Nipfjället toppturs frågor

Tipps på topptur Nipfjället. Någon som varit där och kan tippsa om bra uppstigningslinje och parkering mm..

Tack på stighud???

Senast ändrad:
När jag var där för 2 år sedan fanns det väldigt bra parkering vid Nipstugan. Det var dimma när jag gick upp så det blev lite hipp som happ. Vi gick upp på den ganska branta sydsidan av Mulen, vilket egentligen inte är att rekommendera utan stegjärn. Vi åkte ner i bäcken väster om Lillnipen. Det var ganska flackt och är förmodligen en betydligt bättre väg upp än vi valde. Svårt att säga hur bra åkningen var då det var ordentligt dimmigt och det blev mer att "ta sig ner" än någon ordentlig åkning.

Uppgång på lillnipen är nog att föredra, snäll uppgång men en bit att gå från parkeringen som fortfarande finns vid Nipstugan. Har gått runt på berget på sommaren och sett en del möjliga åk, dock en del sten på sidorna från lillnipen. Har du tänkt att göra en dagstur med utgång från Idrefjäll? Finns ju annars en del andra ställen att åka på, Uckuvålen och Grövelsjöområdet ligger en bit bort men kan vara roligt om det är snö. Städjan är också ett alternativ, lätt att ta sig dit från Idrefjäll.
När planerar du turen? Funderar själv på något av områdena jag nämnt någon av helgerna runt vecka nio.

Tillbaka
Topp