Nedre temperaturgräns för utförsåkning?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 152328
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 152328

Guest
Hej.
Jag vet att fartvinden medför att den faktiska temperaturen kyler värre vid åkning jämfört med t.ex. En promenad. Var anser ni att den nedre gränsen går för bekväm åkning i slalombacken? Låt säga att det inte blåser nämnvärt.
Tack på förhand!

Beror på vilken backe. Helt enkelt, är åkningen värd obehaget av kylan? Kan jämföra lite. Jag bangade tex åkning i Åre förra veckan för att det var kallare än -20. Jag har istället åkt i Niseko när det varit -17isch och smärre storm (upplevd kyla var mycket värre där) men kvalitén på åkningen vägde upp med råge.

Beror på hur du klär dig?

Körde i -22 på parkering i ramis förra veckan. Var -13 på toppen.

Bara se till att ha varma kläder och täcka alla öppna delar av ansiktet..

27- i Vemdalen för något år sedan är mitt rekord. Så länge man hade bra kläder så gick det att åka några åk innan man behövde in i värmestugan och få tillbaka lite känsel i fingrarna. Allt beror väl på hur man klär sig och hur mycket man rör på sig etc

åkte -29 i hemlingbybacken, Gävle. Enda gången en skidåkare varit glad att det inte var mer än 50 fallhöjdsmeter till värmestugan. Köra handskarna i microvågsungen är guld!

Var i Åre för ett par veckor sedan. Åkte 4 dagar med temperaturer från -18 till -24 körde i stort sätt hela dagarna kanske kom ut 30 min efter liftens start och körde till 10 minuter innan stängning. Jag fick en köldskada sk frostnip på näsan ( ungefär som att bränna sig men tvärtom samma effekt) samt på kinden men i övrigt så fungerade det helt ok. Inte lika njutbart som vanligt kanske...

bra ytterlager med primaloft foder, dubbla merinounderställ, "väst" ryggskydd och tumvantar + ullfingervantar och heltäckande för ansiktet som är insmort med "alpsmörja"
Då fryser man inte när det är mer än -20 grader kallt, bara tårna som blir lite kalla och ett rent helvete att få av sig pjäxorna.

/GC

Vi var några stycken som fick köldskador i ansikte i Åre vid -25 nere vid wm8an (jag har något minne av att köldeffekten som redovisades på tavlan vid gondolen hade en 4 som första siffra), då körde vi på ganska hårt och det var en lång dag med endast ett stopp för en kort lunch. Konstigt nog så var det mest på o runt kinderna som det satte sig och inte på näsan som man kanske hade kunnat förvänta sig. *edit*

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp