När blir det lite reportage från andra ställen än de vanliga jävla alperna ;)

Borde det inte vara tvärtom då det inte handlar om redaktionellt material
@larssa? Att ju fler bloggare du har att välja mellan, desto högre sannolikhet att du hittar något som är kvalitativt för just dig? En liten tankelek: Skulle vi sålla väldigt väldigt hårt (som enligt dig skulle vara likställt med högre kvalitet) och bara släppa igenom en bloggare, skulle den personen fortfarande skriva samma sak som nu fast läsaren inte har valmöjlighet att välja någon annans syn på säsongslivet eller från en annan världsdel. Du uppmanade ju oss att använda oss av tekniken. Det vore väl att inte använda sig av tekniken genom att sålla bort si eller så många bloggare.

MEN Larssa jag kan hålla med dig i andra resonemang. Som att man skall utnyttja kreativiteten till max. Där kan man alltid förbättra sig och kan ofta få bra idéer och uppslag på någon "utifrån" som sparkar in dörren och kommer med förslag. Det var därför jag bad dig komma med några uppslag, för jag trodde du som hade tänkt hade några på lager. Men där har du också rätt att det faktiskt är vårt jobb.

Vi vill ju skriva något som även du blir inspirerad av. Din idé med videorecesioner av alla skidor är det nog ingen som tycker är en dålig tanke även om den inte är ny. Logistiskt sett är det dock ett projekt modell större att genomföra (fråga bara
@Glisseur) vilket skulle leda till att vi måste göra avkall på en massa andra saker som andra människor tycker är kvalitativt...

...och så sitter vi fast i samma diskussion med någon annan.

Lee-nus sa:
Larssa sa:
Jibberisch sa:
Skulle det vara så jävligt med en tidning som backas av en butik? Om det nu vore fallet? En tidning som är gratis, har snygga bilder, bra layout? Som associeras med en butik som har grymt bra personal och ett jävligt uppdaterat sortiment?

Jag skulle personligen inte se problemet.
Nej, kanske inte det generellt sett. Men enligt Alpinkultur så backas dom INTE av någon butik och därför kan jag tycka att frågeställningen huruvida länkningen till Alpingaragets webshop är sund.
Vad är det som inte är sunt? Det tycks mig som att det sticker i ögonen på dig at det är just Alpingaraget det ofta länkas till. Mig är det helt egalt om så är fallet, eller ej. Det förändrar ju inte innehållet, och gör det det lättare för konsumenten att hitta en vara, så kan jag hålla med
@jonsbert om att det skapar ett mervärde. Huruvida det alltid länkas till AG eller ej är jag fel person att svara på, har inte reflekterat över det i samma utsträckning uppenbarligen, men oavsett tycker jag att det kvittar - det är ju en välsorterad skidbutik.

Det verkar lite som att du känner dig kränkt av det faktum att skidmedierna inte vänder sig till dig specifikt, trots att du utger dig för att vara den perfekta målgruppen. Skulle gärna se en definition på vad som utgör "den perfekta målgruppen". Låter smalt.
Hej Lee-nus!

Välkommen till diskussionen. Vi behöver inte hänga upp oss på att det specifik är Alpingaraget. Om de hade länkat till en annan valfri webshop hade det varit lika adekvat för lyftandet av diskussionen.

Mervärde handlar om att generera ett värde för konsumenten. För mej blir värdet genererat av exempelvis bra tester. Inte att bli länkad vidare till valfri webshop.

Som svar på din fråga kan jag säga så här:
Jag är inte ett dugg kränkt. Jag tycker det är kul med utveckling. Jag är av åsikten att feedback är bra och att tankar är till att vändas på för att skapa en bra produkt för exempelvis dej som konsument.

Jag vet inte om det är nödvändigt för diskussionens skull (läs generera mervärde) att jag försöker mej på att definiera den perfekta målgruppen. Som du kan se ovan så vad det något jag försökte säga till Liljeroth ett par inlägg upp med onlineglimten i ögat.

Jag är en i målgruppen då jag är väldigt intresserad av skidåkning. Det är ett stort intresse och mycket av vintern går ut på att åka skidor i någon form. Prestationsmässigt är jag inte i topp på något sätt men. Jag är entusiast och gillar känslan förknippad med ALL sorts skidåkning.

Så. Nöjd?

Vad kan du tillföra själv i diskussionen om hur man kan utveckla leveransen av skidkultur?

simon_tjernstrom sa:
Borde det inte vara tvärtom då det inte handlar om redaktionellt material
@larssa? Att ju fler bloggare du har att välja mellan, desto högre sannolikhet att du hittar något som är kvalitativt för just dig? En liten tankelek: Skulle vi sålla väldigt väldigt hårt (som enligt dig skulle vara likställt med högre kvalitet) och bara släppa igenom en bloggare, skulle den personen fortfarande skriva samma sak som nu fast läsaren inte har valmöjlighet att välja någon annans syn på säsongslivet eller från en annan världsdel. Du uppmanade ju oss att använda oss av tekniken. Det vore väl att inte använda sig av tekniken genom att sålla bort si eller så många bloggare.

MEN Larssa jag kan hålla med dig i andra resonemang. Som att man skall utnyttja kreativiteten till max. Där kan man alltid förbättra sig och kan ofta få bra idéer och uppslag på någon "utifrån" som sparkar in dörren och kommer med förslag. Det var därför jag bad dig komma med några uppslag, för jag trodde du som hade tänkt hade några på lager. Men där har du också rätt att det faktiskt är vårt jobb.

Vi vill ju skriva något som även du blir inspirerad av. Din idé med videorecesioner av alla skidor är det nog ingen som tycker är en dålig tanke även om den inte är ny. Logistiskt sett är det dock ett projekt modell större att genomföra (fråga bara
@Glisseur) vilket skulle leda till att vi måste göra avkall på en massa andra saker som andra människor tycker är kvalitativt...

...och så sitter vi fast i samma diskussion med någon annan.
Visst är det så... Man kan också tänka att det där specifika sållandet kan leda till att

1. Kvalitén är inte tillräcklig utifrån det ni vill leverara och avstår bloggién helt därför.
2. Sållandet kan innebära att från urvalet/mångfalden ni har väljer att hantera 5 svinintressanta blogagr istället för 5 svinintressanta och 35 rätt lökiga bloggar. Fokus. Det kan vara ett sätt att förhålla sej till kvalité. Alltså det är rätt vanskligt att snöa in på att definiera kvalité så där. Det beror i detta fall på hur eran affärsidé är uppbyggd och hur ni i förhållande till den väljer att definiera nivån på det ni kallar kvalité. Det är rätt. Det är inte att utnyttja tekniken max genom att begränsa utflödet. Däremot är det en annan femma att matcha "kvalitén" och effekten utflödet får.

Okej jag vet att videogrejjen inte är särskilt ny. Men ni är oberoende och har den inte. Tror att det kan vara värt att se över hur resurserna fördelas om det kanske är en bra idé som höjer nivån på kvallan samt effekten av produkten.

Larssa sa:
Lee-nus sa:
Larssa sa:
Nej, kanske inte det generellt sett. Men enligt Alpinkultur så backas dom INTE av någon butik och därför kan jag tycka att frågeställningen huruvida länkningen till Alpingaragets webshop är sund.
Vad är det som inte är sunt? Det tycks mig som att det sticker i ögonen på dig at det är just Alpingaraget det ofta länkas till. Mig är det helt egalt om så är fallet, eller ej. Det förändrar ju inte innehållet, och gör det det lättare för konsumenten att hitta en vara, så kan jag hålla med
@jonsbert om att det skapar ett mervärde. Huruvida det alltid länkas till AG eller ej är jag fel person att svara på, har inte reflekterat över det i samma utsträckning uppenbarligen, men oavsett tycker jag att det kvittar - det är ju en välsorterad skidbutik.

Det verkar lite som att du känner dig kränkt av det faktum att skidmedierna inte vänder sig till dig specifikt, trots att du utger dig för att vara den perfekta målgruppen. Skulle gärna se en definition på vad som utgör "den perfekta målgruppen". Låter smalt.
Hej Lee-nus!

Välkommen till diskussionen. Vi behöver inte hänga upp oss på att det specifik är Alpingaraget. Om de hade länkat till en annan valfri webshop hade det varit lika adekvat för lyftandet av diskussionen.

Mervärde handlar om att generera ett värde för konsumenten. För mej blir värdet genererat av exempelvis bra tester. Inte att bli länkad vidare till valfri webshop.

Som svar på din fråga kan jag säga så här:
Jag är inte ett dugg kränkt. Jag tycker det är kul med utveckling. Jag är av åsikten att feedback är bra och att tankar är till att vändas på för att skapa en bra produkt för exempelvis dej som konsument.

Jag vet inte om det är nödvändigt för diskussionens skull (läs generera mervärde) att jag försöker mej på att definiera den perfekta målgruppen. Som du kan se ovan så vad det något jag försökte säga till Liljeroth ett par inlägg upp med onlineglimten i ögat.

Jag är en i målgruppen då jag är väldigt intresserad av skidåkning. Det är ett stort intresse och mycket av vintern går ut på att åka skidor i någon form. Prestationsmässigt är jag inte i topp på något sätt men. Jag är entusiast och gillar känslan förknippad med ALL sorts skidåkning.

Så. Nöjd?

Vad kan du tillföra själv i diskussionen om hur man kan utveckla leveransen av skidkultur?
Ganska nöjd.

Sen har jag aldrig yttrat mig om att jag direkt saknar något i skidmedia, vilket antagligen hänger ihop med att jag nuförtiden läser skidmagasin, såväl digitala som tryckta, mycket sällan. Kanske har detta att göra med att jag inte känner mig som målgruppen, kanske är jag inte intresserad av att läsa om skidåkning, vem vet. Så tack, men för att göra diskussionen rättvisa passar jag på detta annars utmärkta tillfälle att vädra en åsikt.

Svårt i text, svårt att svara på kritik utan att låta som en små-sur tv-kändis som bara egentligen vill bli sedd. Min text osar inte så mycket svavel som det kan se ut. Jag ville mest lyfta några av dina argument jag tyckte var lite lattjo.

Det är självklart att det inte är din sak att komma med konkreta idéer och pitcha in saker. Det är ju inte min uppgift att skriva brev till Karamellkungen och där inkludera lösningar på de godissorter jag rackar ner på. Men det vore ju lite att lägga locket på så att säga.

Vidare:

Jag tycker sådana här funderingar är väldigt intressanta, det stöts och blöts som sagt en hel del kring detta i tid och otid.

Därför härjar jag vidare =) Nedan text behöver ej läsas och kommer inte fram till någonting egentligen. Men det är fint att fundera över och få diskutera saker som inte är så allvarliga i dessa tider.

@larssa

Till att börja med tycker jag att du måste höja blicken lite från ditt eget skrivbord. Vad du har i din ryggsäck, erfarenheter och värderingar och intressen, blir liksom märkliga att ta hänsyn till. Alla har en ryggsäck. En tidning behöver hitta målgruppens minsta gemensamma nämnare och ett par andra variabler för att kunna överleva? Visst spreta ut lite, ta ut svängarna ibland. Bli lika jävla exotisk som Hasse Aro i ett par flip-flops. Men tidningen mår ändå bäst om bulken av innehållet tilltalar den stora massan av läsare?

Att du tycker Harginsblogg tillförde något nytt? Vad säger det egentligen? Att du inte har/hade insikt i race-bubblan och dessutom var intresserad av vad som försiggick där.

Personligen tycker jag om att läsa texter med innehåll som behandlar vardagen som skidåkare. Subjektiva åsikter om saker jag känner igen. Så att jag kan väga min egen uppfattning mot någon annans.
Friåkning intresserar mig mer än käppar och portar. Alltså, en säsongsblogg ger mig mer än en blogg om världscupen. Jag läser hellre i huvudet på Reine Barkered än Mattias Hargin.

Är det 1-1 i intresse mellan säsongsskiten och alpinskiten nu? Om så är fallet, så var mitt mål en jävligt subjektiv volley från lite utanför straffområdet.

Över till kvalitén, hm…alltså ”få upprepningar”? Det kan ju också diskeras till förbannelse om man vill? Upprepningar av vad? På en högnivå kommer ju skidmedia upprepa sig per definiton. Snö, berg och skidor. Med den definitionen upprepar sig Candide varje gång han klickar i sina bindningar.

Då är vi nere på nya orter? Nya berg? Ny utrustning? Nya vinklar? Och här är väl kärnan egentligen? Jag menar, den som levererar mest nytt och mest spännande ”material” borde det ju gå bäst för?
Vips är vi tillbaka vid målgruppen? Och definitionen och även ambitionen om man så vill. Vad vill man åstadkomma? Vem säger vad som är bra och dåligt? Hur många människor ska säga att någonting är bra, för att det ska betraktas som bra? Har den stora massan oftast rätt eller fel? Är musik på radion bra, bara för att den spelas på radion?

Betyder en åsikt någonting innan den är statistiskt säkerställd?! Vem borde tycka vad och varför?

Var är
@jarle när man behöver honom?

Och som
@GNU var inne på, fan är det någon som läser någonting alls nu för tiden?

Skiljer vi på kvalité och kvalité förresten? Kan något vara välskrivet och bra och ändå inte attrahera därför att läsaren redan läst ett liknande reportage? Är det kvalité? Är det kvalité om bilderna är lite rackigare, men ingen hade någonsin skrivet om skiten tidigare? Aldrig? Var den första månlandningen snyggare än den fjärde? Trots att den fjärde var mjukare och bättre utförd?

Allting blir så förbannat subjektivt.

Personligen brukar jag utgå från mig själv, om jag tycker någonting är intressant så finns ju chansen att någon annan gör det. Fast tvärtom behöver ju inte betyda någonting det heller. Jag tycker dock det är roligare att skriva om någonting jag är intresserad av.

Helvete vad snurrigt det blir. Som tur är, är det ju inte upp till mig vad som ska publiceras eller inte.

Skönt att det snart är måndag igen.

Larssa sa:
Här blir jag lite förvirrad =)

Du gillar all sorts skidåkning. Din vinter går ut på att åka skidor. Entusiast och känsla! Men du vill inte läsa om all typ av skidåkning. Fast du är den perfekta målgruppen?

simon_tjernstrom sa:
Gott snack
@larssa. Nu börjar det bli nyanserat. Med det vill jag passa på att önska en trevlig helg och tipsa om detta fantastiska skidtest som i mitt tycke är Sveriges mest grundligt gjorda samt mest opartiska. Du får den inte i video men informationen finns där för den som letar.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=97157

Fridens!
Vad stödjer du denna hävdade opartiskhet i
@simon_tjernstrom? Med det hävdar du alltså att andra skidtest inte är opartiska? Jag bjuder mer än gärna in dig till en valfri testdag med Åka Skidor och så kan vi ta diskussionen om partiskhet och grundlighet då.

Lugn nu
@Glisseur jag säger inget annat än det jag säger. Jag tycker bara
@mno och c:o gör ett grymt test och även om ni är 1.000% opartiska så blir ju alltid dom 1.001% opartiska (eftersom det inte går att hitta ekonomi i det). Juh! Men som sagt, det var allt annat menat än en känga till er.

simon_tjernstrom sa:
Lugn nu
@mno och c:o gör ett grymt test och även om ni är 1.000% opartiska så blir ju alltid dom 1.001% opartiska (eftersom det inte går att hitta ekonomi i det). Juh! Men som sagt, det var allt annat menat än en känga till er.
Sluta vara så jävla diplomatisk, här kastar vi skit på varandra.

Vi hade ju till och med medlemmar i Åkarklubben i testpatrullen i år, bara en sån sak.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
simon_tjernstrom sa:
Lugn nu
Sluta vara så jävla diplomatisk, här kastar vi skit på varandra.

Vi hade ju till och med medlemmar i Åkarklubben i testpatrullen i år, bara en sån sak.
+1

Jag ser vad du skriver och jag är medveten om att det inte är mig som person du kritiserar. Men jag/vi är väldigt tätt sammanknutna med Alpinkultur och därför gör det mig väldigt ledsen när du antar saker som både är osmickrande och osanna. Här nedan låter jag lite irriterad, och det har jag rätt att vara.

Vi backas inte av någon butik. Punkt. Precis som någon just nämnde så verkar du irriterad över att just Alpingaraget tjänar på det här. För självklart är det bra för dem att vi länkar produkter i guiden till deras webshop! Det förstår alla, och det är ingen hemlighet. Men det är ju helt egalt i den här frågan, för VI tjänar ju inget på det. VI får inte ett öre av Alpingaraget. Och alltså kan det inte vara osunt på något vis, eftersom ingen har ett finger i ögat på oss. Det är snarare vi som har ett finger i ögat på dem. Alpingaraget har inte bett oss göra en produktguide som ser ut som den gör, utan vi har bett Alpingaraget om att få vara i deras lokaler och fota deras grejer. Vi hinner inte göra på något annat sätt för vi kan för fan inte åka till en annan ort (vart finns närmsta skidbutik med lika stort utbud?) för att göra det här bara för att du inte vill att vi ska ha någonting med Alpingaraget att göra! Då är det enda kvarstående alternativet att ta produktbilder från leverantörer och photoshoppa in mot en vit bakgrund. Jag vet inte vad du tycker, men jag VET att majoriteten skulle tycka det vore SÄMRE. Alltså: Vi kan inte göra en snygg produktguide på något annat sätt, och att göra den snygg är viktigt för oss, och för våra läsare. Du kanske hellre har en ful produktguide som inte är enhetligt fotad och inte har några länkar alls i sig. Men skulle vi anpassa oss efter det vore vi idioter.

Vi är inte styrda av någon, utan väljer att länka från produktguiden för att många tycker det ger ett mervärde att vara ett klick från mer information/köp av en produkt. Jag tar det en gång till eftersom du uppenbarligen har svårt att förstå att människor har en annan åsikt än dig: Det är många som ser ett mervärde i att vara ett klick från mer information/köp av produkterna i produktguiden. Att du är av en annan åsikt och är duktig på att googla får stå för dig. Det är din åsikt som enskild individ, och vi kan inte anpassa oss efter en enskild individ, utan måste gå på den feedback vi får från flera. Och den feedbacken går helt stick i stäv med din. Vi ser vad du skriver och tar det i beaktning, men vore idioter om vi anpassade oss helt efter minoriteten, och det är den du tillhör.

"Jag levererar ju feedback om Alpinkuturs innehåll." Nej, det gör du inte. Läs alla dina inlägg ovan och kolla hur många gånger du ger konstruktiv kritik kring vårt redaktionella material, och sedan hur många gånger du kritiserar hur vår produktguide är LÄNKAD (du bryr dig inte ens om hur produktguiden ser ut, eller vad vi har med i den, utan bara hur den är länkad). Att kommentera det en gång till ger inte läsare av det här forumet någonting. Du har gett din åsikt och jag har svarat, flera gånger.

Prata inte om prestige när jag är offentlig och du gömmer dig bakom ett alias. Du är uppenbarligen smart nog att förstå skillnaden.

@Jibberisch Jösses vilket monster till tråd du pingade in mig i. För närvarande är allt jag har att tillägga:
22218_popcorn-loop-infinite.gif

Återkommer när jag har läst hela spektaklet

Jonsbert sa:
Vi backas inte av någon butik. Punkt.
Det här var ju trevligt att höra.
Jag hade, liksom andra, dragit slutsatsen att det var alpingaragets nya katalog.
Att produktbilderna såg ut som det, att länkarna var dit samt att man nådde redaktionan "c/o alpingaraget" var det som "lurade" mig.
Kanske inte så underligt.
Om det ser ut som en x och rör sig som en x så brukar det ju vara en x.

Och det finns många som är irriterade och besvikna över alpingaragets dumdryga, överkaxiga 08a-personal med dammsugarförsäljar-fasoner så att tona ner "kopplingen" till dom kan nog enbart vara till er fördel även om dom smörar för "skidkändisar" som du?

fwiw
/r

Senast ändrad:
Inte en chans att jag läser allt. Universitet har prestationskrav.

Till att börja med vill jag gärna hävda två ting:
1) Vi lever i en subjektiv värld
2) En subjektiv värld är relativistisk

Med det avklarat är en rimlig slutsats således att vi lever i oändligt många tänkbara världar. Varje individ lever i åtminstone en egen värld. Att delar världar överensstämmer får oss att känna samhörighet, ger oss förmågan att kommunicera osv. Detta får oss också att tro att objektivitet existerar och en del får till och med för sig att just deras värld, är av litet större värde (med reservation för olika värdeteorier) än andras. Med andra ord är många lika verklighetsfrånvända som Åsa Romson.

Som flera redan har varit inne på är det svårt att göra en tidning som passar samtliga tänkbara ovanstående individer/världar. Det hela försvåras ännu mer av att den grova generalisering/kategorisering som genomsyrat tråden (hardcore/skidåkare/turist) inte är applicerbar i praktiken. Ett hjälpligt verktyg absolut, men det tar slut där. Vart skulle till exempel jag hamna på den skalan (likt Linus läser jag sällan skidmedia om det inte är av speciell anledning)? Tidigare nämnda prestationskrav gör att jag förmodligen inte ens kvalar in som turist men samtidigt har jag förmodligen en större inblick eller förståelse för prylar, resmål och många människor i skidbubblan än majoriteten av ÅS/FR's läsare (har inte direkt läst AK så jag kommenterar inte den alls men den förefaller uppskattad). Hur ska skidmedia nå mig? Jag läser gärna om någon nykomling på FWQ som storpresterade under någon tävling, jag läser gärna djuplodande intervjuer/reportage om någon hobbyingenjör som bygger skidor på underliga vis (så länge det inte är den där gossen från RAX) - av den enkla anledningen av att jag finner det lärorikt och/eller intressant, vilket större delen av knappt-kvala-in-som-turist-gruppen förmodligen inte skulle göra. Lägg till att skidbubblan är liten, väldigt liten, alla känner alla och alla vet allt om alla fem minuter efter att något skett (något saltat). Harcoregruppen är alltså sjukt svår att skriva intervjuer för, prylar har de redan koll på eller vet redan vad de vill ha (dessutom vet de flesta här att allt går att åka på). Resmål med enormt potent terräng, tävlingstips eller liknande gör sig nog bra här tillsammans med efterblivna krönikor. Den senare gör sig nog bra över alla grupper. Vad skidåkaren och turisten vill läsa om vet nog de flesta i branschen redan om.

Det ska alltså skrivas om en subjektiv värld för andra världar... Lägg till ytterligare världar i form av normer i samhället med alla dess undergrupperingar och värderingar. Få det att passa alla med gemensamma nämnaren "skidåkning". Någon i tråden var inne på just det, minsta gemensamma nämnaren. Den borde vara skidåkning och text om just skidåkning levererar väl samtliga digitala och tryckta magasin?

Vad samröre med andra företag så är väl det varken mer eller mindre än en nödvändighet för att vara en välkommen del av den någorlunda gemensamma världen samhället? Oavsett vad så är ett företag inte välkommet utan en ekonomi. ÅS skidtest har jag svårt att tänka mig är riggat, olika åkare gillar olika skidor och det finns få, om ens någon skida som är rakt igenom skräp (även om subjektiva omdömen klassar dem som sådana). AK's produktguide behövde bilder och gav länkar som tack (@jonsbert)? - Inga konstigheter i det. Svenska skidbubblan är liten och väldigt vänlig, alla (läs de allra flesta) hjälper till med vad de kan - åt alla håll. Detta av en mycket enkel anledning; passion för skidåkning.

Det finns däremot en sak som stör mig mer än allt inom den här lilla bubblan och dess medier. ÅS jävla pop-up om att gilla dem på FB, oavsett om man gillar dem redan eller ej.
@glisseur hälsa egmont folket att de är bojkottade, och smått föraktade, av mig tills de tar bort skiten (för min åsikt har betydelse!!111!!ett).

Är du nöjd
@Jibberisch?

Äntligen en intressant, välformulerad och välskriven diskussion på detta forum. Kul att läsa de olika inläggen och kul att se att ni verkligen brinner för era ståndpunkter och är beredda att argumentera för dem med långa inlägg! Sluta inte ännu på ett tag!

@rabbit - Jag förstår att många antar det. Och egentligen bryr vi oss inte så mycket om det. Men tidigare i den här tråden känns det som att vi blev anklagade för att vara styrda av Alpingaraget. Och det är vi inte. Vi gör en tidning precis som vi vill, är inte skyldig någon något, och ingen är skyldig oss någonting. Att Alpingaraget är bussiga mot oss och vi bussiga mot dem är inga konstigheter så länge inga tjänster och gentjänster sker i smyg. Och det är det inte. Alpingaraget är en av en handfull butiker i Sverige som kan erbjuda det de gör, och vi har inga problem om de skulle tjäna lite på att vår produktguide är länkad till dem. Som sagt - det är så p g a att vi helt enkelt inte har tid att göra det på samma nivå på något annat sätt.

Trist att du inte gillar deras personal. Jag har själv aldrig blivit dåligt bemött där, och inte heller på någon annan välsorterad skidbutik heller när jag tänker efter. Kanske har du bara haft otur!

Ha ha. De smörar inte för mig. Jag behandlas som vem som helst där, just eftersom jag är som vem som helst. Sen hjälper de mig med skidorna och pjäxorna för att jag tycker att de är sjukt duktiga på det. Men det är som skidåkare, och det är en sak. Mitt jobb som chefredaktör för Alpinkultur är ett helt annat jobb, och jag drar en jäkligt skarp gräns mellan de två. Det går inte att blanda ihop dem det minsta, då blir det väldigt, väldigt fel.

@jarle - Vi har inte tänkt på det på det viset, att vi ska tacka för någonting. Det ligger inga värderingar varken fram eller tillbaka här. Självklart förstår vi att det inte är dåligt för AG att vi är länkade dit, men vi har liksom inte tid att sitta och länka produkterna till tio olika skidshopar bara för att någon tycker att det skulle bli mer rättvist.

Ni får helt enkelt ta vårt ord på att vi är oberoende och att vi försöker göra det bästa vi kan för våra läsare, och att vi försöker göra det på ett sätt som är lite annorlunda än de andra aktörerna på scenen. Vi gör så gott vi kan och sliter som svin för att få det att fungera, det kan jag lova.

Fy fan, det verkar ändå vara lite folk som läser det här. Kan inte vara helt ointressant att lyfta grundfrågan som en del fattat och andra inte ;)
@simon_tjernstrom du har säkert nån bra statistik över personerna som läst denna tråd so far.

Börjar med att svara @Jibberich:

Med risk för att börja låta som en politiker så bör du nog läsa om mitt inlägg ang Hargins blogg. du måste ha fått det om bakfoten totalt när du uppfattat att jag anser den vara nyskapande. Det är den inte. Det är en blogg som handlar om just den aspekten av skidåkning han representerar och är därför intressant och sticker ut från friåkar/säsongar bloggarna som är i numerärt överläge så att säga. Min åsikt ang bloggandet i nuvarande format överlag, är att det INTE är ett nyskapande sätt att leverera skidkultur. Tycker du det är det också helt okej. Jag tycker inte det och ser gärna att NÅGON utvecklar det sättet att berätta på.

Har du några idéer själv om hur du tex kan leverera dina något psykadeliska kanske en smula ambivalenta funderingar i något mer nyskapande format eller är tanken att "det rullar väl på"?

Jag tar den om kvallan också. Ja det är verkligen subjektivt vad det är. Eftersom du nog drar den frågan med tex upprepningar i relation till kvalité vad gäller leveransen av skidkultur en tendens för långt så misstänker jag att du har samma introverta förhållningssätt till din egen utveckling för att stå dej konkurrenskraftig vad gäller eftersökta skidkulturprodukter till skidmedia. Jag är den förste att skriva under att det är sjukt svårt att fastslå vad kvalite egentligen är. Vi kan titta på det där nästan anala (men iofs rätt skojiga) synsättet på upprepning och sätta det i ett ännu större perspektiv så kan du få klura på det. Vad är det för mening med livet? Jag tror egentligen du fattar vad jag är ute efter och tar gärna hugg tillbaka på den. Inga problem! För att ta det lite mer konkret och kopplat till leveransen av skidkulturen så kan jag tycka att det har sin plats att kika lite på upprepningsfrågan vad gäller antalet likartade bloggar etc. Det är ju inte så att onlinevärlden idag saknar bloggar.

Men du har en del förnuftiga tankar misstänker jag. Kan du inte jaga ut dem och spåna lite på hur framtidens leverans av skidkulturen kan förbättras?

Sen betar vi av den där
@Jonsbert och hans vredesutbrott för lite kritik från en idiotisk trollminoritet. Det verkar vara en jävligt het potatis trots allt en del av det jag tar upp.

Jag skulle vilja be dej i fortsättningen om möjligt, att bortse från att det råkade gälla Alpingaraget i detta fall. Jag skiter i vart det länkas. Det är INTE relevant att det just råkar vara Alpingaraget. Hur kan du missa det?

Jag funderar i detta enda specifika fall kring länkningen och mervärdet i det hela. Respekterar att ni ser på saken annorlunda än vad den idiotiska minoriteten gör. Men det förvånar mej att du så benhårt utgår från att alla som inte tycker som du är troll, idioter och minoriteter som inte är värda att lyssnas på. Som offentlig person eller vad du nu kallar dej så är det så jävla risigt och ett rätt bra sätt att sänka sej själv i andra ögon. Misstänker utifrån hur du framför dina åsikter i ovanstående inlägg att "det skiter du högaktningsfullt i". Vill man särskåda Alpinkultur lite extra kan man faktiskt säga att ni utvecklat innebörden "content marketing" lite mer tillsammans med Alpingaraget. Det retar säkert upp dej ännu mer om man skulle säga så.

Jag kan också "ta det igen" eftersom du inte verkar vilja förstå. Jag ANTAR inte ett skit om er publikation vad gäller avsikten med era kopplingar till nämnda företag. Jag reagerar på som Rabbit var inne på HUR DET UPPFATTAS! Jag upplever var ni levererar - är inte det tanken. Om DU nu är så jävla smart och klyftig som chefsredaktör efter ett par nummer så tar du vara på kritik. Känns larvigt att behöva lära dej det här men... Ta vara på kritiken och reflektera lite över den och se OM det är så att det kan ligga något i det. Jag menar det sämsta som kan tänkas hända är ju att ni inte gör nåt alls eller att ni förbättrar ER LEVERANS AV SKIDKULTUR.

Jag förstår nu att du inte tycker att allt mellan omslag och baksida räknas som innehåll. Jag den idiotiska minoriteten tycker att allt mellan omslag och baksidan räkas just som innehåll. Jag syftar naturligtvis inte enbart på redaktionellt innehåll eftersom det är en del av det som räknas som innehåll.

Jag blev nyfiken på en grej förresten. Räknar du portfoliobilder som ett redaktionellt innehåll? Äh skit i å svara förresten. Börjar nästan tro att du bara vill se fel.

Det är ju sjukt att du som levererar onlineprylar till anonyma personer tycker det är skillnad mellan att "vara offentlig" eller "gömma sig" bakom ett alias. Du har uppenbara problem med att ta kritik från din anonyma målgrupp. Du måste nog springa ikapp nutiden Johan. Jag tror tyvärr du anser att dina offentliga åsikter väger tyngre än mina anonyma idiotiska minoritetstrollåsikter. Du har verkligen problem med att hantera kritik och har för mycket prestige. Tror du mina åsikter skulle vara annorlunda om vi verkligen tog den där lunchen?

Läsaren har alltid fel...eller hur?

Jag räknar aldrig med att alla ska tycka likadant. Jag räknar däremot med att om man som den dära offentliga personen, du tycker att du är, ger sig in i en diskussion håller man viss nivå.

Du behöver verkligen inte replikera mitt inlägg så du slipper lägga tid och energi på att "upprepa dej" eller stångas med minoriteter som är idioter med åsikter som man inte behöver bry sej om.

Fan jag som hade ett par till idéer för att utveckla leveransen... :)

Senast ändrad:
Jonsbert sa:
@jarle - Vi har inte tänkt på det på det viset, att vi ska tacka för någonting. Det ligger inga värderingar varken fram eller tillbaka här. Självklart förstår vi att det inte är dåligt för AG att vi är länkade dit, men vi har liksom inte tid att sitta och länka produkterna till tio olika skidshopar bara för att någon tycker att det skulle bli mer rättvist.

Ni får helt enkelt ta vårt ord på att vi är oberoende och att vi försöker göra det bästa vi kan för våra läsare, och att vi försöker göra det på ett sätt som är lite annorlunda än de andra aktörerna på scenen. Vi gör så gott vi kan och sliter som svin för att få det att fungera, det kan jag lova.
Det var en öppen fråga, tack för svar :)

"Oberoende" finns många definitioner av, jag är tveksam till att någon i samhällsapparaten är oberoende alls.

"Tror du mina åsikter skulle vara annorlunda om vi verkligen tog den där lunchen?" Ja, självklart skulle de vara annorlunda. Annars skulle du ju stå för dina åsikter med ditt eget namn här. Men nu gör du ju uppenbarligen inte det.

Ang. resten så kan intresserade läsa mina tidigare svar. Det enda jag kan upprepa för just dig, Larssa, en gång till, är att vi väger in dina åsikter (som jag redan sagt upprepade gånger) precis som alla andras åsikter. Men vi kommer inte att rätta oss efter dina åsikter rakt av, på samma sätt som att vi inte rättar oss efter andras åsikter rakt av. Du blir alltså behandlad som alla andra.

Alltså, återigen: Vi tackar för din feedback och tar den i beaktning.

------

@jarle - Inga problem.

Självklart finns många definitioner, men jag både tror och hoppas att Alpinkulturs definition delas av både det här forumet och resten av den den svenska skidscenen.

Jonsbert sa:
"Tror du mina åsikter skulle vara annorlunda om vi verkligen tog den där lunchen?" Ja, självklart skulle de vara annorlunda. Annars skulle du ju stå för dina åsikter med ditt eget namn här. Men nu gör du ju uppenbarligen inte det.

Ang. resten så kan intresserade läsa mina tidigare svar. Det enda jag kan upprepa för just dig, Larssa, en gång till, är att vi väger in dina åsikter (som jag redan sagt upprepade gånger) precis som alla andras åsikter. Men vi kommer inte att rätta oss efter dina åsikter rakt av, på samma sätt som att vi inte rättar oss efter andras åsikter rakt av. Du blir alltså behandlad som alla andra.

Alltså, återigen: Vi tackar för din feedback och tar den i beaktning.
Hehehe... du är ju ett gammaldags troll
@Jonsbert som inte tror att folk har samma åsikter IRL. Sluta stångas. Dags att komma in i matchen ;)

Senast ändrad:
För övrigt är det rätt stort intresse för tråden. Det kanske ger lite hintar om att frågan är viktig fast det i princip är jag som stångas lite för den.

Det här är så jäkla intressant läsning, och grundtanken med tråden känns rimlig men det blir lite mycket "kasta skit i sandlåda"-nivå på det hela (om än välformulerad sådan) ;)

Credd och tack till
@glisseur
@jonsbert &
@simon_tjernstrom för inblicken i redaktörsvärlden (och
@jibberisch såklart för frilansarens syn och allehanda åsikter om det mesta, även om de är så långa att man inte orkar läsa), och
@larssa som ändå drog igång det hela men blir nyfiken på hur diskussionen hade kunnat spinna vidare om man istället undvikit mer eller mindre personliga angrepp och hårda toner...

Åka Skidor, AlpinKultur eller Freeride har ju alla endast någon/några få personer som lägger ner sin själ och enormt mycket tid på att få till ett så bra jobb som möjligt, så det är väl inte så konstigt att hård kritik som riktas mot produkten då lätt kan uppfattas som personlig, även om det inte var avsikten?

Att hitta fel kan däremot vemsomhelst göra. Att däremot tänka ett, eller till och med flera, steg längre och fundera över vilka faktorer som orsakat det hela och hur man faktiskt kan åstadkomma en förbättring som är det svåra. Och det är ofta svårare och mer komplext än man först tror.

Skidteknik som exempel: åkare åker med för mycket bakåtvikt
Förhastad lösning: "FRAM MED ARMARNA!!!"
Resultat: ännu mer bakvikt. (Kroppen kompenserar med att flytta bak röva ännu mer för att någon form av balanserad mittpunkt över skidorna ska uppnås)

Applicerat på skidmedia: "jag gillar inte X, Y, Z etc av innehållet"
Förhastad lösning: "SLUTA SKIVA OM ALLT DET"
Resultat: så fanns det plötsligt inget att skriva om längre som ingen stör sig på

Var är genustänket i det hela förresten?!!! ;) så vitt jag ser så är det inga andra brudar än
@heddious som ens vågat sig in tråden, redan där är väl något heltokigt :p

gabstract sa:
Det här är så jäkla intressant läsning, och grundtanken med tråden känns rimlig men det blir lite mycket "kasta skit i sandlåda"-nivå på det hela (om än välformulerad sådan) ;)

Credd och tack till
@glisseur
@jonsbert &
@simon_tjernstrom för inblicken i redaktörsvärlden (och
@jibberisch såklart för frilansarens syn och allehanda åsikter om det mesta, även om de är så långa att man inte orkar läsa), och
@larssa som ändå drog igång det hela men blir nyfiken på hur diskussionen hade kunnat spinna vidare om man istället undvikit mer eller mindre personliga angrepp och hårda toner...

Åka Skidor, AlpinKultur eller Freeride har ju alla endast någon/några få personer som lägger ner sin själ och enormt mycket tid på att få till ett så bra jobb som möjligt, så det är väl inte så konstigt att hård kritik som riktas mot produkten då lätt kan uppfattas som personlig, även om det inte var avsikten?

Att hitta fel kan däremot vemsomhelst göra. Att däremot tänka ett, eller till och med flera, steg längre och fundera över vilka faktorer som orsakat det hela och hur man faktiskt kan åstadkomma en förbättring som är det svåra. Och det är ofta svårare och mer komplext än man först tror.

Skidteknik som exempel: åkare åker med för mycket bakåtvikt
Förhastad lösning: "FRAM MED ARMARNA!!!"
Resultat: ännu mer bakvikt. (Kroppen kompenserar med att flytta bak röva ännu mer för att någon form av balanserad mittpunkt över skidorna ska uppnås)

Applicerat på skidmedia: "jag gillar inte X, Y, Z etc av innehållet"
Förhastad lösning: "SLUTA SKIVA OM ALLT DET"
Resultat: så fanns det plötsligt inget att skriva om längre som ingen stör sig på

Var är genustänket i det hela förresten?!!! ;) så vitt jag ser så är det inga andra brudar än
@heddious som ens vågat sig in tråden, redan där är väl något heltokigt :p
Tack för inlägget. Jag erkänner det var dumt av mej att fastna i skitkastarfällan. Andemeningen är ju god så att säga med tråden.

Hur tycker du att man kan utveckla leveransen av skidkulturen genom media?

För att vara saklig så tycker jag nog att det finns en hel del att utveckla inom rörliga bilder. Mer artiklar i videoform tex.

En annan sak jag tycker vore intressant att se en utveckling av är dialogen med läsarna eftersom onlinemediet är som upplagt för tvåvägskommunikation i större utsträckning än vad det är idag. Det skulle gå att göra leveransen mer levande och dynamisk helt enkelt vilket jag tycker skulle vara en utveckling.

Edit: Jag glömde en grej... Jag tycker även att onlinemediumet är som gjort för snabb feedback och återkoppling och det kan ju ta sig otroligt spännande vägar i form av produktutvecklingen av ex Alpinkulturs onlineblaska. Även fast man håller sig till sin grundidé va gäller redaktionellt innehåll.

Senast ändrad:
Online och IRL har folk ofta samma åsikter. Anonym och IRL är en helt annan sak dock. Att argumentera för att man har samma åsikt IRL som när man är anonym, samtidigt som man tackar nej till inbjudningar om att på riktigt få "utveckla skidkulturen" tillsammans med undertecknad chefredaktör, ja, det... håller ju såklart inte, som du förstår.

Int stångas jag. Jag är superlugn.

Det är rätt stort intresse för Kardashians också...

@Jonsbert Det är klart det håller. Du bör titta lite vidare kring din inställning till det där med anonymitet. Vi lever i en uppkopplad värld som du vet och i den har man valmöjligheten att vara anonym. DET är inte nödvändigtvis lika med att ha olika åsikter på nätet och IRL.

Kommer jag till Stockholm så har jag inga problem med att träffa dej och säga samma sak IRL.

Intresset för tråden ligger nog i att folk som läser hoppas på en kreativ diskussion. Eftersom du är mest diskussionsbenägen av alla så vad tror du om ett mer dynamiskt innehåll i eran onlineblaska i idé med inlägget jag skrev ovan.

Senast ändrad:
Larssa sa:
En annan sak jag tycker vore intressant att se en utveckling av är dialogen med läsarna eftersom onlinemediet är som upplagt för tvåvägskommunikation i större utsträckning än vad det är idag. Det skulle gå att göra leveransen mer levande och dynamisk helt enkelt vilket jag tycker skulle vara en utveckling.

Edit: Jag glömde en grej... Jag tycker även att onlinemediumet är som gjort för snabb feedback och återkoppling och det kan ju ta sig otroligt spännande vägar i form av produktutvecklingen av ex Alpinkulturs onlineblaska. Även fast man håller sig till sin grundidé va gäller redaktionellt innehåll.
Men ska man ge folk det dom vill ha, eller ska man ge folk det dom inte visste att dom ville ha förrän dom läste det? Missförstå mig rätt, men om man anpassar sig 100% efter sin tänkta målgrupps konkreta och uttalade önskemål riskerar man i mitt tycke att hamna i en fälla där man aldrig gör mer än det som förväntas av en. Du kommer att göra folk nöjda, men aldrig slå dom med häpnad. Visste du att du ville ha Smells Like Teen Spirit innan Nirvana kastade den i ansiktet på dig? Lyssnade Jimi Hendryx på folk som sa hur han borde spela gitarr? Fanns det en enda normalt funtad människa som trodde att någon vid sinna sinnes fulla bruk skulle vilja läsa ens hälften av det Hunter S. Thompson skrev? Att han inte blev refuserad redan på pitchstadiet är ett smärre mirakel, men just därför fantastiskt.

Det jag menar är att en dialog med läsarna är jävligt bra, men du kan aldrig förlita dig fullt ut på den och göra exakt som folk säger. Ibland måste du helt enkelt gå utanför ramarna och våga göra nya saker som överraskar, och i och med det ta en risk för att det blir totalt magplask. Jag menar, annars blir det ju dansband eller Swedish House Mafia-skräp av allting, och det blir knappast världen en bättre plats av.

Nota bene, jag säger inte att Åka Skidor varit speciellt bra på dom här sakerna genom åren, bara att det är mitt sätt att se på saken.

Jag vet att anonymitet inte automatiskt betyder olika åsikter IRL, men i de flesta fall gör det det. Det finns oftast en anledning, så att säga. I ditt fall är det för att du är vän med mig/oss på Facebook, eller god vän med våra goda vänner = du vågar inte skriva det du gör här och stå för det med ditt eget namn. Men fine. Visst. Det är 2015 och om du inte pallar att stå för dina åsikter med ditt eget namn så är det så. Då är det ditt val. MEN! Då får du också se till att inte prata om saker som du inte vet någonting om. Tidigare i den här tråden var du och tassade i ett skitkastargränsland som inte var ok, och som gjorde mig jäkligt ledsen. Håll dig borta från det, för annars beter du dig som ett Flashbacktroll.

Jag ser fram emot det. Så länge kan du ju ringa mig. Efter att nästa nummer släpps om några dagar kommer jag ha lite mer tid.

Just det förslaget var intressant. Tack. Och just det förslaget var också, som många andra förslag, väldigt mycket lättare att komma med än att genomföra i praktiken. Jag hoppas du har det i bakhuvudet.

@glisseur - Bra. Håller med. Och är säker på att vi båda anser att det inte utesluter att man tar in feedback också. Det gör vi alla, hela tiden, men... ja, resten sa du bra själv.

Glisseur sa:
Larssa sa:

Men ska man ge folk det dom vill ha, eller ska man ge folk det dom inte visste att dom ville ha förrän dom läste det? Missförstå mig rätt, men om man anpassar sig 100% efter sin tänkta målgrupps konkreta och uttalade önskemål riskerar man i mitt tycke att hamna i en fälla där man aldrig gör mer än det som förväntas av en. Du kommer att göra folk nöjda, men aldrig slå dom med häpnad. Visste du att du ville ha Smells Like Teen Spirit innan Nirvana kastade den i ansiktet på dig? Lyssnade Jimi Hendryx på folk som sa hur han borde spela gitarr? Fanns det en enda normalt funtad människa som trodde att någon vid sinna sinnes fulla bruk skulle vilja läsa ens hälften av det Hunter S. Thompson skrev? Att han inte blev refuserad redan på pitchstadiet är ett smärre mirakel, men just därför fantastiskt.

Det jag menar är att en dialog med läsarna är jävligt bra, men du kan aldrig förlita dig fullt ut på den och göra exakt som folk säger. Ibland måste du helt enkelt gå utanför ramarna och våga göra nya saker som överraskar, och i och med det ta en risk för att det blir totalt magplask. Jag menar, annars blir det ju dansband eller Swedish House Mafia-skräp av allting, och det blir knappast världen en bättre plats av.

Nota bene, jag säger inte att Åka Skidor varit speciellt bra på dom här sakerna genom åren, bara att det är mitt sätt att se på saken.
@Glisseur Jag tänker mej kanske lite mer utanför boxen än att dialogen består av enbart feedback på materialet. Det kanske finns andra sätt för läsarna att interagera och utveckla produkten. Jag menar är tanken knasig att låta läsarna delta eller bli en del av det redaktionella materialet på något sätt som inte görs idag. Det är den sortens dialog jag menar. Det kan ju göra produkten ännu mera levande kanske.

Tanken är inte heller att göra exakt det som folk säger bara för att man har tätare kontakt med dem. Om man tänker lite utanför den där berömda boxen liksom...

@Jonsbert Ja att generalisera är farligt. Det är många som har gjort det genom tiderna. Jag är inte vän med dej på facebook, förmodligen inte heller med någon av dina vänner eller vänners vänner. Känns bra så. Jag har anonyma åsikter ändå som jag inte har några problem med att stå för IRL. Eftersom det är 2015 är det konstigt att du inte pallar att ta emot anonyma åsikter eller avfärdar idéer. Är helt säker på att det visst finns vägar att gå för att göra bra rörligt material i artikelform utan att det tar sån jävla tid som du verkar tro. Det finns ju trots allt en poäng med att dra ur sej förslag som inledningsvis kanske (i dina öron framför allt) låter idiotiska. Det kanske väcker andra tankar.

Jag tog initialt upp frågan om varför Alpinkultur behövde länka sin produktguide till en webshop. Då tog du illa upp och blev sur och svarade med en massa idiotkommentarer om troll hit och dit. Ger dej en tillbakakaka på det. Håll dej borta från det, för annars beter du dej som ett Flashbacktroll!

Du kanske kan ge mej ett nyanserat exempel på vilken skit jag kastade på dej initialt. Om du klarar av det.

Senast ändrad:
Larssa sa:
Jag tänker mej kanske lite mer utanför boxen än att dialogen består av enbart feedback på materialet. Det kanske finns andra sätt för läsarna att interagera och utveckla produkten. Jag menar är tanken knasig att låta läsarna delta eller bli en del av det redaktionella materialet på något sätt som inte görs idag. Det är den sortens dialog jag menar. Det kan ju göra produkten ännu mera levande kanske.

Tanken är inte heller att göra exakt det som folk säger bara för att man har tätare kontakt med dem. Om man tänker lite utanför den där berömda boxen liksom...
Det där är i sig ingen ny idé, vi har haft den uppe ett antal gånger i olika sammanhang. Problemet, i alla fall för tryckt media, är att få material som håller någorlunda kvalitet, först och främst bilder då. Däremot kan man ju tänka sig att göra saker runt skidtester och liknande som involverar läsare på ett annat sätt. Men egentligen är ju webben betydligt bättre lämpad för den typen av interaktion, printmedia blir ganska endimensionellt på den punkten.

Men du har väldigt många åsikter och ganska få konkreta förslag, både för oss och Alpinkultur. Och som JJ sagt, du vet var vi finns och du är mer än välkommen att höra av dig. Det är förresten alla andra också.

Glisseur sa:
Larssa sa:
Jag tänker mej kanske lite mer utanför boxen än att dialogen består av enbart feedback på materialet. Det kanske finns andra sätt för läsarna att interagera och utveckla produkten. Jag menar är tanken knasig att låta läsarna delta eller bli en del av det redaktionella materialet på något sätt som inte görs idag. Det är den sortens dialog jag menar. Det kan ju göra produkten ännu mera levande kanske.

