Någon som provat Atomic 2003:or ?

tanndalenexperience

Aktiv medlem
Sitter och dreglar över årets (2003:or) skidor och funderar vad man skall satsa på. Jag har alltid gillat Atomic så det lutar åt ett par sådana även i år.

Följande 2 modeller funderar jag på för tillfället :
- Atomic SX:11 SUPERCROSS
- Atomic GS:9.21

Någon som har testat dem eller har testat någon annan Supercross skida ?

Jag åker mestadels i pist och trivs på hårt underlagt i snabb fart och stora svängar...Så "fat-skis" går fetbort :) Men samtidigt vill jag ha en skida som det utan problem går att trycka ut i mindre svängar om det behövs, med bibehållet skär...

Jag åkte ett par åk på supercrossen i slutet av förra säsongen och tyckte att den var grymt bra. Men nu ska ju åkså sägas att jag åker bräda i vanliga fall, men alla polare som var med och åker mycket skidor tyckte också att det var en riktigt bra skida.

Är det en skida av den typen du är ute efter så testa även Dynastar skicross och Salomon crossmax. Fjolårets modeller av dessa borde man kunna få lös till en billigare... penning. Hanson i Åre tex sålde nya crossmax med bindning för 4000? har jag för mig att det var, och har dom kvar av den så är det säkert prutbart. Har åkt en del på skicross och det är en klart potent pistskida. Men är pengar inget problem så skulle jag nog kunna tänka mig ett par supercross. Förresten finns det några fler skidnamn med cross eller börjar fantasin ta slut snart?

Jag såg de där "Salomon Crossmax 10 Pilot" laggen på Hanson i våras och det var ett riktigt bra pris på dem, man får mkt skida och bindning för de pengarna! Samtidigt så är det ju många som höjder just de skidorna till skyarna...Så är man ekonomiskt "smart" skulle man helt klart slå till om det finns några kvar nu...

Jag vet inte varför, men jag har blivit lite "anti" Salomon och att de gör bra grejer är det inget snack om saken om, men deras design tycker jag är långt ifrån smakfull och lyckad. Dessutom så har de blivit så himla vanliga, var och varannan kotte i liftkön har ett par Crossmax eller Scream under fötterna, känns roligare att åka på skidor som inte är lika vanliga...

Dynastaren är helt klart ett bra alternativ !

vafan äre du säger?! salomon gör ju lätt de snyggaste skidgrejerna!!

Vill du åka fort och på skär i stora svängar så är inte Atomic GS 9:21 helt fel. JAg har under ett par år kört föregångaren BetaRace 9.20 och den är ju helt ljuvlig vid sådan åkning. Mycket, mycket bättre än Salomons Crossmax.

Hur 9:21 är i kortsväng vet jag inte men 9:20 fungerar mycket bra. I vintras var jag uppe i Hemavan och tog ett helikopterlyft. en av guiderna åkte på BetaRace 9.20 i offpisten och det gjorde han alldeles utmärkt.

Provåk innan du bestämmer dig....

varför inte köpa tävlingsskidan 11.21 om du nu ska ha ett par skitbra storslalomskidor?? eller Salomon Equipe 2V med poweraxe-plattor. de är king!!

Känner att diskussionen börjar svänga mot GS-racing och fördelarna med såna lagg. Jag har ofta tillgång till testskidor från dom flesta märken och testar därför så mkt jag kommer åt. Fetskidor (+90 midja) kör jag i stort sett bara då föret tillåter det(Åre haha ironi) Den slutsats jag kommit till är att den skida jag åker på "privat", alltså även kvällsskidåkning i januari i lundsrappet är......... Völkl V-pro!! Skulle tom kunna åka bana utan att skämmas. Ohyggligt allsidig skida. Enda gången jag inte tyckt dom räckt till riktigt är sent på våren i djup slaskoffpist. Och då för att dom känts för spinkiga. Visserligen då i jämförelse med Extrem Bigblock och Head Monster 85.
Men naturligtvis så är det min personliga åsikt om vad som passar mig och min åkstil och intresse.

Vill man ha en skida för att åka riktigt fort med i stora svängar så är 11.21 inte helt fel, den skulle jag mer än gärna vilja ha . Man skulle helst av allt vilja ha flera par olika skidor, för olika syften. Men det känns lite "overkill" att varje säsong köpa 2-3 par nya skidor, men hade man obegränsat med $ så...:) Så min kompromiss får bli en skida med lite mera "sidoskärning" (ca 18 m svängradie och längd ~185 cm) så att man fortfarande vid lite mindre svängar kan åka med bibehållet skär i svängen. Den gamla beprövade 9.20 Betaracecarv gillade jag skarpt och jag är ute efter en skida med liknande karaktär. Som jag har fattat det så är 9.21 efterföljaren så det är kanske den man skall satsa på !? Men hur läcker är inte Supercrossen om man ser till designen...:)

Det är helt klart ett + om prylarna dessutom "känns rätt" ur designsynpunkt, det bättrar på det egna självförtroendet och man kan åtminstonde mentalt känna sig som "Herman M" :)
OBS! Jag menar inte med detta att jag köper grejer enbart för designens skull. Jag hade en gång i tiden Authier och den som designade dessa kan inte ha vunnit något pris för designjobbet...

Snödjup

Tillbaka
Topp