När tröttnar tillverkarna göra fetare skidor

Trenden är uppenbarligen breeeda skidor. Alling går ju i vågor så frågan är när vänder det? Som det är nu har ju fabrikanterna slagits om att marknadsföra den coolaste feta skidan i några år och skidorna blir bara bredare och bredare. Hur många åker i bottenlös puder som inte bär egentligen, snart inser väl kunderna att det är inte användbart med hur breda skidor som helst, eller? Det ska bli intressant vad som blir nästa stora trend. Klureriet på designavdelningarna måste ju ha börjat, för snart tröttnar nog konsumenterna...

Jag har haft det stora nöjet att under en intensiv vecka i Texas provåka nästa års modell (2004) av Volants superfriåkningsskida. Precis som du antyder har man insett att bluffen med breda skidor inte kan hålla speciellt länge till.

All vet ju att havets snabbaste fakoster har två smala skrov, katamaranen, och likheterna mellan att färdas på vatten och snö är ju som känt stora. Volants teamåkare McClunk har nu utvecklat ett par katamaranliknande skidor. Dvs varje skida består av två smala skidor (typ längdåkning) som genom ett sinnrikt länksystem bundits samman.

Vid en första anblick ser de helt osannolika ut. Och känslan är verkligen annorlunda. Men när man väl lärt sig behärska skidorna inser man vilka enorma fördelar de ger gentemot traditionellt utformade skidor.

På hårt underlag biter kanterna i snö och is som ett par välansade skridskor, och svängradien styrs lätt från tajtaste tajta sväng till Super G enbart genom en lätt tryck på skidan. Sanslöst!

I puder tror man först att det är snorkel som gäller, men även här visar skidorna en otrolig följsamhet och svävar lätt genom såväl nyfallen torr snö som genomblöt slasksnö.

Håll utkik i backen i vinter. Volant har ett tiotal teståkare runt om i världen.

På Volants "hemliga" del av sajten hittar du mer information.

http://www.gniddiktsuj.volant.com

MVH/MM

förhoppningsvis tröttnar dom aldrig. Längtar efter den dagen när midjan på laggen överstiger drömgränsen (200mm) Det blir grejer det...

Troligtvis kommer det en gräns på midjans bredd. Efter ditt uttalande så drar jag slutsattsen att du inte har åkt på en bred skida (85+) i lössnö, om du nu inte har provat så gör då det, du kommer få en aha-upplevelse och kanske förstå varför de har blivit poppis./A.P

Länken funkar inte för mig..volant kanske har tagit bort den men systemet verkar helt klart häftigt. Scotty Bob har utvecklat en cool telis skida med olika radier på inner och ytter kanten kolla in den på http://www.scottybob.com //Oskar

Eftersom jag provat ett flertal skidor i det sk 85+ området ser jag ingen anledning att åka runt med ett par skidor som är så värst mycket mycket bredare än det. Givetsvis finns det situationer då en bredare skida skulle vara bättre, men då dessa situationer är sällsynta i Sverige och Europa är så ser jag, för mig, ingen point i att asa runt på extra barlast. Dessutom så går ju minskad bredd att kompensera med bättre teknik till en viss del... Situationerna där jag har användning av en smalare skida är däremot fler, därför har jag ett par skidor i under 70+ området. Någon gång i framtiden kanske ändamålet styr var folk köper, och inte marknadskrafterna. Det kanske finns en anledning till att det inte finns 5 kg:s bregottpaket.
/Jonas

Allt går i cirklar, likaså tillverkningen av utförsåkningsmaterial.

Skidorna var smala och långa, tråkiga och raka i början.
Sen kom snowboarden och våldtog marknaden med sina feta mått (jämfört med skidan).
Marknaden (du,jag o alla andra) häpnades av dess skönhet och elegans och sprängde spargrisen och köpte sig en egen bräda och börja bränna nedför sluttningar.
Sentomsider vaknade skidtillverkarna och började tillverka feta skidor med midja, skidorna vart fetare o fetare och blir ännu fetare i framtiden.
Snart är dom så feta att folk monterar bindningarna på samma skida och vips, så är vi tillbaka i monoski`ns underbara värld.
Sen kommer folk på att om man monterar bindingarna på tvärn så har vi ju ännu kuligare på en så kallad snowboard osv osv.

Jag har ingen aning vad jag vill ha sagt med ovanstående förutom vad jag just skrivigt.
Kanske jag vill ha sagt:
Alla olika brancher gynnas av varandra och duktiga telizåkare kommer alltid att rocka fetast.

/ BB

Tillbaka
Topp