"Tänk på att om du ska ha musik så måste du betala för det. Då betalar du till STIM, som sköter all licens till musik i sverige. SVT betlar varje år 20-30 miljoner kronor till STIM för att få använda vilken musik dom vill i deras teveprogram.
Du däremot behöver "bara" betala 8kr / sekund. Vilket betyder 480kr i minuten. Smartast är dock att välja musik från det lokala garagebandet (som inte har släppt någon skiva, inte har skaffat "patenterat" sin musik hos STIM). Då behöver du endast deras godkännande.
Vid mindre produktioner kan priset bli annat, men det komemr fortfarande kosta dig dyrt.
Jag har tidigare suttit i samma possition för musik till en "Bob film". Jag trodde jag som producent var laglig då jag fick både artistens, skivbolaget och företaget som ägde inspelningarnas godkännande. Men så var inte fallet. Me npå den lilla produktionen spelade det inte all världens roll.
Men kommer dom på dig med obetald musik, så får du i bästa fall en tillsägelse samt kasta ljudspåret. I värre fall får du en stämning på X antal tusen...
Vid större produktion skulle jag ha använt pengarna från filmkonsulent el liknande enbart till musik. 30min film = 14 400kr... Det är ingen billig "hobby"...
SÅ passa dig. Det är lika olagligt som att kopiera filmer/musik etc..."
.. Jag håller helt med dig men ingen av dom som gör filmer betalar ju det är ett faktum och det finns inte stor risk om inte att säga ingen risk att bli anmäld eftersom det är svårt att hitta vem som just gjorde den även fast det står ett namn och det måste gå i rättegång och kan antagligen lätt bli avslaget, det är säkert miljontals filmer som använder massa musik som inte dom har rätt att använda i t.ex: skidfilmer, datafilmer t.ex counter-strika filmer, amatör filmer etc. Mvh lil-glau-wow