kolla in www.hendryxskis.se // www.stompa.se för mer info

Senast ändrad:
Hmm, som tidigare talare klokt uttryckt sig... Mycke tänkande o tyckande, men framför allt gissande. ni snackar om något ni inte har en aning om, som Jens8703 tryckte in har ja just ett par Purple Haze med Dukes i Duck. Dom har ja nu gjort 2 säsonger på i Alperna o turat riktigt friskt med dom dessutom! 3 eller t.o.m 5h turer e inga problem what so ever, allt snack om skav, tungt, eller va de nu va e bull. De funkar perfa! Har även en kollega som monterade duckade dukes på sina Rhino Chasers, även han har turat friskt med mig o vi har aldrig haft några problem med det.

Duck i sig e nog det bästa någon bidragit till fatskis period! Big creds till Henrik på Hendryxx skis! Han o jag monterade själva dukesen på mina PH (för övrigt de första duckade dukes som monterats va vi vet) o med mallarna va de hur lätt som helst, bara o böja till stoppersarna lite men sen passa dem utmärkt. Duck gör att du kan få decimeterdjupa skåror i manshestern o me rätt teknik kan du få skrapsår på axeln om du vill så djupt du kan komma ;)

Ser att ni missat det enda minuset som finns egentligen, men det måste väl tas upp tyvärr. Med duckade dukes kan du helt enkelt sätta så mycket tryck på bindningen/skidan att bindningen helt enkelt inte pallar med det (notera då att dukes går upp till DIN 16) ja väger precis under 80 men har flera gånger råkat ut för att innerskidans bindning släpper mitt i en djup carv... inte så kul. (Höll på att halka ut för en 10m klippa i Cham i vintras med näsan först pga det.) Men när man drar upp den till högre spänning så funkar det bättre, ja började på DIN 11 ungefär men har nu hamnat på runt 14-15 (för att dem inte ska släppa i sväng) Min kollega däremot som väger runt 0,1 ton har dem på DIN 16 o de löser ändå ut ibland tyvärr... Men kul e det! Här e ett smakprov, jag på Purple Haze med duckade dukes... https://www.freeride.se/member/photo.php?id=71417

Men kör på vad ni känner för! Finns inge rätt o fel i min bok, olika stans funkar olika för olika tekniker...

Fast det finns en lag: DUCK IS KING!
Tura på!

Wennstroem sa:
Min kollega däremot som väger runt 0,1 ton har dem på DIN 16 o de löser ändå ut ibland tyvärr...
kanske inte är så konstigt med tanke på att de presterar sämre ju närmare minimum/maximum på skalan man kommer...?

Hej oj vad många som tyckt till om detta skoj! det blev till slut att jag monterade dem i linjen och har kört med dom nu i en säsong och är mkt nöjd. Efter att turat med dom en del kan jag säga att det är inte optimalt men om man bara skall gå kortare turer och i medelsvår terräng så funkar dom fint. Kan ibland bli lite svårt när man måste kanta mkt vid branta partier men det brukar lösa sig om man tar det lite piano. Man går ju trots allt uppför för att surfa nerför!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp