När blir det lite reportage från andra ställen än de vanliga jävla alperna ;)

Larssa sa:
GNU sa:
Har inte läst allt. Bara skummat lite. Men får en lite konstig smak i munnen.
Blir det inte märkligt när dom som faktiskt gör nåt ska behöva stå till svars för att dom gör fel, har fel innehåll i det dom gör, gör på fel sätt...
Hallå? Dom gör nåt!
Konstruktiv kritik, javisst, men när det närmast börjar likna anklagelser, då blir det konstigt.
Tjena
@Gnu!

Kom igen. Jag tror ingen tycker att någon gör några direkta fel. Jag lyfter frågan om hur man kunde utveckla skidmedia. Jag personligen hade tydligen rätt kassa konkreta idéer. Det jag egentligen har ifrågasatt var att en publikation kunde uppfattas lite som content marketing. Det ifrågasatte jag, det är riktigt. Chefredaktören tog illa upp av det och det har jag bett om ursäkt för. Dock finns/fanns en logisk poäng med det ifrågasättandet. Jag vill lyfta tanken om hur det kunde uppfattas. Nu blev det inte riktigt som tänkt eftersom vi kastade lite skit.

Har du några idéer om hur man kan utveckla?
Nej. Jag har inget att tillföra i själva sakfrågan. Tar vi ner det på en oseriös nivå, typ vilken alkohol skulle du jämföra tidningen Åka skidor med (Rätt svar är folköl), då är jag med. Eller om vi bara ska slänga skit på varandra. Det kan vara rätt underhållande med.

GNU sa:
Larssa sa:
GNU sa:
Har inte läst allt. Bara skummat lite. Men får en lite konstig smak i munnen.
Blir det inte märkligt när dom som faktiskt gör nåt ska behöva stå till svars för att dom gör fel, har fel innehåll i det dom gör, gör på fel sätt...
Hallå? Dom gör nåt!
Konstruktiv kritik, javisst, men när det närmast börjar likna anklagelser, då blir det konstigt.
Tjena
@Gnu!

Kom igen. Jag tror ingen tycker att någon gör några direkta fel. Jag lyfter frågan om hur man kunde utveckla skidmedia. Jag personligen hade tydligen rätt kassa konkreta idéer. Det jag egentligen har ifrågasatt var att en publikation kunde uppfattas lite som content marketing. Det ifrågasatte jag, det är riktigt. Chefredaktören tog illa upp av det och det har jag bett om ursäkt för. Dock finns/fanns en logisk poäng med det ifrågasättandet. Jag vill lyfta tanken om hur det kunde uppfattas. Nu blev det inte riktigt som tänkt eftersom vi kastade lite skit.

Har du några idéer om hur man kan utveckla?
Nej. Jag har inget att tillföra i själva sakfrågan. Tar vi ner det på en oseriös nivå, typ vilken alkohol skulle du jämföra tidningen Åka skidor med (Rätt svar är folköl), då är jag med. Eller om vi bara ska slänga skit på varandra. Det kan vara rätt underhållande med.
Vilken alkohol är då alpinkultur? Kanske Staropramen? Antingen en fin fulöl eller en ful finöl...

EDIT, jag kanske borde pinga de berörda med, så att det inte faller offer för selektiv läsning
@glisseur
@jonsbert
@simon_tjernstrom

För övrigt skrev jag en kortare essä/uppsats/vadfannurättbeteckningär rörande just maktstrukturer och genusfrågor inom skidåkningen nyligen @gabstract, om AK, FR eller ÅS är intresserade skulle jag eventuellt koka ner det till någon form av krönika, för att göra kontentan lite mer lättillgänglig.

@simon_tjernstrom Ska bli kul att skåda när det är färdigt! Idén jag presenterade kortfattat har jag tänkt på lite för länge (så pass länge att jag nästan hade glömt bort den tills den här tråden drog igång), mao är idén en hel jättehög med ganska precisa idéer på funktioner. Jag vet däremot inte vad som är möjligt att genomföra men hojta om du/ni vill ha någon input på kalaset.

Senast ändrad:
GNU sa:
Tar vi ner det på en oseriös nivå, typ vilken alkohol skulle du jämföra tidningen Åka skidor med (Rätt svar är folköl)
Ouch! Av alla gliringar, tacklingar, åsikter och rena påhopp jag hört om min tidning genom mina år på Freeride så måste jag säga att den där var en av dom värre. Nog för att jag kan sörpla i mig en 3,5:a med hyfsat välbehag, och ibland sträcka mig till 2,8:a. Men jävlar...

@larssa Om vi ska gå tillbaka till grundämnet. Jag personligen har en förbannad massa olika tankar på hur man kan utveckla leverans av skidmedia där New York Times mäktiga online-epos Snow Fall - The Avalanche at Tunnel Creek är det överlägset bästa exemplet av modern storytelling jag någonsin stött på. Vilket tog sin tid och en ansenlig mängd personer att få till. Men det finns sätt att förhindra att papperstidningen behåller sin relevans i alla fall ett tag till. Däremot faller väldigt många av mina idéer ofta på något av följande:
1. Budget
2. Tidsbrist
3. Personalbrist
4. Kunskapsbrist
5. Trögheten som det innebär att ligga på ett stort förlag
6. Tvivelaktiga beslut
7. Att idén i sig var sjukt jävla korkad
8. En kombo av två eller flera av ovanstående punkter

Däremot kan du inte ta med ointresse för utveckling eller bristande passion för ämnet på den listan. Och med allt det här sagt, hur progressiva vi i den här tråden än må vara så finns det trots allt fortfarande en hel del människor som gillar sin skidmedialeverans i pappersform, i alla fall just nu, det får man inte heller glömma bort. Däremot kan det ändras fortare än du säger bristande skare en vacker dag i framtiden.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
@larssa Om vi ska gå tillbaka till grundämnet. Jag personligen har en förbannad massa olika tankar på hur man kan utveckla leverans av skidmedia där New York Times mäktiga online-epos Snow Fall - The Avalanche at Tunnel Creek är det överlägset bästa exemplet av modern storytelling jag någonsin stött på. Vilket tog sin tid och en ansenlig mängd personer att få till. Men det finns sätt att förhindra att papperstidningen behåller sin relevans i alla fall ett tag till. Däremot faller väldigt många av mina idéer ofta på något av följande:
1. Budget
2. Tidsbrist
3. Personalbrist
4. Kunskapsbrist
6. Tvivelaktiga beslut
7. En kombo av två eller flera av ovanstående punkter

Däremot kan du inte ta med ointresse för utveckling eller bristande passion för ämnet på den listan. Och med allt det här sagt, hur progressiva vi i den här tråden än må vara så finns det trots allt fortfarande en hel del människor som gillar sin skidmedialeverans i pappersform, i alla fall just nu, det får man inte heller glömma bort. Däremot kan det ändras fortare än du säger bristande skare en vacker dag i framtiden.
Jag har full förståelse för aktuell situation på ÅS. Du är ju bunden till att leverera i ett fysiskt medium så att säga. NYT grejjen är sjukt snygg och drar väl åt det där håller jag gärna ser mer av i onlineupplagor och lätt skulle kunna tänka mej att betala för.

Jag är en av dem som gillar pappersvarianten mer än onlinevarianter som blir mer "flyktiga" på något sätt. Papperstidningen ligger ju framme i månader. Det gör aldrig onlinevarianten på samma sätt. Det ger mej personligen en helt annat värde och läsarupplevelse som jag gärna betalar för. Jag upplever att man konsumerar de olika varianterna helt olika. De fysiska exemplaren blir samlarobjekt med ett slags affektionsvärde som inte online blaskorna kan stoltsera med ännu och där måste man konkurrera med något annat istället.

Senast ändrad:
Larssa sa:
Jag är en av dem som gillar pappersvarianten mer än onlinevarianter som blir mer "flyktiga" på något sätt.
Thats it! Mästertroll! Hatten av!

giphy.gif

Larssa sa:
@Ake_Astrom

Hej Åke!

Ska försöka lista några konkreta förslag här då:

1. Det var att Alpinkultur skulle se över om de kunde uppfattas som en content marknadsföringskanal. Jag uppfattade det lite så med alla kopplingar till nämnd butik. Vilket i sig kunde tänkas uppfattas missgynnsamt av läsarna.

2. Länkning av prylarna i guiderna till videotester de själva gjort på prylarna där de kunde ge ärlig feedback med tanke på deras stora skidåkarbakgrunder.

3. Förslag om att se över hur hanterandet av bloggarna görs eftersom detta är en tid av bloggöverflöd generellt sätt. Ett slarvigt exempel var att hantera sållandet så här, citat "kan innebära att från urvalet/mångfalden ni har väljer att hantera 5 svinintressanta bloggar istället för 5 svinintressanta och 35 rätt lökiga bloggar"

4. Det här är inte tillräckligt konkret (jag är medveten om det) men väl initial brainstorming kring användandet av onlinemediet. Skapa en vidareutvecklad tvåvägskommunikation med läsarna som inte görs idag (läs även skapa ännu mera lojala läsare).

Det inte så konkreta förslaget var att se om tanken gällande utnyttjande av tekniken samt det redaktionella materialet kunde paketeras om som upplevs nyskapande till exempel här på Freeride på ett sätt som inte tidigare gjort just här.
@Jarle var inne lite på det i sina förslag hur.

Har inte något bra förslag på lösningen i sig tyvärr, så det är så nära konkret jag för tillfället själv kan komma i den frågan just nu. Men det är en fråga som jag tror är väl värd att lägga tid på. Jag tror faktiskt främst för ÅS skull och för deras överlevnad.

5. Mer artiklar i videoform tex. intervjuer för Alpinkultur.

Där har vi väl min lilla lista.

Har du några tankar om hur man kan utveckla främst punkt 4?
@Larssa
Hej!
Tack för ditt svar och det blev klart tydligare och trevligare i den formen än vad som tidigare skrivits när vi sorterar ut alla kakor fram och tillbaks samt glimtar i ögon som inte syns när man sitter framför skärmen.

Tyvärr har jag inte något förslag på förändringar då jag tillhör gruppen som faktiskt känner att de olika medier som nämns täcker mina behov på information på ett som jag tycker trevligt och läsvärt sätt.

Det betyder inte att det antagligen finns utrymme för förändring som kanske skulle ge även mig ett mervärde men som nämnt är jag ganska nöjd som det ser ut idag.

Men enligt mig har ni åtminstone nu fått en lista att börja prat omkring (istället för det tråkiga andra).

Sen är det upp till sändaren att försöka övertyga mottagarna om det riktiga i det som sänds så att ett konsensus kan uppnås om en eventuell fortsättning som kan ge möjlighet till en förändring i önskad riktning.

För att uppnå det så bör nog tonen hållas på ett sakligt plan utan kakor, glimtar eller annat som kan uppfattas mer personligt än sakligt (bara ett litet råd i all väl mening).

Tack än en gång för förtydligandet och lycka till.

//Åke

Glisseur sa:
GNU sa:
Tar vi ner det på en oseriös nivå, typ vilken alkohol skulle du jämföra tidningen Åka skidor med (Rätt svar är folköl)
Ouch! Av alla gliringar, tacklingar, åsikter och rena påhopp jag hört om min tidning genom mina år på Freeride så måste jag säga att den där var en av dom värre. Nog för att jag kan sörpla i mig en 3,5:a med hyfsat välbehag, och ibland sträcka mig till 2,8:a. Men jävlar...

1. Budget
2. Tidsbrist
3. Personalbrist
4. Kunskapsbrist
6. Tvivelaktiga beslut
7. Att idén i sig var sjukt jävla korkad
8. En kombo av två eller flera av ovanstående punkter

Du ser. Folkölsliknelsen är inte så illa som den först verkar.
Visst, lite svag, sticker inte ut, och inget man blir yr av. Men, likförbaskat är det väldigt många som kan njuta av den!
Fast vad vet jag om åka skidor. Egentligen. Tror inte jag läst nån sen -05 eller nåt! :)

GNU sa:
Du ser. Folkölsliknelsen är inte så illa som den först verkar.
Visst, lite svag, sticker inte ut, och inget man blir yr av. Men, likförbaskat är det väldigt många som kan njuta av den!
Fast vad vet jag om åka skidor. Egentligen. Tror inte jag läst nån sen -05 eller nåt! :)
Du gräver dig långsamt neråt i ditt svarta hål... PM:a mig din postadress...

Nu jävlar i helveteshavet har jag lyckats ta mig igenom allt! Aldrig förr har nog så mycket test producerats på freeride på så kort tid. Och fekalieflängning var det gott om också. Inte många bonuspoäng till många av parterna. Med det sagt kommer här mina spontana tankar.

Eller ja. Min spontana tanke var att skriva ett långt och genomtänkt svar. Men ju mer jag skrev, dess mer insåg jag hur meningslös det var. Allt jag tänkte skriva har redan skrivits tidigare i en eller annan form, och det verkar inte ha gett så mycket effekt åt något håll förr. Så jag har inte så mycket att tillägga, mer än att med tanke på hur mycket motsägelser och ren och skär ovilja att ta till sig det kommer fråg somliga håll kan jag bara instämma med
@jibberisch. Sen går det såklart hävda att jibberisch själv är ett troll också, men det var väl ingen frekvent läsare på det här forumet som inte redan visste det?

Så sammanfattningsvis: Avlid alla. På så sätt får vi andra i alla fall en ursäkt att dricka gravöl.

Tillbaka
Topp