nåt sätt att kombinera park o offpist?

plep32

Ny medlem
Hej!

Har haft mittmonterade skidor nu ett tag och det har funkat bra, hänger mest i parken.
Men förra året åkte jag till Österrike och där finns det ju en hel del offpist.
Efter ett åk i enmeters djup lössnö så var mina lår döda. :(
Kändes inte som att det var optimalt att ha mittmonterade twintips i lössnö.
Känns heller inte som att det skulle vara optimalt att ha bakmonterade pistskidor i parken.
Undrar om det är någon som har någon lösning på hur man kan kombinera park och offpist?

ps. ni behöver inte svara "det går inte" utan svara bara om ni har något att säga :)

Offpiståkning i så mycket puder som 1 meter är en helt annan åkteknik än vad du använder för parken. En anledning till att dina lår dog kan vara för att du inte hade tränat upp de muskler som används vid kraftfull och dynamisk muskelarbete som sker vid djupsnö i offpist.

Angående din fråga
Det senaste rådet jag fått kring skidor i 1meters djupsnö är att använda speciella offpistskidor som är breda, dessa skidor bör inte användas i pist eller offpist med hårdare underlag som vindpistad snö eftersom att skidorna då simmar samt inte får någe bra grepp.

Det ultimata är alltså att ha ett par skidor för jibpark och ett annat par för offpist. Finns säkert något annan lösning med.

du har ett par skidor till parkåkning och ett annat par till OP:n ! För den maximala åkglädjen !

En skida mellan 90 och 105 mm är väl ett ganska bra riktmärke. Angående monteringspunkten så finns det ju Marker Griffon/Jester schizo, då kan man flytta bindningen mitt till sex cm bakom mitt :).

Spara dina parkskidor som du har och köp ett par renodlade offpist skidor, allround skidor är bra men kommer aldrig bli bäst.

Hej jag har köpt k2 press och bad dom på affären att mittmontera men när jag fick dom så var dom monterade ca 5cm bakom mitten. Det finns 2 märkningar där man kunde montera en bak på skidan och en nära mitten och det var där han montera. Är det bra när man ska åka park eller sa man ha på mitten av skidan? tacksam för svar :)

Rydellarn sa:
En skida mellan 90 och 105 mm är väl ett ganska bra riktmärke. Angående monteringspunkten så finns det ju Marker Griffon/Jester schizo, då kan man flytta bindningen mitt till sex cm bakom mitt :).
SCHIZO IS THE WAY TO GO

lollen29 sa:
Hej jag har köpt k2 press och bad dom på affären att mittmontera men när jag fick dom så var dom monterade ca 5cm bakom mitten. Det finns 2 märkningar där man kunde montera en bak på skidan och en nära mitten och det var där han montera. Är det bra när man ska åka park eller sa man ha på mitten av skidan? tacksam för svar :)
om de monterade emot din vilja ska du reklamera skidorna.

tack för svaren men det blir ju lite dyrt att köpa två skidor och så men det verkar ju vara enda alternativet.
eller köpa en rätt dyr bindning :p

plep32 sa:
tack för svaren men det blir ju lite dyrt att köpa två skidor och så men det verkar ju vara enda alternativet.
eller köpa en rätt dyr bindning :p
Men vad är det du vill? Ska vi säga att du kan klistra på kartong så de blir bredare? Jättebilligt och mycket bättre flyt i pudret! NEJ! Det finns inget du kan göra som inte kostar pengar, du kan köpa ett par schizo eller köpa bredare skidor med rocker. Grattis.

Dom flesta här har nog mer glädje av en bakmonterad twintip i parken än en mitttmonterad. Lovar och svär, testa själva så förstår ni! Förutsatt att ni kan åka skidor på riktigt. Kan ni inte det mår ni nog psykiskt bättre med en mittmonterad bara "för att" det är mittmonterat och ballt. Bättre jibbers blir ni inte.

felix sa:
Dom flesta här har nog mer glädje av en bakmonterad twintip i parken än en mitttmonterad. Lovar och svär, testa själva så förstår ni! Förutsatt att ni kan åka skidor på riktigt. Kan ni inte det mår ni nog psykiskt bättre med en mittmonterad bara "för att" det är mittmonterat och ballt. Bättre jibbers blir ni inte.
Funkar dessa bakmonterade twintips även till 1meterpuder i offpist? Det var ju faktiskt det trådskaparen undrar över om det finns någon kombination.

ja skulle säga så här...

Vill du både ha kul i offpist och park skaffa dig 2 par skidor

Vill du ha sådär kul i offipisten bara för att du ska kunna jibba, skaffa dig en bra allmountain skida!

Har ett par k2 kung fujas med marker schizo bindning som jag kan ställa hur jag vill, funkar riktigt bra!

dom Här lär ju flyta ordentligt i pudret men kanske också funka okej i parken, behåll de gamla jibbskidorna för de dagar när de bara ska köras park

Senast ändrad:
Henk021 sa:
dom Här lär ju flyta ordentligt i pudret men kanske också funka okej i parken, behåll de gamla jibbskidorna för de dagar när de bara ska köras park
Känns lagomt overkill med 122mm i midjan och en jävla massa rocker. Funkar säkert men då finns det väl antagligen ett helt gäng skidor som skulle passa bättre.

Gör som jag; spara dina gamla parkskidor och köp dig ett par "bc jibb" skidor. Jag har ett par rossignol scratch bc wrs 78, dom funkar grymt i både park & puder! :) Twintip äre också! Fast de är visserligen från säsongen 06-07 typ..

Jag har förvisso gamla parkskidor kvar också men kör offpist med armada jj 3 cm bak från mitten. Fungerar svinbra i parken också

Som andra har sagt, köp ett par bredare jibbplank. 123mm midja och fullrocker är grymt i park :cool:

du kan ju kolla på en bredare jibbskida, fujative finns de en hos k2 som heter om jag inte minns felw, de är pep fujas pro model och den är en bred parkskida, den funkar förmodligen asbra både i park och puder.

och angående bindningarna så kanske en marker schitzo skulle vara något? går ju att "bak/fram" montera bara igenom att skruva lite på den, den är gjord för att flyttas på skidan!

lycka till

Snödjup

Tillbaka
Topp