Det där är i sig ingen ny idé, vi har haft den uppe ett antal gånger i olika sammanhang. Problemet, i alla fall för tryckt media, är att få material som håller någorlunda kvalitet, först och främst bilder då. Däremot kan man ju tänka sig att göra saker runt skidtester och liknande som involverar läsare på ett annat sätt. Men egentligen är ju webben betydligt bättre lämpad för den typen av interaktion, printmedia blir ganska endimensionellt på den punkten.

Men du har väldigt många åsikter och ganska få konkreta förslag, både för oss och Alpinkultur. Och som JJ sagt, du vet var vi finns och du är mer än välkommen att höra av dig. Det är förresten alla andra också.
Okejokej. Jag ber om ursäkt för att jag ämnar FÖRSÖKA skapa en diskussion och tänka kring något nytt iaf. Jag vet att jag inte har så många konkreta förslag som jag skriver här...ännu. Jag har trots allt försökt lämna tre fyra stycken som sågats relativt omgående. Har inte sett någon annan lämna ett enda. Inte du, inte Jonsbert, inte Simon, inte Jibbersich. Ni försvarar bara nuvarande medium. Du har iofs gett klok respons på hur ni arbetar och eftersom ni är ett pappersmagasin är det andra parametrar som gäller för er än för Freeride och Alpinkultur.

Jag fattar också att ni tre leverantörer inte kan lämna en massa förslag här.

Man måste börja någonstans och det händer väl oftast med någons åsikt. Rätta mej gärna om jag har fel. Förresten vad är mina åsikter tycker du?

"Jag har anonyma åsikter ändå som jag inte har några problem med att stå för IRL." Upp till bevis, så att säga...

"Eftersom det är 2015 är det konstigt att du inte pallar att ta emot anonyma åsikter eller avfärdar idéer." Ok, för typ tionde gången: Vi lyssnar på dina åsikter. Tack för dina åsikter.

"Är helt säker på att det visst finns vägar att gå för att göra bra rörligt material i artikelform utan att det tar sån jävla tid som du verkar tro." Säkert. Hjälp mig. Jag har inte tid just nu.

"Det finns ju trots allt en poäng med att dra ur sej förslag som inledningsvis kanske (i dina öron framför allt) låter idiotiska." Kallade det aldrig för idiotiskt. Jag kallade det för en intressant idé. Läs vad jag skrivit för guds skull.

"Håll dej borta från det, för annars beter du dej som ett Flashbacktroll!" Fail. För att vara ett troll måste man vara anonym. Alla här vet vem jag är.

Ok, här kommer några exempel på den skit (som inte stämde) som du kastade i början av tråden:

"Och snälla bryt er fria från Alpingaraget. Ni behöver inte alls vara anknytna till deras webshop på något sätt längre." Du säger att vi ska bryta oss fria, det betyder alltså att du säger att vi inte är fria nu. Det stämmer inte, är en jäkligt taskig anklagelse att få som magasin, och det gjorde mig ledsen.

"Gör en oberoende blaska, få mer cred." Du säger att vi inte är oberoende. Det stämmer inte och är en grov anklagelse om man driver ett magasin. Och det gjorde mig ledsen.

"Klipp de där oklädsamma kommersiella krafterna som styr till Alpingaragets webshop" Vet inte om jag behöver kommentera...

"Jag tänker mej inte heller att Alpingaraget har något veto i frågan om innehåll (förutom länkarna till deras webshop)." Du menar att Alpingaraget "har veto"/bestämmer hur länkarna ska utformas i Alpinkultur. Det stämmer inte. Det är ett val vi själva gjort. Och det du antar gör mig ledsen och arg, eftersom även det är en grov anklagelse mot oss.

"Det är en snyggt förpackad och smart uttänkt (osmickrande) marknadsföring från Alpingaragets sida i första hand..." Ja, inte heller det stämmer, eller gjorde mig speciellt glad. En till sak som ju är typ det värsta man kan göra som magasin.

"Jag menar hur många produkter har ni i prylguiden som inte finns på lager hos Alpingaraget. Låt mej gissa. Noll." Ett till påstående som inte stämmer.

"Någon måste ju hjälpa till att driva på konsumtionen på det finurliga sättet som kvalitativ sofistikerad redaktionell webshop." Du kallar Alpinkultur för en "redaktionell webshop". Fattar du vad det betyder? Det är så jävla taskigt, och dessutom lögn.

Orkar inte gå igenom sida två av den här tråden, men jag tror du fattar poängen. Det här är saker som är jäkligt osmickrande för oss om de skulle stämma, pissdåligt rent utav, och därför tycker jag det är sjukt dåligt av dig att skriva dem. Jag tackar för att du backar bort från det du skrev i början, men nästa gång kanske du ska tänka dig för innan du vräker ur dig saker som kan skada andra, och som inte stämmer alls, och låta bli att skriva de alls.

Min kompis pappa har ett halsband med bokstäverna KIMPKML. Det står för Kom Inte Med Problem Kom Med Lösningar. Jag tackar för dina idéer, och tar gärna emot fler(förutsatt att de inte är grundade i felaktiga antaganden). Men du måste ju för guds skull fatta att vi inte bara kan släppa allt vi har för händerna och börja genomföra dem. "Tack, vi ska titta på det" är allt vi kan göra. Jag är ledsen. Du liksom glömmer steg 2-10 efter att du berättat vad du tycker att steg 1 ska vara.

Det du skriver här är exakt som att jag skulle maila Volvo och säga: "Gör en bil som är billigare, drar mindre bensin och är krocksäkrare. Vadå? Jag kan väl inte säga hur! Det är ni som är ingenjörerna."

@gabstract Jag är ditt största fan! Jag behöver nästan inte säga något för du sa allt jag tänkte och dessutom på ett kortare, bättre och mer lättläst sätt en alla tidigare inlägg... Snyggt! #darthriders

@larssa till dig vill jag säga att jag är en av dessa nya random säsongsbloggare, och det stämmer att jag är random och att bloggen kan bli skit. Men jag har tagit till mig av det du sagt och ska verkligen anstränga mig för att min blogg ska bli så intressant och underhållande att läsa som möjligt, även för folk som inte är mina vänner. Det är dock en blogg som utgår från mig och mina upplevelser, och jag är osäker på om jag kommer lyckas intressera dig och dina höga krav på innehållet. Även om jag har valt resemål och jobb för att dom är lite mer ovanliga och jag själv inte känner någon som har gjort samma sak, så är det inte unikt och det har skrivits om tidigare.

Jag har varken budget, kunskap eller förutsättningar för att göra något mer extremt och unikt just nu men är tillräckligt unik för att åka just till den platsen jag tycker verkar bäst och mest spännande, inte den dit många vänner åker. Detta vill jag inspirera fler att göra och jag ska försöka göra platser och upplevelser rättvisa genom att skildra dem på ett unikt sätt. Hoppas att du ger mig en chans och kan hitta något intressant inlägg under vintern! Kommentera gärna så jag får chans att utvecklas!

Senast ändrad:
@gabstract - Hör av er och hjälp oss med genustänket!

Tillbaka
Topp