Hmm, som tidigare talare klokt uttryckt sig... Mycke tänkande o tyckande, men framför allt gissande. ni snackar om något ni inte har en aning om, som Jens8703 tryckte in har ja just ett par Purple Haze med Dukes i Duck. Dom har ja nu gjort 2 säsonger på i Alperna o turat riktigt friskt med dom dessutom! 3 eller t.o.m 5h turer e inga problem what so ever, allt snack om skav, tungt, eller va de nu va e bull. De funkar perfa! Har även en kollega som monterade duckade dukes på sina Rhino Chasers, även han har turat friskt med mig o vi har aldrig haft några problem med det.
Duck i sig e nog det bästa någon bidragit till fatskis period! Big creds till Henrik på Hendryxx skis! Han o jag monterade själva dukesen på mina PH (för övrigt de första duckade dukes som monterats va vi vet) o med mallarna va de hur lätt som helst, bara o böja till stoppersarna lite men sen passa dem utmärkt. Duck gör att du kan få decimeterdjupa skåror i manshestern o me rätt teknik kan du få skrapsår på axeln om du vill så djupt du kan komma
Ser att ni missat det enda minuset som finns egentligen, men det måste väl tas upp tyvärr. Med duckade dukes kan du helt enkelt sätta så mycket tryck på bindningen/skidan att bindningen helt enkelt inte pallar med det (notera då att dukes går upp till DIN 16) ja väger precis under 80 men har flera gånger råkat ut för att innerskidans bindning släpper mitt i en djup carv... inte så kul. (Höll på att halka ut för en 10m klippa i Cham i vintras med näsan först pga det.) Men när man drar upp den till högre spänning så funkar det bättre, ja började på DIN 11 ungefär men har nu hamnat på runt 14-15 (för att dem inte ska släppa i sväng) Min kollega däremot som väger runt 0,1 ton har dem på DIN 16 o de löser ändå ut ibland tyvärr... Men kul e det! Här e ett smakprov, jag på Purple Haze med duckade dukes...
https://www.freeride.se/member/photo.php?id=71417
Men kör på vad ni känner för! Finns inge rätt o fel i min bok, olika stans funkar olika för olika tekniker...
Fast det finns en lag: DUCK IS KING!
Tura på!