Norröna eller Cross

Norröna eller Cross
Hasse!
Jag tycker att du, för din egen och andras skull skall sluta utgå från att andra människor är idioter utan erfarenhet av vad dom pratar om och i stället försöka ta till dig information och värdera den. I somliga fall kan det till och med bli så att du reviderar din egen mening något efteråt...

Som svar på din fråga(?), du kan mycket väl använda kläder utan GoreTex i snö under förutsättning att temperaturen håller sig på köldsidan. Varför man skulle använda galon har jag ingen aning om, det får stå för dig. Problemet med GoreTex är ju att det inte ventilerar ut all svett vid fysisk ansträngning, vilket leder till att det bildas kondens och is på insidan avkläderna när den fysiska ansträngningen minskar (toppturer är ett bra exempel). Galon är givetvis ännu sämre på den fronten.

Under en vinter arbetade jag som stugvärd i Singi. Jag hade med mig både GoreTex och andra kläder (Climatic från Haglöfs, windstopper från Tierra och G1000-bomull från fjällräven). Dagarna bestod av toppturer i kebnekaijse-massivet, turåkning, mycket snöskottning och vedhuggning etc. Klart att jag använde GT då och då. Vid grävning av bivack och allmänt lallande t.ex. Som förstärkningsplagg och för rast åkte den också ofta med.
Favoritbyxorna var dock i G1000-bomull. Vindtät, klarar håller borta yrsnö och överlägsen andning.
Jag behöver inte tjata mer men detta är mina erfarenheter. I regn och blötsnö i Andermatt kanske man drar andra erfarenheter, vad vet jag, men jag tänker inte göra mig lustig över det.
PACE

Norröna eller Cross
När det gäller andningsförmåga på GoreTex så är det som ngn nämnde ovan att det finns andra material som andas bättre. De allra flesta sk softshells andas bättre men har då också sämre motståndskraft mot vatten.

Till det måste man lägga till hur man själv svettas och hur frusen man är. Det är ju faktiskt så att även om Goretex är det bästa för mig så kan det ju vara så att för ngn annan så passar det bättre med ngt annat.

Norröna eller Cross
Gällande Norrönas garantier kan jag säga att de funkar riktigt bra. Hade en Lofoten Gtx softshell (Goretex med fleeceliknade insida), där tyget delaminerade sig i nacke-axlar, dragkedjorna under armarna släppte från tyget och tyget fransade upp sig där dragkedjan lossnat.
Men jag reklamerade jackan och fick den utbytt. Betalar man 4600:- för en jacka skall man ställa krav.

Norröna eller Cross
Vill du va en klätter-tönt, köp Norröna! Vill du vara allmänt skön, köp Sweet. Cross SER sjysst ut men kommer nog alltid kännas lite budget, men jag håller ändå Cross högre än Norröna-klätter-tönt-kläder. No offense men det är nog bara för att jag inte klarar av überseriösa skidåkare som klättrar, sover tillräckligt, dricker med måtta och äter hemmagjorda powerbars.

Norröna eller Cross
Ska vi se var vi ska börja... :p

Som Hasse, FF m.fl. säger så håller jag med om att Norröna tyvärr verkar ha lite tråkig kvalitet på sina produkter. Det är ju dyra grejor och jag väntar mig mer än vad som Norröna än så länge lyckats prestera.
Min personliga erfarenhet av Lundhags är heller ingen höjdare och tycker att man får för lite för det ganska höga priset.

Lite funderingar kring Gore-tex.
Att G-T "andas" är väl lite missvisande, diffusion är väl en mer rätt benämning. I övrigt klarar väl vanlig Gore-Tex upp mot 30m vattenpelare, vilket ska vara fullt vattentätt för de aktiviteter som representeras på FR. Det finns G-T med 80m vattenpelare för bruk på havet, detta går ju ut över "andningsförmågan" men garanterar vatten inte ska pressas igenom.

Svettas du mkt kommer det bildas en för hög koncentration av gasmolekyler och det bildas vattendroppar....dessa tar sig då inte ut. Det är därför du blir blöt innanför jackan även om du har G-T vid hård aktivitet. Enda sättet att få jackans funktion att fungera igen är att sänka aktiviteten tills dess att du slutar svettas, värmen från kroppen kommer då förånga vattendropparna och de kan släppas igenom membranet igen.

