Monteringspunkt HEAD Rev 85 pro

Danisl

Medlem
Hej.
Söker hjälp ang. monteringspunkt på ovan nämnda skidor. Hittar inget sträck eller märke för rekommenderad bindningsmontering men antar att grafiken på skidan indikerar var den är (se bild). Montering enligt grafiken innebär 9,5 cm bakom TC.

Två frågor:
1. Är det rätt punkt?
2. Antalet befintlig plugg gör att den nya monteringen ev. inte kommer hamna precis på "märket". Hur förändras skidans känsla om man flyttar fram/bak 1cm från rekommenderad monteringspunkt?

Tack på förhand!
/Daniel

Senast ändrad:
Ingen aning, men det sitter ju vanligen en platta och Tyrolia/Head PRD bindningar på dom skidorna.
Plattan har suttit skruvad i där dom svarta pluggarna är.

GoranC sa:
Ingen aning, men det sitter ju vanligen en platta och Tyrolia/Head PRD bindningar på dom skidorna.
Plattan har suttit skruvad i där dom svarta pluggarna är.
OK, tack för input. Det satt en rambindning på skidan när jag köpte den så jag jag hade inte koll på plattan du nämner. Går det kanske att lista ut rekommenderad montering med hjälp av plattans hålbild?

Borde sitta någon markering på sidewallen. Kan inte riktigt se pga upplösningen vad som står på sidokanten.

dallan sa:
Borde sitta någon markering på sidewallen. Kan inte riktigt se pga upplösningen vad som står på sidokanten.
Ingen markering men står 4- -anger det möjligen monteringspunkten?
Känns i så fall väldigt långt fram på skidan om det är från TC.

Sitter även ett svart streck som troligen är från tidigare montering. Den är i så fall 11cm bakom TC - lite väl långt bak, eller?

Senast ändrad:
Danisl sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/aa5755bf4f9068f8b6bf3fc45b0cfed9.jpg[/url]
dallan sa:
Ingen markering men står 4- -anger det möjligen monteringspunkten?
Känns i så fall väldigt långt fram på skidan om det är från TC.

Sitter även ett svart streck som troligen är från tidigare montering. Den är i så fall 11cm bakom TC - lite väl långt bak, eller?
Nä ska bara vara någon markering i form av något tecken. Det där sträcket är väl från den gamla monteringen som du säger. Kör på det eller ändra det, håller med om att 11 centimeter låter rätt mycket.

Troligen har det suttit Duke eller Baron bindningar på dom. Hålmönstret stämmer i alla fall. Vet du vilket sulmått dom var monterade för så kan du ju se på mallen vart det hamnar i förhållande monteringspunkten.
För 305 mm sulmått så hamnar den skruven på monteringspunkten, för större framför.
325mm sulmått och monteringspunkten birde vara 1 cm framför pluggen.
Så den där markeringen på sidan kan faktiskt vara rekommenderad montering.
https://docs.google.com/file/d/0B0SnAf18fUXAT0l1dUJpTG14U1U/edit

GoranC sa:
Troligen har det suttit Duke eller Baron bindningar på dom. Hålmönstret stämmer i alla fall. Vet du vilket sulmått dom var monterade för så kan du ju se på mallen vart det hamnar i förhållande monteringspunkten.
För 305 mm sulmått så hamnar den skruven på monteringspunkten, för större framför.
325mm sulmått och monteringspunkten birde vara 1 cm framför pluggen.
Så den där markeringen på sidan kan faktiskt vara rekommenderad montering.
https://docs.google.com/file/d/0B0SnAf18fUXAT0l1dUJpTG14U1U/edit
Tack för klargörande! Markeringen sitter en halv till 1 cm bakom pluggen. Vet tyvärr inte vad tidigare åkare hade för sulmått men tror inte han hade under 300.
Får klura vidare, vill bara göra en montering till då det redan är ett gäng borrningar.....
Å andra sidan så kommer de förmodligen inte åkas på denna säsong så jag har ett par månader på mig :)

Står ett lite äldre par Rev 80 PRO 184 cm i garaget och de har en markering ungefär som strecket på dina 79,5 cm från bakänden.

mjonasson sa:
Står ett lite äldre par Rev 80 PRO 184 cm i garaget och de har en markering ungefär som strecket på dina 79,5 cm från bakänden.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/f585242ff108afba4030288d4a21194a.jpg[/url]
Tack för bilden!
Mätte min markering - 79,5 cm meter från bakkant. Råder nu ingen tvivel om var bindningen ska monteras.

Får även passa på att tacka alla som bidragit i tråden, kul med ett så kunnigt och hjälpsamt forum.
//Daniel

Tillbaka
Topp