Som BajenMatte är inne på. Bomullsplagg utklassar G-T i andningsförmåga, även vid impregniering. Och så länge du har tänkt gå toppturer i ett väder som inte är allt för extremt/blött så fungerar bomull bättre. Du har ju självklart inte samma vind- och vattenavisning men på nya bomullsplagg för friluftsbruk brukar tyget vara vävt väldigt tight vilket gör de ganska vindtäta. Norröna gör ju förövrig en anorakk i bomull, Amundsen, som är mkt populär.
Men använder själv G-T till vinterbruk.

Ett märke som jag börjat rikta uppmärksamheten mot igen är Haglöfs. Haglöfs har de senare åren med sin Ultimate serie börjat satsa mer på produkter som kan användas till mer extremt bruk. Många av deras produkter har ju på senare tid fått en hel del ISPO Outdoor Award. Det är ju också billigare än märken som Arc'teryx, North face, Mountain Hardwear m.fl.
Kan ju tillägga att jag tidigare var en stor motståndare till Haglöfs då de slängde ur sig produkter som inte höll måttet och det kändes som de satsade på kvantitet istället för kvalitet. Lite som jag upplever Norröna nu.

En annan personlig favorit är Klättermusen, inget man satsar på i parken...men där vill man ju ändå inte vara! ;) Dyrt, lite klumpigare men snorbra... :)

JockeSki sa:
Vill du va en klätter-tönt, köp Norröna! Vill du vara allmänt skön, köp Sweet. Cross SER sjysst ut men kommer nog alltid kännas lite budget, men jag håller ändå Cross högre än Norröna-klätter-tönt-kläder. No offense men det är nog bara för att jag inte klarar av überseriösa skidåkare som klättrar, sover tillräckligt, dricker med måtta och äter hemmagjorda powerbars.
Onödigt...

Senast ändrad:
Norröna eller Cross
Man får ju tänka på att normalkonsumenten har kanske inte någon större lust att köpa femtioelva nya kompletta ställ, var och ett för specifika förhållanden.. Känns som att det är bättre att vara helgarderad och köpa ett gortex-ställ. Blir det för varmt när man går på topptur, vafan, då är det väl bara att ta av sig jackan...

Norröna eller Cross
Bajenmatte: Exakt. Om du åker skidor på en normal skidort i Sverige eller Europa så är väl Gore Tex att föredra? Om jag skulle springa på topp turer hela tiden så skulle jag inte heller välja Gore Tex. Men om man åker mest i pist/off pist i normala förhållanden så föredrar jag Gore Tex. Ta bara en sån sak som att åka puder ha snö kvar när du går in i restaurangen så är dina kläder dygnsura när du ska ut igen. Eller hur? Och så fysiskt slut blir man inte av att åka i backen så man svettas så mycket så det blir besvärligt.

Ser du inte ironin i inlägget ovan? Klart man inte ska ha galon.

Och det är min erfarenhet. Men jag åker ju bara skidor 100-200 dagar om året så jag kanske inte vet ;)

//H

Norröna eller Cross
Hasse sa:
sen så finns ju även http://www.hahnenkamm.se som en ny uppstickare. Grejorna ser riktigt bra ut.

//H
har du sett dem i butik nån gång? på hemsidan ser de schyssta ut, men hittade bara bristfällig information om materialen. jag skulle gärna vilja veta hur de fungerar under ansträning, framför allt hur väl de transporterar fukt och skyddar mot vatten så klart.
utseendemässigt är de såklart schyssta och priset är ju rätt bra med!

Norröna eller Cross
Mot vatten så är de i klass med Sweet. Under ansträning vet jag inte än. Men de finns på Udéns sport så kolla där. Skall hård provas i vinter. Nästa års grejor ser ännu bättre ut.

//H

Norröna eller Cross
Hasse sa:
Mot vatten så är de i klass med Sweet. Under ansträning vet jag inte än. Men de finns på Udéns sport så kolla där. Skall hård provas i vinter. Nästa års grejor ser ännu bättre ut.

//H
Ser ju riktigt sköna ut, verkar dock bara finnas två modeller som lämpar sig för skidåkning. Men jag skall absolut till Udéns nu till helgen och undersöka.

Norröna eller Cross
Varför inte försöka blåsa lite på denna falnande brasa?
Hasse ursäkta att jag missade ironin om galon, my mistake. Vidare kan det ju inte ha undgått någon att du åker massa skidor. Man har typt läst 1000 inlägg, sett postern och hört ljudboken om du förstår vad jag menar.
Det var heller inte ngt personligt påhopp på din kunskapsnivå utan mer att jag tycker att ibland kan det vara bra att ta in lite info innan man slår tillbaka. Såna samtal blir ofta lite mer substantiella, om man ska vara snäll.

Mitt tips om O-GoreTex var vidare riktat till Viggo och inte någon smutskastning av GT som helhet. Om man är på budget och åker sparsamt så kan man spara några tusen på att välja bort GT. Ett GT-ställ av bästa märke kostar för den osponsrade uppemot 9000 spänn och det är en helvetes massa pengar hur man än ser på saken. Då kan det ju vara sjysst att veta att det finns moderna kläder av mycket bra kvalisort som kostar hälften så mycket om du kan ge avkall på regntätheten (ok även blötsnö). Då får du även oftast något bättre svett-transport. Så är det bara. Särskilt om man inte åker så många dagar per år, eh?
Matte

Norröna eller Cross
Gore-Tex hit och Gore-Tex dit... Jag har åkt dom senaste 5-6 åren 120 dagar/säsong utan Gore-Tex och har aldrig kännt att jag saknat det. Åkte många år i Four Elements och senaste året i Sweet och har alltid varit varm & torr. Har bara haft tunna skaljackor. Älskar skaljackor. Låt inte tjockleken styra. Jag har en tunn skaljacka på mig när det är -20 ute.

Norröna eller Cross
Hasse sa:
sen så finns ju även http://www.hahnenkamm.se som en ny uppstickare. Grejorna ser riktigt bra ut.

//H
åkte på detta nya (omstart) gbg märke förra vintern och tycker att jackan var bra konstruerad men att kvaliten var si och så. två dragkedjor gick sönder och lite andra snören etc. Men jag hoppas att de har återgärdat felen(trots allt svenkst). För missminer jag mig inte så vann det pris i ispo münchen, bästa nykomling eller ngt sådant!

Norröna eller Cross
Jag inhandlade själv ett par Norröna brallor å en Whiteout jacka inför förra säsongen å måste säga att de är riktigt fina grejjer, speciellt brallorna.. helnöjd. Har tidigare kört med Arc'teryxx jacka och måste säga att den var bättre än Whiteout jackan men då var prisskillnaden ganska så stor.

Norröna grejjerna känns då väldigt seriösa och välgjorda, perfekta friåkningsgrejjer med snölås mellan jacka och byxor.

Norröna eller Cross
kalle188: Jag vet det och där kommer jag lite in i bilden. Ska vara med och upptäcka sådan fel och utveckla kläderna lite mer.

bajenmatte: Du har helt rätt att det finns kläder som är mycket billigare utan GT med det finns även kläder utan Gt som kostar lika mycket ungefär. Tex Four Elements med flera.
Jag åker utan GT nu men med ett liknande matrieal.

Jockeski: Sweet har väl trots allt GT i sina ställ? Hade jag iaf i min jacka och byxor förra året.

//H

Norröna eller Cross
Min erfarenhet är att Gore-Tex är överlägset alla andra funktionsmaterial. Det andas bättre och står emot väta bättre än alla andra material som hävdar att de är lika bra. Deras nya Pro Shell är helt överlägset allt annat som finns på marknaden.

Däremot skulle jag väl vilja säga att Norrøna inte håller så extremt hög kvalitet som priset vill ge sken av. Den har gradvis blivit sämre över de senaste åren, speciellt på Lofoten-serien. Har varit med om otaliga brallor där snölåset gått sönder efter mindre än en veckas använding, sömmar som gått upp, blixtlås som gått sönder, revor i tygen m.m. Fast det brukar aldrig vara några problem att skicka in plaggen och få dom fixade men det ska man inte behöva med så dyra kläder.

Norröna eller Cross
När man pratar om membrankläder är de som sagt var alltid en kompromiss mellan pris, andningsförmåga och vattentäthet. Vad man prioriterar är upp till en själv.

Ett väl fungerande membran-plagg är enligt mig den bästa kompromissen för skidåkning inom rimliga gränser. Själv är jag inte övertygad om att goretex är det rätta valet för min skidåkning, jag satsar hellre på entrants Event i ytterlagret i kombination med ett mellanlager som kan stötta vid de värsta förhållandena. Alternativet är att tänka som klättermusen, se deras katalog för hur de resonerar. Vet inte om de har rätt, men deras tänk är är i alla fall intressanta

Angående Goretex var eller inte vara, jämtemot andra material av EPTFE membran typ finns en bra studie gjord av US Army Soldier System Center som visar att man inte alltid får vad man betalar för...

http://www.shelby.fi/tips/breathability.pdf

Jag har ju jobbat med liknande frågor och kan verkligen intyga att det är en röra utan dess like.

Norröna eller Cross
Glisseur: (jag såg inte ditt inlägg medan jag filade på mitt eget).

"Deras nya Pro Shell är helt överlägset allt annat som finns på marknaden. ".
Väldigt intressant att höra. Låter lovande att deras nya membransystem är bra, höjer de standarden måste alla andra kontra etter värre.

Måste väl erkänna att lite av min tveksamhet mot GT beror på att det är roligare med mindre tillverkare som måste slåss mot den stora draken i branshen, go for the underdog så att säga (toray och BHA).

Har du testat Proshell kläder någon längre tid och i olika förutsättningar? Mer exakt vad tycker du är bra med deras nya system?

Norröna eller Cross
Personlig vil jeg gjerne anbefale klær og utstyr fra Bergans! De har minst like bra kvalitet som Norrøna, men LITT lavere pris. (Ikke veldig mye lavere...)

Selv kjører jeg med en Bergans Rauland (rød og svart) som var ny i fjorårets kolleksjon (årets kolleksjon er ikke like kul)

Jakken er utrolig kul rent designmessig, men viktigst av alt; den er god å ha på, har de rette tekniske detaljene (bra med fickor, vanntette glidlåser, lufting under armene med glidlås, Recco brikke...även et pusseskinn til goggles finnes i den ene fickan).

Pris pr. mars '07 i Norge: kr. 3500,-

Jeg er "hur nöjd som hälst" med jakken og kommer til å bruke den så lenge den holder. (Dvs. mange år)

:)

Norröna eller Cross
Lænk till klættermusen om det som petli294 menar (tror jag):
http://www.klattermusen.se/koncept_MFR_SE.php

Har anvænt en hel del av Klættermusens prylar de senaste 7-8åren och deras Cutan-væv fungerar generellt bættre æn Gore-tex vad gæller "andningsførmåga".
Fast jag væljer ændå jacka med GT Proshell och innan dess XCR i de flesta tillfællen nær det gæller skidåkning, klætterturer m.m., men nær det vankas længre turer på ett par dagar eller extremt væder kommer KM jackan fram! KM jackan kænns lite klumpig før bruk i backen eller vid olika dagsturer...men så håller ju KM också hur længe som helst! :)

En fråga angående Event, har fått før mig att Event-membranet haft dålig hållbarhet. Ær det något jag bara fått før mig?

Senast ändrad:
Norröna eller Cross
Kört med Arcteryxjacka i 8 år, kostade runt 7' när jag köpte den och den ser knappt använd ut... Lite över 600 skiddagar, 100 alpina dagar, 100 dagar i fjällen mm. Byxor kör jag med ett par Klättermusen Fimbul, isklättringsbyxor som kanske inte är snyggast men du går sönde rlångt innan brallorna. Har iofs kört stegjärnen genom benen några gånger när man knallat till nåt brant åk, men det håller nog inga brallor för... Idag skulle jag nog köpt Marmots Salopes istället...

Tycker annars Arcteryx, Marmot och Mountain Hardware ligger i topp just nu. Whiteout är snyggt, men kändes inte 100% när jag klämde på dom... Jag har ett par peak-"jeans" när jag åker i parken som är ganska tajta fodrade med stretch, grymt sköna. Perfekta när man ska sitta och dricka latte i backen, kolla när kidsen jibbar eller skaffa sig lite egna blåmärken i pipen...

Norröna eller Cross
petli294 sa:
Har du testat Proshell kläder någon längre tid och i olika förutsättningar? Mer exakt vad tycker du är bra med deras nya system?
Körde hela förra säsongen i ett Proshell-ställ (Norrøna Lofoten). Vet inte hur många dagar, men många, 100+. Och i allt från kräksnö och -20 i Interior BC till vårvarmt och slask i Gränsen. Jämfört med XCR känns Proshell mjukare, lättare och smidigare. Det känns också som att jag inte blir lika fuktig på insidan av plaggen. Mao så borde dom alltså andas bättre. Det nya fodret Micro Grid Backer är också mjukare och behagligare på insidan än XCR:s foder.

Nackdelen är att Proshell känns lite mer ömtåligt, speciellt för friåkning bland träd och klippor och annat krafs som kan riva hål. Fick erfara det själv när jag körde in i en gren och nästan rev av hela armen på jackan, trots att yttertyget var i Ripstop. Kändes som att det gick lite för lätt. Men det beror ju också på vilket yttertyg som membranet är laminerat till som sagt, ett kraftigare tyg hade antagligen stått emot bättre. Men sett till komfort och funktion har jag inte varit med om någonting bättre än Proshell.

Norröna eller Cross
WITMatrix.

Bra att du hittade länken.Det var precis vad jag menade. Vet inte om jag är övertygad ännu, men tänkandet är klart intressant.

Angående Events hållbarhet. Det är ingenting jag upplevt eller hört talas om, att själva membranet skulle ha dålig hållbarhet. Däremot kan jag tänka mig att de plagg som är laminerade med event är gjorda med tunnare yttertyg för att tillvarata eventens bättre andningsförmåga. Jämför typ med paclite grån GTX. Har klämt på vissa plagg med event där designen i övrigt påmint om en normal skidjacka, medan yttertyget varit tunt.

Det är ju en fördel (och nackdel ) med GORE ind. Att de ställer en massa krav på designen av plaggen som använder GT. Bra att kunden får en kvalitets och funktionsgaranti. Dåligt att det blir onödigt dyrt (jämfört prestanda) och att det begränsar de som tar fram kläderna.

Norröna eller Cross
Glisseur:
Återigen såg jag inte ditt meddelande medan jag skrev mitt eget. Vilket skit att man skall ha ett annat jobb att sköta samtidigt...Det tar liksom fokus från det viktiga här i livet.

Det är precis samma princip som jag diskutterade i mitt tidigare inlägg. Att ett plaggs slutliga egenskaper inte bara beror på membranet, utan även vad man laminerar det på och vilket foder man använder. Då får man nog offra lite grann i stryktålighet.

Kul att Proshell fungerar bra. (knappast förvånande), som sagt var, det höjer ju ribban för övriga tillverkare. Sitter just nu och letar tekniska data om Proshell, vilket ju inte är så lätt.

Norröna eller Cross
petli294: Ok, kan sækert va att jag blandat ihop det med nått annat...

Håller med Putte_the_skibum om att Arc'teryx, efter de erfarenheter jag har, har bra kvalitet!

Norröna eller Cross
WITMatrix:
Inte nödvändigtivs att du blandat ihop det.

För det första, jag kan inte allt, talade bara om vad jag hört och sett... Även om mitt intresse är rätt brinnande så var det ett tag sedan jag jobbade dagligdags med detta.

För det andra. Just vad man använder för yttertyg och foder att laminera membranet med är det som avgöra hållbarheten i plagget. Väljer man tunna lätta tygkvaliteer ger det bra andningsförmåga, men dålig hållbarhet. Kan vara så att olika tillverkare har använt event i plagg med för klena yttermaterial, vilket ger dålig hållbarhet.

Angående Arcteryx, bra kvalitet på kläderna. Helt klart. Lite problem nere i Zûrich bara, det är lite väl mycket unga dryga bankirer/finansputtar som upptäck märket och haussar det. Gör ju inte kläderna sämre men risken finns att man får bolagets sida tappar fokus.

Norröna eller Cross
Arcteryx går dessutom inte så bra. Skulle tro att Salomon försöker göra sig av med det snart.
Sen så gillar jag personligen inte att de inte har snölås på så många modeller.
Men som du säger petli294 så är det sjukt många som har det märket här nere i Schweiz överlag...

//H

Norröna eller Cross
Gore tex xcr är grymt bra. Men om du har planerat att hajka mycket eller röra dig aktivt så att du blir varm andas det för dåligt som bajenmatte säger. Softshell eller andra plagg är då bättre.

Någon som vet lite tekniska spec för Gore Tex Softshell som det är i whiteout / norröna värstinggrejor? Andas det bättre än xcr? Borde göra det men vet inte.

Norröna eller Cross
petli294 sa:
Arcteryx, bra kvalitet på kläderna. Helt klart. Lite problem nere i Zûrich bara, det är lite väl mycket unga dryga bankirer/finansputtar som upptäck märket och haussar det. Gör ju inte kläderna sämre men risken finns att man får bolagets sida tappar fokus.
Just det dær sista tror jag spelar in før många mærken...dær ibland Norrøna. Folk får upp øgonen før mærket det børjar sælja bættre och blir mer mainstream. Kvaliteten sjunker lite då det ær viktigare att gøra ett hæftigt plagg som sæljer æn ett som verkligen fungerar. Har upplevt många sådana mærken senaste åren, æven en hel del mærken som tidigare varit nere dær men efter hand børjat satsa mer och mer på mindre delen av kunder som faktiskt inte bryr sig øverdrivet mkt om design utan vill ha fungerande grejor. Visst, design ær viktigt det också...man vill ju inte se før jævligt ut æven om man inte bryr sig særskilt mkt.

Har haft en del jackor med snølås, men har alltid slutat med att jag klippt bort det. Kænns klumpigt, blir extra varmt och svettigt och ær ivægen. Skulle aldrig køpa en skaljacka nu med snølås...

Norröna eller Cross
Tar upp den här tråden igen...

Efter 07 verkar whiteout och co ha fått stora problem med deras produkter... Mina 07or som är sydda är kanon och håller för allt! Men min fars 08 ställ har varit inne på limning 1 gång och idag gick både jackan och byxorna sönder igen (!)

Ska ringa och prata litegrann imorgon... Men nu rekommenderar jag inte dessa plagg längre... Om du inte får tag på 07.or ;)

Norröna eller Cross
Har själv:
-07 Norrøna Lofoten XCR jacka, grymt nöjd med den! 2 säsonger med den nu = ca 2-300 dagar. Dock bör tilläggas att fyra av fem plastpluppar till gummistroppar i huva och midja gått sönder.
-07 Norrøna Narvik GTX Comfortshell byxor. Använda 2 säsonger ca 100 dagar. Detta tyg är mycket mjukare än det prassliga XCR och har även ett tunt fleecefoder på insidan. Ena fickan har gått sönder i tejpningen på insidan.
-08 Norrøna Lofoten Hybrid softshell jacka använd ca 50 dagar. Här är det blandat ett softshellmaterial med trelagers där det behövs (bröst, axlar, huva, ärmslut och ryggslut). Denna jacka andas mycket bättre än XCR-jackan men det märks även stor skillnad på softshell- och trelagersdelen av jackan: Det stannar fukt på insidan vid axelpartiet. Det är inte GTX utan ett noname trelagers i denna jacka.
Den är heller inte helt vindtät i softshellet men är en perfekt vår-sommarskidjacka eller när man har en dag i backen/toppturen och vet att det inte blåser.
-08 Norrøna GTX ProShell byxa. Använt ca 100 dagar. Ganska kraftigt tyg som är helt annorlunda mot XCR (och efterföljande ProShell)-jackan. Andas bra ändå eftersom det är hellängds dragkedjor på benen.

Snölåssystemet där man kakn zippa ihop byxor och jacka är genialt, funkar även med Whiteout.

Angående kvalitetsproblemen har jag flera kompisar som skickat tillbaka jackor som delaminerat och byxor där snölåset på benen lossnat i tejpningen. De har fått nya utan problem. Ersättningsplaggen har ju då varit ur årets kollektion, så om de fortsätter att gå sönder i denna takt kan man nästan tala om sponsring med nya outfits varje år...
Själv är jag kanske lite mer försiktig med kläderna, eller bara haft tur!?

Norröna eller Cross
CustomX sa:
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men vill rekommendera Whiteout kläderna skarpt.

Har både jacka och byxa som funkar kanon, lätta, vindtäta och bra kvalité samt förbannat genomtänkta!

peace!

ps. angående GT handlar inte det mest om branding och licenser, finns ju alternativ som är minst lika bra men kostar hälften typ HellyHansen? själv kör jag dock GT rakt igenom... ds.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp